Skärpning av lag skyddar Tennessee Walking Horses

Samtidigt undrar jag hur de ska kolla upp det, så det efterföljs om det går igenom, vilket jag hoppas det gör.
Förhoppningsvis genom kontroller vid träningar och tävlingar. Lite som vet checken vid större engagemang. Men visst, vad folk sysslar med hemma under låmgbtid är det ju ingen som direkt kan kontrollera.
 
Förhoppningsvis genom kontroller vid träningar och tävlingar. Lite som vet checken vid större engagemang. Men visst, vad folk sysslar med hemma under låmgbtid är det ju ingen som direkt kan kontrollera.
Det är just det där vad de gör hemma, som gör mig lite (vad ska man säga) skeptisk kanske? Fast samtidigt hoppas jag att de vid engagemang/tävlingar kan upptäcka det och inte låta dom vara med osv. Hoppas verkligen på bättring, vet att vissa gillar the big lip, själv tycker jag det ser hemskt onaturligt ut.
 
Samtidigt undrar jag hur de ska kolla upp det, så det efterföljs om det går igenom, vilket jag hoppas det gör.
Det undrar jag också över. Redan tidigare fanns väl en lag som förbjöd sk soring? Jag minns att jag själv var på shower (inte av den extrema typen dock) i Californien där en veterinär gick runt och kollade karlederna på samtliga hästar. Detta var redan på 90-talet! Det tycks inte ha hindrat många.....

Jag kan dock inte föreställa mig att ens Trump kan återkalla en djurskyddslag som hela planeten ropat efter. Vilka skäl skulle han uppge för att tillåta det här djurplågeriet? Vill han ses som en förespråkare för grymhet mot djur? Inget förvånar mig, i och för sig.....
 
Samtidigt undrar jag hur de ska kolla upp det, så det efterföljs om det går igenom, vilket jag hoppas det gör.

Det undrar jag också över. Redan tidigare fanns väl en lag som förbjöd sk soring? Jag minns att jag själv var på shower (inte av den extrema typen dock) i Californien där en veterinär gick runt och kollade karlederna på samtliga hästar. Detta var redan på 90-talet! Det tycks inte ha hindrat många.....

Jag kan dock inte föreställa mig att ens Trump kan återkalla en djurskyddslag som hela planeten ropat efter. Vilka skäl skulle han uppge för att tillåta det här djurplågeriet? Vill han ses som en förespråkare för grymhet mot djur? Inget förvånar mig, i och för sig.....

Jag kan tänka mig att det blir som med barreringen inom hoppningen. De flesta sköter sig och några rövhål kör på i hemlighet hemma. Då och då kommer det en skandal när något mer välkänt rövhål blir påkommet.
 
Jag kan tänka mig att det blir som med barreringen inom hoppningen. De flesta sköter sig och några rövhål kör på i hemlighet hemma. Då och då kommer det en skandal när något mer välkänt rövhål blir påkommet.
Hoppas verkligen att det upptäcks om någon "fifflar" hemma. Känns som ett steg i rätt riktning åtminstone.
 
Det undrar jag också över. Redan tidigare fanns väl en lag som förbjöd sk soring? Jag minns att jag själv var på shower (inte av den extrema typen dock) i Californien där en veterinär gick runt och kollade karlederna på samtliga hästar. Detta var redan på 90-talet! Det tycks inte ha hindrat många.....

Jag kan dock inte föreställa mig att ens Trump kan återkalla en djurskyddslag som hela planeten ropat efter. Vilka skäl skulle han uppge för att tillåta det här djurplågeriet? Vill han ses som en förespråkare för grymhet mot djur? Inget förvånar mig, i och för sig.....
Jag vet jag tittade på någon youtube video om dessa hästar och där de maskerade att de gjort soring så det inte syntes. När man gör något sådan, då är man medveten om att man gör något som inte är bra när man försöker dölja det.
Tycker det är hemskt och hoppas denna nya lag ska gå igenom så det kanske blir bättring inom sporten.
Hoppas, hoppas verkligen på det bästa.
 
Det är väl även de höga, bisarra sulorna som ska förbjudas? Dem kan man knappast använda hemmavid och sen plocka bort på tävling, jag tror inte det skulle fungera och/eller ge önskad effekt. Det är väl också därför man fått en avvänjningsperiod, så att hästarnas senor och ligament mm ska tänjas ut igen och bli normala - förhoppningsvis..... Som kvinnor som gått i högklackat hela livet och fått förkortade hälsenor.
 
Riktigt sa enkelt ar det inte ... vi har ju en ny president som tar office nexta vecka ... och har ar hur vi ser pa det har, pa andra sidan "polen". Med andra ord, TWH's hoppas att Trump ska andra det beslutet.
http://www.newschannel5.com/news/usda-bans-tools-used-in-tennessee-walking-horse-industry
Vet inte om jag skall skratta eller gråta, när nyhetsrapporteringen lyfter fram att beslutet "...could bankrupt horse shows.". Tja, sätter man business före djurvälfärd så kanske man skall gå i konkurs.

Men det är klart, i den rådande relativiseringen av nästan allting är det kanske så att även djurvälfärd är ett såpass subjektivt begrepp att det även där är "olika hur man tycker". Att det är ok att behandla djur exakt hur som helst, så länge det finns folk som tycker att det är ok.
 
Det är väl även de höga, bisarra sulorna som ska förbjudas? Dem kan man knappast använda hemmavid och sen plocka bort på tävling, jag tror inte det skulle fungera och/eller ge önskad effekt. Det är väl också därför man fått en avvänjningsperiod, så att hästarnas senor och ligament mm ska tänjas ut igen och bli normala - förhoppningsvis..... Som kvinnor som gått i högklackat hela livet och fått förkortade hälsenor.

Fast sulorna ar tunga och gor att hastarna maste "ta i" for att lyfta fotterna, nar de sedan tas bort pa tavling sa "tar de i" for att lyfta och far ett "exaggerated" rorelsemonster man stravar efter i den gangarten.
Jag har en kompis som har ett tavlingsstall med Saddlebred hastar. De har en helt annan "speciell gangart" (men ocksa trav och gallopp) ... men det ingar i deras "speciella gangart" att de ska lyfta framfotterna hogt. De lyfter alltsa frambenen hogt naturligt, man vill bara att det ska se extra "flashy" ut och tranar for att det ska lyftas sa hogt som mojligt. Som med Islanningar i tolt.
Dar har man vanliga skor pa framhovarna och har bakhovarna barfota sa mycket de kan, sedan pa tavling nar man tar bort skon, eller skor om med en lattmetall sko, lyfter hastarna fotterna hogre da de plotsligt ar lattare an de ar vana vid. Sa gor ocksa alla de Tennessee Walking stall som inte tror pa att plaga hastarna.
 
Vet inte om jag skall skratta eller gråta, när nyhetsrapporteringen lyfter fram att beslutet "...could bankrupt horse shows.". Tja, sätter man business före djurvälfärd så kanske man skall gå i konkurs.

Men det är klart, i den rådande relativiseringen av nästan allting är det kanske så att även djurvälfärd är ett såpass subjektivt begrepp att det även där är "olika hur man tycker". Att det är ok att behandla djur exakt hur som helst, så länge det finns folk som tycker att det är ok.

Det finns i dag tva olika falanger av Tennessee Walking Horse shows. En som inte plagar hastarna utan far fram de effekter man ar ute efter utan att plaga hastarna ... och en som till och med ar villiga att anvanda syror och annat for att fa hastarna att lyfta fotterna hogt.
Det ar ju bara att jamfora med rollkur, vissa gor vad som helst for att fa fram de effecter man efterstravar. Innom Dressage vinner (oftast) de som anvander rollkur, medan de som inte anser att det ar ratt har svart att fa till samma rorelse pa sina hastar inte har samma mojlighet. Innom TWH och Saddlebreds har tva olika typer av tavlingar vuxit fram. De som inte anvander extrema metoder har inte en chance pa tavlingar mot de som anvander extrema metoder ... sa de har alla sina egna tavlingar och de som anvander extrema metoder kommer formodligen att forlora sina special tavlingar om man verkligen kan stoppa djurplageriet.
 
Oh, och det ar inte sa att president Trump specific tanker ta tillbaka den har nya lagen. Trump, et al, har sagt att de tanker "overturn" alla de forandringar som Obama gor nu innan han lamnar office.
 
Det finns i dag tva olika falanger av Tennessee Walking Horse shows. En som inte plagar hastarna utan far fram de effekter man ar ute efter utan att plaga hastarna ... och en som till och med ar villiga att anvanda syror och annat for att fa hastarna att lyfta fotterna hogt.
Det ar ju bara att jamfora med rollkur, vissa gor vad som helst for att fa fram de effecter man efterstravar. Innom Dressage vinner (oftast) de som anvander rollkur, medan de som inte anser att det ar ratt har svart att fa till samma rorelse pa sina hastar inte har samma mojlighet. Innom TWH och Saddlebreds har tva olika typer av tavlingar vuxit fram. De som inte anvander extrema metoder har inte en chance pa tavlingar mot de som anvander extrema metoder ... sa de har alla sina egna tavlingar och de som anvander extrema metoder kommer formodligen att forlora sina special tavlingar om man verkligen kan stoppa djurplageriet.
Ja, de sk "Plantation Walking Horses"; det var en sådan uppfödare (Windcrest Farms som då låg i Anza, Californien och där jag fick rida deras Champagne Gold-färgade hingst Ebonys´ Rocky Boy...:heart) jag brukade besöka och där jag fick massor av plågsam information om hur det går till på många av de stora tävlingsstallen för de extrema Walkinghästarna.....
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Den hann röstas igenom, men inte träda i kraft. Den efterlängtade lagen som skulle skydda Tennessee Walking Horses är stoppad och kedjor...
Svar
4
· Visningar
756
Senast: Raderad medlem 94602
·
  • Artikel
Hästnyheter Den amerikanska tränare av Tennessee Walking Horse, samt flera av hans medhjälpare, som förekommer i den video som visar ofattbara...
Svar
18
· Visningar
2 669
Senast: axel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp