Bukefalos 28 år!

Sköldkörtelproblem på hund

Sv: Sköldkörtelproblem på hund

Ingen anning men skulle tro att hunden blir lite apatisk :confused:

(Kännde att jag behövde svara när ingen anna gör det)
 
Sv: Sköldkörtelproblem på hund

De kan tappa hår, och till slut bli nästan nakna.. Vet inget mer tyvärr. Sök på google, jag gjorde det förut och hittade mycket info. :)
 
Sv: Sköldkörtelproblem på hund

Hypotyreos (nedsatt sköldkörtelfunktion) kan orsakas av autoimmunt angrepp på sköldkörteln som styr ämnesomsättningen i hela kroppen. En sålunda skadad sköldkörtel har lägre aktivitet än normalt. Drabbade hundar blir flegmatiska, tjocka, tunnhudade och tunnhåriga. Hullet känns degigt och huden är ofta sval. Diagnosen hypotyreos ställs ofta enkelt med blodprov men värden i en gråzon mellan normalt och onormalt kan förekomma. Antikroppar mot sköldkörtelvävnad kan påvisas i blodprov.

Taget från SKK

Finns tydligen hypertyreos också som är en överfunktion av sköldkörteln, men vad jag har förstått så är det mycket ovanligare än hypotyreos..
 
Sv: Sköldkörtelproblem på hund

Hej allihopa! :)

Mina svärföräldras Labbe har struma som det kallas (alltså problem med sköldkörteln) och han har underproduktion.
Det hela började med ett EP anfall (och det har enbart hänt en gång!) och hans fetma!,dom tog in honom till vet som tog blodprover och konstaterade att han hade detta då.
han får nu gå på medecin resten av sitt liv (levaxin) och ta nya prover varje år för att se om dosen behöver ändras + att han får äta det foder som vet rek.
Nu lever han ett bra liv trots att han fortfarande har för mkt övervikt.

Hans symtom var:slö,fet,MKT flämtig,tappade päls,tunn päls på svansen,fann ingen ro.

Veterinären trodde faktiskt att min hund hade mottsatsen till denna sjukdom:att hon producerade för mkt i stället för hon var/är:hyperaktiv,svår att hålla i hullet,en period hade hon mkt dålig päls,flämtig.

Man tar prov på dessa ocå men min hund låg perfekt till,denna variant är som tidigare nämn betydligt ovanligare.

Hoppas du fått lite svar på dina frågor.

Mvh/anna
 
Sv: Sköldkörtelproblem på hund

Tack för svar allihopa.
Nu kan jag koppla bort den sjukdomen i alla fall.
Vår hanne har börjat dricka mycket mera vatten än han brukar. Det har hållit på ett par veckor, och han har även blivit lite tyngre, gått upp ca 2 kg.
Men han är inte fet, så var han gömmer de kilona vet jag inte.
Däraför började jag fundera på om det var något fel på honom.

I och med att hans mamma i en tidigare kull lämnat en valp som fått sköldkörtelprobelm i vuxen ålder så var det lätt att tänka i de banorna.
Men då kan jag koppla bort de funderingarna.
 
Sv: Sköldkörtelproblem på hund

Nej! Det är inte automatiskt struma när man har sköldkörtelfel. Det är en förstorad sköldkörtel som kallas för struma. Oftast har man ingen struma vid underfunktion. De med överfunktion har i princip alltid struma. Sköldkörteln växer nämligen när den jobbar hårt.
 
Sv: Sköldkörtelproblem på hund

Ökad törst kan bero på många saker bla. diabetes, njurproblem, cushings m.m. Ta din hund till veterinär och få testat din hunds urin.
 
Sv: Sköldkörtelproblem på hund

Till tippan!

Ok då missförstod jag min veterinär, men jag hade åtminstånne rätt på att ngt av det "är" struma.. :D :)
 
Sv: Sköldkörtelproblem på hund

Hittade mitt inlägg nu när jag sökte på sköldkörtel.
Det var det i alla fall, visade det sig.

Enligt vet ska de ha värde under 40 och han hade 54. Så nu ska jag hämta ut Levaxin sin han ska få ta.

Blir det resten av livet? Fattade på veterinären att vi skulle medicinera några månader för att sedan ta ett nytt prov. Då trodde jag i min enfald att det skulle ha stabiliserat sig.
Men logiskt så har väl skölkörteln inte rätt funktion längre, och medicin behövs kontinuerligt.
 
Sv: Sköldkörtelproblem på hund

Ska hundar ha under 40? *jisses* En människa ska ha så nära 0 som möjligt :p Men jag vet att det är annorlunda för hund. Doserna är t.ex. mycket större.

Om det har blivit ett fel på sköldkörteln så ska man äta det hela livet. Man tar en rad med prover i början för att ställa in dosen.

Men det finns säkert de som bara har tillfällig rubbning också. Vet inte hur vanligt det är på hund, men på människa är det ovanligt.
 
Sv: Sköldkörtelproblem på hund

Var värdena skall ligga beror på vad man mäter. På hund brukar man ta fritt T4 (sköldkörtelhormon) som skall ligga mellan 5 o 25 samt TSH (sköldkörtelstimulerande hormon) som skall ligga under 40.
PL
 
Sv: Sköldkörtelproblem på hund

På människa ska TSH ligga under 5, men för någon som äter Levaxin så nära 0 som möjligt. T4 ska vara 10-22, men man mår bäst om det ligger lite i överkant. Så nära eller strax över 22 alltså.

Har man som människa kring 40 i TSH så mår man troligtvis riktigt dåligt. Helst om man gått med de länge. Som människa alltså...
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hundträning Är det nån här som använder sina hundar till barmarksdrag? Är lite sugen på att testa det med mina två. Nyfiken, nån som kan berätta...
Svar
2
· Visningar
344
Senast: Milene
·
Kropp & Själ Nån här som testat ren jod, Äter Euthyrox men de hjälper noll. Hade Levaxin innan. Kom av en slump upp reklam på en sida angående jod...
2
Svar
27
· Visningar
1 031
Senast: cowgirl81
·
Hundhälsa Ska ringa veterinär och boka tid imorgon för kontroll men tänkte kolla här först. Kanske bara jag som är lite nojig. Min bostonterrier...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 808
Senast: Diabetikern
·
Övr. Hund Jag kom att tänka på min allra första hund hon var 1 år när jag köpte henne och jag var 19 år och det var den mest fantastiska tiden i...
2
Svar
33
· Visningar
2 825
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Tips för att reda ut hår
  • Höstföräldrar 2023
  • Dejtingtråden del 37

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp