Skillnad mellan RUT och ROT

På vilket vis är RUT en kvinnofälla?
De RUT-tjänster jag använt mig av har till allra största delen utförts av män.
Trädgårdsarbete, fönsterputsning.
Städning av sommarstugorna görs av en städfirma, så där är det nog inte omöjligt, ja rent av troligt att det är tjejer som utför jobbet.
Men om alternativet för dem är arbetslöshet så ser jag inge fäll-liknande i det.
 
På vilket vis är RUT en kvinnofälla?
De RUT-tjänster jag använt mig av har till allra största delen utförts av män.
Trädgårdsarbete, fönsterputsning.
Städning av sommarstugorna görs av en städfirma, så där är det nog inte omöjligt, ja rent av troligt att det är tjejer som utför jobbet.
Men om alternativet för dem är arbetslöshet så ser jag inge fäll-liknande i det.
En del hävdar det. Men jag har aldrig hört begreppet mansfälla.
 
En del hävdar det. Men jag har aldrig hört begreppet mansfälla.
Om man menar att individer stannar i yrket så är väl både RUT, ROT och yrkesutbildning olika fällor.

Om man istället menar att exempelvis kvinnor stannar kvar som hemmafruar och jobbar deltid inom ex RUT så ligger det naturligtvis ngt i det. Framförallt "nya" svenska kvinnor hamnar ju inom städbranschen. + att den gruppen ofta har fler barn än de "gamla" svenska kvinnorna. Så gör ju detta att vissa kan ha svårt att vara mobila på arbetsmarknaden.
 
Om man menar att individer stannar i yrket så är väl både RUT, ROT och yrkesutbildning olika fällor.

Om man istället menar att exempelvis kvinnor stannar kvar som hemmafruar och jobbar deltid inom ex RUT så ligger det naturligtvis ngt i det. Framförallt "nya" svenska kvinnor hamnar ju inom städbranschen. + att den gruppen ofta har fler barn än de "gamla" svenska kvinnorna. Så gör ju detta att vissa kan ha svårt att vara mobila på arbetsmarknaden.

Fast ganska många är fast i sitt skrå. Ingen gång hör jag dock mansfälla.

Är en fälla för en man ingen fälla?
 
Jag vet itne om det är just kvinnofälla jag hör runt RUT? Däremot att man ska ta reda på sin egen skit. Hushållsarbete är väl inget arbete heller...

År det inte det vanliga? att hushållsarbete är oavlönat och därmed inte värt något och att kvinnligt arbete och företagande är mest någon sorts "pyssel" och inte på riktigt.

Han som klipper gräset på sin häftiga åkmaskin är mer värd än hon som putsar fönstren några meter därifrån.

Minns fortfarande med ilska det kompisen berättadeom när min ingifta släkting klev in på hennes verkstad (som är framgångsrik, bärkraftig och har mer jobb än de hinner med) och lite överlägset sa "sådan här hobby skulle jag också kunna tänka mig att syssla med".

Usch @prinsessfeminist - nu blev jag sådär orimligt arg igen.....
 
Jag vet itne om det är just kvinnofälla jag hör runt RUT? Däremot att man ska ta reda på sin egen skit. Hushållsarbete är väl inget arbete heller...

År det inte det vanliga? att hushållsarbete är oavlönat och därmed inte värt något och att kvinnligt arbete och företagande är mest någon sorts "pyssel" och inte på riktigt.

Han som klipper gräset på sin häftiga åkmaskin är mer värd än hon som putsar fönstren några meter därifrån.

Minns fortfarande med ilska det kompisen berättadeom när min ingifta släkting klev in på hennes verkstad (som är framgångsrik, bärkraftig och har mer jobb än de hinner med) och lite överlägset sa "sådan här hobby skulle jag också kunna tänka mig att syssla med".

Usch @prinsessfeminist - nu blev jag sådär orimligt arg igen.....
Visst ska man ta reda på sin egen skit. Men rent företagsekonomisk, kostar fönsterputsningen 150:- i timmen och jag kan tjäna 250:- kronor på att göra ngt annat så vore jag väl helt blåst om jag inte valde det andra och köpte fönsterputsningen eller hur?
 

Liknande trådar

Hemmet Jag uppfyller inte kraven för ROT, kan man amvända RUT istället eller finna det något annat avdrag som man kan få? Det gäller...
Svar
14
· Visningar
763
Skola & Jobb Hur funkar det på ert jobb, ligger tiden ni jobbar in klämdagar utanför den maximala veckoarbetstiden eller ingår klämdagarna inom den...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
3 222
Senast: Anna
·
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
7 960
Senast: Linda_A
·
Fritid Jag har gjort ett bokbingo. Jag tänker att vi kör från idag den 5 mars till 5 juni så kan vi göra ett nytt för sommaren sen. Nu är det...
7 8 9
Svar
169
· Visningar
6 258

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp