Skillnad mellan att ha hund eller häst?

Lalinea

Trådstartare
Svårt att veta var denna tråd ska vara:) jag är hästägare med allt vad det innebär, hur är det att vara hundägare? Svårare eller lättare? Har ni gått från hund till häst eller tvärtom? Hundar ska passa dygnet runt medans jag är hos hästen några timmar? Hundar känns som ett mycket större ansvar i och med att de lever i samhället på ett annat vis än hästar :) lite sugen på hund nångång i livet :D
 
Jag tror inte att det går att jämföra så eftersom det är två så olika arter med olika behov.
Man har ett lika stort ansvar oavsett om det är en häst eller hund.
Sen finns det så många olika typer av hundar också. En liten sällskapshund mot en brukshund. Vilken ambition man har som ägare. En del ser det enbart som sällskap/familjemedlem och andra har inom sitt yrke och/eller tävlar och tränar mycket.
Samma med vilken häst man har och vad för ambitioner och förutsättningar man själv och hästen har.

Så nej det finns inget svar egentligen på de frågorna utan allt beror på :).
 
Det beror så mycket på hur man har häst/hund. För mig som har hästarna hemma och sköter allt runt dem och med dem själv är det enklare med hund. Honom kan jag ofta ta med om vi ska vara borta längre än vad som är lämpligt att han är hemma själv medans hästarna behöver tillsyn oavsett. De få gånger det händer att vi åker bort så länge och det inte är lämpligt att ta med hunden så behöver alltså någon ändå se till både hund och hästar så på det viset är det lika "omständligt". Har man hästen inackorderad blir det ju en helt annan sak med hund och hunden kräver dessutom sällskap och omsorg på ett helt annat sätt än hästar. Hästar kan gå i hagen och är nöjda om de får mat och vatten medans hunden kräver ditt sällskap, din närvaro, så många fler timmar per dygn och hen behöver ut för att göra sina behov, inte bara för att få motion och stimulans.
 
Det är i alla fall attans mycket enklare att åka och träna med hunden än med hästen -

Hästen ska tas in från hagen och borstas och göras iordning. Släpet ska kopplas och alla grejer ska lastas in, både ens egna och hästens. Sen ska hästen lastas och äntligen är man färdig att köra iväg. Samma sak när man ska hem efter träningen, häst som ska på och av släp, stallas in och göras iordning när man kommer hem, släp och bil ska tömmas, släpet ska rengöras och parkeras - blir trött bara jag tänker på det...

Hunden däremot - man ropar på den, sätter den i bilen och sen e' de' klart :D
 
Jag gick från hund till häst och jag tycker att det är mycket lättare med häst.
Hunden vill ha 24 timmar om dygnet, hästen är nöjd så länge den har mat och vatten. Jag har för tillfället två hästar hemma på lösdrift, hur enkelt som helst i jämförelse med hunden. Båda sorter är däremot jätteroliga att ha - fast på olika sätt.
 
Jag gick från häst till hund och har i dags läget båda. Tycker hästarna är lättast då man kan lämna de i hagen större delen av dygnet samt att man inte egentligen behöver göra något med dem om man inte orkar. Hunden däremot kräver uppmärksamhet större delen av dygnet och kräver arbete.
 
Svårt att veta var denna tråd ska vara:) jag är hästägare med allt vad det innebär, hur är det att vara hundägare? Svårare eller lättare? Har ni gått från hund till häst eller tvärtom? Hundar ska passa dygnet runt medans jag är hos hästen några timmar? Hundar känns som ett mycket större ansvar i och med att de lever i samhället på ett annat vis än hästar :) lite sugen på hund nångång i livet :D

Jag sålde hästen och köpte hund. Hade stor halvblod, unghäst. Skulle bli tävlingshäst men insåg på vägen att det var på tok för mycket pengar det handlade om för att jag skulle kunna ha häst på det sättet jag ville (dvs träna och tävla) och med det försvann suget.

Köpte hund som jag tävlar och tränar med.
Fördelarna jag ser är att hunden kan jag ta hand om hemma i min vardag, enklare att åka iväg och träna/tävla. Träna kan jag göra i trädgården. Men framför allt billigare.
 
Har både hästar och hundar, i dagsläget tre hundar av vitt skilda raser.
För mig är hästar oumbärliga, liksom hundar är oumbärliga.
Sociala flockdjur som gärna vill kommunicera, och det är det jag älskar med båda arterna.

Hästarna är mer arbetskrävande, om man tänker på tungt fysiskt arbete, men å andra sidan är jag inte med dem hela tiden, som med hundarna (förutom när jag jobbar).
Hundarna ger mer av den lättsamma vardagsmotionen, det självklara umgänget som kommer av att man är tillsammans hela tiden.

Skulle inte vilja vara utan varken hästar eller hundar. Dessutom är hundarna alltid med mig i stallet.
 
Svårt att veta var denna tråd ska vara:) jag är hästägare med allt vad det innebär, hur är det att vara hundägare? Svårare eller lättare? Har ni gått från hund till häst eller tvärtom? Hundar ska passa dygnet runt medans jag är hos hästen några timmar? Hundar känns som ett mycket större ansvar i och med att de lever i samhället på ett annat vis än hästar :) lite sugen på hund nångång i livet :D

Hundarna för där är du mer eller mindre totalt låst till att 24 timmar om dygnet ha fokus på deras olika behov.

Hästarna bor i stallet på så sätt :)
 
Hästägande är lättare för om du har den inackorderad i alla fall. Då är du där några timmar per dag eller ja, när du har tid. Sen åker du hem. Åker du bort går det oftast att fixa någon som tar hand om hästen och mockar boxen mot betalning. Inget ändras för hästen egentligen.

En hund gör dig mer fast. Den är ju med dig "hela tiden" och man måste anpassa sig själv och kanske sitt jobb efter den. Om man ska åka bort blir det mer skillnad psykiskt för hunden som får bo på hundhotell eller hos hundvakt.

Tycker jag är största skillnaderna. Men är ju så många faktorer som spelar in i slutänden ändå
 
Svårt att veta var denna tråd ska vara:) jag är hästägare med allt vad det innebär, hur är det att vara hundägare? Svårare eller lättare? Har ni gått från hund till häst eller tvärtom? Hundar ska passa dygnet runt medans jag är hos hästen några timmar? Hundar känns som ett mycket större ansvar i och med att de lever i samhället på ett annat vis än hästar :) lite sugen på hund nångång i livet :D

Det är ju redan fler som svarat likt mig. Men här är mina two cents:

Hundarna kan jag ta med mig lättare än en häst. Jag har små hundar som är tysta, lugna, lydiga etc. Så de jag känner brukar tycka de gärna kan följa med.
Så de gör mig inte lika låst som hästarna gjort.

Har man häst med full skötsel är det ju enklare än att ha hund iom att man ev bara behöver lägga någon h ca 5-6 ggr/v.
Men har man dem hemma eller har mkt pass etc kan ju häst vara mer ansträngande.

I mina kretsar är det enkelt att få hundvakt. Om man har eget stall tex blir det ofta betydligt svårare att få hästpassning.
 
Jag köpte min hund (tervuerens) när jag fyllde 20 och min häst (arab) när jag fyllde 30. Har haft hästen i sju år nu. Jag tycker att det är emotionellt lättare att ha häst eftersom de inte är lika beroende av mig, som hunden var. Jag minns när jag jobbade och behövde jobba övertid och hur stressad jag blev över att hunden var ensam hemma, kanske kissnödig, och väntade på mig. Jag kände även starka skuldkänslor om jag åkte till gymmet eller gjorde något för egen skull, där jag inte kunde ta med mig hunden. Nu när jag är hundlös hästägare så jobbar jag övertid utan problem, och tränar när helst jag känner för det, hästen går ju på lösdrift och hänger med sina polare utan att förmodligen ägna mig en tanke. ;)

Om jag skulle bli hästlös är jag lite osäker på vad jag skulle välja. Hund är ju onekligen billigare. Milt uttryckt. ;)
 
Jag köpte min hund (tervuerens) när jag fyllde 20 och min häst (arab) när jag fyllde 30. Har haft hästen i sju år nu. Jag tycker att det är emotionellt lättare att ha häst eftersom de inte är lika beroende av mig, som hunden var. Jag minns när jag jobbade och behövde jobba övertid och hur stressad jag blev över att hunden var ensam hemma, kanske kissnödig, och väntade på mig. Jag kände även starka skuldkänslor om jag åkte till gymmet eller gjorde något för egen skull, där jag inte kunde ta med mig hunden. Nu när jag är hundlös hästägare så jobbar jag övertid utan problem, och tränar när helst jag känner för det, hästen går ju på lösdrift och hänger med sina polare utan att förmodligen ägna mig en tanke. ;)

Om jag skulle bli hästlös är jag lite osäker på vad jag skulle välja. Hund är ju onekligen billigare. Milt uttryckt. ;)

Precis så känner jag också!
Tycker att det är tillräckligt stressande att lämna katten ensam hemma :p:p

Men skaffar vi hund igen blir det en bruksras som kan vara i hundgård om dagarna (givetvis med varmt sovhus) och då behöver man inte ha samma ångest över att dom är instängda och måste hålla sig i alla fall :)
(och nej, jag anser inte att hundgården är ett ställe där hunden ”gott kan” uträtta sina behov istället för riktig rastning!)
 
Precis så känner jag också!
Tycker att det är tillräckligt stressande att lämna katten ensam hemma :p:p

Men skaffar vi hund igen blir det en bruksras som kan vara i hundgård om dagarna (givetvis med varmt sovhus) och då behöver man inte ha samma ångest över att dom är instängda och måste hålla sig i alla fall :)
(och nej, jag anser inte att hundgården är ett ställe där hunden ”gott kan” uträtta sina behov istället för riktig rastning!)

Tycker det låter klokt och jag tror du kommer att ha mycket glädje av din hund! Inte omöjligt att jag köper mig en riktig schäfer (brukstyp) om jag blev hästlös. :) Man har så mycket glädje av dem. :)
 
Jag har bägge.

Mycket beror på vilken typ av häst och hund du har. Jag har en hopphäst som kräver tid till träning/tävling och ett besök i stallet på 1-4h varje dag.
Hunden (terrier-mix) kräver egentligen bara 1h full fokus om dagen för att vara tillfredsställd, han är också formad till att kunna följa med mig i stall och jobb etc och även vara hemma ensam utan problem för att göra mig mindre hemma-låst.

En hobbyhäst på lösdrift kräver mindre tid, en brukshund kräver mer tid. Du fattar ;)

För mig är det enklare att hitta hästvakt än hundvakt om jag reser bort eftersom hästen står på ett ställe dit det ändå åker folk ett par timmar om dagen för att hålla på med hästar.
Hunden behöver flytta hem till någon, och därmed behöva omtanke mer eller mindre dygnet runt av den som är hundvakt.

Hunden kan jag släppa ur fokus helt och lämna hemma 4h om dagen.
Hästen behöver fokus 4h om dagen.

För min del är hunden mer krävande, även om jag valt en sällskapsras.
 
Jag har både häst och hund och för min del är häst aldrig förhandlingsbart, kommer alltid ha häst. Hund däremot hade jag inte haft om jag inte hade en som är så smidig som hon är att jag alltid kan ha med henne. Har en liten Jack Russell och hon är en perfekt storlek för att enkelt ha på en läktare, hon är robust och tuff och är alltid med i skogen när jag rider, hon har varit så lätt att träna och hon ligger stilla vid banan/i ridhuset när jag rider och är alltid lös. Jag är alltid som stoltast över lilla hund när hon är med när jag rider och vi möter hundar som hänger i kopplet och beter sig illa och hon snällt går vid sidan av vägen framför hästen och bara tittar på den andra hunden :heart. Som det känns nu vet jag inte om jag skulle vilja ha hund igen efter henne, för inget kan garantera att det blir lika enkel som nuvarande. Möjligen en pytteliten chihuahua som jag kan ha innanför jackan när jag rider ut :D.
 
Jag skulle också säga att det beror på hur man har hund/häst. Hunden är ju iaf helt klart billigare. :D

Häst tar mer tid på det sättet att du måste avvara tid hos den som kräver 100% närvaro. En hund, iaf en sällskapshund, kan ju hänga med på det mesta och därmed krävs kanske inte så mkt egentid varje dag till just hundaktivitet. Men det kanske inte riktigt stämmer om man är en som annars är inne jämt. Om man har ett aktivt liv med mkt utevistelse kan man ju ta med hunden i den vardagen.

Samtidigt kan man ju ställa av en häst en tid och bära sköta underhållet - helpension i lösdrift innebär ju då tex inte mkt tid åt hästmåsten. Medan en hund alltid måste få sin rörelse tillsammans med människan.

Personligen tycker jag att hundar är lättare att ha. Mindre jobb och mindre kostnader. Den kan följa med om man reser bort tex. Och många kan ha glädje av den, nästan alla kan vara hundvakt vid behov. Men om jag var tvungen att välja en för egen skulle det bli häst för det är helt enkelt så jag är lagd. :)
 
Tack för alla era svar:)
Det som skrämmer mig med hund är att det känns som att skaffa bebis, en hund är så beroende av mig. Vad gör man om man ligger däckad i feber i dagar :D
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
21
· Visningar
1 736
Senast: Sootie
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
16
· Visningar
1 542
Senast: YlvaG
·
Övr. Hund Hejsan! Jag och min kille är otroligt sugna på en hund. Han vill ha nu-nu-nu medan det är jag som bromsar eftersom jag såklart vill att...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 601
Senast: hollypolly
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 859
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp