Skimmeltumörer - hur undersöka?

svea

Trådstartare
Jag har en äldre häst med skimmeltumörer där tillväxten börjat ta fart. Han har tumörer både i anus och i skapet och en på ganaschen, och självklart undrar man ju hur mycket som finns inuti som inte syns, och hur det påverkar honom. Att veterinären kan stoppa in en hand och känna efter fattar jag ju. Men kan man t ex kolla med ultraljud om det finns en massa tumörer i buken, hur djupt in kan man se? Kan man röntga? Syns det på några blodprover? Är det mening att undersöka så länge hästen känns fräsch och ser fin ut i kroppen och kan langa ut snorren för att kissa?

Hästen har inga akuta problem, men om han skulle råka ut för något är ju tumörerna helt klart något jag skulle väga in i bedömningen om det t ex skulle vara meningsfullt att buköppna vid kolik, eller behandla en svårare skada med jobbig konvalescens. Så jag är lite intresserad av vad man kan ta reda på och hur.
 
De hästar jag har hört talas om som har lidit av sina skimmelmelanom har varit tydligt allmänpåverkade.
En häst hade i princip inga synliga melanom på utsidan, men när den obducerades var den alldeles full av svarta melanom invärtes. Den var omöjlig att hålla hullet på.
En annan ponny jag vet hade rätt mycket synliga melanom runt bl.a anus och kunde inte dra in snoppen helt. Men han var ändå en bit över 30 år när han till sist togs bort och hyfsat välmående tills dess.

Jag vet inte om det går att hitta eventuella invärtes melanom genom någon undersökning
 
Seriöst, är det INGEN på hela Buke som har en susning? Hur mycket av en hästbuk kan man t ex se med ultraljud?
 
Man borde väll se på röntgen? Med tanke på att man ser andra förändringar där.(?)

Min gamling har också tumörer, de växer i perioder och jag har ingen koll på vad som finns i henne :/, hon får dock gå utredd så länge hon är pigg och glad (25årig sällskapshäst) men hade hon varit ung och igång så hade jag absolut kört till klinik i alla fall en gång om året och försökt ha mer koll på hur de växer.
 
Jag har en äldre häst med skimmeltumörer där tillväxten börjat ta fart. Han har tumörer både i anus och i skapet och en på ganaschen, och självklart undrar man ju hur mycket som finns inuti som inte syns, och hur det påverkar honom. Att veterinären kan stoppa in en hand och känna efter fattar jag ju. Men kan man t ex kolla med ultraljud om det finns en massa tumörer i buken, hur djupt in kan man se? Kan man röntga? Syns det på några blodprover? Är det mening att undersöka så länge hästen känns fräsch och ser fin ut i kroppen och kan langa ut snorren för att kissa?

Hästen har inga akuta problem, men om han skulle råka ut för något är ju tumörerna helt klart något jag skulle väga in i bedömningen om det t ex skulle vara meningsfullt att buköppna vid kolik, eller behandla en svårare skada med jobbig konvalescens. Så jag är lite intresserad av vad man kan ta reda på och hur.

Jag hade nog inte undersökt så länge hästen verkar symptomfri.

Det är inte mitt område. Men iom få andra svar så svarar jag. Jag läste någon studie av Leif Andersson på SLU. Borde väl gå att kontakta vid frågor el få rek om bra vet.

Jag har sett ett gäng med skimmelknölar under 20 år med iberier omkring mig.
Min tränares ena hingst blev plötsligt ngt ändrad i rörelsemönster fram. Den har ju gått skolsprång(och var första försökskaninen med allt vad det ev kan innebära) och var runt 20. Så han tänkte att den kanske började visa på slitage. Var absolut ingen hälta eller ngt stort. Skodde den med PG en period. Nu började den kännas märklig i balansen.
In till klinik.
De hittade inget. Hästen kom hem. Blev vinglig och man tog bort den.
Den hade inga synliga melanom. Men vid obduktion hittades metastaser, tror det var i huvud/på nervsystem i nacke.

Andra hingsten är 35 ngt nu. Han har haft melanom ytligt i 15 år. Han mår utmärkt! Honom har man inte mer än låtit vet kika på utvärtes iom att han verkar helt symptomfri.

Som jag förstått är det väl vanligast att man gör så - låter bli om de mår bra.
Annars kan man kolla med endoskop, ultraljud etc.
Blodprov kan tas för att se om det är godartat eller ej har jag för mig.
 
Jag är mest fascinerad över just det där att man inte gör något förrän de visar symptom, eller först vid obduktion. Det måste vara en av de mest underdiagnosticerade sjukdomarna hos äldre hästar, och ofta hittar man ju mycket. Det borde rimligen kunna störa eller göra ont, tycker jag.
 
Jag är mest fascinerad över just det där att man inte gör något förrän de visar symptom, eller först vid obduktion. Det måste vara en av de mest underdiagnosticerade sjukdomarna hos äldre hästar, och ofta hittar man ju mycket. Det borde rimligen kunna störa eller göra ont, tycker jag.

Ja, som jag förstått saknas forskning.
Konstigt eg!
För jag håller med dig om att det givetvis borde kunna störa.
Jag personligen vägrar skimmel pga det här. Kan vara okunnigt. Men jag vet inte så mkt. Så jag aktar mig.
 
Du ser i princip ingenting vid rröntgen av en hästbuk, den är för stor. Man kan ultraljud ett par cm in, såpass att man kan kolla på en del av tarmväggarnas tjocklek så om där skulle finnas tumörer i förbindelse med dessa kan man hitta dom om man har en himla tur. Annars måste man buköppna det är således svårt att diagnostocera vilket väl är anledningen till att man sällan gör något innan hästarna får problem.
 
Bristen på forskning osv är nog också att det är få ägaren som vill lägga stora pengar på att leta och operera bort knölar på gammal häst som i övrigt mår bra (och är det ngt större knas så låter man kanske hellre hästen somna in), enda hästen jag vet har fått en knöl borttagen var en 15årig hopphäst som gick stadigt i 145 klasser, knöl mellan bakbenen som (som tur var) var väldigt ytlig och enkel att ta bort.
Sen har jag hört om hästar som fått i huvudet/nacken med nerver i kläm som blivit som förbytt :(.
så tror att många försöker vara lite lyckligt ovetande tills det blir förändringar som ställer till det för hästen och man då får ta beslutet först då.
 
Jag hade en ung häst med melanom. När hon var 6 år så opererade vi bort en knöl som satt på ögonlocket, sen som 8åring togs hon bort då hade hon knölar inne i munnen som gick upp när hon åt. Min känsla var att tumörerna växte till och ökade vartannat år på henne. Jag provade att betäcka och hon ultraljudades innan det för att se om hon hade på äggstockar och livmoder men det såg tydligen bra ut, dock blev hon inte dräktig. När hon dömdes ut sa veterinären att det var det mesta melonom hon hade sett, och då var hästen bara 8 år... Det gick bara att rida på henne i perioder, hon var väldigt labil men det kan ju ha berott på annat. När hon avlivades berättade de på slakteriet att det var väldigt vanligt att melonomhästarna var helt svarta när de skar i bogarna....
 
Bristen på forskning osv är nog också att det är få ägaren som vill lägga stora pengar på att leta och operera bort knölar på gammal häst som i övrigt mår bra (och är det ngt större knas så låter man kanske hellre hästen somna in), enda hästen jag vet har fått en knöl borttagen var en 15årig hopphäst som gick stadigt i 145 klasser, knöl mellan bakbenen som (som tur var) var väldigt ytlig och enkel att ta bort.
Sen har jag hört om hästar som fått i huvudet/nacken med nerver i kläm som blivit som förbytt :(.
så tror att många försöker vara lite lyckligt ovetande tills det blir förändringar som ställer till det för hästen och man då får ta beslutet först då.

Som jag förstått det opererar man sällan dels pga att det är väldigt stor risk för återfall(nybildade tumörer).
Sen finns det också studier som ev visar på att om man opererar bort en tumör kan man starta upp något betydligt värre.

Jag hörde om det inom humanvård också. Där sadesdet till en vän att man inte opererade den elakartade tumören i hans mammas huvud iom att när man opererar såna över halsnivå släpper den opererade tumören celler som sprids under tiden man försöker ta bort den. De cellerna sprids viablodomlopp i resten av kroppen och det finns stor risk att det blir metastaser. Och att man då ökar spridningen.
De försökte istället med cellgifter och ev strålning.

Jag vet att man provat någon typ av cellgifter på häst med hyfsade resultat. Men vet inte mer än så.
 
Du ser i princip ingenting vid rröntgen av en hästbuk, den är för stor. Man kan ultraljud ett par cm in, såpass att man kan kolla på en del av tarmväggarnas tjocklek så om där skulle finnas tumörer i förbindelse med dessa kan man hitta dom om man har en himla tur. Annars måste man buköppna det är således svårt att diagnostocera vilket väl är anledningen till att man sällan gör något innan hästarna får problem.

Tack, lite den sortens svar jag var intresserad av!
 
Jag hörde om det inom humanvård också. Där sadesdet till en vän att man inte opererade den elakartade tumören i hans mammas huvud iom att när man opererar såna över halsnivå släpper den opererade tumören celler som sprids under tiden man försöker ta bort den. De cellerna sprids viablodomlopp i resten av kroppen och det finns stor risk att det blir metastaser. Och att man då ökar spridningen.
De försökte istället med cellgifter och ev strålning.
.

Halvsanning, halv myt.

Om man har EN tumör, och vi pratar nu om maligna melanom, så är förstahandsbehandlingen alltid kirurgi.
Finns det flera tumörer räknas det som spritt (halvt undantag om det är en primärförändring med en "satellit"). Då är ju inte kirurgi botande i alla fall, utan då blir det andrahandsbehandlingar som gäller.

Man ska dock inte "primäroperera" i förändringen utan med marginal, just pga risk för spridning så som du föreslår.

Misstänker man malignt melanom på människa men förändringen är relativt stor, ska kirurg vara den som gör operationen för att det ska göras så bra som möjligt.
 

Liknande trådar

Katthälsa Misse blir två år i sommar, går in och ut som han vill. Storjägare och äter sina byten. Om det rör sig ska det dödas, har det dödats ska...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
11 146
Gnägg Strax före fyra på morgonen den 22/12 dog Mackan. Vi fick bara 72 dagar tillsammans men i hjärtat känns det som ett helt liv. Han...
2 3
Svar
40
· Visningar
6 206
Senast: Nepenthe
·
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
43 860
Senast: Efwa
·
Hundhälsa Jag blir så jävla less ang min sjuka hund. Det började här i vår att min hund (efter långvarig trötthet som inte visade sig bero på alla...
Svar
19
· Visningar
4 499
Senast: Nominous
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp