"Skälig hyra" för villa? Vilka siffror gäller?

WaterLily

Trådstartare
Vi kommer eventuellt att stå med två bostäder under något/några år framöver, och kommer då att behöva hyra ut den ena. Det är långt ifrån säkert att det blir så, men jag skulle behöva göra en kalkyl för att beräkna hur det scenariot skulle se ut för oss, men nu har jag svårt att veta vilka siffror jag ska räkna med. Jag vet att vi (tyvärr) inte har marknadshyror i Sverige, utan att det gäller att ta ut en "skälig hyra" så att man inte får problem i efterhand med hyresnämnden etc. Men hur ska jag veta vad som är en skälig hyra?

Det är en tvåvåningsvilla i 08-område, med havsutsikt, sjöbod och brygga. Cirka 175 kvm (vet inte exakt hur stor den är än, men ungefär där omkring). Stor, välskött trädgård med växthus etc. Huset är inte renoverat på länge, och vi kanske kommer att isåfall renovera ytskikten (nya tapeter, golv etc), men vi kommer inte att riva ut och göra om kök och badrum. Tanken är att vi själva ska flytta in dit om något/några år och vi vill inte få problem med att hyresgästen hävdar någon typ av besittningsrätt - hur hindrar man det?

Någon som vet hur man får reda på hur mycket skälig hyra är, för en tvåvåningsvilla med havsutsikt och brygga utanför Stockholm?
 
Man måste nog veta ganska exakt var den ligger för att kunna uttala sig. Utanför Stockholm kan vara många ställen, och pendlingsmöjligheter spelar en stor roll. Finns det motorvägar, pendeltåg mm? Vad händer om du skriver in området + uthyres på Blocket, får du upp andra hus eller delar av hus som uthyres i samma område?
 
Sedan februari i fjol går det inte längre att som andrahandshyresgäst gå till hyresnämnden och få hyran prövad i efterhand.

Källa
 
Man måste nog veta ganska exakt var den ligger för att kunna uttala sig. Utanför Stockholm kan vara många ställen, och pendlingsmöjligheter spelar en stor roll. Finns det motorvägar, pendeltåg mm? Vad händer om du skriver in området + uthyres på Blocket, får du upp andra hus eller delar av hus som uthyres i samma område?

Sökte på exakt område på Blocket Bostad och fick upp sju träffar:

Objekt 1: 8000 kronor per vecka.
Objekt 2: 15 000 kronor per månad.
Objekt 3: 3500 kronor per vecka. (dock en stuga, och inte en villa).
Objekt 4: 6500 kronor per vecka.
Objekt 5: Från 14 950 kronor per vecka.
Objekt 6: 8000 kronor per månad.
Objekt 7: 7500 kronor per vecka.

Måste nog sätta mig ner och göra en ordentlig jämförelse mellan objekten. Kanske att det är mer ekonomiskt att hyra ut per vecka istället? Men det blir jobbigare och en mindre säker inkomst. Och inte lika attraktivt på vintern som det är på sommaren. Svårt det här!
 
Jag tror att det skulle vara svårt att hävda oskälig hyra om ni inte tar helt uppåt väggarna, med tanke på dagens bostadspriser. 15 000 och uppåt i kallhyra tror jag inte skulle vara några problem, beroende förstås på var det ligger osv. Om det är ett attraktivt hus (alltså tex inte en 80-talsvilla) och det ligger på en bra adress så kan ni säkert ta närmare det dubbla.
 
Måste nog sätta mig ner och göra en ordentlig jämförelse mellan objekten. Kanske att det är mer ekonomiskt att hyra ut per vecka istället? Men det blir jobbigare och en mindre säker inkomst. Och inte lika attraktivt på vintern som det är på sommaren. Svårt det här!
Det blir mer slitet av att folk flyttar in och ut och det kan ju vara bra att ha någon som bor i det året runt för att hålla det igång? Har du kollat uthyrning till företag? Finns såna förmedlare om man googlar tex på relocation service stockholm
 
Men andrahandshyresgäst, det gäller väl bara om vi skulle hyra ut till någon som sedan i sin tur hyr ut till någon annan? Eller?
Fel uttryckt av mig. Det jag menade är någon som hyr av privatperson (om personen hyr lägenhet blir den andrahandsboende, det var så jag tänkte). Men läs länken, där står tydligt vad som gäller.
 
Sökte på exakt område på Blocket Bostad och fick upp sju träffar:

Objekt 1: 8000 kronor per vecka.
Objekt 2: 15 000 kronor per månad.
Objekt 3: 3500 kronor per vecka. (dock en stuga, och inte en villa).
Objekt 4: 6500 kronor per vecka.
Objekt 5: Från 14 950 kronor per vecka.
Objekt 6: 8000 kronor per månad.
Objekt 7: 7500 kronor per vecka.

Måste nog sätta mig ner och göra en ordentlig jämförelse mellan objekten. Kanske att det är mer ekonomiskt att hyra ut per vecka istället? Men det blir jobbigare och en mindre säker inkomst. Och inte lika attraktivt på vintern som det är på sommaren. Svårt det här!

Samtidigt kan en hög veckohyra på sommaren överstiga en lägre månadshyra på vintern, om du förstår hur jag menar. Fördelen med veckouthyrning är at ingen kan hävda någon sorts besittning och om du råkar få en hyresgäst du inte gillar så ska de ändå flytta därifrån till helgen. Nackdelen är som sagt att det blir större slitage, någon måste släppa in och släppa ut dem, kanske ska tvättade lakan och städning ingå så att det måste ordnas i mellan de olika gästerna. En långtidsboende gäst är förhoppningsvis mer om sig och kring sig med att ta hand om saker, sköta trädgård mm.
 
Just besittningsrätten går att avtala bort men jag kan inte de reglerna men förr va de tvunget att gå igenom hyresnämnden för att avtala bort.
 
funderar på att hyra ut en kåk, ca 80 kvadrat 3 rum o kök, centralvärme, vattenburen el, pellets eller ved, men det blir nog veckohyra till semester och jaktgäster istället
Då får jag 4000/veckan istället för 4000 i månaden ;)
 
tappade visst bort "värmesystem, "
sedan alternativa energikällor ved, Pellets, el.
sedan är det upp till latmasken o plånboken vilket man väljer

men det är rätt, lite spänning lyser upp tillvaron ;)
 

Liknande trådar

Äldre Halvt spinn off på min tråd från igår ang. att köpa hus i annan stad. Vi fortsätter att fundera och tankarna finns på att OM vi skulle...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 863
Senast: Piek
·
Äldre Då jag och min pojkvän har pratat på att flytta ihop så har jag börjat kolla på hur det fungerar att hyra ut i andra hand. Jag är...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 387
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Hiss och diss del 5
  • Varför finns Israel?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp