Skicka iväg häst för utbildning

Freazer

Trådstartare
Har en 4 åring som jag vill ska utbildas vidare men har inte tiden själv just nu. Jag vill även att hästen ska tävlas lite grann. Funderar på att skicka iväg hästen för utbildning hos en professionell ryttare men har aldrig gjort detta förut. Är det någon här som gör detta och hur har ert upplägg sett ut isåfall? Jag vet kostnaderna för att ha iväg hästen så det är inte det jag vill diskutera utan mest hur ni har gjort upplägget isåfall :-)
 
Jag har sett flera ryttare i stort sett i toppen som tar emot hästar för utbildning. Det är oftast hästskötarna som rider hästarna. Jag hade letat efter en duktig ryttare på lägre nivå (men vana av unghästar) som inte bara gör det för pengarna utan även för att det är kul och utvecklande (givetvis kostar det en del- inte så jag menade). Gärna i närheten så man kan ha lite koll. Kolla referenser.
 
Jag har sett flera ryttare i stort sett i toppen som tar emot hästar för utbildning. Det är oftast hästskötarna som rider hästarna. Jag hade letat efter en duktig ryttare på lägre nivå (men vana av unghästar) som inte bara gör det för pengarna utan även för att det är kul och utvecklande (givetvis kostar det en del- inte så jag menade). Gärna i närheten så man kan ha lite koll. Kolla referenser.

Kanske skrev otydligt :)
Jag vet vem jag ska skicka hästen till och kostnaderna för detta osv. Menade mer om det är ngn annan här på buke som brukar eller har skickat iväg sina hästar och då hur själva upplägget med utbildningen varit. Om ryttaren har tävlat hästen, hur länge den varit iväg osvosv. :)
Är rätt säker på det finns ett par som jobbar med detta här också:)
 
Jag hade iväg min ena häst en månad på lite "bootcamp". Jag och ryttaren pratade igenom vad jag ville ha hjälp med och sedan åkte jag upp tredje veckan och red själv en helg medan ryttaren hjälpte mig från marken. Sista helgen red jag träning igen innan jag hämtade hem hästen.
 
Uppläggen kan skilja sig ganska mycket beroende på målet med vistelsen hos ryttaren. Vill du ha hästen meriterad och tävlad av ryttaren, eller är målet att du och hästen ska gå vidare tillsammans? Om det bara handlar om meritering så brukar det vanligaste vara att hästen är hos ryttaren under säsongerna men tas eventuellt hem under viloperioder. Om det mer handlar om utbildning där det är du som sen ska träna vidare är det väldigt vanligt att proffset först rider till lite och sen kommer du dit och tränar för ryttaren på plats med din häst. Det upplägget tycker jag blir vanligare och vanligare och är ett väldigt bra sätt att utbilda sig tillsammans med sin häst :).
 
Har en 4 åring som jag vill ska utbildas vidare men har inte tiden själv just nu. Jag vill även att hästen ska tävlas lite grann. Funderar på att skicka iväg hästen för utbildning hos en professionell ryttare men har aldrig gjort detta förut. Är det någon här som gör detta och hur har ert upplägg sett ut isåfall? Jag vet kostnaderna för att ha iväg hästen så det är inte det jag vill diskutera utan mest hur ni har gjort upplägget isåfall :-)

Hur man lägger upp det beror som sagt på målet. Vad vill man som ägare ska göras med hästen efter perioden?

Vill man själv behålla hästen ska utbildaren utbilda den så att den passar ägaren. Hur man gör då beror lite på ägare och häst. Det kan vara väldigt viktigt att tänka på som utbildare, vem man utbildar åt. Man kan inte utbilda en häst som ska ridas av ett proffs på samma vis som en som en mindre balanserad, koordinerad och långsammare person ska rida. Då blir den för känslig och för svårriden. Och ska den ridas av någon mer obalanserad kan man behöva lära den saker man kan skita i om ett proffs som sitter kvar/kan motverka utbrott ska rida.
Ska den säljas får man försöka se vad hästen kan dra för målgrupp och utbilda därefter.

Ska den meriteras får man utbilda antingen efter vad som premieras av domare eller det OCH ägarens ridsätt beroende på vem som ska visa och hur viktig själva visning/tävling är i förhållande till ryttarens dagliga ridning framöver med hästen.

Hur man sen lägger upp det i hur ofta man tränar, vilor etc beror för mig på hästen. Jag lägger planering efter vad hästen gagnas av. En del funkar bättre på kortare pass ofta, andra på längre mer sällan.

Jag tycker om ägaren sen ska fortsätta rida hästen att det är bra om denne kan fasas in i slutet av perioden och ta några lektioner i hur den ska gå vidare.
 
Jag har sett flera ryttare i stort sett i toppen som tar emot hästar för utbildning. Det är oftast hästskötarna som rider hästarna. Jag hade letat efter en duktig ryttare på lägre nivå (men vana av unghästar) som inte bara gör det för pengarna utan även för att det är kul och utvecklande (givetvis kostar det en del- inte så jag menade). Gärna i närheten så man kan ha lite koll. Kolla referenser.

Det är ju så att hästskötatna inte sällan får rida hästarna emellanåt då de ska ha vilodagar /joggas/ut i skogen etc .

Jag känner inte igen alls att proffsryttate lämnar sina kunders hästar att utbildas av hästskötarna.
 
Jag känner inte igen alls att proffsryttate lämnar sina kunders hästar att utbildas av hästskötarna.

Inte av hästskötare men det är inte alls ovanligt att de har beridare som gör mycket av jobbet. En proffsryttare är ju ofta ute på tävling ett flertal dagar varje vecka så tiden finns liksom inte att rida alla hästar själv varje dag.

En nära bekant jobbade hos en mycket känd hoppryttare direkt efter sin utbildning till unghästutbildare och hon fick rida alla hästarna, både arbetsgivarens egna och kunders, när arbetsgivaren var borta....vilket var väldigt ofta. Och då var det inte tal om att bara skritta ut eller jogga lite.
 
Inte av hästskötare men det är inte alls ovanligt att de har beridare som gör mycket av jobbet. En proffsryttare är ju ofta ute på tävling ett flertal dagar varje vecka så tiden finns liksom inte att rida alla hästar själv varje dag.

En nära bekant jobbade hos en mycket känd hoppryttare direkt efter sin utbildning till unghästutbildare och hon fick rida alla hästarna, både arbetsgivarens egna och kunders, när arbetsgivaren var borta....vilket var väldigt ofta. Och då var det inte tal om att bara skritta ut eller jogga lite.

Det är ju dock en väsentlig skillnad.
Som utbildare låter man inte någon som inte är kompetent nog göra någonting.
Är man hästskötare kanske man får skritta fram eller ut.
Är man beridare får man ta en del träningsjobb med på hästarna allt efter ens kompetens.
 
Tack för era svar! Alltid kul att läsa hur andra har gjort eller gör :-)

Har funderat från och till vad jag ska göra med 4 åringen och nu när vi sålde en häst igår kommer jag att fortsätta utbildningen själv och ev ha en duktig ryttare som tävlar den om jag inte tävlar själv. Tanken var först att sälja denna men har bestämt mig för att behålla den ett tag till och se vad det kan bli utav den.
 
När jag provjobbade som hästskötare i fancy dressyrstall hos en landslagsryttare fick jag rida hästarna som var där på utbildning. Det kostade 12'+moms att ha hästen där och jag red iaf tre pass i veckan på dom. Och det var riktiga ridpass och inte bara motion. Även om jag nog lärde mig mer än hästarna :D.
 
Jag har en 4-åring som jag först skickade iväg på inridning en månad. Tog hem henne och släppte på bete. Först hade jag tänkt sätta igång henne själv med lite hjälp efter sommaren men eftersom det är en intensiv period på jobbet då och jag har två hästar så tänkte jag låta henne åka tillbaka i september för att få komma igång igen i lugn och ro. (Jag har mina uppstallade på en ridskola och det kan vara lite väl livat där emellanåt.) Tar sen hem henne igen efter en månad och kommer då rida henne själv mest i skog och sen åka till ridhus för lite träning 2-4 dagar i månaden. Jag jobbar på samma ort där hon kommer vara för vidarutbildning så jag tänkte rida henne någon gång i veckan under tiden hon är där.
Den här hästen tänker jag ska bli min nästa tävlingshäst och kommer själv utbilda henne med tränarhjälp när själva grundinridningen är mer stabil. Nu är hon bara riden 10-15 gånger totalt så tror det blir bra med en månad till för att befästa grunderna.
 
Har en 4 åring som jag vill ska utbildas vidare men har inte tiden själv just nu. Jag vill även att hästen ska tävlas lite grann. Funderar på att skicka iväg hästen för utbildning hos en professionell ryttare men har aldrig gjort detta förut. Är det någon här som gör detta och hur har ert upplägg sett ut isåfall? Jag vet kostnaderna för att ha iväg hästen så det är inte det jag vill diskutera utan mest hur ni har gjort upplägget isåfall :-)
Ofta vad jag hört och erfarat med så rids inte hästen av 'den kände profilen' (om den nu är SÅ känd) utan av personalen som jobbar där. De är såklart också duktiga och rapporterar säkert till ansvarig...

det kan ju vara bra att känna till
 

Liknande trådar

Hästvård Jag funderade på att skicka min unghäst på vila/bete nästa sommar. Frågan är bara är detta en bra idé? Jag tänkte nämligen bara ”skicka”...
Svar
2
· Visningar
430
Senast: Görel
·
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 912
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 279
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 732
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp