Skillnaden mellan hane och tik?

Och enormt skilda arter från varandra och även sällskapsdjur. Men som sagt verkar frågan vara en glödhet potatis där man tycker olika, och eftersom det bevisligen finns både för- och nackdelar så är väl det lämpligaste att man som djurägare i samråd med en vet man litar på väljer det man tycker känns rätt. Frågan är liksom inte svart eller vit.

Att det inte är svartvitt var ju precis det jag ville belysa när du enbart hyllade fördelarna.

Men jag tycker det är riktigt illa att jämföra kastrering hos hund med katt och häst och nyttja det som argument för kastrering.

Det blir lika illa som att jämföra med tex människa.
 
Att det inte är svartvitt var ju precis det jag ville belysa när du enbart hyllade fördelarna.

Men jag tycker det är riktigt illa att jämföra kastrering hos hund med katt och häst och nyttja det som argument för kastrering.

Det blir lika illa som att jämföra med tex människa.
Hylla kan jag väl inte säga- jag skrev att jag inte ser några större nackdelar. Det är ju min bild och mina erfarenheter och tillika tycker de vets jag diskuterat med likadant. Du har ju å andra sidan tagit fram nackdelarna så den som läser tråden får ju se olika resonemang. Bra tycker jag att se olika åsikter och motiveringar om man själv ska skapa sig en uppfattning ;).
Att jag jämförde med andra djurslag var just för att belysa detta att tydligen vissa tycker det är så himla kontroversiellt att kastrera hund när man inte tycker det är det angående andra djurslag.
Jag tror helt enkelt att vi får enas om att vi har olika åsikt i frågan.
 
Senast ändrad:
Jag har min första tik nu efter två hanar och dessutom löper hon för första gången. När löpet började var jag supernojig, det var något helt nytt som jag inte alls hade koll på. Men det jobbigaste har egentligen varit att hon inte är typen som städar efter sig, så det blir en del tvätt(inte minst när hon löpt klart...). Har en hane också och det har funkat bra, förutom att han är pipig och stissig nu i höglöpet.

Jag har ju bara erfarenhet av tre hundar och eftersom tiken är så ung är det lite svårt att uttala sig om skillnader men jag upplever att hon har lättare att fokusera på träning trots störningar runtomkring. Hanarna har båda haft en fysisk integritet som hon helt saknar. Hanen jag har nu vill t ex gärna bli klappad och kliad och ligga bredvid en i soffan men det får inte vara för närgånget, då flyttar han på sig. Under träning blir han direkt störd av fysisk kontakt. Tiken vill helst ligga PÅ en och vägrar acceptera att människor och hundar ska ha skilda sovplatser. Till skillnad från båda hanarna har hon inte heller några som helst problem med att katten kommer och klampar runt och attackkelar med henne.
 
Jag har en hane och en tik. När vi skaffade hanen (Västgöten) så hade jag en vag känsla av att jag gillade tikar bättre, men det fanns ingen tik över till oss, och alla sa att en hane är gladare och lättsammare. Nåja. Eski är en muttrande surgubbe, som inte är med på något han inte själv hittat på. Tiken (syster till @Dentaku 's valp) är glad, lyhörd och oändligt intresserad av allt jag gör. Nu är det förvisso en helt annan ras, kh collie, men ändå. Jag känner mig ganska bekräftad i min känsla för tikar. Som tur är så dyrkar Eski och husse varandra. Så nu har vi varsin hund.
 
Lite OT kanske men det är fascinerande att det är så stor skillnad - hästar och katter är liksom vanligast/vettigast att kastrera, hunden är det inte. :)
I stora delar av världen kastreras hingstar bara i undantagsfall. Se hur det är i Östeuropa. Problemet med katter är väl att intakta han- och honkatter helt enkelt inte är så bra sällskapsdjur. Det går att hålla fertila katter som utekatter utan att man lider som ägare, men det ger ju andra problem, och problem för andra än ägarna.

De flesta hundar är lika trevliga och lätta att leva med, vare sig de har testiklar eller äggstockar, eller ej.
 
Vad skiljer på riktigt mellan hane och tik? Slå hål på mina fördomar ni vettiga hundmänniskor och ge mig raka fakta.

Tikar löper och hanhundar skvättkissar under rastningarna.

Jag har haft många hundar både tikar och hanar genom åren, av olika raser, både jakt och intejakthundar och för mig är det inte större skillnad än så, på att äga en tik eller en hane.
 
I stora delar av världen kastreras hingstar bara i undantagsfall. Se hur det är i Östeuropa. Problemet med katter är väl att intakta han- och honkatter helt enkelt inte är så bra sällskapsdjur. Det går att hålla fertila katter som utekatter utan att man lider som ägare, men det ger ju andra problem, och problem för andra än ägarna.

De flesta hundar är lika trevliga och lätta att leva med, vare sig de har testiklar eller äggstockar, eller ej.
Som sagt man får jämföra för- och nackdelar och ta det beslut man själv tycker är rätt. Det jag ser som talar för kastrering är att tikar slipper löp och skendräktighet och att man eliminerar risken för pyo, som ju både är smärtsamt och ganska vanligt, och minskar den för juvertumörer radikalt.
För hanar framförallt att de slipper stressen när det är löptikar i området. Ingen av de kastrerade hundar jag har träffat på (mina egna och en handfull till- så inget stort antal) har heller blivit på något sätt negativt påverkade av kastrationen och som sagt har jag även pratat med två olika veterinärer som ansåg att fördelarna generellt sett övervägde nackdelarna.

Jag respekterar självklart att andra tycker annorlunda än jag, och jag har absolut läst och tagit in de nackdelar ni skriver om. Dock kan jag inte förstå att det anses som så ”gräsligt” att jämföra med katt eller häst- det handlar ju i alla tre fallen om sällskapsdjur av helt olika arter och krasst sett- om de ändå inte ska avlas på- tycker jag helt enkelt att man kan bespara dem både sjukdomar som pyo och stress över att inte få para sig.
Tjingeling och ha en shysst lördagskväll :).
 
Som sagt man får jämföra för- och nackdelar och ta det beslut man själv tycker är rätt. Det jag ser som talar för kastrering är att tikar slipper löp och skendräktighet och att man eliminerar risken för pyo, som ju både är smärtsamt och ganska vanligt, och minskar den för juvertumörer radikalt.
För hanar framförallt att de slipper stressen när det är löptikar i området. Ingen av de kastrerade hundar jag har träffat på (mina egna och en handfull till- så inget stort antal) har heller blivit på något sätt negativt påverkade av kastrationen och som sagt har jag även pratat med två olika veterinärer som ansåg att fördelarna generellt sett övervägde nackdelarna.

Jag respekterar självklart att andra tycker annorlunda än jag, och jag har absolut läst och tagit in de nackdelar ni skriver om. Dock kan jag inte förstå att det anses som så ”gräsligt” att jämföra med katt eller häst- det handlar ju i alla tre fallen om sällskapsdjur av helt olika arter och krasst sett- om de ändå inte ska avlas på- tycker jag helt enkelt att man kan bespara dem både sjukdomar som pyo och stress över att inte få para sig.
Tjingeling och ha en shysst lördagskväll :).

Fast en normal, sund hund blir inte stressad av att inte få para sig. Varken tik eller hund. Det är ju som @TinyWiny nämnde rätt viktigt för avelsarbetet att få veta OM det finns individer i blodslinjen som skulle ha problem med det. Kastrerar man som norm unga hundar kommer sådana problem aldrig till daga.
 
Senast ändrad:
Fast en normal, sund hund blir inte stressad av att inte få para sig. Varken tik eller hund. Det är ju som TinyWiny nämnde rätt viktigt för avelsarbetet att få veta OM det finns individer i blodslinjen som skulle ha problem med det. Kastrerar man per default redan unga hundar kommer sådana problem aldrig till daga.
Min bild är nog att i övrigt normala hanhundar kan bli rätt stressade av löptikar, och framförallt att det känns shysst mot tikar som ändå inte ska gå i avel att slippa löp, skendräktighet och pyo.
Absolut är det en poäng att man inte vet hur ev hanhundsilska nedärvs om väldigt många hanhundar kastreras. Dock tänker jag att man ändå lär märka det på de hundar som inte kastreras, t ex hundar som faktiskt är tänkta för avel (mfl, mfl, eftersom det ju onekligen inte alls är är alla som tycker att de vill kastrera).
 
Min bild är nog att i övrigt normala hanhundar kan bli rätt stressade av löptikar, och framförallt att det känns shysst mot tikar som ändå inte ska gå i avel att slippa löp, skendräktighet och pyo.
Absolut är det en poäng att man inte vet hur ev hanhundsilska nedärvs om väldigt många hanhundar kastreras. Dock tänker jag att man ändå lär märka det på de hundar som inte kastreras, t ex hundar som faktiskt är tänkta för avel (mfl, mfl, eftersom det ju onekligen inte alls är är alla som tycker att de vill kastrera).

Det borde som sagt inte vara normen. Intresserade är en sak, men hanhundar som matvägrar eller tokpiper dagarna i ända är inte önskvärt. Jag har bara varit bekant med en enda sådan, en understimpulerad BCkorsning.
Fast besvärliga löp och skendräktighet är också sådant som kan nedärvas, och sålunda också bra att få reda på. En normal, sund tik blir inte ständigt skendräktig eller jättepåverkad vid löp. Visar det sig däremot Att hon blir det tycker jag också att det är jättebra att låta henne slippa det, men jag tycker inte att det är någonting som bör göras i förebyggande syfte.
Rädslan för pyo kan jag däremot till viss del förstå. Det är läskigt.
 
Och OBS att jag inte är ute efter att påstå att det enda rätta är att kastrera alla hundar, för det tycker jag inte. Mer att jag inte på kan se att det skulle vara fel om man väljer att göra det och att jag själv tycker att fördelarna verkar överväga nackdelarna.
 
Jag tycker inte heller att det är fel, men jag tycker att det borde vara noga genomtänkt och inte ett ingrepp som görs "bara för att."
Sedan är det givetvis upp till var och en i slutänden, men det vore trist om vi hamnade där UK och USA är idag.
Jag tycker att vi ofta är lite för kvicka med kniven när det kommer till hingstar också, men där talar man ju om en annan kategori av risker i hantering och förvaring. :D
 
Det borde som sagt inte vara normen. Intresserade är en sak, men hanhundar som matvägrar eller tokpiper dagarna i ända är inte önskvärt. Jag har bara varit bekant med en enda sådan, en understimpulerad BCkorsning.
Fast besvärliga löp och skendräktighet är också sådant som kan nedärvas, och sålunda också bra att få reda på. En normal, sund tik blir inte ständigt skendräktig eller jättepåverkad vid löp. Visar det sig däremot Att hon blir det tycker jag också att det är jättebra att låta henne slippa det, men jag tycker inte att det är någonting som bör göras i förebyggande syfte.
Rädslan för pyo kan jag däremot till viss del förstå. Det är läskigt.
Alltså just Pyo är ju mitt största skäl, samt att jag krasst sett tycker det kan vara praktiskt om man t ex har en av varje eller träffar någon med andra könet mkt, t ex hundvaktar åt varandra. Eftersom jag inte har några neg erfarenheter känner jag det inte som att min bekvämlighet går ut över hundens väl, utan helt ärligt ser jag det som att de båda faktorerna går hand i hand.

Det är som sagt min åsikt, jag respekterar å det fullaste att andra resonerar annorlunda och väljer därefter för sina djur :)
 
Alltså just Pyo är ju mitt största skäl, samt att jag krasst sett tycker det kan vara praktiskt om man t ex har en av varje eller träffar någon med andra könet mkt, t ex hundvaktar åt varandra. Eftersom jag inte har några neg erfarenheter känner jag det inte som att min bekvämlighet går ut över hundens väl, utan helt ärligt ser jag det som att de båda faktorerna går hand i hand.

Det är som sagt min åsikt, jag respekterar å det fullaste att andra resonerar annorlunda och väljer därefter för sina djur :)

Fast alltså, en tik löper ju bara en eller två korta perioder om året. Det där med umgänge är en lite fattig ursäkt kan jag tycka. ;)

Men som sagt, absolut upp till var och en. Absolut med dig!
Jag tycker bara att det är viktigt att det inte blir någon slags norm för gemene man att kastrera och att man ska vara medveten om hur tokigt det kan bli. Det är trots allt ett beslut man inte kan ta tillbaka, om man inte provar kemisk kastrering först.
Upplever att det är väldigt få veterinärer som talar om risken för förändringar i temperament och pälskvalitet. Inte ens inkontinensen hos tikar brukar nämnas om man inte aktivt söker eller frågar.
 
Fast alltså, en tik löper ju bara en eller två korta perioder om året. Det där med umgänge är en lite fattig ursäkt kan jag tycka. ;)

Men som sagt, absolut upp till var och en. Absolut med dig!
Jag tycker bara att det är viktigt att det inte blir någon slags norm för gemene man att kastrera och att man ska vara medveten om hur tokigt det kan bli. Det är trots allt ett beslut man inte kan ta tillbaka, om man inte provar kemisk kastrering först.
Upplever att det är väldigt få veterinärer som talar om risken för förändringar i temperament och pälskvalitet. Inte ens inkontinensen hos tikar brukar nämnas om man inte aktivt söker eller frågar.

Jag förstod att någon skulle tycka det var en dålig ursäkt ;). Grejen är ju för mig att jag liksom inte ens ser kastrering som något som BEHÖVER ursäktas, eftersom jag ser lika många goda skäl till att kastrera som att låta bli ;).
 
Jag tycker att bekvämlighet är ett jäkligt dåligt argument för kirurgiska ingrepp. Ur så många perspektiv.
Som jag skrev ovan så förstod jag att några skulle påpeka det. Jag har också tydligt förklarat varför jag uppfattar det som att det finns gott om fördelar med att låta kastrera framförallt tikar. Hade jag på något sätt sett det som missgynnande för hunden hade jag absolut aldrig valt det för min egen bekvämlighets skull!
Jag är helt med på att andra tycker annorlunda och har därmed inte så mycket mer att tillägga. Ha en trevlig kväll!
 
Som jag skrev ovan så förstod jag att några skulle påpeka det. Jag har också tydligt förklarat varför jag uppfattar det som att det finns gott om fördelar med att låta kastrera framförallt tikar. Hade jag på något sätt sett det som missgynnande för hunden hade jag absolut aldrig valt det för min egen bekvämlighets skull!
Jag är helt med på att andra tycker annorlunda och har därmed inte så mycket mer att tillägga. Ha en trevlig kväll!
Det jag undrar är varför du tycker att tikar ska besparas löp och skendräktigheter? Tror du att det innebär ett lidande för en normal tik? En kastration är en riktigt stor operation för en tik, med en konvalescens på någon månad. Här går det att prata om reell sjukdomskänsla och smärta under tid som är lång i en hunds liv.

Var fjärde tik får pyo, jag tycker inte att det berättigar att alla tikar som inte ska gå i avel eller som har fått sina avkommor, ska genomgå en så stor och plågsam procedur som det faktiskt handlar om.
 
Det jag undrar är varför du tycker att tikar ska besparas löp och skendräktigheter? Tror du att det innebär ett lidande för en normal tik? En kastration är en riktigt stor operation för en tik, med en konvalescens på någon månad. Här går det att prata om reellt sjukdomskänsla och smärta under tid som är lång i en hunds liv.

Var fjärde tik får pyo, jag tycker inte att det berättigar att alla tikar som inte ska gå i avel eller som har fått sina avkommor, ska genomgå en så stor och plågsam procedur som det faktiskt handlar om.

Jag håller med i stort, men tycker nog att en tik som blir skendräktig efter vart och vartannat löp kan vara lämplig att kastrera. Beroende på hur påverkad hon blir förstås.
Shiban min har varit skendräktig en gång och jag tror att vi var in till vetten tre gånger innan jag luskade ut vad som var fel, hon var slö och trist i en månad ungefär. Skulle det bli så efter varje löp hade jag absolut övervägt operation. Särskilt om hon löpte två gånger per år.
 
Det jag undrar är varför du tycker att tikar ska besparas löp och skendräktigheter? Tror du att det innebär ett lidande för en normal tik? En kastration är en riktigt stor operation för en tik, med en konvalescens på någon månad. Här går det att prata om reellt sjukdomskänsla och smärta under tid som är lång i en hunds liv.

Var fjärde tik får pyo, jag tycker inte att det berättigar att alla tikar som inte ska gå i avel eller som har fått sina avkommor, ska genomgå en så stor och plågsam procedur som det faktiskt handlar om.

Jag har ovan förklarat varför jag inte tycker att det är fel att kastrera hundar och vilka fördelar jag ser. De två veterinärer som jag diskuterat med hade samma uppfattning. Jag försöker dock inte säga att det är fel att inte kastrera heller utan att man själv som djurägare får se till för- och nackdelar.
Jag står för att jag tycker såhär och för de motiveringar jag har givit, men känner att jag inte orkar lägga mer tid på att diskutera frågan nu.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag och sambon har bestämt oss för att DSG är rasen för oss. Nu återstår bara att välja om vi ska ha en tik eller en hane. Hunden kommer...
Svar
8
· Visningar
5 619
Senast: TinyWiny
·
Övr. Hund Jag står i begrepp att skaffa ytterligare en hund till familjen och fram tills häromdagen var det självklara valet att vi skulle ha...
2
Svar
31
· Visningar
6 395
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp