Skillnad på protein och protein?

Habina

Trådstartare
Efter att ha kämpat med en häst i undervikt för första gången på väldigt länge, så har jag börjat fundera på det här med vad för slags protein (ja, säkert energi för den delen också) som egentligen tas upp bäst av hästen.

Kort sammanfattat så köpte jag en åring i fjol höst som tappade rejält i vikt pga avvänjning och efterföljande flytt med ny miljö och nya kompisar. Till råga på allt orkade han inte äta tillräckligt med grovfoder för att få i sig allt han behövde, så han krävde mycket stödfodring. Han fick sojamjöl, Krafft Pluss Protein och linfröolja. Fick honom inte att gå upp i hull, utan han var hela tiden på gränsen både muskelmässigt och fettmässigt.

När vårgräset kom och jag kunde beta honom för hand, så började han äntligen lägga på sig. Så pass att jag kunde sluta med kraftfoder ända fram till midsommar, då det märktes att gräset började tappa näring och jag fick stödfodra igen.

Efter diskussion med en kompis testade jag att ge lusernhack istället för sojamjöl och jag märkte en markant förbättring av hullet. Det gick fortare för honom att gå upp i vikt och han höll sedan vikten bra även när jag började dra ned på fodret. Han började även sätta mer muskler än tidigare.

Nu har hästarna flyttat över i vinterhagen och jag vet att höet de kommer äta en månad framöver är proteinfattigt. Så... Billigast (och enklast) blir förstås att ge sojamjöl och Krafft Pluss Protein eller Krafft Muskel.

Men är det egentligen lättare för hästarna att ta upp protein från grovfoder än från tillskottsfoder som sojaprotein och potatisprotein? Finns det överhuvudtaget någon forskning på detta?
 
det jag vet (men slarvat bort källan på) är att för mycket protein kan göra att hästarna blir smala istället pga jobbigt att bearbeta överskottsproteinet. + kraftfoderprotein är mer skadligt i överskott än grovfoderprotein.
 
Jag tänker att så länge man kan rätta till proteinnivån med lusern så är det bäst. Men jag kan ju erkänna att jag aldrig behövt ge kilovis med tillskottsfoder dagligen en hel säsong så den ekonomiska delen har jag inte vägt in. Inte mer än att jag i princip är beredd att betala hur mycket som helst för ett bra grovfoder :p Men med just maten kör jag faktiskt mer principen att.det har tror jag på så då ger jag det.

Min häst äter tex nu och typ ett år framöver hovtillskott för 500 kr i månaden som jag inte ens tror på enl innehållsförteckningen. Det är ändå bara en träning i kostnad tänker jag och greppar man efter halmstrån så :p
 
@Cherarriduracell Jo, det är därför man behöver hålla ett öga på kvoten, så den inte blir för hög. Det kan vara en bidragande orsak till min unghingst, har inte kollat så noga på kvoten förrän jag fodrade med lusern, då kompletterade jag med havre för att han inte skulle få för hög kvot.

@the_connemara För mig skulle det innebära en kostnad på totalt 2300 kr/månad för fyra hästar. Samtidigt är det ju bara en månad framöver, sedan kommer förhoppningsvis hösilaget vara lika fantastiskt som i fjol. Ser man dessutom till hästens mage, vad skulle den föredra? :angel:

Fy vad svårt det är med foder egentligen. :banghead:
 
Protein från grovfoder är att föredra tycker jag.
Protein är protein både i grovfoder och kraftfoder, men skillnaden är koncentrationen.
Protein spjälkas av enzymer i tunntarmen till aminosyror och tas sedan upp genom tarmväggen i tunntarmen. Har proteinet väl passerat tunntarmen kan det inte längre tas upp och ställer istället till med besvär om det kommer till blindtarmen och tjocktarmen i stora mängder (Baron Gruff-sjukan tex ).
Hästen är gjord för att äta små mängder hela tiden, beta alltså, och har inte så stora mängder enzymer. Kommer det mycket mat koncentrerat på en gång, tex en stor väldigt proteinrik kraftfodergiva, så kan det hända att enzymerna inte hinner med och proteinet hinner passera tunntarmen utan att brytas ned och tas upp. Medan grovfoder inte blir lika koncentrerat utan det kommer lite grann under en längre stund. Maten befinner sig endast i hästens tunntarm ca 30-90 minuter, så det åker ganska snabbt igenom. Därför är det bäst om man kan tillgodose så mycket av hästens proteinbehov som möjligt med grovfoder och endast små givor kraftfoder, gärna fördelade på flera gånger om man måste ge lite mer kraftfoder.
Sedan får man också se till kvaliteten på proteinet. Vissa aminosyror måste hästen få i sig via fodret, lysin och metionin är exempel på sådana. Fattas de så spelar det ingen roll att alla andra aminosyror finns i överflöd, hästen kan inte utnyttja dem.
 
2300 kr totalt? Jag betalar glatt 1000 kr bara i grovfoder för en häst :o Inser lite varför min sambo blir knäpp på mig ibland :p

Nä, alltså utöver grovfodret. :p En häst har förvisso grovfodret i stallhyran, så en snabb överslagsräkning gör att jag kommer lägga 540 kr på hökostnad. :angel:
 
@Arwen Fast blir det inte samma situation om hästen till exempel får 3 hg sojamjöl vid ett tillfälle eller 1 kg lusernhack? Det är ju fortfarande samma proteinmängd, men olika typer av fodermedel?

I mitt fall får hästarna hö morgon och kväll, någon timme innan kvällsfodringen (som kan bli ännu senare om hästarna väljer att inte gå till utfodringsstället direkt) får de kraftfoder/lusernhack.
 
En annan nackdel med att fodra lusernhack för mig, är att hästarna får så mycket energiöverskott. Nu är det väl inte mer än 7 MJ på en av ettåringarna, men det känns onödigt. För att inte tala om hur lång tid det tar för dem att äta upp lusern... Kan meddela att 2 kg lusernhack tar 90 minuter. Lite jobbigt att stå och vänta, vilket jag måste göra just nu då jag bara har två boxar. :p
 
Protein från grovfoder är snällare mot hästmagen. Det processas på rätt ställe, enkelt uttryckt. Protinöverskott från koncentrat kan vara farligt för hästens system (googla gärna).

Enda gången jag fodrat proteinfoder är när jag haft Hippo Alfa, där mycket av proteinet kommer från grönmjöl. Men det blir inte billigt det heller. För att komma billigt undan och samtidigt vara snäll mot hästmagen är det bra grovfoder som gäller.
 
@Arwen Fast blir det inte samma situation om hästen till exempel får 3 hg sojamjöl vid ett tillfälle eller 1 kg lusernhack? Det är ju fortfarande samma proteinmängd, men olika typer av fodermedel?

I mitt fall får hästarna hö morgon och kväll, någon timme innan kvällsfodringen (som kan bli ännu senare om hästarna väljer att inte gå till utfodringsstället direkt) får de kraftfoder/lusernhack.

Fast kvoten är lägre i lucernhack än 3 hg soja, dvs det finns mer energi, vilket gör en möjlig viktuppgång. Vid för hög kvot och låga andelar energi, får man motsatt effekt och något jag gärna tillämpar på överviktig häst då de ofta håller sig nöjda även om energi intaget är lägre.
 
@Lovisaleonora

Nu var det inte överskott jag funderade över, utan helt enkelt det protein hästarna behöver. Att överskott från grovfoder är snällare har jag läst i foderbladet.

Min fråga är alltså. Tas protein från grovfoder lättare upp än till exempel sojaprotein eller potatisprotein? Eller spelar det ingen roll för hästens matsmältning?
 
Fast kvoten är lägre i lucernhack än 3 hg soja, dvs det finns mer energi, vilket gör en möjlig viktuppgång. Vid för hög kvot och låga andelar energi, får man motsatt effekt och något jag gärna tillämpar på överviktig häst då de ofta håller sig nöjda även om energi intaget är lägre.

Men för att göra det måste man ju antingen ha ett grovfoder med bra kvot eller tillskottsfodra med sojamjöl/potatisprotein.

Vilket känns dumt om hästen samtidigt får svårare att ta upp det proteinet. Eller?
 
Men för att göra det måste man ju antingen ha ett grovfoder med bra kvot eller tillskottsfodra med sojamjöl/potatisprotein.

Vilket känns dumt om hästen samtidigt får svårare att ta upp det proteinet. Eller?

En tunn/smal/mager häst bör ha ett foder som har en bra kvot, den behöver inte bara protein utan även gott om energi.

Riskli kan vara andvändbart på den typen av häst du beskriver, har fått min egen gamling att vända på ett sådant foder att bli mer rund och bygga mer muskler.
Soja eller liknade protein tillskott har en mycket hög kvot, alltså mycket liten andel energi.

Ibland kan det krävas extra ordinära åtgärder, och då kan tex riskli vara användbart.
 
Jag pratar inte bara om överskott, jag pratar om hur proteinkoncentrat processas i hästen.

Googla gärna själv, det finns mycket att läsa.
 
En tunn/smal/mager häst bör ha ett foder som har en bra kvot, den behöver inte bara protein utan även gott om energi.

Riskli kan vara andvändbart på den typen av häst du beskriver, har fått min egen gamling att vända på ett sådant foder att bli mer rund och bygga mer muskler.
Soja eller liknade protein tillskott har en mycket hög kvot, alltså mycket liten andel energi.

Ibland kan det krävas extra ordinära åtgärder, och då kan tex riskli vara användbart.

Tack, men om du läser ursprungsinlägget var det inte tips på att få upp hullet som var min fråga. Det är inget bekymmer i dagsläget. :)
 

Liknande trådar

Hästvård Min ena häst (shettissto, 1 år) har den senaste tiden ofta haft lös avföring. Första gången jag lade märke till det var det ganska kort...
Svar
11
· Visningar
1 476
Senast: CaisaCax
·
  • Artikel
Dagbok Nu har Ariel (mitt sto som fick föl i april) gått ur den höglakterande fasen. Visst krävs det fortfarande mer foder än när hon är...
Svar
10
· Visningar
1 024
Senast: corzette
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 305
Senast: jemeni
·
Avel Asså jag behöver hjälp😰 Jag fick hem ett 4 årigt sto för tre månader sedan. Dom som importerade henne från Frankrike fem dagar innan vi...
Svar
16
· Visningar
2 989
Senast: Moa092
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp