Skillnad på longergjord och tömkörningsgjord ?

finapina

Trådstartare
Har kollat runt på dessa två på t.ex H--ze och H---s. Vari ligger skillnaden på en longergjord och tömkörningsgjord? Sitter öglorna på ngt annat vis ? Tänker ej på div. longeringssystem eller vad de brukar kallas.
 
En tömkörningsgjord ska ha stående ringar som tömmen lätt kan löpa genom. I en longergjord är ringarna ofta mindre och liggande för tanken där är ju bara att man ska kunna fästa en eventuell inspänningstygel.
 
Det är skillnad i hur de är tänkta att användas men man kan använda en tömkörningsgjord vid longering och tvärtom även om det kanske inte blir helt idealiskt, ofta så har gjordar dock fel benämning i butiker och longergjordar säljs ofta som tömkörningsgjordar.
Men en tömkörningsgjord har alltid stående ringar + några liggande ringar för inspänning. De vettigaste tömkörningsgjordarna är i läder men finns många med knasig passform.
(obs, en tömkörningsdäckel har bara ett par stående ringar och ofta en liten bossa, oftast med tyggjord. Den säljs ofta som tömkörningsgjord men är värdelös att tömköra med annat än på rakt spår med snäll häst, kastar lätt runt och fungerar bättre som longergjord.)
 

Liknande trådar

Hundträning Är det någon som har förslag på övningar eller tricks att träna på inomhus? Jag är nyligen ryggopererad och ska ta det lugnt nu några...
Svar
15
· Visningar
844
Senast: Nepenthe
·
  • Artikel
Dagbok Tänkte att det kunde vara bra för mig att ha en liten dagbokstråd här, där jag kan skriva av mig och även dela med mig av hästiga tankar...
Svar
6
· Visningar
789
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 124
Senast: __sofia__
·
Övr. Katt Hejsan, jag heter Jonas och har en blandras (50% ragdoll, 50% huskatt) vid namn Lizzy, hon är ett år gammal om ett par dagar och är...
Svar
8
· Visningar
1 843
Senast: Praefatio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Åka långt tåg med katt
  • Valp 2023 -den andra
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp