Skimmel och ranghög?

Dressyrtjejen_97

Trådstartare
Har någon gång under forntidens senare del hört att skimlar aldrig är bland de högre i rang i en hage. De är alltid ranglåga och blir mobbade, för att på den tiden hästar var vilda så kunde de röja en hel flock.
Men så funderade jag....Och insåg att Herr Häst är ju allt annat än ranglåg :confused: I sin gamla flock var han typ 2-3e i rang av totalt 6 hästar. Här i sin nya flock, där de visserligen bara är 3, är han tveklöst högst i rang. Aha, men då kanske han var äldst (för iaf jag har hört att det brukar vara en äldre häst som är ledare), eller något? Nej, inte det heller. I sin nuvarande flock är det den ena mycket yngre, och den andra ett par år äldre tror jag. Så han är alltså i mitten åldersmässigt. Det är också så att den äldre är rangläste, och går undan så fort någon av de andra två viker minsta öra. Den yngre är något lägre, men springer inte så fort H.H viker ett öra bakåt. Inte är han störst heller. Den yngre är decimetrar större, den äldre typ jämnstor eller någon centimeter mindre.
Inte störst, inte äldst, skimmel och kom dessutom in i hagen sist. Hur tusan kan han då vara ranghöste/ledare? :cautious:
Någon som är duktig på hästars beteende som kan förklara?
 
Haft skimlar som varit rejält ranghöga.

I onaturliga fabricerade flockar är det inte alltid äldst eller visast som styr. Behöver inte ens vara den mest lämpade.

Sen är det ofta ganska flytande. Dvs olika hästar kan flytta sig för varandra i olika situationer.
 
'Rangen' sitter inte i färgen. Det sitter i individen.

Att sen skimlar i vildhästflockar har tenderat att bli bortjagade har inte med rangen att göra.

Som Alexandra_W säger; en hästflock är mkt mer komplicerad än bara 'starkast vinner'. Nyligen har man sett i vilda flockar att ett, eller flera, ston kan överge sin flock för gå till en annan hingst som de tycker bättre om när de brunstar, tex.

Sen har jag också sett skimmlar som 'mobbat' ut färgade hästar (två Lippizaner som tidigare bara gått med andra Lippizaner hamnade i 'vanligt' stall). Så det hänger nog också på vad hästarna är vana vid.
 
Haft skimlar som varit rejält ranghöga.

I onaturliga fabricerade flockar är det inte alltid äldst eller visast som styr. Behöver inte ens vara den mest lämpade.

Sen är det ofta ganska flytande. Dvs olika hästar kan flytta sig för varandra i olika situationer.

Det förklarar ju saken!

Hahaha det påminner så mycket om H.H :rofl:
Han roffar åt sig mesta möjliga mat, dricker upp vattnet framför näbben på de andra och "mobbar halvt ut" den äldre....
Så nej, han är verkligen ingen "lämplig" flockledare egentligen....
 
Det förklarar ju saken!

Hahaha det påminner så mycket om H.H :rofl:
Han roffar åt sig mesta möjliga mat, dricker upp vattnet framför näbben på de andra och "mobbar halvt ut" den äldre....
Så nej, han är verkligen ingen "lämplig" flockledare egentligen....

Jag hade en unghäst som var flockledare. Helt olämplig men körde över de andra med råstyrka. Funderade på om jag skulle ta in en riktigt le ranghög för att sätta honom på plats men bedömde skaderisken som för hög.

Ofta när man skickar Unghingstar på kollo för de ska tas ner på jorden glömmer man att en av dem kommer hem som king of the hill om man inte slänger in äldre starka herrar i flocken med.

Hade en mkt mkt ranglåg herre som plötsligt fann sig själv ranghög då kompisen var en föltuggande åring. Jag fick gå in och styra i början, han var kass och sen steg det honom åt huvudet och han började mobba bara för att han kunde. Han växte i kostymen och blev en fantastisk flockledare med tiden dock.

Så våra onaturliga flockar som både i konstellation, antal, födotillgång osv sätter saker ur spel gör att man inte kan översätta från det vilda. I väl fungerande flockar flyter det dessutom och du ser sällan rangen. Det är i de mer dåligt fungerande man lätt kan peka ut "ranghögste"
 
Jag hade en unghäst som var flockledare. Helt olämplig men körde över de andra med råstyrka. Funderade på om jag skulle ta in en riktigt le ranghög för att sätta honom på plats men bedömde skaderisken som för hög.

Ofta när man skickar Unghingstar på kollo för de ska tas ner på jorden glömmer man att en av dem kommer hem som king of the hill om man inte slänger in äldre starka herrar i flocken med.

Hade en mkt mkt ranglåg herre som plötsligt fann sig själv ranghög då kompisen var en föltuggande åring. Jag fick gå in och styra i början, han var kass och sen steg det honom åt huvudet och han började mobba bara för att han kunde. Han växte i kostymen och blev en fantastisk flockledare med tiden dock.

Så våra onaturliga flockar som både i konstellation, antal, födotillgång osv sätter saker ur spel gör att man inte kan översätta från det vilda. I väl fungerande flockar flyter det dessutom och du ser sällan rangen. Det är i de mer dåligt fungerande man lätt kan peka ut "ranghögste"

Intressant!
H.H känns defintivt som den "dåliga ledaren" som bara kaxar och mobbar tyvärr :(
Men han har mig veterligen aldrig skadat någon allvarligt (om man inte räknar några lösryckta hårstrån som allvarligt), så det är väl min smala lycka iaf...
 
Har någon gång under forntidens senare del hört att skimlar aldrig är bland de högre i rang i en hage. De är alltid ranglåga och blir mobbade, för att på den tiden hästar var vilda så kunde de röja en hel flock.
Men så funderade jag....Och insåg att Herr Häst är ju allt annat än ranglåg :confused: I sin gamla flock var han typ 2-3e i rang av totalt 6 hästar. Här i sin nya flock, där de visserligen bara är 3, är han tveklöst högst i rang. Aha, men då kanske han var äldst (för iaf jag har hört att det brukar vara en äldre häst som är ledare), eller något? Nej, inte det heller. I sin nuvarande flock är det den ena mycket yngre, och den andra ett par år äldre tror jag. Så han är alltså i mitten åldersmässigt. Det är också så att den äldre är rangläste, och går undan så fort någon av de andra två viker minsta öra. Den yngre är något lägre, men springer inte så fort H.H viker ett öra bakåt. Inte är han störst heller. Den yngre är decimetrar större, den äldre typ jämnstor eller någon centimeter mindre.
Inte störst, inte äldst, skimmel och kom dessutom in i hagen sist. Hur tusan kan han då vara ranghöste/ledare? :cautious:
Någon som är duktig på hästars beteende som kan förklara?

Inom raser med bara/många skimlar är det lika välkänt att bruna hästar blir mobbade. Hästar är rasister :angel:
När det kommer till rangordning generellt så stoppar vi ju ihop diverse hästar i en hage och så löser de situationen på bästa sätt (ungefär). Så naturligt flockbeteende ska man nog inte utgå från att det är.
 
Det finns ingen chef i hästhagen. Det finns ingen hierarki. De har ingen rangordning. Din häst är inte ranghög och den är inte ranglåg. Den har personliga egenskaper som fyller en viss roll i flocken.

What?! :eek:
Eh...Så H.Hs funktion är att äta upp de andras mat och göra livet lite surare för den ena? :p
 
Jag hade en unghäst som var flockledare. Helt olämplig men körde över de andra med råstyrka. Funderade på om jag skulle ta in en riktigt le ranghög för att sätta honom på plats men bedömde skaderisken som för hög.

Ofta när man skickar Unghingstar på kollo för de ska tas ner på jorden glömmer man att en av dem kommer hem som king of the hill om man inte slänger in äldre starka herrar i flocken med.

Hade en mkt mkt ranglåg herre som plötsligt fann sig själv ranghög då kompisen var en föltuggande åring. Jag fick gå in och styra i början, han var kass och sen steg det honom åt huvudet och han började mobba bara för att han kunde. Han växte i kostymen och blev en fantastisk flockledare med tiden dock.

Så våra onaturliga flockar som både i konstellation, antal, födotillgång osv sätter saker ur spel gör att man inte kan översätta från det vilda. I väl fungerande flockar flyter det dessutom och du ser sällan rangen. Det är i de mer dåligt fungerande man lätt kan peka ut "ranghögste"
Det är därför de ska gå ihop med en vuxen hingst med ;)
Det är faktiskt jätteviktigt att det finns äldre hästar bland unghingstarna med, men många ggr glöms det tyvärr bort. Min hingst är väldigt bra med unghingstar, låter dem hållas ganska mkt och trycker bara till dem när det verkligen behövs.

KL

Hästflockar är otroligt intressanta!
Ena stoet hemma har ett väldigt intressant beteende. Hon äger nämligen hingsten, anser hon. Han får inte titta på andra ston, och börjar han lukta på andras ston kiss o märka revir så springer hon fram och talar tydligt om att det inte är ok!
 
@Dressyrtjejen_97 det där med skimmelfärgen är en seglivad myt .
Det är samma med att andra hästar generellt inte tolererar skäckar. Det är öht inte sant generellt bland tamhästar och jag vet faktiskt inte ens om det är särskilt sant ens bland vildhästar.

Knapplån ang rang osv :
den nyare forskningen har ju kommit med intressanta resultat ang dynamiken i en hästflock som är väldigt intressanta och aktuella tycker jag.
Med detta kommer dock som oftast, som ett brev på posten, tvärsäkra uttalanden på sociala media från folk som tagit del av forskningen och tolkat den och sen påstår saker utifrån egen tolkning . Det blir inte sällan rätt snett !
 
Det finns ingen chef i hästhagen. Det finns ingen hierarki. De har ingen rangordning. Din häst är inte ranghög och den är inte ranglåg. Den har personliga egenskaper som fyller en viss roll i flocken.

Nja. Njae.
Jag förstår vad du syftar på men påståendet blir inte rätt i de korta ordalag du förklarar/påstår det .
Framför allt inte för någon som ev läser en tråd som denna som inte har basal insatthet i hur hästar i flock beter sig generellt.

Utifrån hästars individuella egenskaper och vilka roller de utifrån det får i en ny flock/en flock där individer ändras osv, finns det verkligen en hierarki och rangordning att beakta. Något annat blir märkligt att påstå .
 
Senast ändrad:
Tror inte att det har med färg att göra, för många år sedan hade vi en skimmel som självutnämnde sig som flockledare genom att ge sig på enstaka individer och främst sådana som inte vågade säga ifrån. Sedan träffade han min häst, han tog inte kampen ensam utan bad sin flock om hjälp. Vilket innebar att herr skimmel blev bortjagad från den position han trodde sig ha. Och föll rejält i rang. Men ser att min häst är hård mot en oförskämd skimmel, samtidigt som han respekterar samma ålderman som skimmel gärna ger sig på.
 
Det finns ingen chef i hästhagen. Det finns ingen hierarki. De har ingen rangordning. Din häst är inte ranghög och den är inte ranglåg. Den har personliga egenskaper som fyller en viss roll i flocken.

Intressant.
Man undrar då hur det kommer sig att det är tydligt att alla hästar går undan för en häst i min tiohästarsflock med killar.
Den hästen inleder aldrig bråk, även om han kan visa vid matsituationer, men då mest genom att han på ett självklart sätt går till den mathög han vill ha, och den eller de hästar som stod där innan, går omedelbart vidare till en annan.
Den hästen går då och då emellan när det blir lite tufft mellan andra hästar i flocken.
Den hästen har för vana att, när det släpps in en nykomling, sortera isär nykomlingen från de andra hästarna och hålla isär dem så ett tag innan de får hälsa på varandra. Det häftigaste var när jag släppte in ett 8 månaders hingstföl. Den som jag anser är ledare, höll isär alla "gamla" hästar från fölet i ett par dygn, tills fölet visste ordentligt var foder, vatten, ligghall var.
Efter ett par dagar lät han de andra komma och hälsa, men inte alla på en gång och när fölet blev osäkert, gick han emellan.

Men någon ledare eller ranghög är han tydligen inte?
 
Jag har i mitt flock ett sto som kommer ur en hel radda med ranghöga ston. Hennes mormor var självklar drottning i hagen, hennes mamma mötte aldrig, under hela sitt liv, sin överman och själv är hon likadan. Som ung var hon ganska jobbig, inte tillräckligt klok för att leda på ett tryggt sätt utan använde för stora åtbörder hela tiden.
Det gör hon inte längre, precis som mamma och mormor håller hon på att bli en självklar och trygg ledare.
Att det inte skulle finnas ledare eller ranghöga individer tror jag inte en sekund på. Har man haft hästflockar omkring sig dagligen i 30 år så har man hunnit iaktta hur hästarna lever sinsemellan, och det är solklart att varje fungerande flock har en ranghög och klok ledare.
 
Jag har ett sto, som alltid (under min tid med henne - 7 år) varit högst i rang i alla flockar. Men förra våren köpte jag ett nytt sto, en 5-åring som har tagit över ledarrollen. Dock är det mitt först sto som fortfarande är den kloka smarta - tar med sig flocken till skogen när det regnar eller är för mycket flugfän/för varmt. I sådana situationer följer alla henne. Men det andra stoet är den som bestämmer vem som får äta och tyvärr även jagar på nykomlingar.
 
Min skimmel var en riktig satmara mot andra hästar. Behöll sin roll fram tills den dagen hon dog.

Lillan, som numera inte är någon lillan längre, har bestämt sen dess. I alla konstellationer hon hamnat i. Hon var tre år gammal då, och har alltid varit yngst. Och minst. :angel:
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Vet inte om inlägget hamnade rätt 🤔 Jag har sedan 8 år tillbaka en häst (B) som alltid har varit flockens ledare, oavsett om det...
Svar
4
· Visningar
1 098
Senast: nullo-modo
·
Hästhantering Har en valack på 9 år som är mycket ranglåg och enligt förra ägaren har han alltid varit det. I min ägo har han inte haft några somhelst...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 779
Senast: Yrja
·
Hästhantering Imorgon kommer det en ny häst i stallet. Den ska gå tillsammans med två andra hästar i hagen, och dessa hästar kommer också att stå...
Svar
6
· Visningar
1 598
Senast: MaRomer
·
Hästhantering Hej! Min rara häst går ju på lösdrift nuförtiden. I hagen har vi 4 hästar- men det har varit lite rörigt i flocken pga dödsfall och...
Svar
18
· Visningar
1 854
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp