Skaffa första hunden

Det känns, för mig, ofta som bästa typen av omplaceringshundar eftersom dom troligtvis inte har så mycket bagage och inte deussutlm fortfarande är relativt unga :)

Du får en gratis hund som blivit framtagen av instruktör, med vardagslydnad + sin respektive specialträning, cirka 2 år gammal, regg:ad, samt alla vaccinationer och kontroller klara. Det blir inte lyxigare än så. :D
 
Du får en gratis hund som blivit framtagen av instruktör, med vardagslydnad + sin respektive specialträning, cirka 2 år gammal, regg:ad, samt alla vaccinationer och kontroller klara. Det blir inte lyxigare än så. :D

Var får man tag på dessa nu när staten inte föder upp längre?
Känner en aktör men de säljer om inte fodervärden tar tillbaka den.
 
Var får man tag på dessa nu när staten inte föder upp längre?
Känner en aktör men de säljer om inte fodervärden tar tillbaka den.

Via nätverk. Just nu finns en i Västsverige som söker hem.

Antingen om du varit fodervärd, tillhör familj dit ledarhund tidigare gått ut, alt "känner någon som..." Är någon (ex TS) seröst intresserad så skulle jag höra av mig till närmaste aktörer och fråga.
 
Via nätverk. Just nu finns en i Västsverige som söker hem.

Antingen om du varit fodervärd, tillhör familj dit ledarhund tidigare gått ut, alt "känner någon som..." Är någon (ex TS) seröst intresserad så skulle jag höra av mig till närmaste aktörer och fråga.

Ok. Den aktör jag känner har 80% av marknaden så det kan ju inte bli jättemånga hundar kvar så det kan inte vara så lätt tänkte jag :)

Förstår inte varför man skänker bort hundar som man kan få en hel del för. Låter lite olönsamt för en företagare. Har ju sett hur hårt de sliter och de håvar knappast in pengar.
 
Ok. Den aktör jag känner har 80% av marknaden så det kan ju inte bli jättemånga hundar kvar så det kan inte vara så lätt tänkte jag :)

Förstår inte varför man skänker bort hundar som man kan få en hel del för. Låter lite olönsamt för en företagare. Har ju sett hur hårt de sliter och de håvar knappast in pengar.

Nä, det är inte så att det hänger en massa på blocket. Men de finns, liksom de assistanshundar som inte går ut i jobb. Jag har en här hemma exempelvis, fast från Norge. :)

Ska man titta på omplaceringshundar och inte har några kontakter så är det såklart effektivare att prata med organisationer som Hundstallet.
 
Ok. Den aktör jag känner har 80% av marknaden så det kan ju inte bli jättemånga hundar kvar så det kan inte vara så lätt tänkte jag :)

Förstår inte varför man skänker bort hundar som man kan få en hel del för. Låter lite olönsamt för en företagare. Har ju sett hur hårt de sliter och de håvar knappast in pengar.
Fast även om de säljer borde det väl kunna vara intressant för TS? Eller krävs det kontakter för att få köpa såna hundar, kanske? :) Annars tänker ju jag att det låter optimalt, med hundrädsla i bakgrunden. Då vet man exakt vad man får, utan att riskera tråkigt bagage (vilket väl oftast är fallet när det gäller omplaceringar) och det kan ju vara värt en del jämfört med risken att stå med hundrädsla igen och en hund man inte klarar av att hantera. För såna risker lär ju finnas även med valp/unghund, eftersom de inte alltid är jätteroliga innan de uppfostrats "klart".

Ursäkta att jag pratar över huvudet på dig, @RebusL :o Och ursäkta om jag missat något i tråden, men en vuxen, lite utbildad hund kanske inte vore fel, även om den skulle kosta lite mer (utan att veta vad såna hundar kan tänkas ligga på i pris)? :)
 
Förstår inte varför man skänker bort hundar som man kan få en hel del för. Låter lite olönsamt för en företagare. Har ju sett hur hårt de sliter och de håvar knappast in pengar.
Nja, dom skänks väl inte direkt bort? Iaf inte den som omplacerades nu tror jag.
Men för det du betalar får du ju mycket hund liksom :)
 
Nja, dom skänks väl inte direkt bort? Iaf inte den som omplacerades nu tror jag.
Men för det du betalar får du ju mycket hund liksom :)

Det var just det där "man får en hund gratis" som jag reagerade på och ifrågasatte.
Håller absolut med om att man får mycket för pengarna! :)

Min bekant har levererat 22 hundar i år och har större del av marknaden (egen uppfödning) och eftersom hen säger att de flesta går igenom testerna (en del tikar stannar i aveln) så kan det inte vara lätt att komma över dessa hundar för det är ingen stor marknad och uppfödning det rör sig om :)
 
Jag är uppvuxen med pudel (stor), som fanns i mitt liv tills jag var 9, och efter den hunden hade vi även en riesenschnauzer i familjen (införskaffades som valp när jag var 16, levde tills jag var 31). Min hittills enda "egna" hund var en cairnterrier, som jag och min dåvarande make köpte tillsammans och som levde i 14 år.

Av dessa skulle jag tveklöst säga att cairnterriern vore den bästa förstagångshunden för någon som inte haft hund tidigare. Normalt terrier-envis, javisst, men också glad, positiv och ställer upp på allt! En ganska liten hund i formatet, men samtidigt ganska stor i egot och temperamentet! :D Även om man är van vid och skulle vilja ha en lite större hund tror jag man kan ha mycket trevligt med en cairnterrier. Jag hade gärna haft en större hund när vi skaffade vår cairn, men vi ville kunna ha med den på båt (seglade en del då) och bodde inte särskilt stort, så det blev en "för liten" hundras, och det ångrade jag ALDRIG. Han funkade också jättebra när vi fick barn. Lite meckigt att få honom att fatta hur man bäst går bredvid en barnvagn, men i övrigt funkade han helt toppen med dottern!

Pudeln var mina föräldrars första hund. De blev direkt avrådda från riesenschnauzer som första hund, vilket med facit i hand var ett mycket vettigt råd! Pudeln var en fantastisk familjehund - oerhört klok, intelligent och lojal mot familjen, men kanske inte lika "påhittig och kul" som cairnterriern. Pudeln hade också "a mind of his own" och tyckte inte alltid det var nödvändigt att komma på inkallning, och kunde dessutom på riktigt sura om han tyckte att han blivit orättvist behandlad.

Riesenschnauzern köptes ju också som familjehund, men han bestämde själv att han var mammas hund. Han hade försvarat henne mot allt och alla in i döden - i hans ögon var hon hans och han hennes. Han tyckte om och accepterade övriga familjemedlemmar också, men det var mamma han ÄLSKADE. I övrigt var han en tuff och skarp hund - mycket vakt- och skyddsinstinkter, vilket inte alltid var lätt att hantera, men funkade eftersom vi hade tidigare hundvana. Krävde också MYCKET mer arbete, aktivering och motion än övriga hundar jag haft. Men gav ju också tillbaka genom att vara den lydigaste och mest lättränade av hundarna (han VILLE verkligen ARBETA). Detta är ingen hundtyp jag hade rekommenderat till någon som har hundrädsla i bagaget. Tänker att rottweiler, som TS nämnde, också kan tänkas hamna i denna kategorin av något större och skarpare brukshundar.
 
Det var just det där "man får en hund gratis" som jag reagerade på och ifrågasatte.
Håller absolut med om att man får mycket för pengarna! :)

Min bekant har levererat 22 hundar i år och har större del av marknaden (egen uppfödning) och eftersom hen säger att de flesta går igenom testerna (en del tikar stannar i aveln) så kan det inte vara lätt att komma över dessa hundar för det är ingen stor marknad och uppfödning det rör sig om :)


Det var mer tänkt som en respons på kommentaren om omplacerade assistanshundar. Inte som en direkt jämförbar möjlighet med hundstallet eller övriga omplaceringar. Den jag har nu är omplacerad som inte klarade testerna. Helt gratis när hon kom. Om Kustmarken omplacerar vet jag inte, av de 4 hundar som kommit hit för jobb (blind släkting) har bara en varit ifrån dem, övriga från Norge respektive en privat aktör.

Men visst, relevansen för TS är inte så hög, eller kanske inte relevansen rent generellt. Jag reagerade på när det skrevs att omplaceringar ofta inte kan vara med barn. Omplaceringar kan ju vara allt och inget liksom.
 
Det var mer tänkt som en respons på kommentaren om omplacerade assistanshundar. Inte som en direkt jämförbar möjlighet med hundstallet eller övriga omplaceringar. Den jag har nu är omplacerad som inte klarade testerna. Helt gratis när hon kom. Om Kustmarken omplacerar vet jag inte, av de 4 hundar som kommit hit för jobb (blind släkting) har bara en varit ifrån dem, övriga från Norge respektive en privat aktör.

Men visst, relevansen för TS är inte så hög, eller kanske inte relevansen rent generellt. Jag reagerade på när det skrevs att omplaceringar ofta inte kan vara med barn. Omplaceringar kan ju vara allt och inget liksom.

Det är Kustmarken jag talar om så då vet du :)
 
Ok. Den aktör jag känner har 80% av marknaden så det kan ju inte bli jättemånga hundar kvar så det kan inte vara så lätt tänkte jag :)

Förstår inte varför man skänker bort hundar som man kan få en hel del för. Låter lite olönsamt för en företagare. Har ju sett hur hårt de sliter och de håvar knappast in pengar.

Missförstår jag nu eller var det inte terapi- och ledarhundar som nämndes tidigare (låter som du tänker på tjänstehundar, dvs polis/väktare osv?).
 
Sådär Helt OT blev jag väldigt paff när jag åkte in till stan med jyckarna förra veckan och skulle gå förbi en uniformerad polis som stod och pratade med ett par; polisen hade en gul labrador i koppel och jag tänkte inte nämnvärt på saken förrän labben började började tokskälla och göra utfall mot mina två.
Jag kom mig inte ens för att säga någonting utan skyndade vidare. Otroligt skum upplevelse. Det förvånade mig verkligen att det (antagligen?) var en tjänstehund som uppträdde på det viset och att det var en labrador.
 
Sådär Helt OT blev jag väldigt paff när jag åkte in till stan med jyckarna förra veckan och skulle gå förbi en uniformerad polis som stod och pratade med ett par; polisen hade en gul labrador i koppel och jag tänkte inte nämnvärt på saken förrän labben började började tokskälla och göra utfall mot mina två.
Jag kom mig inte ens för att säga någonting utan skyndade vidare. Otroligt skum upplevelse. Det förvånade mig verkligen att det (antagligen?) var en tjänstehund som uppträdde på det viset och att det var en labrador.

Men, även tjänstehundar kan väl ha olater? Eller dåligt bagage som kan utlösa beteenden men som nödvändigtvis inte påverkar hunden i arbete? Det är ju fortfarande en hund, inte en robot. :p
 
Söker du på kustmarkens hundtjänst så ser du deras andra delar.

Japp..såg det nu. Mitt fel :)


Sådär Helt OT blev jag väldigt paff när jag åkte in till stan med jyckarna förra veckan och skulle gå förbi en uniformerad polis som stod och pratade med ett par; polisen hade en gul labrador i koppel och jag tänkte inte nämnvärt på saken förrän labben började började tokskälla och göra utfall mot mina två.
Jag kom mig inte ens för att säga någonting utan skyndade vidare. Otroligt skum upplevelse. Det förvånade mig verkligen att det (antagligen?) var en tjänstehund som uppträdde på det viset och att det var en labrador.

Tja...en hund är ändå en hund tänker jag. Kanske kan den inte vara 100% korrekt i alla hundmöten alltid även om det tex är en duktig sökhund.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Men, även tjänstehundar kan väl ha olater? Eller dåligt bagage som kan utlösa beteenden men som nödvändigtvis inte påverkar hunden i arbete? Det är ju fortfarande en hund, inte en robot. :p

Såklart, men ska den vara ute bland folk och fä på stan borde den väl palla att vi travar förbi. Tycker jag då! ^^
Sedan vet jag förstås inte varför de var där till att börja med. Den kanske skulle sniffa efter sprängämnen och var supertaggad.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
10 080
Senast: Bulldoozer
·
Hundavel & Ras Har varit väldigt intresserad av rasen länge nu. De jag pratat med om rasen är främst de som själva just nu har svensk lapphund...
2
Svar
26
· Visningar
1 922
Senast: Puffindog
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 513
Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
1 336

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp