Skolan igen... mest elände....

Zoya

Trådstartare
Detta är inte en tråd där jag egentligen vill ha så mycket råd för hur jag ska göra för ingen kan ju egentligen hjälpa så mycket, däremot får ni gärna säga vad ni personligen tycker om det hela och om det är acceptabelt att ha det så här osv.
**********

Jag har ju som många här vet tidigare haft problem med sonens skolstart, för att slippa dra allt igen så länkar jag de tidigare trådarna i ämnet:
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=956376

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=985397

Nåväl, sonen började ju i skolan i den kvarvarande pavijongen som inte var utdömd av mijö-hälsa. Detta betyder bl.a att barnen har väldigt små lokaler att vistas i. De är 42 förskoleklassare och minst lika många 2:or som trängs i 3 små klassrum inrymda i en barack och ett friliggande "musikrum". Hallarna är extremt trånga och alla kläder hänger huller om buller. Barnen har svårt att hitta sina kläder när de ska ut och det blir ofta tumult när alla ska ut samtidigt. Barnen går ut utan tröjor och jackor för ingen hinner kolla om de är påklädda när de går ut.

Min son som haft problem med bajseriet (se tråd om det här ) har nu fått det igen av någon anledning och han som även är ganska dålig på att äta och liten i maten säger att han vill börja på dagis igen för det är godare mat där (lillasyster går ju på dagis).

Sonen har även redan nu börjat säga på morgnarna att han inte vill gå till skolan, när han väl är där så är det inga problem men super-entusistisk är han ju inte. Dock undrar han varje dag när jag ska hämta och när jag säger t ex "klockan fyra" så undrar han varför han måste vara på skolan så länge.

Igår var vi på föräldramöte för första gången och det var många oroväckande saker som kom fram där, bl. a så ifrågasatte någon förälder städningen på toaletterna - det var tydligen väldigt grisigt på toaletterna, bajs med papper tryckt in i väggen och kiss på golvet etc. Vi blev då informerade om att det var förskolelärarna själva som skulle städa toaletterna för det var tydligen för dyrt att anlita städfirma :crazy: uppenbarligen gör ju inte detta ordentligt - det börjar helt plötsligt klarna för mig varför sonens toaproblem återkommit - och det känns förjävligt eftersom det är extremt jobbigt och pinsamt för en 6-åring att "bajsa på sig" (resultat av att han hellre håller sig än går på toa). Dessutom tar det ju tid från barnen om fsk-lärarna måste utföra städerskeuppgifter under undervisningstiden.

Sedan kommer vi till lunch-biten - det visar sig att man börjat servera mat i klassrummen istället för den friliggande lokalen som det var sagt (det fungerade tydligen inte av någon anledning). Det betyder att barnen äter vid samma bord som de ska rita, skriva, räkna etc vid. Någon frågade om städning efter lunchen för barn sölar ju en del och tappar mat på golvet osv och det är tydligen barnen själv som får städa efter sig på golven. Dessutom så ställdes tydligen små värmeskåp med lunchen in i klassrummet på morgonen med tallrikar och bestick osv. ovanpå och där fick de sedan stå tills det var dags att äta, sedan ställdes de där vid sidan av igen tills någon kom och hämtade på e.m, hygieniskt?
Sonen har som sagt börjat klaga på maten så jag har börjar skicka med lunchlåda med frukt, macka etc till honom och det mesta är uppätet när jag hämtar på e.m.

En annan sak jag undrar är hur det ska gå när vädret blir sämre - blöta kläder och minimal hall med ett litet torkskåp, det kommer ju inte fungera. Speciellt inte när de först är ute hela f.m och sedan hela e.m p.g.a de små lokalerna. Skicka med mer kläder går ju inte för det finns helt enkelt inte plats redan som det är nu. Vad ska de göra de dagar man bara inte kan vara ute - sitta inne i de pyttesmå lokalerna då? Så kommer det ju bli.

Jag känner sorg ända in i hjärtat att sonens skolstart ska behöva vara sån här. Det ska ju vara kul att gå till skolan. Dels fick han ju inte med sig någon han känner till skolan och sen detta också. Det känns hemskt att behöva säga att ens son inte trivs i skolan bara ett par veckor in i terminen.

**************

Hur känner ni andra när ni läser detta, om ni nu orkat göra det, tycker ni att detta är acceptabelt?

Kan man ringa till den andra skolan (där jag ville ha honom och där alla kompisar går) och fråga om han kan få plats där?
Vi har varit till läkaren för hans bajsproblem tidigare och det är nog inga problem att få ett intyg på detta - kan det göra att man får byta skola? Att få ett intyg på att han inte mår bra av att behöva ha det så här (problemen kom ju antagligen delvis från stressen att han inte skulle få gå med sina kompisar från början). Jag frågar eftersom jag inte vet hur sådant här funkar.

Tack för att ni förhoppningsvis orkade läsa i alla fall.
 
Sv: Skolan igen... mest elände....

Jag tycker att du ska först ska försöka prata med läraren och kontakta skolsköterskan. De har ett ansvar för att barnen i skolan ska må bra. Var så uppriktig och saklig som du bara kan. Känner du att det inte hjälper, ha lite is i magen ett tag och se om saker och ting vänder. Allt är ju nytt, barn behöver tid för att anpassa sig. Men jag tycker inte du ska vänta för länge, om inget blir bättre, om skolsköterskan inte ser allvaret, då tycker jag ni ska göra allt ni kan för att byta skola.
Om ni orkar, prata med andra föräldrar och se vad de tycker. Gå ihop, skriv ihop ett gemensamt brev och kontakta de ansvariga tjänstemännen i kommunen (skolförvaltningen) och ansvariga politiker. Hjälper inte det, finns det alltid lokala tidningar som man kan kontakta eller skriva insändare till:devil:
Jag tycker absolut INTE att ni ska acceptera läget, skolan har ett ansvar för att barnen i skolan ska må bra och utvecklas.
 
Sv: Skolan igen... mest elände....

Ingen av de andra föräldrarna tycker detta är bra men vi kan inget göra. Vi har blivit överkörda av kommunen gång på gång. En ny skola ska byggas men den är klar tidigast nästa höst så innan det görs inget.

Vad hjälper det att prata med lärarna som inte heller trivs med situationen - de kan heller inget göra.
Hallen kommer inte bli större för att man väntar, inte heller kommer det trollas fram en matsal, toaproblematiken avhandlades igår men argumentet att städfirma var för dyrt var tydligen övermäktigt.

Insändare i tidningar har skrivits, inget händer ändå.
 
Sv: Skolan igen... mest elände....

Ja då återstår väl bara två alternativ; stå ut, eller byt skola nu? Men jag förstår verkligen din situation, det måste kännas jättetungt. Hoppas ni hittar en väg ut.
 
Sv: Skolan igen... mest elände....

Ja då återstår väl bara två alternativ; stå ut, eller byt skola nu? Men jag förstår verkligen din situation, det måste kännas jättetungt. Hoppas ni hittar en väg ut.

Ja, frågan är ju om man KAN byta skola. Den skolan vi ville ha var ju full - därför fick han inte gå där.
 
Sv: Skolan igen... mest elände....

Kan du pröva att ringa rektorn och fråga om ni kan ställa er i kö (eller det kanske ni redan gjort?)? Nåt mer kan man nog inte göra för att lyckas få plats på skolan, och hålla tummaran för att ngn plats blir ledig inom en snar framtid.
Läste din tidigare tråd; vad märkligt att alla hans kompisar fån förskolan fick plats i samma skola och inte din son?! Hur motiverade de det? Bor ni i annat område som dem?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Skolan igen... mest elände....

Vad hjälper det att prata med lärarna som inte heller trivs med situationen - de kan heller inget göra.

Hallen kommer inte bli större för att man väntar, inte heller kommer det trollas fram en matsal, toaproblematiken avhandlades igår men argumentet att städfirma var för dyrt var tydligen övermäktigt.

Insändare i tidningar har skrivits, inget händer ändå.

Nej, de stackars lärarna kan inget göra - rektorn stångar sig förmodligen blodig hos lokalpolitikerna redan.

Har ni provat arbetsmiljöverket? Speciellt det där med att toan inte städas är ju faktiskt rent hälsovådligt.

http://www.av.se/teman/skolan/iskolan/stadning.aspx

http://www.av.se/teman/skolan/iskolan/skollunch.aspx

Skriver ni till lokaltidningar? Prova kvällstidningarna som ju älskar att frossa i saker.
 
Sv: Skolan igen... mest elände....

För några dagar sedan kom en tidning jag prenumererar på hem. Det heter Vi Föräldrar Junior och vänder sig till föräldrar till barn i förskole-skolålder. I den fanns en artikel som exakt handlar om ditt problem med toaletter. Jag skulle verkligen rekommendera dig att köpa den. Jag har inte läst allt ännu så jag vet inte hur de gick vidare.

Du vet att din som har rättighet att byta skola oavsett om han får plats eller inte. Det är kommunens skyldighet att ordna så att han får plats! Om jag var du skulle jag ringa skolverket och ta reda på den exakta paragrafen och helt enkelt kräva att han får gå i den skola du väljer. Däremot är de inte skyldiga att ordna skolskjuts åt honom med det är kanske inte relevant.

Stå på dig och orka kämpa för din sons skull!

PS Jag tror inte det gör så mycket om han inte äter i skolan. Efter en stadig frukost så ge honom rejält med frukt till fruktstunden (banan tex). Sen ett ordentligt mellanmål när ni kommer hem och lagad mat på kvällen så behöver du inte oroa dig för att han inte gillar skolmaten. Då får han ändå i sig mat under ett dygn att leva på. Barn är fantastiska på att ta vara på det nyttig i mat även om man tycker att de bara petar i maten. DS
 
Sv: Skolan igen... mest elände....

Det låter ju absolut inte klokt!!! Byt skola, säger jag bara, om det är praktiskt genomförbart för er själva. Man får välja vilken skola man vill gå i, om inte er kommun nu är extremt tjurskalliga, men även då tror jag att man kan kämpa sig till en flytt. Usch vad arg jag blir, det låter absolut vansinnigt! Ska barnen inte ens få en ren toalett?!? GRRR!!!
Jag vet att man får välja skola, vi hade funderat på att flytta men dottern ville gå kvar i sin gamla skola trots att det skulle bli lång skolväg att köra. Det var helt okej TROTS att det faktiskt handlade om en annan kommun!!! Däremot fick vi ingen skolskjuts, men det gjorde inget (vi flyttade inte men det var bara för att budgivningen på huset gick i taket...).
Lycka till! Ge dig inte, bli en arg förälder som Ställer KRAV!!!
 
Sv: Skolan igen... mest elände....

Tyvärr så är det inte så enkelt att man bara "får" byta skola, det måste finnas plats i den skolan man vill gå i också - om man nu inte tillhör den skolan för då måste de fixa plats åt en oavsett om det egentligen finns eller inte.

Vi ville ju ha sonen i en annan skola - det är ungefär lika långt till den skolan som till den vi har nu (vi bor mittemellan dem men tillhör den vi fick) men det fanns inte plats i den så då var det kört.

Ska ringa rektorn i den skolan dock och se om det kanske finns plats nu.
 
Sv: Skolan igen... mest elände....

Jag tycker inget barn skulle behöva gå på en sådan skola/förskola! Men jag vet inte vad jag hade gjort i din situation... Kanske gått ner i arbetstid och bedrivit hemundervisning tills den nya skolan är färdig. Men sånt måste man väl ansöka om långt i förväg... Men får man ont i magen av att behöva skicka iväg sitt barn till skolan, då kan det ju inte vara rätt. Vad händer om man vägrar...?
 
Sv: Skolan igen... mest elände....

Låter ju inte klokt att det ska vara på det här sättet, hur många av oss vuxna hade accepterat att få lunchen serverad på skrivbordet, för att sen disken och matresterna ska stå kvar vid sidan av där man jobbar?

Däremot reagerar jag för hur du beskriver att det ser ut på toaletterna. Vad är det för några som kletar bajs på väggarna? Här krävs ju undervisning i toalettvett av barnen! Man slänger papper i toan/papperskorgen, torkar upp om man "spillt", tvättar händerna mm. Så äckligt som du säger ska det ju inte behöva bli. Kan inte ni föräldrar vara överens att ta det här problemet med era barn? För de som städar, antingen det är städare eller egen personal, ska ju inte behöva torka bajs från väggarna!

Annars låter det som att kommunen har en del att ta tag i!
 
Sv: Skolan igen... mest elände....

Som jag fattar det går han förskoleklass och det är då ingen skolplikt.
 
Sv: Skolan igen... mest elände....

Vid fördelningen av elever på olika skolor skall kommunen
beakta vårdnadshavares önskemål om att deras barn skall tas
emot vid en viss skola så långt det är möjligt utan att andra
elevers berättigade krav på placering i en skola nära hemmet
åsidosätts eller att betydande organisatoriska eller ekonomiska
svårigheter uppstår för kommunen.

Kommunen får även frångå vårdnadshavarens önskemål om att deras
barn skall vara placerade i en viss skola om det är nödvändigt
med hänsyn till övriga elevers trygghet och studiero. Ett
placeringsbeslut som på denna grund avviker från
vårdnadshavarens önskemål gäller omedelbart om inte
Skolväsendets överklagandenämnd beslutar något annat.
Lag (2007:378).

Skollagen säger ovanstående.

TS har rätt att välja vilken skola hon vill till sitt barn, vilket hon fick avslag på eftersom den skolan var full med barn som hörde till den skolans upptagningsområde.
 
Sv: Skolan igen... mest elände....

Herregud!:eek:

Jag lider verkligen med dig (och din son) när jag läser ditt inlägg. Jag är inte tillräckligt insatt för att kunna ge konkreta råd, men min första tanke var hemundervisning om det är möjligt.

Jag hade varit vansinnig och rört upp himmel och jord om mitt barn hade varit tvungen att gå i den skolan du beskriver.

Är "alla" föräldrar av samma åsikt som du? Då tycker jag att ni ska försöka gå ihop och agera tillsammans.
 
Sv: Skolan igen... mest elände....

hur går det nu?

Jodå, tackar som frågar :)

Lokalerna är ju fortfarande de samma d.v.s mycket övrigt att önska. Trång hall som det redan nu är problem att få allt att rymmas i och än värre blir det väl när alla overaller, thermobyxor etc ska få plats... ett endaste litet torkskåp finns det så jag har investerat i överdragsbyxor från Nanook (=svindyra men de bästa) så att han aldrig blir blöt öht.

Maten äts fortfarande vid skolbänken för alternativ saknas och förbättring kommer det ju inte bli på den fronten heller.
Sonen är duktig på att gå på toa innan och efter skolan så jan slipper gå så mycket i skolan.

En ny skola ska bygga spå annan plats och den ska förhoppningsvis stå färdig nästa sommar.
Sonen tjatade mycket om att få gå i den andra skolan eftersom alla kompisar gick där och jag ringde till rektorn där (mycket osympatisk kvinna för övrigt) som meddelade att de inte börjat kolla på reserv-turlistan än men att jag var välkommen att höra av mig i april nästa år då visste hon tydligen bättre - dock känns det ju som att då är det inte aktuellt längre. :crazy:

Sonen har börjat få en hel del nya kompisar som han varit hemma hos och så. Många av de i hans klass spelar också i hans fotbolls- och hockeylag så det är ju bra. Nackdelen är att det är långt hem till alla dessa från oss - så pass långt iaf att han inte kommer kunna ta sig dit själv (dessutom är det en stor väg mitt emellan). Alla verkar bo i utkanten av skolområdet, precis som vi men med skillnaden att de bor i östra utkanten och vi i västra :crazy:
Sonen fyller 6 år nu på lördag och har faktiskt bjudit ett par av sin "nya" kompisar och inte enbart folk sedan innan (även om de är i majoritet).

Men det finns fördelar med denna skola också. Rektorn är mycket sympatisk som ofta umgås med barnen - förrförra veckan var det han som var kvar sist på fritids och hade "avprickningslistan", han känner alla "sina" barn vid namn och pratar ofta med dem. Ragatan i den andra skolan vet nog inte ens vad barnen i hennes skola heter.... verkar mest se dem som schackpjäser på sitt bräde.
Personalen är jag mkt nöjd med, sonen trivs bra med dem - det är lokalerna som är kassa men vi får väl stå ut till nästa höst när den nya skolan (förhoppningsvis) står klar.
 
Sv: Skolan igen... mest elände....

Skollagen säger ovanstående.

TS har rätt att välja vilken skola hon vill till sitt barn, vilket hon fick avslag på eftersom den skolan var full med barn som hörde till den skolans upptagningsområde.

Ändå är det tydligen flera som hade plats i den andra skolan som har valt andra skolor . Bl.a var det någon som velat ha plats i den skola vi går i nu och fått avslag för det var fullt - denna familj hade ju kunnat byta med oss - vi ville till deras skola och de till vår. Men jag får mer och mer en känsla av att denna "valfrihet" bara är ett par rader på ett papper som man egentligen inte tar någon hänsyn till alls när det väl gäller....

Ungefär som på sambons jobb - alla lediga tjänster måste utlysas externt även om alla på företaget vet att den egentligen redan är tillsatt internt....
 
Sv: Skolan igen... mest elände....

skönt att höra att iallafall barnet verkar trivas o får kompisar och vilken underbar rektor!
Vår son går i en skola där han de 3 första åren hade liknande förhållande som era. Toaletterna kanske inte så illa, men många undvek att gå där tyvärr och väntade tills de kom hem, inte bra alls!!!
De fick oxå äta i klass rummet pga plats brist i matsalen.
Vi tog upp detta ständigt på föräldrar möten, bruka råd m.m men inget hände

Nu i 3:an går han i annan lokal och allt är numera löst för vår del, men det går ju andra barn i den undermåliga lokalen....
Kämpa på!!
 

Liknande trådar

Övr. Barn Mina båda döttrar, 8 och 10, åker buss till skolan. Planeringen för bussarna är en aning bristfällig så trots att det är 4 km till...
2
Svar
32
· Visningar
3 488
Senast: Eurydome
·
Övr. Barn Har en 15 åring som just nu driver mig till vansinne. Han har betygsvarning i SEX ämnen nu inför terminsavslutet i 8an och han skiter...
Svar
18
· Visningar
3 329
Senast: Tassa
·
Övr. Barn Sonen född -16 har redan stora problem i skolan, det är mycket slagsmål och skolpersonalen verkar inte ha någon koll på hur och varför...
2 3
Svar
59
· Visningar
15 032
Senast: Milosari
·
Övr. Barn Mitt i en utredning med sonen. Skolan fungerar inte alls. Han är där och han ”sköter” sig, men det blir ingenting gjort. Läste just...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 551
Senast: Araminta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp