Skimmelschampoo?

Dressyrtjejen_97

Trådstartare
Har för närvarande ett som heter Windsor, minns inte vart jag köpt det.
Men det funkar ju inte alls! :mad: :arghh:
Skulle tvätta min smutsiga skimmel idag. Han var smutsig, ja. Han hade lite gräsfläckar, ja. Hans färg var en nyans brun/gråare än vanligt, ja. Men absolut inte extremt skitig på något vis. Lite dammig och gräsfläckig helt enkelt.
Det här var ett schampoo som skulle spädas i vatten. Man skulle ta 1/2 flaska i 10 l vatten till en storhäst. Vilket jag också gjorde, kanske t.om. lite mer schampo i förhållande till vattnet. Men det funkade ju inte för fem j-kla korvören! Jag hade kunnat spola honom med enbart vatten, han hade säkert blivit minst lika ren då :grin:
Visst, jag tror inte på mirakel. Jag hade inte förväntat mig en kritvit häst som blänkte i solen. Absolut inte. Jag förväntade att han skulle återfå sin vanliga nyans, och att gräsfläckarna skulle blekna lite i alla fall. That's it. Men som sagt, det blev ingen skillnad alls mot innan.

Nog om det. Jag behöver ett skimmelschampoo som faktiskt fungerar. Behöver absolut inte vara någon "hokus-pokus-mirakelprodukt som kostar 500 kr". Absolut inte. Men ett schampo som faktiskt är lite mer potent än bara ljummet vatten. Och som kostar max 250 kr för en 500 ml flaska. Vad är det jag söker? :D
 
Windsor är Hööks gamla om jag inte minns fel.

Iaf, till min vita brukar jag köra med såpa om det är enstaka schamponeringsrum, funkar bra. Men min kompis har använt cowboy magic och varit riktigt nöjd, så det hade jag nog satsat på.
 
tvättar svans med mood silverschampo tror jag. 25 kr. annars såpa eller vanligt människoschampo, så mlt parfymerat jag kan hitta. Har hört att folk tvättar svansen med ketchup också? Vet inte hur skönt det är att ha på all hud om man skulle tvätta större partier.

Men jag har nästan gett upp operation vit skimmel. Svansen får sig en omgång ibland men i övrigt får det vara.
 
Mot kiss och gräs fläckar har jag fiebings green clean spray. Fungerar bra men är absolut bäst på hästar med vita ben t ex. (Inte lika effektivt på skimmeln).

Efter det så har jag potatis mjöl på resterande ljusare fläckar.

Men till själva tvätten så har jag altid haft ekol häst shampo. Dvs vanligt schampo som är tillräckligt blligt men drygt för att kunna upprepa shamponeringen flera gånger vid behov :p.
De skimmelschampo jag provat har inte gett så mycket bättre resultat och då hästen ändå är pensionerad nu och knappt visar sig utanför hagen så nöjer jag mig med vanligt schampo för att bara få henne ren ^_^.
 
En vanlig tvätt kör jag grönsåpa till min skimmel, är det mer "tävlingstvätt" så är det först shamponering med såpa och sen en omgång med Emin Lini-Shampo som jag inte sköljer av.
 
Till min skimmel hade jag fieblings Blue Frost skimmelschampo, det var jag nöjd med. Vet inte om det blev någon skillnad mot att använda vanligt schampo dock, har förut haft något veredusschampo förut och rena har hästarna alltid blivit! Jag gnuggar in dem ordentligt, särskilt man och svans, sedan får det sitta i 5 min innan jag sköljer noggrant.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp