Skavsår under fällning??

Linnpan

Trådstartare
Hej!!
Min häst har fått skav, inte sår mer att pälsen är skavd både vid sadelgjorden, öronen där tränset ligger emot och på insidan av kotorna där benskydden ligger mot.

Han fäller väldigt mycket just nu och min tränare säger att det är vanligt att de blir lite känsliga i huden just vid fällning.
Han har 2 st olika träns som sitter bra och 2 sadlar alltså olika gjordar och olika benskydd som jag varierar mellan.
Ska åka och köpa fårskinn till sadelgjorden och till nackstycket.

Har ni några erfarenheter av skav och känslig hud just vid fällning? Eller andra teorier om varför han plötsligt fått massa skav?

Mvh Linn
 
Tre av mina hästar får lite avskavd päls varje år vid hårfällning. Just vid sadel och även skänkelläget. Ser inte snyggt ut men brukar försvinna efter drygt en månad.
 
På mina är det inte huden som är känslig, utan den gamla pälsen som är av sämre kvalitet och hårstråna kan bli lite "avskavda" på så sätt att de blir kortare. Alltså inga kala fläckar, men avklippta hårstrån.
 
På mina är det inte huden som är känslig, utan den gamla pälsen som är av sämre kvalitet och hårstråna kan bli lite "avskavda" på så sätt att de blir kortare. Alltså inga kala fläckar, men avklippta hårstrån.
Ja så är det på min också. Förutom vid sadelgjorden där har det blivit ett större skav så hunden syns. Vad skönt att det verkar vara vanligt förekommande i fällnings tider. Man är ju så orolig som nybliven hästägare! :-)
 
Det är inte helt ovanligt. Prova gärna att använda renskinn (bäst) eller fårskinn närmast hästen istället för schabraket, det minskar risken för skav. När du nu vet att din häst är skavkänslig vid fällning är det bra att förebygga. Var noga med att utrustningen är ren, använd kanske fårskinn på gjorden förebyggande, välj lätta täcken med glansigt foder och som sitter bra, inte onödig utrustning på i hagen/boxen osv.
 
Det är inte helt ovanligt. Prova gärna att använda renskinn (bäst) eller fårskinn närmast hästen istället för schabraket, det minskar risken för skav.

Detta tänker jag definitivt göra nästa år för min häst har fått skav precis bakom sadeln där kanten på schabraket ligger.

@Linnpan, du är som sagt inte alls ensam om detta.
 
Tack för era svar!! Har fått låns fårskinns tunnel till sadelgjorden och fårskinns padd till sadeln har jag, i morgon blir det hööks för mera fårskinn, vad fin han kommer bli ha ha.
Är det samma sak när dom byter till vinterpäls efter sommaren? Dom Kan väl inte fälla lika mycket då... Eller?
 
Min förra fick skav av allt när han fällde vinterpälsen. Eller skav och skav, avbrutna hårstrån och sådär. Normalt fick han aldrig skav av nåt. Inga problem med skav/rugg när han satte vinterpälsen. Utan vara bara i fällningen på våren.
 
Hej!!
Min häst har fått skav, inte sår mer att pälsen är skavd både vid sadelgjorden, öronen där tränset ligger emot och på insidan av kotorna där benskydden ligger mot.

Han fäller väldigt mycket just nu och min tränare säger att det är vanligt att de blir lite känsliga i huden just vid fällning.
Han har 2 st olika träns som sitter bra och 2 sadlar alltså olika gjordar och olika benskydd som jag varierar mellan.
Ska åka och köpa fårskinn till sadelgjorden och till nackstycket.

Har ni några erfarenheter av skav och känslig hud just vid fällning? Eller andra teorier om varför han plötsligt fått massa skav?

Mvh Linn

Det är väldigt vanligt att de får skav när de fäller vinterpälsen. Inget konstigt alls. :)
 
Min häst får skav av allt utom renskinn. Något annat kan jag inte ha under sadeln. Av fårskinn blir det ännu värre för det blir sådan friktion utav det.
 
Min får mycket skav överlag nu när han har vinterpäls, känns som att den är av sämre kvalitet än sommarpälsen. Mycket pälsglans och ludd blir det under vintern.
Har inte provat renskinn men hittade ett fårskinnsunderlägg som jag tycker hjälper, det är bara fårskinn utan foder som man fäster i schabraket så att det ligger still. I övrigt har jag tyglar och sadelgjord klädda med ludd, benskydd med ludd eller lindor och försöker att inte ha några spännen eller annat som sticker ut på mina ben. En vinter red jag med kängor och då fick han skav av kanten på skaften... :mad:
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 327
Senast: Snurrfian
·
Hästvård Lägger ut mina funderingar här. Min häst har fått känslig hud. Hon var skavkänslig i vintras men det hölls kontrollerat med bogskydd...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 859
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Min häst flyttade till ett nytt stall för två dagar sedan och det gick bra första dagen, men nu har en häst börjat hoppa på honom med...
Svar
9
· Visningar
1 688
Senast: Plantan
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Efter ett par månaders inaktivitet pga min trasiga arm och insikten om hur svag och förstörd armen blev av inaktiviteten, samt hotet om...
Svar
0
· Visningar
668
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp