Bukefalos 28 år!

Skintigrafi (hm, tror det stavas så?)

M

Märta_

Någon som har gjort det/ har erfarenhet av ? vad det kostar etc...
 
Man skulle ha gjort en scintigrafi på min häst i somras, men sen ansåg man det senre vara onödigt. Rygg/bäcken/vb skulle ha scintats och det skulle ha kostat runt 9000:- om jag inte minns fel.
Du kommer att få hem en hel lunta pappaer från kliniken med en massa råd, och hur du ska gå tillväga.

Du lämnar hästen tidigt på morgonen dagen för undersökningen.Man kan få lämna kvällen innan också. Hämta får man göra dagen efter, hästen ska kissa ut isotoperna nämligen, och du får inte träffa hästen efter undersökningen till den hämtas pga radioaktiva strålningen.Svaret är inte klart direkt efter scinten, utan man får snällt vänta ytterligare en dag(har jag för mig att de sa)
Observera att i alla fall Ultuna INTE direktreglerar, man har 30 dagar på sig att betala fakturan.Natten efter scinten ingår i priset, lämnar man däremot kvällen innan undersökningen kostar det 400:- extra. Hö ingår i det priset, vill man ge annat ska man ta med färdiga portionsförpackningar med mat.
 
hm okej tack för ditt svar!
vi måst egöra det på min häst som har en jätte skada i kotan, oroar mig lite för vad det kommer att kosta :crazy: hästen är helförsäkrat för lite mer än 100 000 men antar att man ändå får betala en hel del :crazy:
 
Jo, självrisken åker du ju alltid på så några tusenlappar blir det ju...

Hoppas det går bra med din häst!
 
Observera att i alla fall Ultuna INTE direktreglerar, man har 30 dagar på sig att betala fakturan

Ultuna har ALLTID direktreglerat förr om man velat det??

Nu har de ju så lång fakturatid så man hinner få pengar från f-bolaget innan man ska betala räkningen iaf. Men de har ALLTID direktreglerat förr om man fyllt i papper omd et??

Min valack pratade vi om att scinta ryggen på 2001, ochd et skulle då kosta cirka 10 000 kr. Försäkringsbolaget ersätter ju dock större delen av det (lite olika hur mkt beroende på försäkringsbolag och om man är i en pågående självriskperiod eller ej)
 
På papprena jag fick hem från Ultuna när min skulle ha scintats stod " Vi på röntgenavdelningen har ingen direktreglering.Fakturan skall betalas inom 30 dagar", och jag vet även att de sa det per telefon till mig.
Kanse nåt nytt de börjat med? Jag har ju varit på kliniken för hältutredning och då har de direktreglerat.
Men just om man ska göra scintigrafi så gör de alltså inte det.
Men som du säger - man hinner ju få pengarna från förs.bolaget innan 30 dagar, så det löser ju sig ändå :)
 
Scintigrafi
Med scintigrafi kan man lokalisera skador i benstrukturer som ej kan detekteras med röntgen. Vissa skador kan med denna teknik upptäckas i ett tidigt stadium och man kan även följa en läkningsprocess. En radioaktiv isotop ges intravenöst (ofarligt för hästen). Isotopen absorberas sedan mer eller mindre i de vävnader som är av intresse. Områden med någon form av ökad benaktivitet eller ökad blodgenomströmning uppvisar en större mängd av isotopen. Metoden finns idag bara tillgänglig på hästkliniken vid Sveriges lantbruksuniversitet (SLU) i Uppsala.


(http://www.travsport.se)
 
Aha, det är bara scinten de inte direktreglerar. Då är jag med igen =)

det är antagligen för de får in scinthästar på remiss också, blir knepigt att hålla på och direktreglera kors och tvärs.

men då är det klarare, och då har det säkert varit så 'jämt' =)
 

Liknande trådar

Hästvård Hästen ska medicineras med Equisolon i en månad och jag klurar på hur det bäst ska ske... Är det någon som har erfarenhet av vad/hur...
Svar
6
· Visningar
376
Senast: Corax
·
Hästvård Hej har precis kokat första satsen av Carrageenörtet och slogs av att det blev som en stel pudding. Trodde det skulle vara lösare i...
Svar
8
· Visningar
511
Senast: Stålvilja
·
Avel Ni som har erfarenhet av det, är det prisvärt? Hur funkar det i praktiken? Vad har ni för kriterier för att ni skall tycka att det är...
Svar
8
· Visningar
972
Senast: Mia_R
·
Hundhälsa Min hund får Librela men effekten avtar. Veterinären sa att man kan prova annan medicin, Catrophen tror jag den heter. Har någon gjort...
Svar
3
· Visningar
584

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp