Skillnaden mellan hane och tik?

Fast samtidigt eliminerar man ju risken för livmoderinflammation, som ju är både vanligt och smärtsamt, helt, så det finns ju fördelar för hunden med .
Det är sant och visst, skulle det vara en ras med enormt stor risk för pyo så kanske man gör den bedömningen att risken för pyo är så stor att man tar risken för inkontinens för hundens skull och då är det en annan sak men inte för att slippa löpen som människa. Att utsätta hunden för en operation med allt vad det innebär för min egen skull skulle jag inte göra.
 
Det är sant och visst, skulle det vara en ras med enormt stor risk för pyo så kanske man gör den bedömningen att risken för pyo är så stor att man tar risken för inkontinens för hundens skull och då är det en annan sak men inte för att slippa löpen som människa. Att utsätta hunden för en operation med allt vad det innebär för min egen skull skulle jag inte göra.
Förstår ditt resonemang. Själva valde vi dock i samråd med vet (som ansåg att fördelarna övervägde stort) att kastrera vår tik redan som unghund av flera anledningar- både för att det kändes som att det var skönare för både oss och hunden att slippa löp och skendräktighet samt eliminera risken för pyo och minska den för juvertumöter eftersom tanken ändå aldrig var att avla på henne. För mig känns det liksom inte dåligt eller egoistiskt på något sätt att kastrera varken hanhundar eller tikar. Jag har inte ens tänkt tanken, För mig är det som att man kastrerar katter liksom.
 
Förstår ditt resonemang. Själva valde vi dock i samråd med vet (som ansåg att fördelarna övervägde stort) att kastrera vår tik redan som unghund av flera anledningar- både för att det kändes som att det var skönare för både oss och hunden att slippa löp och skendräktighet samt eliminera risken för pyo och minska den för juvertumöter eftersom tanken ändå aldrig var att avla på henne. För mig känns det liksom inte dåligt eller egoistiskt på något sätt att kastrera varken hanhundar eller tikar. Jag har inte ens tänkt tanken, För mig är det som att man kastrerar katter liksom.

Men det finns fler baksidor för både tikar och hanar och det är att mentaliteten kan ändras. Kastrerar man en ung hund som inte mognat kan det vara svårt att veta om den hade varit annorlunda utan kastreringen.

Min på 4,5 år vid kastrering har fått flera brister och jag kommer aldrig göra om detta utan medicinsk anledning :(
 
Men det finns fler baksidor för både tikar och hanar och det är att mentaliteten kan ändras. Kastrerar man en ung hund som inte mognat kan det vara svårt att veta om den hade varit annorlunda utan kastreringen.

Min på 4,5 år vid kastrering har fått flera brister och jag kommer aldrig göra om detta utan medicinsk anledning :(
Man tycker olika :).Jag tänker att det är schysstare mot hunden, spm ändå aldrig ska paras, och enklare i vardagen samt sjukdomsförebyggande att kastrera helt enkelt. Nu har vi ju bara hund som sällskap och promenadkompis och är inte aktiva hundsportare, det kan säkert också vara olika beroende på vilken inriktning man har.
Vi kastrerade även vår tidigare hane, och då som 4- åring, och såg bara positiva effekter som mer fokus på det han skulle göra och lättare att umgås med andra hundar.
 
Man tycker olika :).Jag tänker att det är schysstare mot hunden, spm ändå aldrig ska paras, och enklare i vardagen samt sjukdomsförebyggande att kastrera helt enkelt. Nu har vi ju bara hund som sällskap och promenadkompis och är inte aktiva hundsportare, det kan säkert också vara olika beroende på vilken inriktning man har.
Vi kastrerade även vår tidigare hane, och då som 4- åring, och såg bara positiva effekter som mer fokus på det han skulle göra och lättare att umgås med andra hundar.

Det handlar inte om att tycka olika. Det handlar om fakta om alla risker och nackdelar som också ska lyftas fram och inte bara fördelar.

Min hund är en Dvärgschnauzer som enbart är sällskapshund. Så det har inget med sport att göra. I hans fall är just osäkerhet med andra hundar det stora problemet som uppstått och han mår nu inte bra att leva i vår flock med andra hundar.
 
Det handlar inte om att tycka olika. Det handlar om fakta om alla risker och nackdelar som också ska lyftas fram och inte bara fördelar.
Fast just där handlar det just precis om att exakt tycka olika! Jag tycker fördelarna överväger och du tycker nackdelarna gör det ;). Jag har inget stort ref material, men de vets jag pratat med tyckte som jag att det var övervägande fördelar jämfört med nackdelar att kastrera en hund som inte ska gå i avel. Våra två kastrerade hundar har heller inte haft några komplikationer såsom inkontinens e d så därför är min bild att det positiva överväger. Din bild är en annan och självklart - såsom med det mesta här i världen- finns det två sidor av myntet och både för- och nackdelar. Det finns säkert veterinärer som har olika åsikter i frågan också :).
 
Senast ändrad:
Fast just där handlar det just precis om att exakt tycka olika! Jag tycker fördelarna överväger och du tycker nackdelarna gör det ;). Jag har inget stort ref material, men de vets jag pratat med tyckte som jag att det var övervägande fördelar jämfört med nackdelar att kastrera en hund som inte ska gå i avel. Våra två kastrerade hundar har heller inte haft några komplikationer såsom inkontonens e d så därför är min bild att det positiva överväger. Din bild är en annan. Det finns säkert veterinärer som har olika åsikter i frågan också :).

Ok. Jag har iaf svårt att se fördelarna med mentala brister och en hund som tom kan bli rädd står över problem som kanske aldrig uppstår. . Ffa är det väl ljudrädslor som brukar vara det vanliga.
Ibland går det bra. I bland gör det inte det. Viktigt att belysa det. Man kan faktiskt förstöra saker för sin hund med kastrering.

Veterinärer ska väl tom informera om dessa biefekter?
 
Ok. Jag har iaf svårt att se fördelarna med mentala brister och en hund som tom kan bli rädd står över problem som kanske aldrig uppstår. . Ffa är det väl ljudrädslor som brukar vara det vanliga.
Ibland går det bra. I bland gör det inte det. Viktigt att belysa det. Man kan faktiskt förstöra saker för sin hund med kastrering.

Veterinärer ska väl tom informera om dessa biefekter?

De flesta hundar får ju inte mentala brister. Jättetråkigt att det blev så för din hund. Som sagt, det finns fördelar, nackdelar och risker med allt och man själv får bilda sig en uppfattning om hur man värderar dem mot varandra, och där ser vi helt enkelt olika på detta med att kastrera hundar. Frågar vi 10 vets får vi säkert en hel del olika svar också :)
 
Fast just där handlar det just precis om att exakt tycka olika! Jag tycker fördelarna överväger och du tycker nackdelarna gör det ;). Jag har inget stort ref material, men de vets jag pratat med tyckte som jag att det var övervägande fördelar jämfört med nackdelar att kastrera en hund som inte ska gå i avel. Våra två kastrerade hundar har heller inte haft några komplikationer såsom inkontinens e d så därför är min bild att det positiva överväger. Din bild är en annan och självklart - såsom med det mesta här i världen- finns det två sidor av myntet och både för- och nackdelar. Det finns säkert veterinärer som har olika åsikter i frågan också :).

Jag brukar inte alltid gilla liknelser med människor men here we go...

Jag börjar inte behandla mig med preparat som kan ha hemska biverkningar, mot en sjukdom/problem som jag inte ens har. Så varför skulle jag göra detsamma mot min hund?

Visst finns det många rimliga anledningar att kastrera sin hund, men bara för att den inte ska gå i avel är inte en av de anledningarna. Risken för sjukdomar finns alltid, men risken för oönskade biverkningar vid kastrering skulle jag anta är ganska stor. Onödigt att utsätta en frisk och obrydd hund för något sådant. Det är väl min åsikt. :)
 
Förstår ditt resonemang. Själva valde vi dock i samråd med vet (som ansåg att fördelarna övervägde stort) att kastrera vår tik redan som unghund av flera anledningar- både för att det kändes som att det var skönare för både oss och hunden att slippa löp och skendräktighet samt eliminera risken för pyo och minska den för juvertumöter eftersom tanken ändå aldrig var att avla på henne. För mig känns det liksom inte dåligt eller egoistiskt på något sätt att kastrera varken hanhundar eller tikar. Jag har inte ens tänkt tanken, För mig är det som att man kastrerar katter liksom.
Den dagen forskning visar att kastrering av hund har samma positiva effekter som att kastrera katter har så visst, men inte idag när all forskning visar på motsatsen. Det är inte enbart den kastrerade hunden som lider/kan lida av kastrering utan även avelsarbetet försvåras och blir lidande då en kastrerad och en intakt hund kan uppvisa så olika sidor. Risken finns att oönskade beteenden som t ex hanhundsaggressivitet, svåra löp och annat blir dominerande för att de inte märks sålänge hundar kastreras och det blir verkligen inte bra. Så kan vi inte göra mot våra djur. Större ansvar än så har vi allt.

En katt mår på alla sätt bättre av kastrering, all forskning visar det, en katt kastrerar man för dess egen skull. En hund som inte pga medicinska orsaker måste kastreras mår sällan bättre av kastrering, där är det människans behov och önskningar som styr. Det är något jag ser som helt fel. Vi har helt enkelt inte den rätten anser jag.
 
Fast det gör ju många - tänk på p-piller tex? Och sterilisering? :) Så det blir en inte helt riktigt jämförelse :)

Nej, det är inte en helt riktig jämförelse eftersom vi är två olika djurslag. Men angående kastrering så har människor inte alls samma risker som hundar har. Därför var min jämförelse (om än ganska flummig) inte om kastrering hundar/människor, utan att använda preparat mot sjukdomar och problem som inte finns. :)
 
n katt mår på alla sätt bättre av kastrering, all forskning visar det, en katt kastrerar man för dess egen skull. En hund som inte pga medicinska orsaker måste kastreras mår sällan bättre av kastrering
Lite OT kanske men det är fascinerande att det är så stor skillnad - hästar och katter är liksom vanligast/vettigast att kastrera, hunden är det inte. :)
 
Jag har alltid föredragit hanar, har haft en tik med men vi klickade inte riktigt, däremot tror jag att skulle jag stå utan hund helt idag (nu har jag ju redan en hane) och skulle leta vuxen hund så hade jag nog försökt vara öppen för båda och gått mer på individen. När jag hade både hane och tik så valde jag att kastrera tiken, då jag helt enkelt inte hade möjlighet att sära på dom då, men generellt vill jag helst inte kastrera varken hane eller tik.
 
Fast där behandlar man inte en sjukdom man inte har. Man önskar inte få barn men önskar kunna ha sex. Skillnaden är enorm och dessutom väljer (förhoppningsvis) människan själv.

Den dagen forskning visar att kastrering av hund har samma positiva effekter som att kastrera katter har så visst, men inte idag när all forskning visar på motsatsen. Det är inte enbart den kastrerade hunden som lider/kan lida av kastrering utan även avelsarbetet försvåras och blir lidande då en kastrerad och en intakt hund kan uppvisa så olika sidor. Risken finns att oönskade beteenden som t ex hanhundsaggressivitet, svåra löp och annat blir dominerande för att de inte märks sålänge hundar kastreras och det blir verkligen inte bra. Så kan vi inte göra mot våra djur. Större ansvar än så har vi allt.

En katt mår på alla sätt bättre av kastrering, all forskning visar det, en katt kastrerar man för dess egen skull. En hund som inte pga medicinska orsaker måste kastreras mår sällan bättre av kastrering, där är det människans behov och önskningar som styr. Det är något jag ser som helt fel. Vi har helt enkelt inte den rätten anser jag.
Som sagt, det finns olika sidor av myntet och jag tycker nog att acceptans av olika åsikter och att inget att svart/ vitt är det mest mogna sättet att se på det hela. Det finns fördelar (som jag ser som övervägande) och det finns nackdelar (som du ser som övervägande) och det finns veterinärer som tycker på det ena sättet och de som tycker på det andra. Detta med att kastrera hund verkar onekligen vara en het potatis, trots att ingen höjer på ögonbrynen över att vi kastrerar både katter och hästar.
 
Fast där behandlar man inte en sjukdom man inte har. Man önskar inte få barn men önskar kunna ha sex. Skillnaden är enorm och dessutom väljer (förhoppningsvis) människan själv.
Nja, enorm skulle jag inte säga ändå - vi behandlar ju oss för att undvika att få barn. Det är trots allt preparat som många äter utan att vara sjuka och det är ju inte så att det är helt smärtfritt att äta hormoner för många.

Så jag menar fortfarande att vi behandlar oss utan att det ligger sjukdom bakom. Sen att vi väljer det själva osv är en annan grej. Jag ville bara visa på att vi faktiskt utsätter oss för ”onödiga” behandlingar utan att vara sjuka även som människor
 
Som sagt, det finns olika sidor av myntet och jag tycker nog att acceptans av olika åsikter och att inget att svart/ vitt är det mest mogna sättet att se på det hela. Det finns fördelar (som jag ser som övervägande) och det finns nackdelar (som du ser som övervägande) och det finns veterinärer som tycker på det ena sättet och de som tycker på det andra. Detta med att kastrera hund verkar onekligen vara en het potatis, trots att ingen höjer på ögonbrynen över att vi kastrerar både katter och hästar.

Katter och hästar är enormt skillda arter från hund.
 
Katter och hästar är enormt skillda arter från hund.
Och enormt skilda arter från varandra och även sällskapsdjur. Men som sagt verkar frågan vara en glödhet potatis där man tycker olika, och eftersom det bevisligen finns både för- och nackdelar så är väl det lämpligaste att man som djurägare i samråd med en vet man litar på väljer det man tycker känns rätt. Frågan är liksom inte svart eller vit.
 
Apropå rasskillnader så vet jag att många sliter sitt hår när aussiehanar kommer in i tonåren :rofl: De är tydligen väldigt ofta riktigt jobbiga. Tikarna verkar inte alls ge samma andel gråa hår, iallafall inte vad jag kan läsa mig till.

Aussie hanar är väl lite ökända för att vara "dumma i huvudet" tills dom blir 4 år. Först då vet man tydligen vad man var för slags hund. :cautious:
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag och sambon har bestämt oss för att DSG är rasen för oss. Nu återstår bara att välja om vi ska ha en tik eller en hane. Hunden kommer...
Svar
8
· Visningar
5 617
Senast: TinyWiny
·
Övr. Hund Jag står i begrepp att skaffa ytterligare en hund till familjen och fram tills häromdagen var det självklara valet att vi skulle ha...
2
Svar
31
· Visningar
6 393
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp