Skillnader jämfört med gamla forumet

Jag tänkte ta upp lite skillnader här, fyll gärna på med egna observationer.
Det är ett helt nytt system så det som kanske är mest förvånande är att så mycket är lika.

Citat tar mindre plats.

Klickar man på en användare får man upp en snabb popup om användaren istället för att hela profilsidan skall laddas.

Man ser inte vem som svarat vem i trådar om man inte citerar.
(Det finns numera inget som visar vem man svarat förutom citat. Jag kan tänka mig att en del kan ha lite problem med detta. Samtidigt är det nog den väg forumen har gått. Den lösning som fanns i det gamla forumet är en speciallösning jag lade in 2004 för att behålla funktionaliteten från tidigare forumsystem.
Fördelen med detta upplägg är att nya användare inte behöver lära sig vad KL betyder och kanske att folk inte blir så irriterade när någon svarat på deras inlägg utan att egentligen svara just deras inlägg. Dessutom kanske användarna lär sig skriva lite klarare till vem de vänder sig.
Man kan även använda en annan ny funktionalitet för att uppmärksamma en användare på att man skriver något den bör ta del av @lillebill)

Trofépoäng delas ut när man uppnått vissa saker, detta istället för att enbart räkna antalet inlägg man skrivit.

PM finns inte mer, nu finns det konversationer.

Den nya editorn innehåller en hel del nyheter, sparar utkast, spoiler m.m.

Den nya kalendern har ett forum där man kan prata om de nya händelserna
 
Man ser inte vem som svarat vem i trådar om man inte citerar.
(Det finns numera inget som visar vem man svarat förutom citat. Jag kan tänka mig att en del kan ha lite problem med detta. Samtidigt är det nog den väg forumen har gått. Den lösning som fanns i det gamla forumet är en speciallösning jag lade in 2004 för att behålla funktionaliteten från tidigare forumsystem.
Fördelen med detta upplägg är att nya användare inte behöver lära sig vad KL betyder och kanske att folk inte blir så irriterade när någon svarat på deras inlägg utan att egentligen svara just deras inlägg. Dessutom kanske användarna lär sig skriva lite klarare till vem de vänder sig.
Man kan även använda en annan ny funktionalitet för att uppmärksamma en användare på att man skriver något den bör ta del av @lillebill)

Sjukt irriterande om du frågar mig. Problemet med att nya användare inte känner till KL är väldigt litet, liksom irritationen i "var det där verkligen till mig"-inlägg.

Finns det verkligen ingen teknisk lösning på detta?
 
Sen kanske jag kan undra varför jag med alla mina inlägg (27 948 st) står som ny medlem iofs, men det kanske rätar till sig?
 
De flesta forumen frångick möjligheten till annan koppling än citat-koppling ungefär 2004. Jag lade in detta för hand i det gamla forumet.
Jag är ganska säker på att detta är en vanesak och att det inte kommer ställa till några stora problem.
Jag tror att det flesta inser att detta inlägg dels är ett direkt svar på din fråga samt mer allmän information till alla utan att det har någon länk till ditt inlägg.
 
De flesta forumen frångick möjligheten till annan koppling än citat-koppling ungefär 2004. Jag lade in detta för hand i det gamla forumet.
Jag är ganska säker på att detta är en vanesak och att det inte kommer ställa till några stora problem.
Jag tror att det flesta inser att detta inlägg dels är ett direkt svar på din fråga samt mer allmän information till alla utan att det har någon länk till ditt inlägg.

Ja, det här ja. Men häng på snackforumen dagligen och läs trådarna så tror jag att du får en annan uppfattning i frågan ...

Men visst, klart man får anpassa sig. Bra tycker jag dock inte att det är.
 
Håller med. Tycker just det att man kan svara den man vill utan att behöva skriva vem man svarar eller citera har varit grymt bra med buke.
Jag gillade också det, och nu blir ju tyvärr många tidigare inlägg förvirrande när det inte längre syns vem de riktades till. Samtidigt så är jag mycket glad över funktionen att kunna skriva i en tråd utan att svara någon, och i och med de mindre citaten samt möjligheten att skriva namnet så måste jag nog ändå säga att fördelarna överväger nackdelarna, enligt mig.

Det blev trots allt ett himla KL-skrivande tidigare och framför allt är jag glad att slippa dilemmat "ska jag skriva KL eller inte?" När man svarar någon i en diskussion men där man riktar sig till diskussionen i allmänhet och inte specifikt den personen man svarar.
 
De flesta forumen frångick möjligheten till annan koppling än citat-koppling ungefär 2004. Jag lade in detta för hand i det gamla forumet.
Jag är ganska säker på att detta är en vanesak och att det inte kommer ställa till några stora problem.
Jag tror att det flesta inser att detta inlägg dels är ett direkt svar på din fråga samt mer allmän information till alla utan att det har någon länk till ditt inlägg.

Jag har skrivit i många år på forum som inte har den funktionen, och jag har alltid saknat den funktionen från buke. Det blir himla rörigt i diskussioner när man måste gå tillbaka och kolla vem svaret egentligen var till.
 
Att man ser var man varit tidigare och att man kommer direkt till nyaste inlägget i en tråd skall fungera. Jag tror att det faktum att trådarna är importerade ställer till detta till att börja med.

Att det går segare har jag väl redan tagit upp, delvis kör jag fortfarande en del saker i bakgrunden och jag har inte optimerat systemet ännu. Dessutom kan jag tänka mig att det är en del folk inne och kollar runt på nya funktioner just nu.
 
Jag gillar verkligen inte typsnittet som inläggen skrivs/publiceras i - mellanrummet mellan rader är dessutom hemskt i citatsvar - och skulle i övrigt gärna se att man inte behöver hovra trådar för att se hur många sidor de består av. Vore även trevligt om avatarerna återgick till sin tidigare storlek.

I övrigt: Tummen upp!
 

Liknande trådar

Bukefalosnyheter Det är nu 26 år sedan dessa sidor som numera heter Bukefalos.se lades ut på internet. Tänkte gå igenom lite av det som hänt...
Svar
2
· Visningar
12 494
Senast: Nahar
·
  • Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
1 901
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
1 883
Senast: Görel
·
  • Artikel
Bukefalosnyheter Just nu kan du se gamla trådar och diskussioner från 1998, jag tycker det är lite intressant att se tillbaka på vad som är lika och vad...
Svar
4
· Visningar
1 361

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp