Skaffa första hunden

Jag tror inte riktigt att poängen med mitt inlägg gick fram. Det jag tycker att du ska fundera över, som är utan tidigare kunskap om hund och med rejäl hundrädsla i bagaget, är om du fixar att hantera en hund som kanske blir svår att hantera i möten med andra människor tex. Kan du hantera skärpa och rädsla hos hunden (som för många ovana kan se ut som aggressivitet) om det kommer? Jag är väldigt förtjust i spetsar och urhundar men citerar fritt @Sel ovan: man bör vara tvärsäker innan man tar hem en urhund. Gillar man den typen av hund är de fantastiska förstås om man får tag i ett bra exemplar och kan hantera dem. :heart

Då förstår jag :D Ta
Tack :heart

Jag skulle dock säga att alla retrievrar behöver och bör få apportera - mängden och svårigheten varierar dock väldigt :D men jag märker helt klart att om jag inte tränar apportering med Svansson på typ en vecka utan gör annat, så hittar han på egna saker att apportera (gärna viktiga papper, plånböcker och strumpor). Så även showavlade vill bära grejer :D
Ja det skulle inte förvåna mig om dem skulle vilja xD Apportera är ju ändå rätt roligt! Meja, mina svärföräldrars labb är rätt dålig på det hittills, hon springer gärna efter och hämtar leksaken, men en få kämpa en del om man vill ha den tillbaka för att kasta igen, haha. Men labbar kanske inte är så mycket för att apportera annars?
 
En showavlad labbe låter väl som en toppenhund för er tycker jag :) Men det är nog bra att tänka er även lite vardagsapportering för att få en nöjd hund.
Jag har en jaktavlad labrador av ferrarimodell och han måste få jobba ordentligt (och apportera!) för att må bra :)
Går till vardags under namnet "Stampe" eftersom han ofta står på stället och trampar av iver att få göra saker :p
Ja dem är mysiga, haar absolut inget emot dem, och kanske fastnar mer nu när jag ändå spenderar en hel del tid med mina svärföräldrars labbe. Min kusin har också en labrador, som hon adopterade, och den är helt olik mina svärföräldrars. Inte lika mycket driv som förstnämnda,haha, men han är något år äldre också,haha. Mina svärföräldrar berättade att de hundarna de hade innan, en rottis och en labbe var heeeelt olika den labben de har nu. De var superlugna, jättelätta att träna och trotsåldern existerade knappt xD
 
Här finns som @Hyacinth minns en labbe från rena showlinjer. Hänger gärna med på allt, gillar att träna det mesta men kräver inget utan är nöjd även med promenader.
Tror definitivt det skulle vara en ras för er.
Bara man inte göder dom till utställningstunnor så orkar de massor.

Haha, ne göda dem tänker vi inte göra xD Vi funderar på labbe, den ligger med på toplistan än så länge när vi har lekt med tanken. Hoppas bara inte den blir lika krävande som labben mina svärföräldrar har, men är inte säker på om den är showavlad eller inte. Hon är helt underbar dock, så hade vår labbe (eller vilken annan hund vi än väljer) blir lika sprallig med energi till 1000 så hade inte det varit en dealbreaker. Har vi köpt en hund så kommer vi också ta hand om den :)
 
Skaffar ni shiba så får ni snarare ha inställningen att ni skaffar en envis katt i hundförpackning, än att ni skaffar en hund.

Och som exempel kan nämnas att en vän till mig hade shiba och whippet. Whippet är ju en vinthundsras och vinthundar brukar anses vara just "katt i hundförpackning" och bland det svåraste som finns att träna, även om just whippet är den mest hundiga vinthunden. I min väns lilla hundflock framstod whipparna som otroligt lätta att träna jämfört med shiban.

Å andra sidan vet jag mycket väl själv hur det är att skaffa en självständig hund som första hund, och att skaffa självständig, svårmotiverad hund trots tränings- och tävlingsintresse. Alla mina fyra hundar har varit sådana (saluki, väldigt vinthundiga vinthundar). På pappret finns det utan tvekan raser som skulle passa mig bättre, men jag älskar mina salukis. Hur de är i vardagen jämfört med andra hundar, utanför träningen, gör att jag får svårt att se mig med någon annan ras.

Men vad tänker ni att ni vill göra med hunden? Hur ska hundens dagar se ut? Är det bara du som ska hålla på med den eller är sambon delaktig och vill träna något? Föredrar ni hundar som är glada och säger "Ok matte!" till att gå ut i alla väder och testa allt möjligt eller har någon annan inställning? Hur vill ni att hunden ska bete sig mot människor som inte är den del av familjen?

Tack för så mycket info! :D Det är ju många som avråder oss till shiba just för att jag inte har haft hundvana förut. Vi kommer båda hålla på med hunden, promenader alla tre tillsammans osv, men då vi inte kommer skaffa hund än pga jobbsituation då jag jobbar såppas oregelbundet att det är svårt att veta när man ska skaffa någon som kan gå ut med hunden under dagen eller inte, snarare än om jag hade haft en fast schema. Det finns också andra faktorer som gör att vi väntar, bland annat att vi inte vet vilken ras vi vill ha. Så med andra ord är det svårt att vara hundra på om vi kommer vara med hunden 50/50 eller om någon kommer få lite mer ansvar så här tidigt. Nu leker vi mer med tanken om hund i framtiden och försöker komma överens om raser vi ska kika på xD
För mig spelar det inte så stor roll om hunden vill träna och tävling är jag inte intresserad av över huvudtaget just nu (aldrig varit en tävlingsmänniska, haha). Sällskapet är ju trevligt och jag gillar det självständiga, lite egensinnade hos hunden. Att de är svårtränade är lite roligt som en utmaning. Men det säger jag ju nu. Jag vill defintivt inte att hunden ska vara för på på andra människor, så lite reserverade är ok, så länge de inte är aggressiva.
 
Tack för så mycket info! :D Det är ju många som avråder oss till shiba just för att jag inte har haft hundvana förut. Vi kommer båda hålla på med hunden, promenader alla tre tillsammans osv, men då vi inte kommer skaffa hund än pga jobbsituation då jag jobbar såppas oregelbundet att det är svårt att veta när man ska skaffa någon som kan gå ut med hunden under dagen eller inte, snarare än om jag hade haft en fast schema. Det finns också andra faktorer som gör att vi väntar, bland annat att vi inte vet vilken ras vi vill ha. Så med andra ord är det svårt att vara hundra på om vi kommer vara med hunden 50/50 eller om någon kommer få lite mer ansvar så här tidigt. Nu leker vi mer med tanken om hund i framtiden och försöker komma överens om raser vi ska kika på xD
För mig spelar det inte så stor roll om hunden vill träna och tävling är jag inte intresserad av över huvudtaget just nu (aldrig varit en tävlingsmänniska, haha). Sällskapet är ju trevligt och jag gillar det självständiga, lite egensinnade hos hunden. Att de är svårtränade är lite roligt som en utmaning. Men det säger jag ju nu. Jag vill defintivt inte att hunden ska vara för på på andra människor, så lite reserverade är ok, så länge de inte är aggressiva.

Har du träffat någon shiba förut, eller har du "bara" läst om dem? Hur är det med de andra raserna ni är intresserade av?
Här på buke finns ju hundägare av lite alla möjliga raser och på facebook finns grupper för alla tänkbara raser. På så sätt kan du få kontakt med hundägare som finns i närheten av dig med intressanta raser, få möjlighet att träffa dem och reda ut lite vad som känns rimligt. Med tanke på hur otroligt olika raser ni intresserar er för så tror jag att det hade varit bra :)
 
Men labbar kanske inte är så mycket för att apportera annars?
Alltså, labbar är apportörer och jag vågar nog påstå att typ 99% av alla labbar vill apportera på ett eller annat sätt :) Det är liksom grunden i vilka dom är.

(Ang dina svärföräldrars hund så kan det ju lika gärna vara så att hunden vill men inte får utlopp för der eller har fått stöttning i hur en beter sig - det är ju inte så att dom föds med ramarna kring hur dom ska bete sig mot människor som ställer krav :) utan just den biten är ju en träningsfråga.


för att inte nämna skor och kursböcker... :cautious:

Vet inte hur många gånger jag tänkt ”varför hade jag inte apportör när jag gick i grundskolan?!” Just för att jag hade kunnat använda uttrycket ”hunden åt mina läxor” typ alltid (eller ja, kanske inte åt men gick runt och bar på dem tills dom blev blöta och trasades sönder :angel: :D)
 
Har du träffat någon shiba förut, eller har du "bara" läst om dem? Hur är det med de andra raserna ni är intresserade av?
Här på buke finns ju hundägare av lite alla möjliga raser och på facebook finns grupper för alla tänkbara raser. På så sätt kan du få kontakt med hundägare som finns i närheten av dig med intressanta raser, få möjlighet att träffa dem och reda ut lite vad som känns rimligt. Med tanke på hur otroligt olika raser ni intresserar er för så tror jag att det hade varit bra :)

Mina svärföräldrar har en labbe så umgås rätt ofta med henne. Känner ingen shiba, men vi kommer kontakta och besöka Okamis för att träffa shiba inus :)
 
Alltså, labbar är apportörer och jag vågar nog påstå att typ 99% av alla labbar vill apportera på ett eller annat sätt :) Det är liksom grunden i vilka dom är.

(Ang dina svärföräldrars hund så kan det ju lika gärna vara så att hunden vill men inte får utlopp för der eller har fått stöttning i hur en beter sig - det är ju inte så att dom föds med ramarna kring hur dom ska bete sig mot människor som ställer krav :) utan just den biten är ju en träningsfråga.

Tror dem apporterar rätt ofta, inte helt hundra, men däremot är hon i trotsåldern XD Så hon gillar att busa, särskilt med oss som inte umgås med henne lika mycket som svärföräldrarna.
 
I vår familj har vi en shiba. Och ja, även om vi läste på mycket och träffade många shibor innan vi skaffade vår herre för massa år sedan, så var vi inte helt beredda på hur egna de kan vara ibland.
Som sagt det är mycket mer som en katt (som är korsad med räv och liiite hund;)).
Han är skitrolig för det mesta. Jäkligt smart och påhittig. En naturbegåvning i viltspår. Och lättränad, när HAN känner för det :p
Han är otroligt vacker och får alltid beundrande blickar och kommentarer. Inte lika vacker dock när något inte passar honom för tillfället..:meh:
Han vill inte gärna bli hanterad av andra än ett fåtal utvalda, vilket kan bli jobbigt emellanåt.
Jag har träffat en hög med shibor och skulle säga att tikarna oftast är lättare, och att det är noga med att uppfödarna även tänker på den mentala biten och inte bara utseendet.
Se till att träffa många, även utanför den trygga hemmiljön.
Jag skulle inte rekommendera den som första hund, men vet man vad man köper så går det ju det med :)
 
I vår familj har vi en shiba. Och ja, även om vi läste på mycket och träffade många shibor innan vi skaffade vår herre för massa år sedan, så var vi inte helt beredda på hur egna de kan vara ibland.
Som sagt det är mycket mer som en katt (som är korsad med räv och liiite hund;)).
Han är skitrolig för det mesta. Jäkligt smart och påhittig. En naturbegåvning i viltspår. Och lättränad, när HAN känner för det :p
Han är otroligt vacker och får alltid beundrande blickar och kommentarer. Inte lika vacker dock när något inte passar honom för tillfället..:meh:
Han vill inte gärna bli hanterad av andra än ett fåtal utvalda, vilket kan bli jobbigt emellanåt.
Jag har träffat en hög med shibor och skulle säga att tikarna oftast är lättare, och att det är noga med att uppfödarna även tänker på den mentala biten och inte bara utseendet.
Se till att träffa många, även utanför den trygga hemmiljön.
Jag skulle inte rekommendera den som första hund, men vet man vad man köper så går det ju det med :)

Tack så mycket för svaret :D
 
Har haft både jakt- och dp-labbe, och har en gammal jaktlabbe idag. Till det du skriver skulle alla sällskapsraserna funka fint, och säkert även en show-labbe (eller någon av spaniel-raserna) passa utmärkt.

Jaktlabbarna är inget att ha bara till sällskap, men en frisk show/dp-labbe är käck och glad i de flesta situationer. Det är nästan som två olika raser nu.

Men om ni är osäkra vill jag varmt rekommendera att ni tittar på omplaceringar istället för att köpa valp. Om det ändå inte är så att ni vill ha hund efter särskilda linjer, eller ska arbeta med den, utan vill ha en juste vovve till sällskap.

Titta på hundstallet.se ex, beroende på vart ni bor så hör med djurhemmen om de har en individ som kanske skulle passa. På blocket kan ni också hitta friska fina hundar utan problembeteenden som ska omplaceras. På rasklubbarna kan det finnas hundar för omplacering, ex fd avelsdjur.
 
Har haft både jakt- och dp-labbe, och har en gammal jaktlabbe idag. Till det du skriver skulle alla sällskapsraserna funka fint, och säkert även en show-labbe (eller någon av spaniel-raserna) passa utmärkt.

Jaktlabbarna är inget att ha bara till sällskap, men en frisk show/dp-labbe är käck och glad i de flesta situationer. Det är nästan som två olika raser nu.

Men om ni är osäkra vill jag varmt rekommendera att ni tittar på omplaceringar istället för att köpa valp. Om det ändå inte är så att ni vill ha hund efter särskilda linjer, eller ska arbeta med den, utan vill ha en juste vovve till sällskap.

Titta på hundstallet.se ex, beroende på vart ni bor så hör med djurhemmen om de har en individ som kanske skulle passa. På blocket kan ni också hitta friska fina hundar utan problembeteenden som ska omplaceras. På rasklubbarna kan det finnas hundar för omplacering, ex fd avelsdjur.

Tack ! :) Har tittat på spaniel, men min sambo vill inte ha en för liten hund, utan mellan eller stor :) Ska kolla på omplaceringar, men att missa valpstadiet hade varit synd.
 
Har haft både jakt- och dp-labbe, och har en gammal jaktlabbe idag. Till det du skriver skulle alla sällskapsraserna funka fint, och säkert även en show-labbe (eller någon av spaniel-raserna) passa utmärkt.

Jaktlabbarna är inget att ha bara till sällskap, men en frisk show/dp-labbe är käck och glad i de flesta situationer. Det är nästan som två olika raser nu.

Men om ni är osäkra vill jag varmt rekommendera att ni tittar på omplaceringar istället för att köpa valp. Om det ändå inte är så att ni vill ha hund efter särskilda linjer, eller ska arbeta med den, utan vill ha en juste vovve till sällskap.

Titta på hundstallet.se ex, beroende på vart ni bor så hör med djurhemmen om de har en individ som kanske skulle passa. På blocket kan ni också hitta friska fina hundar utan problembeteenden som ska omplaceras. På rasklubbarna kan det finnas hundar för omplacering, ex fd avelsdjur.

Och lite synd är det att de hundar som omplaceras ofta in kan vara med små barn (vilket skapar problem när vi kommer vilja starta familj) osv :/
 
Och lite synd är det att de hundar som omplaceras ofta in kan vara med små barn (vilket skapar problem när vi kommer vilja starta familj) osv :/


Flera av hundstallets hundar idag kan bo med barn, så himla vanligt är det inte att just omplaceringar inte fixar att bo med ungar... Tvärtom är det ju ofta säkrare med vuxna hundar i så fall, jämfört med unghundar som själva är mitt i mognadsprocessen. Du vet vad du får med en vuxen, en valp är alltid en chansning.

Ni gör ju som ni vill givetvis, jag vill bara väcka tanken om ni nu ändå inte ska arbeta med hunden och därför behöver vissa specifika linjer och egenskaper. Det råder verkligen ingen brist på snälla fina hundar som söker hem i Sverige.
 
Tack ! :) Har tittat på spaniel, men min sambo vill inte ha en för liten hund, utan mellan eller stor :) Ska kolla på omplaceringar, men att missa valpstadiet hade varit synd.

Men de flesta spanielraserna är större än Shiban. Shiba är ju en mellan/liten hund, vissa spaniels kan ju vara 40-50cm (ish) :)
 
Ni gör ju som ni vill givetvis, jag vill bara väcka tanken om ni nu ändå inte ska arbeta med hunden och därför behöver vissa specifika linjer och egenskaper. Det råder verkligen ingen brist på snälla fina hundar som söker hem i Sverige.
Jag kan även tipsa om att det ibland omplaceras hundar som är framavlade och tränade till att bli terapihundar men som av någon anledning inte klarar alla tester och därför behöver nya hem - då vet en ju också vad en får liksom :) @RebusL
 
Jag kan även tipsa om att det ibland omplaceras hundar som är framavlade och tränade till att bli terapihundar men som av någon anledning inte klarar alla tester och därför behöver nya hem - då vet en ju också vad en får liksom :) @RebusL

Samma med blivande ledarhundar. Tränade och klara men fixar inte slutproven. Ibland pga fysiska besvär, men lika ofta helt friska hundar som inte håller för jobb men blir utmärkta för sällskap.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
9 928
Senast: Bulldoozer
·
Hundavel & Ras Har varit väldigt intresserad av rasen länge nu. De jag pratat med om rasen är främst de som själva just nu har svensk lapphund...
2
Svar
26
· Visningar
1 874
Senast: Puffindog
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
4 866
Senast: mysboll
·
Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
1 252

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Brexz
  • Ingen fart på agilitytävling
  • Bra och smakligt blötfoder?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp