skoning vid kotleds inflammation

corre77

Trådstartare
Hej! Har en häst som är behandlad för kotleds inflammation samt opererad för lösa benbitar i kotorna bak. Hur ska hovslagaren sko för bästa förebyggande effekt?
 
med korrekt vinkel så att lederna inte snedbelastas
Sen måste man se till individen, hur den är skapt. Det går inte att säga att man alltid ska sko med kort tå och snabb överrullning om den haft kotledsinflammation, för det kan lika gärna vara precis tvärt om.
En kunnig hovslagare borde veta vad som ska göras.
 
Beror på hur den ser ut i hovarna nu, vad kommer den användas till, hur är benställningen, hur rör den sig, vilket/vilka underlag vistas/rids hästen på, tror inte jag glömde något.

Så omöjligt att svara på hur din häst ska skos.
 
Enligt min väns veterinär (jag var med vid besöket) så skulle hästar som lätt får ledinflammationer absolut inte skos med 4 broddar (eller guldskor för den delen) utan bara ha traktbrodd vid vinterunderlag. Detta för att det inte blir något glidmoment när man har många broddar och därmed så påfrestar det lederna ytterligare.
 
Enligt min väns veterinär (jag var med vid besöket) så skulle hästar som lätt får ledinflammationer absolut inte skos med 4 broddar (eller guldskor för den delen) utan bara ha traktbrodd vid vinterunderlag. Detta för att det inte blir något glidmoment när man har många broddar och därmed så påfrestar det lederna ytterligare.


Beror ju på , ibland är det jätteviktigt att ingen konstig vinkel sker pga brodd i trakten enbart och då vill man ha tåbrodd utifrån just balansen Däremot kan man ju ha blindbrodd i tån som inte greppar så mkt även om den inverkar men som sagt - utifrån fall så enbart traktbrodd kan ge ytterligare felbelastning ffa om kotledsimflammation beror på att hästen i sak går på bogarna . Rids den så med traktbrodd enbart blir det ytterligare belastning , om det skulle vara .
 
Beror ju på , ibland är det jätteviktigt att ingen konstig vinkel sker pga brodd i trakten enbart och då vill man ha tåbrodd utifrån just balansen Däremot kan man ju ha blindbrodd i tån som inte greppar så mkt även om den inverkar men som sagt - utifrån fall så enbart traktbrodd kan ge ytterligare felbelastning ffa om kotledsimflammation beror på att hästen i sak går på bogarna . Rids den så med traktbrodd enbart blir det ytterligare belastning , om det skulle vara .
Jag förstår din tanke och vi framförde även denna till veterinären den gången. Hon sa dock att det var ytterst få gånger som inte brodden trycktes ned i underlaget. När brodden gör "sitt jobb" så hamnar ju hoven i balans och det blir ingen snedbelastning. Även när det är hårt i marken trycks ju oftast brodden ner. Även när hästen gick på asfalt så hävdade hon att snedbelastningen var försumbar.
 
@Marty det köper jag i sak men beror ju som sagt på situationen enligt tidigare reflektion . Ofta inte helt svartvitt därav kommentaren . Oavsett veterinär .jag håller inte med din veterinär att det skulle vara försumbart oavsett underlag . Det är väldigt primärt underlag och arbete och belastning utifrån just hästen och dess status och därigenom mina reflektioner.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min ponny har nu stått i sjukhage i två månader och gått 20 minuters - promenader. Orsaken är inflammation i hovled och kotled...
Svar
9
· Visningar
899
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej, Har en connemara på 8 år, som nyligen blivit behandlad för både hovledsinflammation båda fram, stel SI-led och en knäinflammation...
Svar
3
· Visningar
432
Senast: animalasia
·
Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 059
Senast: Oknytt
·
Hästvård Har varit intresserad av en häst som besiktigades och uppvisade svag hälta i ena frambenet. Han behandlades i kotorna och har återbesök...
Svar
17
· Visningar
1 898
Senast: casio01
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp