Skillnad LB och LA dressyr?

En av domarna jag suttit med ganska mycket sa en grej med resultat från MsvB och uppåt, hennes reflektion var att de som rider på 62% i MsvB brukar kunna ligga kvar på den nivån hela vägen upp till StG. Ofta för att hästarna månne är lydiga och kan sin skit, men de har inte gången för att få högre poäng. Tycker det stämmer ganska bra med de ekipage jag har runt mig. De flesta som ridit på säg 65% i MsvB fortsätter med sina 65% när de tar sig uppåt också.

Lite OT förstås då min erfarenhet att även begränsade gångartshästar kan gå på +70% i lätt klass och är absolut ett mål att ha!
 
Sen kan det vara så att det inte spelar någon roll vad ryttaren gjort på annan häst heller. Jag har ridit PSG och varit redo för Int 1 på min gamla häst, betyder inte att jag utan vidare skulle kunna gå in i LA på min 4-åring (nu får han ju inte ens starta LA men teoretiskt...). Jag kan stötta honom till en viss gräns men han är ändå inte redo. Han går LB på stadiga 67-69% och skulle inte ens vara nära godkänt i LA än. Vore han fem nu och fick starta skulle han ändå inte få göra det för mig för det är inte schysst att sätta honom i en situation han inte kan klara ut. LA är mycket svårare än LB, det är inte en klass han kan jogga igenom med fina resultat på samma sätt som en LB som är mycket mer förlåtande.
 
Jag har gjort misstaget att ta ut en häst som inte var klar i LA (5-åring) och det gör jag inte om, det var inte snällt. Det får jag stå för.
 
Jag tycker i de lägre klasserna att rider man stadigt på 62-64% hör man hemma där, inte att man är klar att gå upp en klass. Lägre upp, precis som @Fiorano skriver, blir det skillnad eftersom det krävs mer av hästens grundkvalitéer för att få högre betyg. Även om det blir mycket mer tekniskt räcker det inte att rida prydligt för att få höga poäng. Man får inte glömma att kvalgränsen är minsta möjliga för att gå vidare, att den inte är högre tror jag beror på att man inte vill exkludera hästar med mindre gång.

Jag tycker att skillnaden på LB och LA är stor och ska vara det. Skillnaden längre upp mellan klasserna blir inte mindre och mellan vissa extra mycket. Förutom att det blir riktiga rörelser i LA så är kravet på stadighet mycket större. Ibland kan det vara lättare att jämföra med hoppning, det är inte bara hindren som blir högre utan även avstånden som blir svårare och tiden kortare...
 
Den enda gången det skulle kännas okej att gå upp en nivå utan att det känns helt klart på nivån innan är faktiskt mellan lätt C och lätt B. Av anledningen jag skrev innan, att lätt B passar just min häst så mycket bättre än lätt C-klasserna. Jag kommer förmodligen aldrig få några topprocent i just lätt C (särskilt inte lätt C1-an) eftersom vår paradgren är galoppen och där i princip inte är någon galopp alls.
 
62% är ju kvalgränsen för att gå upp i klass, så jag tänker nog lite som kryddelydd där och tänker att innan man ligger stadigt på över 62% så är inte att gå upp i klass på kartan. Sedan är man ju inte startklar för ny klass bara för att man ligger över de magiska 62%. Jag tycker nog att det ställs rätt mycket högre krav i LA jämfört med LB. Jag och min häst (som inte normalt tävlar så mycket dressyr) sitter hemma och slipar på skolorna och samlingen som krävs för de lite högre klasserna. Det innebär absolut inte att jag skulle kunna starta de klasserna. LB skulle nog kännas mera rimligt ett bra tag framåt.
 
62% är ju kvalgränsen för att gå upp i klass, så jag tänker nog lite som kryddelydd där och tänker att innan man ligger stadigt på över 62% så är inte att gå upp i klass på kartan. Sedan är man ju inte startklar för ny klass bara för att man ligger över de magiska 62%. .

Håller med.
Man kan vara startklar i nästa klass men "behöver" inte vara det.
 
Att man ligger på fina poäng i LB innebär inte heller automatiskt att man är redo att gå upp i LA. Jag harvibte gjort en start under 67% i LB på Dumle men han kan absolut inte gå LA hehe. Han får vackert vara kvar i LB början på nästa säsong innan han får gå upp. Förvänd galopp och enkla byten är svårt!
 
Håller nog med Bo Tibblin att vi har fel kvalklasser. Att ha kvalat i MsvC till MsvB4 tex säger ju ingenting om att man är redo för den klassen.
 
Att man ska kvala i Msvb 2 till resten av msvb programmen. Plus som det blivit nu kval till MsvA i msvb5

Plus att bedömningen ska vara hårdare vad gäller misslyckade byten, det finns hästar som inte kan byta som ändå får ganska fina resultat, det har ju varit uppe till diskussion att domarna inte ska ge godkänt allmänna intryck lösgjordhet om inte bytena fungerar.
Och där håller jag med.
 
  • Gilla
Reactions: fio
Plus att bedömningen ska vara hårdare vad gäller misslyckade byten, det finns hästar som inte kan byta som ändå får ganska fina resultat, det har ju varit uppe till diskussion att domarna inte ska ge godkänt allmänna intryck lösgjordhet om inte bytena fungerar.
Och där håller jag med.

Ja absolut och särskilt eftersom bytena är primärt just när man går över till MsvB
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har bokat tid hos veterinär självklart, skulle dock gärna få hjälp att spåna lite kring detta innan besöket. Bakgrund: Två...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
11 003
Senast: skuggi
·
Övr. Katt Hamnat i en lite knepig sits, ska försöka få med allt men hålla det så kort det går, men varning för det blir långt. Väldigt tacksam om...
Svar
11
· Visningar
2 275
Senast: Heulwen
·
Ridning Desert Rose skriver svar i tråden: Sv: Vart är dressyren på väg? Hej! Jag är nytt här, kommer egentligen från Tyskland, men...
Svar
5
· Visningar
1 544
Senast: Meelei
·
Hästvård Tar det dåliga först. Igår var Kele in på klinik för vad jag trodde och hoppades skulle bli Dagen F som i Friskförklaring. Damen har...
Svar
9
· Visningar
1 284
Senast: Spirax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp