Vill du ha en banner på Bukefalos?

Små barn Skilsmässa med barn och flytt

Inlagd i 'Barn' startad av ninsan, 27 Sept 2017.

1. ninsan
    30 Jan 2002
    Planetspringare
    8 491

ninsan

Okej, skilsmässa. Ett barn, delad vårdnad. Skälet till skilsmässa är att jag vill flytta till min hemstad (50 mil från nuvarande stad) och för att han rökt gräs/hash. Han vill inte flytta. Jag avslöjade honom att han fortsatt röka fastän han lovat lägga av.
    Barnet är 15 månader.
    Jag vill givetvis flytta hem, där jag har mitt nät och mitt stöd. Barnet ska med. Han tillåter inte detta utan kommer göra allt i sin makt att få ha barnet kvar, på heltid. Han har vid tidigare tillfälle sagt att han ångrar att vi skaffade barn och han har inte varit en särskilt bra pappa sen barnet kom. Men nu jeklar, nu ska han bli superpappa och ha henne på heltid.

Så, what to do? Jag ska ringa advokat imorgon, kan ni rekommendera någon i Sthlm som är duktig på familjerätt?
    Han vill köpa ur mig från huset, typ nu, men jag har ingenstans att ta vägen. Han kan väl knappast sparka ut mig? Jag står som ägare på huset också. Hunden, jag står som ägare på honom, han borde väl rimligen följa med mig?
    Men barnet, det betyder allt! Vad kan ni tipsa och råda mig om? Hon måste med mig, jag vill inte att hon bor med honom när jag inte vet om han röker på hemma! Han kan dessutom inga av hennes rutiner, han vill inte lära sig och han vill knappt umgås med henne. Mitt hjärta blöder, fy fan!

2. hemlig
    2 Jan 2004
    Universumkastare
    17 795

hemlig

Inga bra svar, vill bara skicka all styrka jag har till dig och en stor kram :heart.

ninsan gillar detta.
  3. Ajda
    7 Mar 2004
    Planetspringare
    5 541

Ajda

Kram!

Jag har inte heller något bra svar. Mer än att jag förstår att det är jobbigt för bägge parter. Får man ens flytta 50 mil med barnet om man har delad vårdnad och den ena förälder motsätter sig det?

4. Sleepan
    10 Feb 2007
    Universumkastare
    22 973

Sleepan

Jättekram! Hoppas det löser sig för dig och lillan och att ni snart får komma hem!

ninsan, Killaloe och vallhund gillar detta.
  5. Sedna
    14 Nov 2004
    Galaxhoppare
    13 695

Sedna

Fy vilken trasslig situation. Stor kram :heart

Har ni gemensam vårdnad har du inte rätt att flytta långt med barnet om pappan inte godkänner det. Det är en knepig situation om ni inte är överens. :( Du kan kontakta familjerätten i din kommun, de ska kunna erbjuda hjälp. Bor du i Stockholms kommun är det nog stadsdelsförvaltningen som du kan vända dig till.

Och han kan givetvis inte sparka ut dig ur huset!

Gimlan och vallhund gillar detta.
  6. bollen__
    11 Nov 2004
    Galaxhoppare
    16 889

bollen__

Jag har inga råd att ge men jag vill bara ge dig en stor kram! :heart

7. niphredil
    13 Jul 2004
    Universumkastare
    38 555

niphredil

Nej men @ninsan:(. Vilken otroligt jobbig sits du hamnat i! Jag håller tummarna för dig att allt ordnar sig :heart.

8. Görel
    28 Jan 2003
    Nördig
    31 248

Görel Moderator

Detta är inte tillåtet enligt forumreglerna.

9. Ray
    29 Maj 2006
    Planetspringare
    4 205

Ray

Fy så tråkigt och jobbigt!
    Kram❤

10. ninsan
    30 Jan 2002
    Planetspringare
    8 491

ninsan

Uppdatering:
    Jag har ringt advokat och ska träffa denne på måndag. Jag kommer INTE bara dra med barnet, absolut inte. Det gynnar ingen. Jag kommer göra allt jag kan för att jag åtminstone ska få ha henne i veckorna och att hon ska bo den mesta tiden hos mig. Jag tänker inte vara ett hinder för henne att träffa pappan eller sin släkt.

RedHyuuga, bollen__, lilleknodd2 och 3 andra gillar detta.
  11. ninsan
    30 Jan 2002
    Planetspringare
    8 491

ninsan

Jag funderar på om jag ska prata eller berätta för hans föräldrar, själv? Hans bror med familj och hans kompisar bryr jag mig inte om. De kommer jag inte träffa i framtiden. Men jag gillar hans föräldrar och de är barnets farföräldar. Hans mamma vet om drogerna men väljer att stoppa huvudet i sanden. Hon har inte berättat för hans pappa om drogerna. Han kommer antagligen bara säga "ninsan vill flytta och det är därför vi skiljer oss" och det stör mig när det gäller hans föräldrar. Jag skulle vilja förklara läget för dem, men det kanske är dumt att göra det. Jag vet inte hur de kommer att reagera, jag vet dock att maken har sin mamma lindad runt lillfingret. Hon jobbar inom sjukvården och vet vad droger gör med folk och ändå så gör hon inget. Jag är bara rädd att jag ska göra något dumt som gör att jag inte kan flytta med mig barnet.
    Vad tycker ni?

12. Cambrie
    7 Jul 2001
    Planetspringare
    3 853

Cambrie

Du kan naturligtvis berätta din sida men vad exakt kommer ändras av det om hon är så medberoende som du beskriver?

13. Mia_R
    16 Jul 2001
    Universumkastare
    25 693

Mia_R

Du kan använda huset som maktmedel? Om ni har hus i Sthlm så kan du välja att lägga ut det till försäljning istället om han krånglar. Det är ju tuff bostadsmarknad här ...

Vogue och dobbis gillar detta.
  14. hemlig
    2 Jan 2004
    Universumkastare
    17 795

hemlig

Att sätta ut hus till försäljning utan partners samtycke lär inte hjälpa TS i att få vårdnaden precis.

Cocos gillar detta.
  15. ninsan
    30 Jan 2002
    Planetspringare
    8 491

ninsan

Nej precis, det är ju det jag undrar över, om det ens kommer bli någon skillnad. Hon har sagt vid något tillfälle att är det så att han använder droger så får han inget arv, men det tvivlar jag på, han kommer nog få sitt arv (och det finns mycket pengar, två hus och en lgh i sthlm)

Det funderar jag på, fast mer åt hållet; jag vill ha så mycket pengar som möjligt när jag flyttar. Att han får "köpa" det igen, för att det ska bli rättvist. Men ... det är smidigare att bara packa mina och barnets grejer och få en summa på kontot utan att behöva visa hus och vara där vid kontraktskrivning.
    Jag tänker inte vara göra ngt som riskerar att barnet får bo hos mig!

16. vallhund
    24 Feb 2009
    Universumkastare
    20 381

vallhund

Du skriver ju själv i #1 att du vill flytta för att komma nära din familj o ditt nätverk + att han röker på.
    Varför flyttade du till Stockholm o varför köpte du hus här?
    Att man jobbar inom sjukvården betyder inte att man vet vad "droger" gör med folk.

Barnet har rätt till sin far o sina farföräldrar.

17. vallhund
    24 Feb 2009
    Universumkastare
    20 381

vallhund

Man kan inte göra bröstarvingar arvlösa, annat än om man spenderar alla tillgångar innan man dör.

Kontakta familjerätten på soc, du lär knappast få enskild vårdnad o ha barnet boende hos dig på heltid om inte barnets far är direkt olämplig som vårdnadshavare. Flyttar du långt lär du få betala för barnets resor till sin far.

18. ninsan
    30 Jan 2002
    Planetspringare
    8 491

ninsan

Ja, jag har aldrig skrivit ngt annat än att barnet ska SJÄLVKLART få träffa sin pappa och sina farföräldrar, givetvis!

Jag flyttade till Sthlm för att jag älskade honom och ville ha ett liv med honom. Han sa att han kunde tänka sig ett liv i min hemstad med det har han ljugit om. Han lovade att sluta använda droger men kunde inte hålla det löftet.

19. Görel
    28 Jan 2003
    Nördig
    31 248

Görel Moderator

Det ser inte riktigt ut så nu för tiden. Hinner inte förklara närmare just nu, men vill att TS inte ska bli för skrämd.

Cocos, LillaMy84, hastflicka och 4 andra gillar detta.
  20. ninsan
    30 Jan 2002
    Planetspringare
    8 491

ninsan

Drömmen är enskild vårdnad, men det fattar jag med är oerhört svårt att få och jag är inställd på gemsam. Jag tänker inte hindra barnet från att träffa pappan och tvärtom. Jag är villig att köra barnet ofta om det innebär att hon bor hos mig.

Rekommenderas av Google: