frej

Trådstartare
Ja kära vänner och bekanta behöver tips och idéer

I somras tog vi oss an en vit hedehund på 1 år (omplacering)
Lystrar till namnet Vinter han hänger med oss på det mesta och även både i stallet vid ridning och körning
Detta har oxå triggat i gång vallande
Har zip nada kunskap om vallning har tänk införskaffa mig kunskap genom att gå kurs i vallning och med invallade får, då finnhästen inte är invallad . Jag har läst en del på nätet och förstår att han inte är en boskapsvallare utan en kroppsvallare/ staketvallare ?

Bekymret som följer är detta skällande han har ett väldigt hjält skall, hästarna bryr sig inte nämnvärt om hans odjud, Men mina öron . På marken kan jag distrahera honom med en boll eller ge honom en uppgift men som i kväll vid ridning kunde han en stund gå bakom eller framför hästen och vara tyst men tappade koncentrationen fullt förståeligt med tanke på hans ålder och då var det igång igen
Han retar sig mest på finnhästen som inte riktigt kan rätta sig i ledet
Så min fråga hur bryter jag detta uppgifter ? Belöningar mm
Ja alla tips är välkomna
 
Din hund har med all säkerhet ingen som helst användbar vallning i sig och absolut inte behovet att valla så som de raserna som avlas aktivt på vallning.

Skall och "vallbeteenden" som du beskriver låter snarare som stress.

Hur aktiveras och berikas hunden i sin vardag? Jobbar ni något med passivitetsträning?
 
Ja dagligen har jag lagt in passitivitet och det är även en av uppgifterna han får att ligga ner vid hästhagen eller i stallet och bara se på när det selas eller bara borstas och pysslas med hästarna
Och det fixar han

Aktiviteter hmm ljust nu är det mycket spår läggning lite lydnad
 
Ja dagligen har jag lagt in passitivitet och det är även en av uppgifterna han får att ligga ner vid hästhagen eller i stallet och bara se på när det selas eller bara borstas och pysslas med hästarna
Och det fixar han

Aktiviteter hmm ljust nu är det mycket spår läggning lite lydnad
Hur ligger han nära han "bara ser på"?
Iakttagande och har koll på allt omkring eller avslappnad och kopplar av?
 
Jag tycker inte att du ska valla med hunden, särskilt inte om det är ett beteende han bjuder på när han blir stressad.

När det gäller skall så har det med ofta med stress, frustration och förväntan att göra, och kräver lite analys. När skäller hunden? Vad får den att börja, vad får den att sluta? Om den till exempel skäller för att den har tråkigt och du svarar genom att kasta boll så har den lyckats fostra dig oerhört bra på väldigt kort tid, och på det sättet förstärker du bara skällandet. ;)

Du har en hund som kräver avsevärt mer än att vara mer i stallet för att vara nöjd med livet.
Promenader, mycket spår och lite lydnad är antingen inte tillräckligt eller inte rätt aktivering och stimulans om den redan har börjat utveckla problembeteenden och stress.
 
Detta är ju en hund som inte fått vara med så mycket har suttit i en löplina, så vi prövar oss fram

Jag funderar lite på om jag själv har något med stressen att göra efter att ha läst på om stress

Han ligger avslappnad och lugnt vid hästhagen och i stallet
 
Du skriver att du spårar mycket, kan du beskriva hur du gör och hur långa spår du lägger? Personligen tycker jag att spår är den bästa aktiveringen för stressade hundar. Hunden måste koncentrera sig och samtidigt använda näsan för att lösa uppgiften.

Tycker det är dumt att låta honom vara runt hästarna om han inte riktigt klarar av det. Ha med honom ut i stallet men låt honom ligga i en bur/kompostgallerhage/box medans du motionerar hästarna (om det nu är i den situationen som han går upp i stress). Låt honom spåra mycket och lär honom koppla av mellan aktiviteterna är mina tips.
 
@HeddaVovven

Tack det ska jag pröva

Släpspår har vi testat
Apportera gör vi med labbarna fågel eller kanin dummysar och det har han fått testa på
Godis spår på gården
Och nu drar ju älgjakten igång då hoppas vi på klövar och blod
 
@HeddaVovven

Tack det ska jag pröva

Släpspår har vi testat
Apportera gör vi med labbarna fågel eller kanin dummysar och det har han fått testa på
Godis spår på gården
Och nu drar ju älgjakten igång då hoppas vi på klövar och blod

Släpspår är väl något man gör inom retriverjakten va?

Du svarar inte på hur ofta du spårar eller hur långa spår du lägger. Kan hunden spåra?
 
Ursäkta dum fråga men Hedehund och vallning? Hedehund är vad jag vet en ren jakthund, och de har ingen vallning i sig kan det vara herdehund du har?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp