Skillnad LB och LA dressyr?

Jag förstår hur du menar, men håller inte med. Jag tävlar för att jag tycker det är kul att "upptäcka" nya platser, lite för att "miljöträna" H.H (han är ju rätt tittig som häst, sin ålder till trots!) rida för olika domare och för att (vissa) program är roliga. Jag tävlar inte för att vinna, eller ens placera mig. För att jag ska starta en klass/ett program, ska det finnas en realistisk chans att vi kan rida ihop 50%. Kan vi rida ihop 55% är det okej/ganska bra. Har vi vid minst 2 tillfällen fått +/- 60% (ca. 58-62%) anser jag att vi är klara i den klassen. Det är iaf min filosofi..

Här resonerar vi olika. Jag skulle aldrig starta ett program där jag inte känner mig ganska säker på att rida in minst 60 procent.

Som jag skrivit tidigare i tråden tycker jag att godkänt resultat är när man kan fundera på att gå upp men jag tycker inte man är klar med klassen för att man nätt och jämnt klarar godkänt.
 
Jag förstår hur du menar, men håller inte med. Jag tävlar för att jag tycker det är kul att "upptäcka" nya platser, lite för att "miljöträna" H.H (han är ju rätt tittig som häst, sin ålder till trots!) rida för olika domare och för att (vissa) program är roliga. Jag tävlar inte för att vinna, eller ens placera mig. För att jag ska starta en klass/ett program, ska det finnas en realistisk chans att vi kan rida ihop 50%. Kan vi rida ihop 55% är det okej/ganska bra. Har vi vid minst 2 tillfällen fått +/- 60% (ca. 58-62%) anser jag att vi är klara i den klassen. Det är iaf min filosofi.
Och iaf vad jag insett i år, är att det inte finns någon absolut korrelation mellan procent-klass. Jag/vi rider t.ex. LC:1 och LB:3 på ungefär samma procent. Vad kan det bero på då? Jo, att LC:1 inte passar oss alls, medan LB:3 passar oss jättebra. Däremot får vi 5% högre i LC:2 än LC:1. Och något lägre i LB:1 än LB:3. Av samma anledning. Olika program passar oss olika bra helt enkelt. Och just det som verkar passa oss bäst, är program där saker "händer snabbt" utan massa transportsträckor. Vilket snarare kommer in i t.ex. LB:3 än LC:1.

Sen kom jag förövrigt för bara en liten stund sedan att jag visst ridit en LA tidigare med H.H. Inte mindre än en regional LA:2, för att jag ville testa på 2 klasser/tävling en gång och det var det enda kortbaneprogrammet som fanns bortsett från LB:1. Vid den tiden (förra året) red vi enbart LB:1or och dessa på ca. 50-53%. I LB:1an den gången fick vi 52.52%. I den efterföljande LA:2an fick vi de facto 49.9%. Dock var då en felridning och en blackout inkluderad, så om man räknar bort avdraget för felridning och 3an på black-out momentet (och istället sätter in 5.5, som vi fick på motsv. moment från andra hållet) så blir det ca. 51%. Apropå på skillnaden mellan lokal LB:1 och regional LA:2 - 1.5%...........

Det skadar förvisso inte hästen.
Men att tycka att 50% är OK resultat i en klass... där håller jag inte med.

Visserligen verkar det finnas lite olika tankar kring vad som är "godkänd nivå" men 60% är väl en vanlig uppfattning.
.
Förutom när jag red min kbl-travare på MSV C. Han har gått på ca 57-59% (56% när det var en katastrofal ritt) och där ansåg åtminstone publiken att över 55% var godkänt.
Personligen tycker jag att 57-58% är OK men inte riktigt godkänt, ligger jag där så kan jag tycka att det är OK att försöka kämpa mig upp mot och över 60%.

Jag har en annan fjording än Reggie, som jag nämnde tidigare som jag inte vill starta LB eftersom han inte är färdig.
Hon har gått i överkant 60% på i stort sett alla starter i LB (utom den här säsongen då vi inte tävlat så mycket och där resultaten inte varit särskilt roliga) och når som bäst 58% i LA. I år har vi inte startat LA eftersom programmet blivit lite mer krävande utan vi behöver träna mer. Förhoppningen är ju att orka gå runt på godkända drygt 60%.
den hästen har inga svårigheter att galoppera små volter eller egentligen att göra den förvända galoppen, men hon är ganska kortstegad vilket självklart drar ner en hel del. Hon är C-ponny så det är inte så underligt att hon är relativt kortstegad, heller. Men hon behöver kunna ta ut stegen bättre i både trav och galopp för att vi ska kunna få "vettiga" poäng.

Men nej, jag skulle inte vilja rida på omkring 50% om det inte hände något riktigt katastrofalt i ritten...
 
Det där kan jag verkligen skriva under på. Insåg inte det redan förra året, men särskilt i år, när jag på allvar började ställa typ LC:1 mot LB:3, så insåg jag att det kanske var de lite "trixigare" programmen som passade honom bäst. Att LC:1 inte alltid nödvändigtvis behöver vara det lättaste.
Sen ska man absolut inte åka ut på program där man knappt gjort/är väldigt osäker på delarna hemma. Men är det t.ex. som i mitt fall, att hästen kan allt och lite till, har godkända resultat på den nivån innan, men med en "grön" pilot på ryggen, ser jag faktiskt inga problem med det. Så länge man själv inte tjurar ihop för att man får 54% ser jag faktiskt inget som helst problem med det.
Jag förstår inte meningen med att starta LA när man inte är färdig för det på långa vägar.
 
För att jag ska starta en klass/ett program, ska det finnas en realistisk chans att vi kan rida ihop 50%. Kan vi rida ihop 55% är det okej/ganska bra. ..........

Jag förstår inte hur du tänker där...då är ju ditt mål att rida en ritt som faktiskt klassas som " inte vara på rätt väg"- träna miljö etc kan man väl lika gärna göra i ett lättare program.
Och 60% godkänt, vad säger det? Egentligen så är det inte så bra, huvudet ovanför vattenytan bara typ och det finns mkt att förbättra innan man går vidare.
Jag har aldrig förstått det där med att det är klasserna som är målet oavsett %, det borde vara ridningen och utbildningen av hästen.
Det var ju också delvis därför det blev kval till MSV B, LB ryttare som red på 60% chansade o gjorde en start eller flera och så " red de Msv B" helt plötsligt.
 
Men är det t.ex. som i mitt fall, att hästen kan allt och lite till, har godkända resultat på den nivån innan, men med en "grön" pilot på ryggen, ser jag faktiskt inga problem med det.

Du blandar ihop dressyr med tricks o konster.
Alltså gått LA som bäst på 64 %, då kan hästen inte " allt o lite till", det är någon som har gjort annat i ridningen än att sätta grunder.


Och jag håller inte med flera i tråden, jag tycker att man visst sätter hästen i en situation som inte är bra för den om man tar upp den i klasser den inte är klar för och det gäller även det omvända, alltså att ryttaren inte är klar.
 
Du blandar ihop dressyr med tricks o konster.
Alltså gått LA som bäst på 64 %, då kan hästen inte " allt o lite till", det är någon som har gjort annat i ridningen än att sätta grunder.


Och jag håller inte med flera i tråden, jag tycker att man visst sätter hästen i en situation som inte är bra för den om man tar upp den i klasser den inte är klar för och det gäller även det omvända, alltså att ryttaren inte är klar.

Nej, det är inte allt och lite till om man jämför med typ Valegro, men har man gått 64% i LA och därtill kan saker som flera galoppombyten (3 åtm.) på diagonal, skolorna sitter klockrent och t.om. börjat "bebistrampa" enstaka steg (dock under min tränare) - då anser jag iaf att man kan "allt och lite till" i en L-klass kontext. Det var så jag menade.

Alltså, om man tar upp hästen i en klass om den inte är klar för, anser jag också att det är fel. Jag har heller inte påstått annat! Däremot anser jag inte att det är fel att ta upp hästen i en klass som hästen är mer än väl skolad i, man gör grejerna hemmavid på reguljär basis, men där ryttaren "inte riktigt är där än".
 
Angående att sätta hästen i en dålig situation genom att gå ut i för hög klass beror det för mig helt på hästen. Jag hade tex aldrig tagit ut min Burb i LA nu trots att vi troligen hade kunnat rida godkänt. Rörelserna är inte befästa och skulle jag pressa henne när hon är i spänning hade det tagit tid att få tillbaka förtroendet ens i träning. En rutinerad häst hade det troligen inte bekommit ett dugg-även om jag inte ser någon form av mening med det.

Själv tävlar jag för att ha som mål att göra bra resultat. Jag vill vinna rosetter rent krasst :p. Då undviker jag att ta ut hästarna förrän de är så klara för klassen att vi kan rida på "rosettnivå". För även om hästen ÄR klar är det så mycket som kan gå fel inne på banan och en får missar som drar ner poängen. Det är tillräckligt svårt att rida ett program med en välförberedd häst för att det för mig ska vara värt att ge sig ut med en häst som inte är tillräckligt förbredd för klassen.

Om en tittar på mina resultat i TDB finns det en del bottennapp med starter under 60%. Alla de ritterna har ridits med hästar som varit helt färdiga för klassen-men det är SVÅRT att tävla dressyr. Därför ser jag ingen anledning att göra det ännu svårare för sig.
 
Alltså, om man tar upp hästen i en klass om den inte är klar för, anser jag också att det är fel. Jag har heller inte påstått annat! Däremot anser jag inte att det är fel att ta upp hästen i en klass som hästen är mer än väl skolad i, man gör grejerna hemmavid på reguljär basis, men där ryttaren "inte riktigt är där än".

Jag förstår ändå inte. Om man rider LB på omkring 50%, då är ekipaget inte klart för LA, oavsett om hästen tidigare har gått PSG eller whatever. Vad är meningen med att starta en LA och vara ganska säker på att man kommer att få jättejättedåliga poäng? Är det bara för att kunna säga att man tävlar LA? Miljöträna kan man göra någon annanstans än i klasser man inte är klar för.
 
Nej, det är inte allt och lite till om man jämför med typ Valegro, men har man gått 64% i LA och därtill kan saker som flera galoppombyten (3 åtm.) på diagonal, skolorna sitter klockrent och t.om. börjat "bebistrampa" enstaka steg (dock under min tränare) - då anser jag iaf att man kan "allt och lite till" i en L-klass kontext.

Om skolorna sitter klockrent, ja då går hästen per automatik på mkt högre poäng i LA än 64%.
Bara för att klockrena skolor kräver så mkt bakben eftergift o bärighet mot vad som krävs i LA, för att förtydliga, är skolorna av sådan klockren kvalité så ger det i lägre klassers krav högre poäng-arbetet hör liksom ihop man kan inte på något villkors vis få klockrena skolor och inte kunna visa ritten i LA bättre.

Ex med byten. Bara för att en häst byter rent behöver den nödvändigtvis inte få gdk i Msv B, och byter den rent i Msv B men ändå får underkänt jag då beror det sannolikt på att hästen saknar grunder för att göra bytena rätt, alltså mer än bara göra dem rent.

Du har fel tankegångar om rörelser, hästar ska balansera sig i rörelser, inte bara göra dem.
 
@Dressyrtjejen_97 alltså med en häst som är fräsch och i bra form så skulle det knappast skada att rida över ryttarens nivå enstaka gånger (även om jag inte ser poäng i det). Men din häst har väl både spatt och artros i någon utsträckning om jag minns rätt? Och i så fall skulle jag verkligen avråda från att träna/tävla på nivå över den egna ridningen (och hästens nuvarande fysik) - vilket La definitivt är.
 
Man kan ju inte jämföra vad hästen gjort tidigare med vad den gör nu när just NI är ett ekipage. Min gamla hopponny hade gått allsvensk hoppning och tävlat upp till och med medelsvår med tidigare ryttare. Red jag som ett slaktat åsnearsle vägrade hon ut sig på första hindret i en clear round på 60 cm... Nu menar jag inte att någon i tråden rider som ett slaktat åsnearsle, men bara för att hästen gjort si och så med en annan ryttare kan man sällan leva på någon annans meriter.
 
Man kan ju inte jämföra vad hästen gjort tidigare med vad den gör nu när just NI är ett ekipage. Min gamla hopponny hade gått allsvensk hoppning och tävlat upp till och med medelsvår med tidigare ryttare. Red jag som ett slaktat åsnearsle vägrade hon ut sig på första hindret i en clear round på 60 cm... Nu menar jag inte att någon i tråden rider som ett slaktat åsnearsle, men bara för att hästen gjort si och så med en annan ryttare kan man sällan leva på någon annans meriter.

Jag håller verkligen med!

Min medryttarhäst har gått/går höga klasser i dressyr med sin ägare. Med bra poäng! Jag skulle inte få för mig att starta högre än Lätt B med henne än. Helt enkelt för att jag inte är duktigare än så länge. För mig som ligger på Lätt B-nivå så känns det som ett stort hopp till Lätt A. Sen kan jag ju rida förvänd galopp med en häst som kan det. Skänkelvikning kan jag också. Men det är stor skillnad på att kunna de enstaka momenten var för sig och att kunna göra dem på exakt det ställe i programmet de ska göras och med en häst som har rätt form. Dressyrfolk jag pratat med säger att det krävs en annan form (mer samling) i Lätt A än i Lätt B.
 
Intressanta frågeställningar i den här tråden tycker jag, när är man redo att gå upp en klass, vad är ok resultat och hur stor är skillnaden mellan LB och LA. Jag började våren i år med att rida pay and ride på LC-nivå. Tyckte jag kände mig redo för lokala starter när jag stadigt låg över 62-63% på pay and ride. Har sedan tävlat LC:2 och LB:1 lokalt under sensommaren och hösten, totalt 7 tävlingstillfällen. Gjort några bottennapp och haft några riktiga höjdpunkter. Har under tiden lärt mig mycket om hur hästen och jag tillsammans bäst laddar för en lyckad tävlingsdag!

Målsättningen nu är att ligga stabilt över 62-63% i LB:1 innan säsongen är slut. Efter lite vintervila drar säsongen igång igen och tanken är att under våren ligga stadigt kring 65% i LB:1 lokalt och testa någon LA:1 på pay and ride. Tänker att det är ganska stor skillnad upp till LA, framför allt i vilken stabilitet och bärighet som krävs för att rida ett bra program. Det som känns som en utmaning för mig nu är att våga mig på att rida på lång bana, får se när det blir...
 
Intressanta frågeställningar i den här tråden tycker jag, när är man redo att gå upp en klass, vad är ok resultat och hur stor är skillnaden mellan LB och LA. Jag började våren i år med att rida pay and ride på LC-nivå. Tyckte jag kände mig redo för lokala starter när jag stadigt låg över 62-63% på pay and ride. Har sedan tävlat LC:2 och LB:1 lokalt under sensommaren och hösten, totalt 7 tävlingstillfällen. Gjort några bottennapp och haft några riktiga höjdpunkter. Har under tiden lärt mig mycket om hur hästen och jag tillsammans bäst laddar för en lyckad tävlingsdag!

Målsättningen nu är att ligga stabilt över 62-63% i LB:1 innan säsongen är slut. Efter lite vintervila drar säsongen igång igen och tanken är att under våren ligga stadigt kring 65% i LB:1 lokalt och testa någon LA:1 på pay and ride. Tänker att det är ganska stor skillnad upp till LA, framför allt i vilken stabilitet och bärighet som krävs för att rida ett bra program. Det som känns som en utmaning för mig nu är att våga mig på att rida på lång bana, får se när det blir...
Vi har samma målsättning :-D! Fast jag skippar la tror jag:D:p
 
Jag har tävlat lite med medryttarhästen. En P&R LC på 68%. Sen två LB (en lokal och en klubb) med ett bottennapp och en gång med godkänd procent. Jag skulle nog vilja ligga stabilt på 65-70% innan jag går upp till LA.
 
Jag är för att testa en högre nivå för att kolla läget om man är på väg att gå upp en klass, men då gärna en PaR. Men i ditt fall, utifrån den här tråden och andra inlägg, låter det inte som om ni som ekipage är redo för det än.
Min tränares och min filosofi är att träna hemma på en nivå högre än du ska tävla. Alltså vill du tävla LA, bör du träna på MsvC nivå hemma och då inte bara enstaka rörelser utan sammansatta rörelser.
Att gå upp en klass tycker jag man gör när man ligger stadigt på 60-62% eller helst stadigt över 65%. Jag brukar tänka att varje klass har en egen liten kvalgräns och kvalar jag lätt är jag redo för nästa nivå. ~50% är inte i min värld ett resultat man går upp i en klass på, då krävs det mer styrka och övning för ekipaget. Även om hästen (någon gång) gått en klass på visst antal % betyder det inte att ni som ekipage, just nu, är redo för samma utmaning.
Miljöträning kan ni ju öva på även om ni rider på en nivå mer passande er och utifrån vad jag sett så är ni ett trevligt ekipage och du verkar träna på, så stadiga 60% för er i LC-LB är nära. :up:
Träna på och åk ut på lite PaR om du vill testa en nivå högre. Själv ska jag ratta runt en MsvB med byten som sker lite när de vill men jag vill gärna få bedömning på övriga delar så jag vet vad vi ska två mer på (förutom bytena) tills vi gör vår första riktiga MsvB start till sommaren (kanske) :D
 
Det senare anser jag, alltså 60-62% då rider man ju med misstag och får man de procenten utan misstag så är det ju brister i grundridningen , anser jag iallafall och då är man inte heller redo för nästa klass.
Det anser jag också egentligen och alla ekipage bör uppnå den % i de klasserna men vissa anser att 60% är "godkänt" i en klass.
 
Jo fast godkänt i en klass innebär ju inte att man är redo för en högre klass, samt att vara kvalad och kvalificerad för en högre klass är ju inte heller samma sak.
Vi tycker samma sak :up: Är bara för trött i skallen för att skriva bra. Jag anser att 65% och upp på stadiga resultat är att önska.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har bokat tid hos veterinär självklart, skulle dock gärna få hjälp att spåna lite kring detta innan besöket. Bakgrund: Två...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
11 038
Senast: skuggi
·
Övr. Katt Hamnat i en lite knepig sits, ska försöka få med allt men hålla det så kort det går, men varning för det blir långt. Väldigt tacksam om...
Svar
11
· Visningar
2 299
Senast: Heulwen
·
Ridning Desert Rose skriver svar i tråden: Sv: Vart är dressyren på väg? Hej! Jag är nytt här, kommer egentligen från Tyskland, men...
Svar
5
· Visningar
1 551
Senast: Meelei
·
Hästvård Tar det dåliga först. Igår var Kele in på klinik för vad jag trodde och hoppades skulle bli Dagen F som i Friskförklaring. Damen har...
Svar
9
· Visningar
1 297
Senast: Spirax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp