Skor som vrider sig trots sidokappor

TheRedLightning

Trådstartare
Jag har funderat på hur detta kan vara möjligt, att skon vrider sig trots att den har sidokappor? :confused:
Finns det något man kan göra för att förhindra den från att vrida sig?
Tänker det kan inte va bra om den vrider sig, för den skulle kunna vrida sig såpass mycket att det kommer över strålen och klämmer. :nailbiting:

Tänkte höra med er om ni har några erfarenheter av detta och hur ni eventuellt löst det, så jag lättare förstår sen när hovslagaren kommer. :)
 
Hur rör sig hästen och varför? Hästar som skruvar kan vrida skor vintertid när de har brodd. Men det krävs rätt rejäla belastningar - och hästens leder tar dem.

Men utan brodd så förstår jag inte hur en sömmad sko kan vrida sig ens på en häst som skruvar, det krävs ju ett mothåll för att vrida skon?

Eller har du långa perioder och det händer i slutet när sömmarna är utmattade?

Hursom skulle jag lägga fokus på hur hästen rör sig och belastar och varför. Kan inte minnas jag nånsin haft en vriden sko annat än när skon varit avtrampad till hälften med våld. Sömmarna håller ju skon på plats?
 
Hur rör sig hästen och varför? Hästar som skruvar kan vrida skor vintertid när de har brodd. Men det krävs rätt rejäla belastningar - och hästens leder tar dem.

Men utan brodd så förstår jag inte hur en sömmad sko kan vrida sig ens på en häst som skruvar, det krävs ju ett mothåll för att vrida skon?

Eller har du långa perioder och det händer i slutet när sömmarna är utmattade?

Hursom skulle jag lägga fokus på hur hästen rör sig och belastar och varför. Kan inte minnas jag nånsin haft en vriden sko annat än när skon varit avtrampad till hälften med våld. Sömmarna håller ju skon på plats?
Hm, konstigt nog hände det faktiskt aldrig under vintern, trots broddar. Det är framskorna som tenderar att vrida sig. Vet inte ifall det är långa perioder, tyckte jag märkte en tendens redan efter att hon hade skotts (vet inte exakt hur många dagar det var mellan skoning och när jag märkte det).
Ska föra en dialog med hovslagaren också och se om han har någon bra lösning.
Lite synd att hon inte kan gå barfota, då hon flisar upp hovarna, annars hade det varit ett bra alternativ för att slippa skor som vrider sig.
 
Alltså det är ju inte skorna som vrider sig som är problemet. Det är symtomen. Problemet är att hästen har ett avvikande rörelsemönster, och med tanke på att den skruvar SÅ mycket hade jag aktat mig noga för att brodda eller använda andra grepp som förhindrar det rörelsemönstret.

Har haft häst som skruvat så pass mycket att skorna vred sig, tyvärr slet det så pass mycket på lederna att vi fick ta bort den efter upprepade ledinflammationer.
 
Min skruvade av sig bakskorna, på bete, på väldigt kort tid, ett par veckor kanske. Det slet fan på lederna. Rätt träning och korrigerande skoning har börjat avhjälpa problemet. Men som sagt, problemet är inte att skon vrids av, det är att rörelsemönstret sliter sönder hästen i samma veva.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett fullblodssto som har otroligt kassa hovar. Skos i dagsläget med limskor pga att det inte finns någon hov att sätta...
Svar
6
· Visningar
858
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 949
Senast: tuaphua
·
Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
1 586
Senast: MML
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 122
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Bästa trimmern till kanin?
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp