Skor eller barfota?

hoppeloppe

Trådstartare
Har ni era islandshästar skodda eller oskodda? Hel- eller halvskodda?

Har funderat på det, jag har fått intrycket av att de allra flesta islandshästar är helskodda. Har det att göra med tradition, bekvämlighet, hovkvalitet eller något annat? Nu är jag visserligen inte särskilt insatt i islandsvärlden, därav frågan. :)

Vi har andra raser och våra hästar är barfota, har bra hovkvalitet och till den stora hästen använder vi Easyboot när vi rider mycket på underlag som sliter.
 
Jag har alltid hästarna skodda , har inte sett någon barfotahäst som tagit ut steget ordentligt.

Jag själv tävlar och eftersom vi har gångartstävlingar vill jag just att hästen tar ut steget :)
 
Har ni era islandshästar skodda eller oskodda? Hel- eller halvskodda?

Har funderat på det, jag har fått intrycket av att de allra flesta islandshästar är helskodda. Har det att göra med tradition, bekvämlighet, hovkvalitet eller något annat? Nu är jag visserligen inte särskilt insatt i islandsvärlden, därav frågan. :)

Vi har andra raser och våra hästar är barfota, har bra hovkvalitet och till den stora hästen använder vi Easyboot när vi rider mycket på underlag som sliter.
Alltid skodd runtom. Har svårt att se att det skulle fungera barfota då vi rider mycket och långt samt tävlar.
 
Våra är alltid helskodda - rider mycket på grus samt tävlar, så ser inget annat alternativ.

Valacken har jag haft sedan han var unghäst, och honom hade jag oskodd under inridningen och fram till dess att jag red så pass mycket att jag märkte att han började ömma när jag red på grusväg - då fick han skor och har haft det sedan dess. Fick på köpet bättre "tryck" i steget i samtliga gångarter, vilket ju är önskvärt när man rider gångartstävlingar. Annars har han en hovkvalitet som säkert skulle lämpa sig bra för barfotagång - men då på annat underlag än det vi har.

Stoet har lite sämre hovar och väldigt tunna sulor, så hon kan ömma på grusväg även MED skor. Med hjälp av duktig hovslagare och bra foder har vi nu börjat få ordning på hennes hovar, som börjar se riktigt fina ut (varit sköra och "fransiga" tidigare), så skulle aldrig våga experimentera med barfotagång på henne!

Jag upplever inga som helst nackdelar med att ha hästarna skodda, så man kan ju vända på frågan och undra varför man väljer att ha en ridhäst barfota?
 
Tom med jag som bara rider ett par gånger i veckan på mina hästar har dem skodda. Att trampa runt på grus med ömma fötter skapar onödiga spänningar i hästarna tycker jag.
 
Självklart kan man inte en häst barfota om den ömmar. Vår häst (ej isis) har ridits 5-6 dagar per vecka i alla år, tränats upp i msv dressyr och aldrig haft problem med hovarna.

Därför var jag nyfiken varför man aldrig ser oskodda islandshästar. :)
 
Jag upplever inga som helst nackdelar med att ha hästarna skodda, så man kan ju vända på frågan och undra varför man väljer att ha en ridhäst barfota?

Jag har aldrig påstått att det ena är bättre än det andra. Bara frågat om ni har skor eller inte och vad er anledning är. :)
 
Därför var jag nyfiken varför man aldrig ser oskodda islandshästar. :)
Det förekommer allt oskodda islandshästar också. Men det är kanske mindre vanligt, då det oftast innebär sämre tävlingsresultat - tycker att rörelserna blir mindre, "försiktigare" och mer markbundna utan skor än med. Kanske också på grund av det underlag vi oftast tävlar på - våra ovalbanor är ju rätt lika grusväg, medan till exempel en dressyrbana ofta är mjukare och mer "finkornig" (alternativt i ridhus så det är spån)...
 
Jag har aldrig påstått att det ena är bättre än det andra. Bara frågat om ni har skor eller inte och vad er anledning är. :)
Ja, och eftersom jag själv svarade på anledningarna till att ha hästarna skodda, så var jag också nyfiken på motsatsen - varför väljer man att ha en ridhäst oskodd?
 
Jag trodde min unghäst kunde gå oskodd eftersom han inte rids alla dagar i veckan men han fick ganska snabbt problem med hålväggar och blev väldigt öm så nu har han skor runtom.
Har fått ett helt annat steg och mycket mer motor med skor.
 
Ja, och eftersom jag själv svarade på anledningarna till att ha hästarna skodda, så var jag också nyfiken på motsatsen - varför väljer man att ha en ridhäst oskodd?

Ja, att våran ridhäst är oskodd började med att hon alltid hade varit barfota när vi köpte henne som 7-8 åring. Redan då hade hon tränats till medelsvår dressyr samt tränats en del i westernridning. De hade Easyboot vid behov och på vintern om det behövdes brodd. Jag tycker det fungerar bra för vår häst och fortsatte på den inslagna vägen. Hon har aldrig ömmat och hovslagaren tycker hon har bra hovkvalitet.

Vi har alltid haft en sommar och en vinteruppsättning med Easyboot, så de har ändå använts en hel del. Brodden är bra på vintern. Och sommaruppsättningen har jag använt en del om vi ridit extra mycket på asfalt och grus (för att inte slita ned hoven).

Våra två ponnyer är oskodda för att de inte har varit i behov av skor. Så jag är inte alls emot skor, bara att de inte har behövts till just de hästar vi har nu. Har haft tidigare hästar som varit skodda efter sina behov.
 
Alltid skor :) eller inte alltid egentligen :yuck: unghästarna får son regel inte skor på första perioden :) ( om de inte är väldigt ömfotade, då får de skor på när de börjar ridas ut :)
 
Min häst var oskodd under inridningen, men i takt med att kraven ökade så ökade även slitaget på hornet. Vi har helt enkelt inte miljö så gör att det går att rida utan skor, så numera är han skodd runt om.
 
Ja, och eftersom jag själv svarade på anledningarna till att ha hästarna skodda, så var jag också nyfiken på motsatsen - varför väljer man att ha en ridhäst oskodd?

Jag har mina hästar oskodda på sommaren, skodda på vintern. Oavsett ras (har lite olika).
De fungerar fullt ut - utom när grusvägen är nyskrapad och de perioderna väljer jag att träna på ridbana eller på skogsstigar.
Jag tänker så här:
om de fungerar för träning utan skor, så låter jag bli den ökade kostnaden det innebär att sätta på skor.
Dock kommer jag antagligen att tävla med islandshästarna nästa år och då får väl bli skodda.
Med tanke på att hästarna lyfter mer på hovarna med ökande vikt (tänker även på skodda hästar som bootsas (korkat ord men ni förstår) så kan man ju lägga lite vikt på hovarna om det ska tävlas.
 
Jag har mina hästar oskodda på sommaren, skodda på vintern. Oavsett ras (har lite olika).
De fungerar fullt ut - utom när grusvägen är nyskrapad och de perioderna väljer jag att träna på ridbana eller på skogsstigar.
Jag tänker så här:
om de fungerar för träning utan skor, så låter jag bli den ökade kostnaden det innebär att sätta på skor.
Dock kommer jag antagligen att tävla med islandshästarna nästa år och då får väl bli skodda.
Med tanke på att hästarna lyfter mer på hovarna med ökande vikt (tänker även på skodda hästar som bootsas (korkat ord men ni förstår) så kan man ju lägga lite vikt på hovarna om det ska tävlas.
Är det bara vikt du är ute efter, kan du lägga på boots, men jag upplevde nog inget positivt med vikten på skorna däremot vågade han ta i mer och trycka ifrån med märkbar skillnad.
 

Liknande trådar

Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
938
Senast: Miingla
·
Ridning Vilka alternativ till järnskor borde jag titta på? Mitt sto har alltid gått med järnskor, sista åren också med sula. Detta efter en...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
12 495
Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
2 600
Senast: muslidag
·
Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
2 795

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp