Skillnaden mellan hane och tik?

Jag håller med i stort, men tycker nog att en tik som blir skendräktig efter vart och vartannat löp kan vara lämplig att kastrera. Beroende på hur påverkad hon blir förstås.
Shiban min har varit skendräktig en gång och jag tror att vi var in till vetten tre gånger innan jag luskade ut vad som var fel, hon var slö och trist i en månad ungefär. Skulle det bli så efter varje löp hade jag absolut övervägt operation. Särskilt om hon löpte två gånger per år.
Så sant, jag pratar inte om tikar som löper fyra gånger om året, och blir deprimerade under skendräktigheterna. Då är lösningen definitivt en operation.

Men det är ju inte normalfallet. Min tik boar och bäddar under någon vecka, men är lika glad och pigg på träning och promenader som vanligt. Hormoniell är hon bara på fritiden.
 
Jag tycker att bekvämlighet är ett jäkligt dåligt argument för kirurgiska ingrepp. Ur så många perspektiv.
Jag kan inte hålla med dig mer! :bow::bow::bow:

Delvis knapplån
Jag tycker att det är både oroväckande och märkligt att kastrering av hund har blivit ett så vanligt ingrepp. För bara 20 år sedan var det helt otänkbart att kastrera hundar utan medicinsk orsak. Jag vet att jag läste någonstans (har tyvärr ingen källa) att det inte ens var tillåtet att utföra ett sådant ingrepp utan medicinska skäl förut. Sedan kom Cesar Milan och orerade om att alla hundar behöver para sig si och så ofta om de inte ska fara illa och bla bla bla och om hunden inte kan få para så ska den ovillkorligen kastreras och plötsligt behövde alla hundar kastreras? Plötsligt var det nästan djurplågeri att inte göra det (jag fick höra det då och då av ett Cesar Milanfan för 10 år sedan att jag var djurplågare som inte hade kastrerat min då drygt 12 år gamla hund. Han hade aldrig gjort annat än sniffat lite extra vid en speciell tiks kiss när hon löpte, han brydde sig alltså inte ens om alla löptikar han träffade och han for verkligen inte illa av att vara intakt. Jag fick höra detsamma om min älskade vän som gick bort igår. Enda gången han visade intresse var när bonusdottern råkat få löpblod på tröjan hon hade på sig när hon kom hit (vilket hon såklart inte hade märkt förren hunden uppmärksammade henne på det) men det kunde lika gärna berott på att det var just blod. Löptikar brydde han sig aldrig om alls men visst var jag en djurplågare ändå :meh:
Vill vi verkligen anamma Cesar Milans idiotiska hittepå? Vill vi verkligen utsätta våra hundar för de risker som den onödiga operationen innebär? Visst att en kastrerad tik inte kan få pyo men hon kan fortfarande få cancer i andra organ. En sövning och operation är inte heller riskfri, varför utsätta hunden för risken att dö under ett ingrepp som inte ens behövs? Som kanske aldrig hade behövts under hela hundens liv!

Nej då tror jag mer på att vara noga med att inte ta in hundar i aveln som inte fungerar normalt vid löp, både vad gäller hanar och tikar. Att våra älskade djur råkar ut för sjukdomar, skador och elände vi inte kan förebygga är tyvärr endel av livet. Vissa kan vi hjälpa dem med, andra inte men skulle någon sagt idag att om du hade tagit bort levern på din hund i förebyggande syfte så hade han funnits vid din sida nu (nu är ju det inte funktionibelt att göra det men ni förstår) så hade jag ändå inte utsatt honom för en operation för att risken för levercancer finns för något annat hade en dag tagit honom ifrån mig iallafall. Att börja operera sina djur i förebyggande syfte, det ser jag som att vara ute på farliga vatten och då är min sorg just nu så bedövande tung att jag har svårt att andas men det jag gör, det gör jag för djurets skull. Inte för min. Jag låter ingen annan lida för min skull. Det lidandet tar jag hellre själv i form av sorgen efter ett oerhört älskat djur.
 
Så sant, jag pratar inte om tikar som löper fyra gånger om året, och blir deprimerade under skendräktigheterna. Då är lösningen definitivt en operation.

Men det är ju inte normalfallet. Min tik boar och bäddar under någon vecka, men är lika glad och pigg på träning och promenader som vanligt. Hormoniell är hon bara på fritiden.

Det finns väl inga tikar som löper fyra gånger per år? Eller?

Och är hon verkligen skendräktig då? Inte bara lite barnakär? :D Jag har som sagt bara upplevt det en gång med min egen tik, och någon gång med vänninans rottis som adopterade leksaker och blev rätt ängslig och olycklig. Båda två blev rätt allmänpåverkade.
Har ingen aning om var gränsen går rent kliniskt, men jag föreställer mig fysiska symptom när man pratar om skendräktighet och att det inte är någonting som är önskvärt.
 
Pyo är ärfligt.
Stress runt löp är ärftligt.

Om alla som inte ska avla kastrerade sina hundar så,skulle vi aldrig få en chans att sortera bort dessa sämre linjer.

Vi har genom vår uppfödning samt hundar vi ägt utöver haft ett 50-tal hundar.
Ännu har ingen haft tumörer, pyo eller löpstress. Jag är väldigt tacksam för att alla har behållt sina hundar intakta så vi kan med säkerhet veta detta.
 
Jag föredrar tik men är samtidigt så nojig över pyo
Vet inte hur många gånger jag var till vet och kollade min gamla tant
 
Fast det gör ju många - tänk på p-piller tex? Och sterilisering? :) Så det blir en inte helt riktigt jämförelse :)
Sterilisering är inte samma sak som kastrering - hundar kastreras oavsett kön (och oavsett hur det benämns) :) Människor steriliserar sig för at slippa oönskade barn - "kastrering" på människor görs enbart av medicinska skäl såsom testikelcancer, äggstockscancer osv :) Och ja, kvinnor t ex hamnar i klimakteriet om äggstockarna tas bort på yngre, så vi har biverkningar även på människor.
 
Ursäkta trådkap lite...

Jag och sambo planerar inför hund och oavsett kön kommer vi kastrera. Det är lite av en norm här i Aus men också för att jag litar på att vi skulle ha koll på vår jycke men det är ett otroligt antal lösa hundar här där vi bor varje vecka, jag är så sjukt less på folk som inte stimulerar sina hundar samt har koll på dom...


Men tillbaka till frågan. Skillnad på kastrerad hane och kastrerad tik??

Hanar har ett behov (eller vad man ska kalla det? Pinka in revir?) av att "vandra" mer än tikar? Sant eller falskt? Kastrerad eller ej?
 
Det jag undrar är varför du tycker att tikar ska besparas löp och skendräktigheter? Tror du att det innebär ett lidande för en normal tik?
Ja, det gjorde det för min tik. Det enda jag ångrar är att jag inte kastrerade henne tidigare.
För övrigt har jag svårt att se att det kommer att bli ett problem med att alltför många hundar kastreras, med tanke på vad det kostar.
 
Jag tror att det i mitt bakhuvud huserar någon märklig och förmodligen totalt omotiverad "skräck" mot just löpet. Blod har sedan jag var mycket liten varit en stor rädsla hos mig och även om den är borta, eller iallafall betydligt mer realistisk nu så tror jag att det finns en orsak där men hur är det egentligen? Även om jag har haft bekanta med tikar så har det slumpat sig så att jag inte har träffat dem under löpen. Blod i sängen, soffan och droppar på golvet? Eller? Åh vad jag stör mig på mig själv just nu :banghead::banghead::banghead::banghead::banghead:

Har två tikar nu, löpet är oerhört individuellt, den ena tiken märker vi knappt av att hon löper alls, hon städar väldigt bra själv, blir mer kelen dock. Den andra tiken mer "trög" , blodar rätt mycket (vi har skydd på sofforna när hon löper).
 
Jag föredrar tikar – som uppfödare så är det ändå ganska värdelöst att bara ha hanar... Jag har genom åren även haft några hanar, varav en lever med mig och mina tikar nu. Jag upplever tikarna som lite smartare, de mognar tidigare. Hanarna är lite mer livsnjutare som låter tikarna sköta om det där med flockliv och så hänger hanen liksom bara med. Jag tycker att hanarna generellt är lite mer barnsliga hela livet. Lite som med folk alltså... :p jag gillar både hanar och tikar och när det gäller min maskotras, som jag inte föder upp, så väljer jag tik bara för att det är enklare när jag ändå har tikar sedan tidigare, men egentligen skulle jag kunna ha en hane lika gärna.

Som uppfödare så informerar jag de som är intresserad av valp från mig att jag inte alls är intresserad av att sälja till någon som planerar att kastrera. Kastrering är i min värld endast nödvändigt av medicinska skäl. Det ska inte användas som en del i uppfostran (visst kan vissa hanvalpar bli ganska pestiga under tonåren när hormonerna sprutar ur öronen på dem, men det är en lika naturlig process som att tvåbenta tonåringar kan vara ganska påfrestande... fördelen med hundar är att deras tonårsperiod är så mycket kortare...). Min nuvarande hane kom till oss när han var 9 månader, då hans tidigare ägare pga hälsoskäl inte kunde ha honom kvar. Hanen hade då aldrig levt ihop med tikar, så det gick ju runt i huvudet på honom när han plötsligt skulle bo ihop med fem tikar i olika åldrar... Han skulle rida på allt på fyra ben med puls, men vi och tikarna hjälptes åt att lära honom att det inte är ok att hålla på så och efter en tid hade han lugnat ner sig. I början markerade han även inomhus, men även det försvann ganska snabbt.
Jag har under mina 30 år med egna hundar aldrig haft en tik som haft besvärliga löp, men jag har haft ett antal tikar som fått livmoderinflammation. Alla har kastrerats pga detta och snabbt blivit pigga och friska igen. Två tikar haft haft juvertumörer, men ingen av dem hade problem med det och båda tikarna levde långa liv och togs bort pga akuta åldersrelaterade sjukdomar. Kanske ska tilläggas att båda tikarna hade haft valpar, den ena kastrerades pga pyo vid 5 års ålder och fick sina juvertumörer vid 8-9 års ålder (levde till hon var över 15 år). Den andra tiken kastrerades pga pyo vid 11 års ålder och hade då redan en mindre kula i juvret, men den växte så långsamt så den behövde aldrig tas bort. Hon togs bort vid 12,5 års ålder.
 
Vad två veterinärer i ens bekantskapskrets anser är tämligen ointressant, uppenbarligen har de inte läst sitt förbunds riktlinjer vad gäller kastrering av hundar.
Veterinärer har skyldighet att gå igenom fördelar o nackdelar med operationen tillsammans med djurägarna, hur skall de kunna göra det om de själva anser att alla skall kastreras, helst så tidigt som möjligt?
Vad gäller pyo, visst får var 4e tik pyo, o andra sidan är det flera raser som i princip aldrig får det. Vad gäller juvertumörer så motverkas de proportionellt utifrån i vilken ålder tiken kastreras.
Kastrerade goldens får signifikant oftare HD fel än de intakta.

Jag har sammanställt lite länkar i ämnet.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag och sambon har bestämt oss för att DSG är rasen för oss. Nu återstår bara att välja om vi ska ha en tik eller en hane. Hunden kommer...
Svar
8
· Visningar
5 621
Senast: TinyWiny
·
Övr. Hund Jag står i begrepp att skaffa ytterligare en hund till familjen och fram tills häromdagen var det självklara valet att vi skulle ha...
2
Svar
31
· Visningar
6 397
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp