Skor med stålhätta

E

Emelie3

Jag har ett par skor med stålhätta, tror att de är från MH. De var inköpta för att jag skulle jobba i stall förra sommaren, dock kunde jag inte ha dem mer än en dag innan jag fick jätte ont i fötterna, främst vid tårna på utsidan liksom, det blev som en förhårdnad?! Fick ju snällt använda min gympaskor igen och akta tårna, har även hört samma klagomål från andra att man inte kan gå i dem under längre stunder. Så till min fråga, finns det inga skor med stålhätta som är bekvämda att använda om man skall vandra med hästar hela dagarna?
 
Sv: Skor med stålhätta

Jag har väldigt breda fötter och hade ett par från Hööks som jag var väldigt nöjd med - EPSON JODHPUR STÅLHÄTTA CRW:

210013.jpg
 
Sv: Skor med stålhätta

Jag har MH's stålhätteskor, de är sköna på vintern m tjocka sockar i me på sommarn kan man inte gå i dem för man får ont i tårna.
Hade Börjes billiga innan de var skönare, men de läckte som såll :crazy:
 
Sv: Skor med stålhätta

Montar "Australian Steel Jodhpur" - bäst i alla kategorier! Superlätta, tål typ allt :angel: Hästen stog på min fot och jag märkte det inte ens förstän jag skulle röra på mig =) Köpte dem för 800 kr, 1½ år senare är de fortfarande hela... Fast jag aldrig smörjer. Behövs ett inlägg dock, då sulan inte är den mjukaste :D Fördelen med det är att de är lätta att byta mellan sommar/vinter.
 
Sv: Skor med stålhätta

jag har såna skor...

dom är ju jättesköna! då har jag haft dom varje dag minst 10 timmar, sommar som vinter i iaf två år (är alltså inne på andra paret nu). har haft de i stallet när jag mockat och allt sånt och när jag ridit.
du måste ha konstiga tår :p
 
Sv: Skor med stålhätta

Jag köpte mina på Jula billigt (199 på rea tror jag, deras eget märke), älskar dom, som joggingdojor, lätta, svala, ok med strumpa i, och inte alls ont i tårna.
Har haft dom dagligen och kan t o m vara barfota i dom. Och dom är tvättbara!
 
Sv: Skor med stålhätta

Montar "Australian Steel Jodhpur" - bäst i alla kategorier! Superlätta, tål typ allt :angel: Hästen stog på min fot och jag märkte det inte ens förstän jag skulle röra på mig =) Köpte dem för 800 kr, 1½ år senare är de fortfarande hela... Fast jag aldrig smörjer. Behövs ett inlägg dock, då sulan inte är den mjukaste :D Fördelen med det är att de är lätta att byta mellan sommar/vinter.

Måste man köpa en storlek större då? Hur är de i storleken? Vad menar du med att de är lätta att byta mellan sommar och vinter?
 
Sv: Skor med stålhätta

Haha, det har jag aldrig sagt något om ;), men obekvämda är dom iaf!
 
Sv: Skor med stålhätta

Var det längesedan du köpte dem på jula, eller tror du att de finns kvar?!
 
Sv: Skor med stålhätta

Jag har stålhättedojjor från Jacson.
Super goa att använda!
Och har hållt otroligt bra oxå med tanke på att dom inte är sååå dyra heller.
 
Sv: Skor med stålhätta

Jag har bruna med stålhätta från borstiq och har samma problem som du.. sålänge jag bara har dom till "hobby" så fungerar det.. men när jag jobbade i stall 12h/dag så funkade det inte fick stora förhårdnader på sidan av lilltårna :crazy:
 
Sv: Skor med stålhätta

Hatar skor med stålsula, värdelöst. :o Tunga, klumpiga och hemskt obekväma. Inte fasen hjälper den där stålhättan i tån om hästkräket bestämmer sig för att trampa högre upp på foten... :devil:
 
Sv: Skor med stålhätta

Jag har ett par skor med stålhätta, tror att de är från MH. De var inköpta för att jag skulle jobba i stall förra sommaren, dock kunde jag inte ha dem mer än en dag innan jag fick jätte ont i fötterna, främst vid tårna på utsidan liksom, det blev som en förhårdnad?! Fick ju snällt använda min gympaskor igen och akta tårna, har även hört samma klagomål från andra att man inte kan gå i dem under längre stunder. Så till min fråga, finns det inga skor med stålhätta som är bekvämda att använda om man skall vandra med hästar hela dagarna?

Eftersom jag har ett jobb där arbetsgivaren kräver att vi använder skor med stålhätta så får jag dem från företaget (minst ett par/år). De gamla, utbytta skorna blir då stallskor. Kan garantera dig att skorna är bekväma att gå i, jag har ett jobb som innebär att jag går nästan konstant i 8 timmar, och har aldrig haft problem med skav el dylikt. Kör med Arbesko Stålex-skor (kostar visserligen närmre 1500kr/par, men gratis för mig:D) Inte extremt fula heller...
http://www.arbesko.se/Produkterna/S%c3%b6kresultat/tabid/330/ProductID/24/Default.aspx
 
Senast ändrad:
Sv: Skor med stålhätta

Jag har haft det som boccia. Skor från jobbet... men av märket Stålex. Lätta, mjuk sula!! Men får ta en strl mindre än i vanliga fall då de är stora i storlekarna.
Har dessvärre bytt jobb, så nu får jag vackert hosta upp 1600:- var 18:e månad till nya. Det är ungefär så länge de håller i snö, lera, damm och dynga..
 
Sv: Skor med stålhätta

Dom lät ju väldigt bra! Men kan man köpa dem på hemsidan? Eller vart köper man dom annars?
 
Sv: Skor med stålhätta

Vet faktiskt inte om det går att köpa dem på hemsidan, men det går iallafall att beställa kataloger därifrån.. Häromkring kan man köpa dem i butiker som är inriktade mot skog/lantbruk, men det är säkert inte omöjligt att hitta dem på nätet också. Lycka till! (dom är himla bekväma, använder dom i trädgården också. :))
 
Sv: Skor med stålhätta

Skaffa ist ett par vanliga arbetskängor med stålhätta. De är gjorda för att gå och stå i hela dagarna. Kan inte tänka mig att ridskor/jodpurs med stålhätta är anpassade för det...


/Linnea
 
Sv: Skor med stålhätta

kl

Tänk på att har du en tung häst och blir trampad på stålhättan kan den tryckas ihop så du knipsar tårna. Inte helt ovanligt att stålhätteskor får plockas av på akuten.....:eek:
 
Sv: Skor med stålhätta

kl

Tänk på att har du en tung häst och blir trampad på stålhättan kan den tryckas ihop så du knipsar tårna. Inte helt ovanligt att stålhätteskor får plockas av på akuten.....:eek:

Säkert! :smirk:

En häst som lyckas trampa ihop stålhättan så den knipsar av tårna har lär ha varit mycket motiverad när maten delades ut.:rofl:

Och hur skulle tårna må om samma häst trampade på dem utan stålhätta?:p
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Är det någon här som har erfarenhet av Ockelbosjukan? Jag fick diagnosen i mitten på augusti och jag skulle gärna höra andras...
Svar
13
· Visningar
2 197
Senast: Kristall10
·
Hundhälsa Hej! Är det någon som har tips på skonsamma sätt att bygga muskler på en hund? Jag har en schäfertik på 2 år som behöver bygga muskler...
Svar
7
· Visningar
1 179
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Har fått ont i min högra häl, på undersidan, precis under och funderar på om det kan vara hälsporre. Jag brukar inte ha ont i fötterna...
2
Svar
34
· Visningar
2 418
Senast: Ms_Antrop
·
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
2 698
Senast: Egonson_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp