Bukefalos 28 år!

Skatta på prispengar?

Murray

Trådstartare
Har hamnat i en situation då jag fått en "ovanlig" summa prispengar utbetalad från förbundet och skatt är dragen från detta, vilket fått mig att undra vad som gäller vid vanliga tävlingar.

Nu är min fråga vad är det som gäller egentligen? Har försökt läsa på skatteverkets hemsida men inte blivit så mycket klokare. Med vanliga tävlingar syftar jag på regionala/nationella tävlingar i dressyr, hoppning eller fälttävlan.

Ska man som privatperson skatta på vinstpengar och vem ansvarar för att detta tas upp?
 
Sv: Skatta på prispengar?

Jag gissar att det har med mängden pengar att göra. Det är väl en viss summa som man får tjäna varje månad utan att skatta för det då det räknas som hobbyverksamhet? Eller minns jag fel? :)
 
Sv: Skatta på prispengar?

Är det inte ganska vanligt att tävlingsarrangören skickar in kontrolluppgifter till Skatteverket för de utbetalda premierna om man inte har F-skatt?
 
Sv: Skatta på prispengar?

Det har hänt mig två gånger tror jag de senaste 5 åren och då har det varit samma förening.


KL
Vad gäller på internationella tävlingar då? Samma visa?
Hur många % ska skattas?

Och sista frågan, GÖR alla vanliga tävlingsryttare detta??

:)
 
Senast ändrad:
Sv: Skatta på prispengar?

Nu har jag pratat nästan en timme med skatteverket och ställt mina dumma frågor.

Jag kan försöka sammanfatta vad jag fått fram. Jag frågade alltså bara utifrån mig själv, privatperson som sysslar med icke-vinstdrivande hobbyverksamhet.

Skatta ska man göra, efter vanliga 30%, och detta fyller man i på blanket T2 där även utgifter får dras av, vilket i de allra flesta fall blir ett underskott och inte överskott. Du får även tex dra av för inköp av transport i form av förslitningsavdrag förutsatt att den förväntas användas minst 3 år. Underskottet kan följa med varje år i 5 år. Allt överskott skattar man vanlig tjänsteskatt.

Du får dra av alla utgifter du har haft i samband med hobbyverksamheten (slog mig nu, hur är det med träningar?) dock måste kvitto finnas på allt.
Om föreningar skickar in kontrolluppgifter där de rapporterar som lön kan man föra om det till T2-blanketten istället.
Det är inget krav att göra T2 om hobby bara ger underskott, däremot är det bra att göra ifall att du helt plötsligt ett år gör ett överskott (som jag då...) eftersom du kan använda tidigare års underskott.

Här finns en blankett som beskriver lite: http://www.skatteverket.se/download/18.76a43be412206334b89800024376/34409.pdf


Summa är att jag som fick en större summa prispengar nu på sista tävlingarna för året och inte sparat några kvitton under året riskerar att få skatta på det eftersom jag får ett överskott. :grin:
 
Sv: Skatta på prispengar?

Du har ju iallafall anmälningsavgifterna i TDB, alltid något? Hur är det med drivmedel? Har du bensinkort? Uppstallningskostnaderna ligger väl oxå i TDB

Vad mer får man dra av? Allt??
 
Sv: Skatta på prispengar?

Allt runt tävlingarna/hobbyn om jag förstod det rätt, dvs bensin, boende och uppstallning så länge du har kvitto vilket jag inte har. Kontoutdrag från bensinkortet räcker inte utan du behöver ta kvitto från tillfällena. Vet inte hur det är med träningar, skoningar, vet mm?

Fick kvitto i Polen och Norge men frågan är om jag sparade.....
I tdb har jag gått plus på det här året ( ej inräknat de dryga 20 000 från runsten, dock är endast halva beloppet från förbundet) så antar att det är fel att endast ta ut utgifterna från tdb och inte inkomsterna också ;)
 
Sv: Skatta på prispengar?

För ett tiotal år sedan när jag tävlade mycket fick jag en sponsor. Första året betalade sponsorn till min klubb och vi fick lösa det den vägen för att slippa att hälften försvann i skatt. Sedan startade jag en enskild firma. den gick aldrig plus men jag kunde kvitta underskottet i firman mot min inkomst på jobbet.
Jag vet dock att de blivit hårdare mot hästnäringen efter det map vinstdrivande syfte.
 

Liknande trådar

Hästhantering Fick en liten fundering i dag. :p Jag och stallkompisen satt i dag på väg till tävling och diskuterade hennes häst,då hon har väldigt...
2
Svar
26
· Visningar
2 887
Senast: skuggi
·
Avel Inget nytt kanske, men det finns en ny avhandling i ämnet saxat från SLU:s hemsida "Allsidig träning ger bäst hållbarhet för...
Svar
3
· Visningar
1 042
Senast: elle12
·
J
Hästmänniskan Har fått höra att jag är en hästhandlare, vad anser ni? Har totalt sålt 2föl och 5 stora hästar inom loppet av 6år! Jag bor mitt ute...
Svar
13
· Visningar
1 839
Senast: Mettis
·
Avel ..att en ponnyhingst skall ha presterat på tävlingsbanorna för att kallas "prestationshingst"? I dressyr, i hoppning, fälttävlan? Kat B...
2
Svar
27
· Visningar
2 385

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp