Skillnad LB och LA dressyr?

Dressyrtjejen_97

Trådstartare
Ja, hur stor skillnad är det egentligen?

Alltså, jag vet ju givetvis att det kommer in nya rörelser som bakdelsvändning, skänkelvikning, förvänd galopp och ryggning. Men för en häst (och ryttare) som behärskar det, hur stor är skillnaden då i övrigt, vad det beträffar t.ex. form, kvalité på gångarterna etc?

Anledningen till min fundering är två tidningsartiklar i ämnet. Dels i senaste numret av en tidning - där en mycket känd domare uttalar sig (eg. Allmänt om L-klass och hur man rider LA program, men nämner även lite om skillnad mellan just LB-LA). Och dels en ca. 5 år gammal artikel från samma tidning, som konkret tar upp skillnaden LB-LA.
I den nyare artikeln framställs inte skillnaden som särskilt stor alls. Den skillnaden som är, består i de nya rörelserna, men behärskar man de så är formkraven och liknande "grundkrav" ungefär detsamma. Medan det i den äldre artikeln verkligen framstår som ett jättehopp emellan klasserna. Om jag minns rätt så menade man där att skillnaderna inte bara var i de nya rörelserna, utan att även "grundkraven" som form, gångarter m.m. blev waay högre.
Om man ska sammanfatta det så verkar den nyare artikeln (givet att man kan rörelserna!) mena att skillnaderna är ett par, kanske 2-4%, mellan LB-LA. Medan den äldre artikeln menar att det är typ 10-15% skillnad, även om man kan rörelserna.

Men hur ligger det egentligen till, idag? :)
 
Kan det inte vara så att skillnaden är egentligen inte så stor men eftersom det tillkommer lite svårare rörelser tex förvänd galopp som kräver mer - gör att om man inte har grundridningen på plats så utmärker det sig mer. ungefär som hoppning, i princip alla kan kravla sig över 60-70cm - men när du kommer upp till 90-100cm börjar det märkas mer om du inte kommer rätt och om din häst inte bjuder ärligt och du har den mellan hjälperna.
 
Ja, hur stor skillnad är det egentligen?

Alltså, jag vet ju givetvis att det kommer in nya rörelser som bakdelsvändning, skänkelvikning, förvänd galopp och ryggning. Men för en häst (och ryttare) som behärskar det, hur stor är skillnaden då i övrigt, vad det beträffar t.ex. form, kvalité på gångarterna etc?

Anledningen till min fundering är två tidningsartiklar i ämnet. Dels i senaste numret av en tidning - där en mycket känd domare uttalar sig (eg. Allmänt om L-klass och hur man rider LA program, men nämner även lite om skillnad mellan just LB-LA). Och dels en ca. 5 år gammal artikel från samma tidning, som konkret tar upp skillnaden LB-LA.
I den nyare artikeln framställs inte skillnaden som särskilt stor alls. Den skillnaden som är, består i de nya rörelserna, men behärskar man de så är formkraven och liknande "grundkrav" ungefär detsamma. Medan det i den äldre artikeln verkligen framstår som ett jättehopp emellan klasserna. Om jag minns rätt så menade man där att skillnaderna inte bara var i de nya rörelserna, utan att även "grundkraven" som form, gångarter m.m. blev waay högre.
Om man ska sammanfatta det så verkar den nyare artikeln (givet att man kan rörelserna!) mena att skillnaderna är ett par, kanske 2-4%, mellan LB-LA. Medan den äldre artikeln menar att det är typ 10-15% skillnad, även om man kan rörelserna.

Men hur ligger det egentligen till, idag? :)

LA ställer ju betydligt större krav på styrka och samling.
Redan inridningen i galopp sätter ju ribban lite grann. Att rida rakriktad galopp på medellinjen är ju lite mindre förlåtande jämfört med att rida galopp längs en långsida.
Halten kräver styrka. Volterna är mindre, kraven på tempoväxlingarna i trav är större. Behövs mer balans och träning för att klara exempelvis skänkelvikningarna.

När det gäller formen är min upplevelse från tidigare starter att man är lite "förlåtande" i LB om formen inte är helt stadig medan det kostar mer med tjafs i mun och form på LA.
 
Jag säger som din "gamla artikel". Det ÄR stor skillnad. Om du rider på samma sätt i LA som du gör i LB lär det skilja mer än 2-4%.

Men det kanske är därför folk hela tiden gnäller på sina poäng eftersom dom egentligen inte fattar hur stor skillnad det faktiskt är mellan programmen?
 
Det är som sagt skillnad. Det handlar också om att man ska kunna rida de tillkommande svårigheterna med bibehållen takt och balans och lika bra flyt. Det är det poängen ofta går ner på om inte bärigheten finns där från början. Och mycket är det där som lösgjordheten utgår ifrån...
 
Jag säger som din "gamla artikel". Det ÄR stor skillnad. Om du rider på samma sätt i LA som du gör i LB lär det skilja mer än 2-4%.

Men det kanske är därför folk hela tiden gnäller på sina poäng eftersom dom egentligen inte fattar hur stor skillnad det faktiskt är mellan programmen?
Jag skulle säga att det inte skiljer så mycket, om man rider båda programmen lika bra. Jag kan rida LB på ett helt ok sätt, med ok procent, men jag skulle inte starta LA, för jag kan inte rida det programmet lika bra. Jag kan t ex göra en ok uppridning och halt i trav, men i galopp skulle det absolut inte bli lika prydligt, vi har inte den bärigheten och precisionen i galoppen.
 
Jag skulle säga att det inte skiljer så mycket, om man rider båda programmen lika bra. Jag kan rida LB på ett helt ok sätt, med ok procent, men jag skulle inte starta LA, för jag kan inte rida det programmet lika bra. Jag kan t ex göra en ok uppridning och halt i trav, men i galopp skulle det absolut inte bli lika prydligt, vi har inte den bärigheten och precisionen i galoppen.

Jag fattar inte? Vi pratar ju om skillnaden på kraven mellan programmen.
 
Skillnaden är ganska stor. Ffa måste galoppen vara betydligt starkare i LA än i LB. I LB kan du rida ganska offensivt i galoppen på en lite svagare häst och ändå rida balanserade 15-metersvolter. I LA blir det däremot omöjligt att ens göra inridningen balanserat om hästen inte är stark och balanserad i galoppen Sen har du dessutom 10-metersvolter och förstås den förvända och fattningar ur skritt i LA. Traven är det inte lika stor skillnad i utan där tycker jag skillnaden däremot blir mycket större från LA-MsvC.
 
Intressanta synpunkter!
Är lite intressant också, då jag hört folk "från verkligheten" säga så olika också. Vissa säger att skillnaden bara är motsv. 3-5%, andra säger att skillnaden är ca. 15%. Så kul att få input från "oberoende människor på internet" också :up:

Nu säger jag inte att jag faktiskt ska det, men om jag utgår från vad som kommer i LA och applicerar på H.H finns det både styrkor och svagheter märker jag:
Galoppfattning från skritt: Det gör vi alltid. Enda gången jag fattar från trav på honom är inne på banan i LB-programmen. Inte ens på framridningen gör jag det. Never, ever. Jag är också lärd enda från ridskoletidens glada dagar att fatta från skritt, oavsett häst. Så för mig är det faktiskt svårare att fatta från trav. H.H kan förövrigt fatta från halt också...
Galopp på medellinjen: Skulle kunna bli "intressant". Milt uttryckt. :angel: Han kan ju som sagt vara extremt övertaggad om han lägger den sidan till, och särskilt "galopp utan stödjande väggar/staket" gör honom väldigt exalterad...
10 m volter i galopp: Kan gå lite hur som helst. 15 m är absolut inga problem, särskilt inte som han inte har världens största gångarter. 12-13 m har jag ridit hemma utan större problem. Men inte så mycket 10.
Förvänd galopp: Inget problem.
Skänkelvikning i trav: Har han också väldigt lätt för. Eller ja, skänkelvikningar, skolor o.dyl. "samlade" rörelser är en av hans absoluta paradgrenar.
Trav-ryggning-trav-övergång: Inte heller ett så jättestort problem tror jag. Vi har tränat på det hemma en del, och så till vida övergången från ryggning får vara i stil med ryggning-fram ett skrittsteg-trav borde det inte vara något så enormt problem.
Längning av formen i trav: Våran största farvåg. Det kommer troligen inte alls gå, bara att glömma direkt. Han kommer bara att "lägga sig i hand" direkt.
Travlängningar på hel diagonal: Good luck. :banghead: Övriga kommentarer överflödiga.

H.H är ju trots allt utbildad MsvC dressyr, med som bästa resultat 64% i LA. Så han kan ju. Frågan är vad piloten kan... :angel: Kanske en spännande tanke till en P&R någon gång i framtiden?
Nej, det är en spännande tanke. Och just att gränslandet mellan LB-LA verkar vara en så "het potatis" också.
 
Jag skrev ju om skillnaden i kraven? Eftersom programmen är olika så krävs det mer för att genomföra en LA lika bra som en LB. Galoppen t ex, som @Fiorano beskrev.

Nej du skrev detta


Jag skulle säga att det inte skiljer så mycket, om man rider båda programmen lika bra


Vilket jag inte fattar hur du menar. Spelar väl ingen roll hur du rider. Kraven blir ju inte annorlunda för det. Det skiljer väldigt mkt på programmen oavsett hur du rider.
 
Jag tycker det är stor skillnad mellan LB och LA:1. Sen är det också stor skillnad mellan LA:1 och LA:4. I LA:1 har du bara lite förvänd galopp på "snäll" linje, en liten ryggning och två skänkelvikningar på förlängd hörnlinje.

I LA:4 kommer svårare vägar och bakdelsvändning. Skillnaden mellan LB och LA:4 är enorm.
 
Intressanta synpunkter!
Är lite intressant också, då jag hört folk "från verkligheten" säga så olika också. Vissa säger att skillnaden bara är motsv. 3-5%, andra säger att skillnaden är ca. 15%. Så kul att få input från "oberoende människor på internet" också :up:

Nu säger jag inte att jag faktiskt ska det, men om jag utgår från vad som kommer i LA och applicerar på H.H finns det både styrkor och svagheter märker jag:
Galoppfattning från skritt: Det gör vi alltid. Enda gången jag fattar från trav på honom är inne på banan i LB-programmen. Inte ens på framridningen gör jag det. Never, ever. Jag är också lärd enda från ridskoletidens glada dagar att fatta från skritt, oavsett häst. Så för mig är det faktiskt svårare att fatta från trav. H.H kan förövrigt fatta från halt också...
Galopp på medellinjen: Skulle kunna bli "intressant". Milt uttryckt. :angel: Han kan ju som sagt vara extremt övertaggad om han lägger den sidan till, och särskilt "galopp utan stödjande väggar/staket" gör honom väldigt exalterad...
10 m volter i galopp: Kan gå lite hur som helst. 15 m är absolut inga problem, särskilt inte som han inte har världens största gångarter. 12-13 m har jag ridit hemma utan större problem. Men inte så mycket 10.
Förvänd galopp: Inget problem.
Skänkelvikning i trav: Har han också väldigt lätt för. Eller ja, skänkelvikningar, skolor o.dyl. "samlade" rörelser är en av hans absoluta paradgrenar.
Trav-ryggning-trav-övergång: Inte heller ett så jättestort problem tror jag. Vi har tränat på det hemma en del, och så till vida övergången från ryggning får vara i stil med ryggning-fram ett skrittsteg-trav borde det inte vara något så enormt problem.
Längning av formen i trav: Våran största farvåg. Det kommer troligen inte alls gå, bara att glömma direkt. Han kommer bara att "lägga sig i hand" direkt.
Travlängningar på hel diagonal: Good luck. :banghead: Övriga kommentarer överflödiga.

H.H är ju trots allt utbildad MsvC dressyr, med som bästa resultat 64% i LA. Så han kan ju. Frågan är vad piloten kan... :angel: Kanske en spännande tanke till en P&R någon gång i framtiden?
Nej, det är en spännande tanke. Och just att gränslandet mellan LB-LA verkar vara en så "het potatis" också.

Sen är det ju skillnad att kunna utföra momenten och att kunna göra de med bärighet och lösgjordhet genom övergångarna till momentet - genom momentet - efter momentet.
 
Intressanta synpunkter!
Är lite intressant också, då jag hört folk "från verkligheten" säga så olika också. Vissa säger att skillnaden bara är motsv. 3-5%, andra säger att skillnaden är ca. 15%. Så kul att få input från "oberoende människor på internet" också :up:
Jag håller med @Monifa här ovan, att tävla en klass handlar inte om att kunna ta sig igenom momenten. Det du beskriver om dig själv och din häst låter inte som ett ekipage startklart för Lätt A. Ska du tävla måste allt som ingår vara lätt att göra ett och ett och dessutom kunna göras med bibehållen bärighet och flyt i följd.
Det gör ju också att det är svårt att jämföra procent i de båda klasserna. Om du rider Lätt A på 70% rider du ju ändå troligen inte Lätt B på 85%. Om du rider Lätt B på 70% men inte har bärighet och flyt genom rörelserna i Lätt A kan du säkert lätt hamna på 55%. Unghästen jag har nu är en sån som troligen skulle få 15% skillnad om jag var så dum att jag gav mig på en Lätt A. Han får höga procent i lätta klasser, men är absolut inte klar för Lätt A. Däremot en äldre häst som är stabil och stark och klar för att tävla Lätt A men kanske har en mer oerfaren ryttare kan det säkert skilja mindre i procent, där kan dina 3-5% kanske vara rimliga. Och så finns det hästar som startar två klasser och ligger på samma eller till och med högre i Lätt A. Det senare hände mig när jag precis skaffat min förra häst. Hon var gott och väl mogen för Lätt A, men jag startade Lätt B+ Lätt A första gångerna. Då fick vi 3-5% högre i Lätt An, mycket troligen för att jag då hade känt på henne en klass och lärde mig mer och mer hur jag skulle rida på tävling. Så att generellt säga "det skiljer så många %" anser jag inte går att säga. Men jag håller med alla ovan som säger att det är ett ganska stort steg mellan Lätt B och Lätt A, särskilt om du går till klasserna över Lätt A:1.
 
Nej du skrev detta





Vilket jag inte fattar hur du menar. Spelar väl ingen roll hur du rider. Kraven blir ju inte annorlunda för det. Det skiljer väldigt mkt på programmen oavsett hur du rider.
Nu förstår jag inte hur du menar. Spelar det ingen roll hur man rider när man tävlar dressyr? Det är väl det alltihop går ut på när man tävlar dressyr, hur man rider?

Det är klart programmen är olika, min poäng var att om du kan rida en LB korrekt med 70%, och sen kan rida en LA med samma korrekthet, så får du inte mycket mindre poäng. Rörelserna behöver inte vara så mycket bättre utförda i LA. Men eftersom programmet i sig innehåller svårare moment, så är det svårare att rida en LA lika korrekt som en LB. Det krävs mer för att göra en bra uppridning och halt från galopp än från trav, t ex.
 
Intressanta synpunkter!
Är lite intressant också, då jag hört folk "från verkligheten" säga så olika också. Vissa säger att skillnaden bara är motsv. 3-5%, andra säger att skillnaden är ca. 15%. Så kul att få input från "oberoende människor på internet" också :up:

Nu säger jag inte att jag faktiskt ska det, men om jag utgår från vad som kommer i LA och applicerar på H.H finns det både styrkor och svagheter märker jag:
Galoppfattning från skritt: Det gör vi alltid. Enda gången jag fattar från trav på honom är inne på banan i LB-programmen. Inte ens på framridningen gör jag det. Never, ever. Jag är också lärd enda från ridskoletidens glada dagar att fatta från skritt, oavsett häst. Så för mig är det faktiskt svårare att fatta från trav. H.H kan förövrigt fatta från halt också...
Galopp på medellinjen: Skulle kunna bli "intressant". Milt uttryckt. :angel: Han kan ju som sagt vara extremt övertaggad om han lägger den sidan till, och särskilt "galopp utan stödjande väggar/staket" gör honom väldigt exalterad...
10 m volter i galopp: Kan gå lite hur som helst. 15 m är absolut inga problem, särskilt inte som han inte har världens största gångarter. 12-13 m har jag ridit hemma utan större problem. Men inte så mycket 10.
Förvänd galopp: Inget problem.
Skänkelvikning i trav: Har han också väldigt lätt för. Eller ja, skänkelvikningar, skolor o.dyl. "samlade" rörelser är en av hans absoluta paradgrenar.
Trav-ryggning-trav-övergång: Inte heller ett så jättestort problem tror jag. Vi har tränat på det hemma en del, och så till vida övergången från ryggning får vara i stil med ryggning-fram ett skrittsteg-trav borde det inte vara något så enormt problem.
Längning av formen i trav: Våran största farvåg. Det kommer troligen inte alls gå, bara att glömma direkt. Han kommer bara att "lägga sig i hand" direkt.
Travlängningar på hel diagonal: Good luck. :banghead: Övriga kommentarer överflödiga.

H.H är ju trots allt utbildad MsvC dressyr, med som bästa resultat 64% i LA. Så han kan ju. Frågan är vad piloten kan... :angel: Kanske en spännande tanke till en P&R någon gång i framtiden?
Nej, det är en spännande tanke. Och just att gränslandet mellan LB-LA verkar vara en så "het potatis" också.

Utifrån hur du skriver, generellt.

Ni är inte färdiga för start på LA.
 
Nu förstår jag inte hur du menar. Spelar det ingen roll hur man rider när man tävlar dressyr? Det är väl det alltihop går ut på när man tävlar dressyr, hur man rider?

Det är klart programmen är olika, min poäng var att om du kan rida en LB korrekt med 70%, och sen kan rida en LA med samma korrekthet, så får du inte mycket mindre poäng. Rörelserna behöver inte vara så mycket bättre utförda i LA. Men eftersom programmet i sig innehåller svårare moment, så är det svårare att rida en LA lika korrekt som en LB. Det krävs mer för att göra en bra uppridning och halt från galopp än från trav, t ex.

Det är stor skillnad på svårigheterna i programmet så nej du kommer inte få liknande procent i LB och LA
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har bokat tid hos veterinär självklart, skulle dock gärna få hjälp att spåna lite kring detta innan besöket. Bakgrund: Två...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
10 999
Senast: skuggi
·
Övr. Katt Hamnat i en lite knepig sits, ska försöka få med allt men hålla det så kort det går, men varning för det blir långt. Väldigt tacksam om...
Svar
11
· Visningar
2 275
Senast: Heulwen
·
Ridning Desert Rose skriver svar i tråden: Sv: Vart är dressyren på väg? Hej! Jag är nytt här, kommer egentligen från Tyskland, men...
Svar
5
· Visningar
1 543
Senast: Meelei
·
Hästvård Tar det dåliga först. Igår var Kele in på klinik för vad jag trodde och hoppades skulle bli Dagen F som i Friskförklaring. Damen har...
Svar
9
· Visningar
1 283
Senast: Spirax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp