Skötsel/förstörelse av allmänning

Pollyhopp

Trådstartare
Mellan oss och grannen nedanför finns en allmänning om ca 2 m som var fylld av blandade, lummiga buskar när vi flyttade in. Det gav både ett vackert intryck, insynsskydd och ljuddämpning. Ny granne flyttade in och beslöt sig för att kapa nästan allt grönt för att "få större tomt". Halva tomten är det nu helt kalt och deras studsmatta står på allmänningen intill vår tomtgräns. Resterande är det halvtomt och lite buskar här och där.

Jag tycker det är tråkigt av fler anledningar, dels för att jag faktiskt inte vill ha insyn och att lummigheten var en sak jag älskade med tomten, men sedan späs det på av att deras barn studsar på studsmattan dygnet runt och skriker och tjoar och ingen av dem kan formulera en mening utan att den innehåller minst en svordom eller fula ord. Det vill inte jag att min son ska växa upp med, och rent krasst är det inte något jag vill lyssna på när jag sitter ute heller.

Nära tomtgränsen har jag olika bärbuskar, så häromdagen när de återigen var ute och kapade ännu mer så fick jag nog och sprang ut, för de fällde det inåt vår tomt så att buskaget föll på mina bärbuskar och några grenar knäcktes. Nu skulle tydligen en pool upp på resterande del av tomten och den står precis på deras tomtgräns om inte på allmänningen. Jag har inget emot deras pool, men de sista buskarna som fanns försvann och det känns som om de hamnar ännu mer inpå oss eftersom det är helt öppet mellan tomterna nu och alla deras "leksaker" i brist på bättre ord står preciiis så nära vår tomt som de kan komma.
Dessutom har vi beställt ett spabad som ska stå i delen av vår tomt där det fortfarande fanns buskage tills de kapade det, nu blir det mindre mysigt för oss med spabad eftersom det är helt öppet ned till grannen och deras pool.

Eftersom det faktiskt tillhör kommunen och inte varken oss eller grannen så undrar jag vad de har för rättigheter och om de ens får kapa buskarna på detta sätt? Finns det något sätt som man kan få kommunen att sätta upp nya buskar som de inte får kapa? Helt enkelt vad har man för rättigheter och har någon tips på hur man löser det här på ett bra sätt? Jag har inga intentioner av att vara vän med familjen, men hade gärna behållt grannsämjan. Den rök dock tydligen så snart jag sa ifrån, trots att jag fokuserade på att vara trevlig fastän jag kokade inombords. Nu hälsar de inte ens på oss längre...
 
Ring kommunens parkförvaltning. Förhoppningsvis återställer de och skickar en saftig faktura till grannen.
Jag tänkte att man kan göra så, men jag hoppas att det kanske finns en vänligare lösning eftersom att vi ändå är grannar och jag vill inte göra mig mer osams med dem om jag inte måste... men finns det inte så gör jag hellre det än att ha det som det är nu.
 
Jag tänkte att man kan göra så, men jag hoppas att det kanske finns en vänligare lösning eftersom att vi ändå är grannar och jag vill inte göra mig mer osams med dem om jag inte måste... men finns det inte så gör jag hellre det än att ha det som det är nu.

Jag har svårt att tänka mig vad alternativet skulle vara. De har ju tagit ner buskaget mellan er för att de vill få plats med studsmatta och pool. De tar för sig utan att visa hänsyn. Hade de haft ett uns av hänsyn så hade de frågat er först med tanke på att de inte bara annekterade kommunens mark utan att de även gjorde något som så uppenbart skulle påverka din familjs närmiljö.
 
Mellan oss och grannen nedanför finns en allmänning om ca 2 m som var fylld av blandade, lummiga buskar när vi flyttade in. Det gav både ett vackert intryck, insynsskydd och ljuddämpning. Ny granne flyttade in och beslöt sig för att kapa nästan allt grönt för att "få större tomt". Halva tomten är det nu helt kalt och deras studsmatta står på allmänningen intill vår tomtgräns. Resterande är det halvtomt och lite buskar här och där.

Jag tycker det är tråkigt av fler anledningar, dels för att jag faktiskt inte vill ha insyn och att lummigheten var en sak jag älskade med tomten, men sedan späs det på av att deras barn studsar på studsmattan dygnet runt och skriker och tjoar och ingen av dem kan formulera en mening utan att den innehåller minst en svordom eller fula ord. Det vill inte jag att min son ska växa upp med, och rent krasst är det inte något jag vill lyssna på när jag sitter ute heller.

Nära tomtgränsen har jag olika bärbuskar, så häromdagen när de återigen var ute och kapade ännu mer så fick jag nog och sprang ut, för de fällde det inåt vår tomt så att buskaget föll på mina bärbuskar och några grenar knäcktes. Nu skulle tydligen en pool upp på resterande del av tomten och den står precis på deras tomtgräns om inte på allmänningen. Jag har inget emot deras pool, men de sista buskarna som fanns försvann och det känns som om de hamnar ännu mer inpå oss eftersom det är helt öppet mellan tomterna nu och alla deras "leksaker" i brist på bättre ord står preciiis så nära vår tomt som de kan komma.
Dessutom har vi beställt ett spabad som ska stå i delen av vår tomt där det fortfarande fanns buskage tills de kapade det, nu blir det mindre mysigt för oss med spabad eftersom det är helt öppet ned till grannen och deras pool.

Eftersom det faktiskt tillhör kommunen och inte varken oss eller grannen så undrar jag vad de har för rättigheter och om de ens får kapa buskarna på detta sätt? Finns det något sätt som man kan få kommunen att sätta upp nya buskar som de inte får kapa? Helt enkelt vad har man för rättigheter och har någon tips på hur man löser det här på ett bra sätt? Jag har inga intentioner av att vara vän med familjen, men hade gärna behållt grannsämjan. Den rök dock tydligen så snart jag sa ifrån, trots att jag fokuserade på att vara trevlig fastän jag kokade inombords. Nu hälsar de inte ens på oss längre...

Men herregud! Sådär får man inte bete sig!!!! :eek:

En allmänning äger kommunen och man får INTE ta ner träd eller röja buskar hur som helst. Jag skulle genast anmäla det hela till din kommuns parkverksamhet! Det tycker jag du ska göra snarast!

/Lizzie - arbetar inom en teknisk förvaltning (Gata och Park)
 
Självklart får de inte ta allmäningen i bruk och såga ner buskar där (fast om buskar/träd sträcker sig in på deras tomt får de nog ansa lite).

Men jag funderar angående allmäningen, om den varit så igenväxt låter det inte som att den varit så användbar för allmänheten, så viss upprensning kanske ändå var på sin plats (fast inte på eget bevåg då försås)?

Förstår att det är trist att höra deras tjoanden och ovårdade språk, men tyvärr har de ju fullständig rätt till det. Går det inte att stå ut får man själv flytta :(.

Det alla andra som inte har någon allmänning gör är att plantera en häck (förslagsvis på er sida om tomtgränsen) så slipper ni se dem i alla fall.
 
Den här tråden gör mig SÅ glad att jag flyttat bort från grannar! Den närmsta är 200 meter bort numera. Våra gamla grannar gjorde alla möjliga helt oacceptabla saker. Som till exempel att "ta över" en vägsnutt mellan sina två tomtbitar och stängsla av den så att ingen annan kunde ta sig fram där - trots att det alltså inte alls var deras väg. Vägsnutten användes flitigt av folk som promenerade och cyklade, och ibland av mig när jag red. Jag försökte med kommunen och med länsstyrelsen, men ingen hade någon befogenhet att ta tag i det. Och de visste inte heller vem som skulle göra det. Så, bland annat av den anledningen, valde vi att flytta...
 
Men herregud! Sådär får man inte bete sig!!!! :eek:

En allmänning äger kommunen och man får INTE ta ner träd eller röja buskar hur som helst. Jag skulle genast anmäla det hela till din kommuns parkverksamhet! Det tycker jag du ska göra snarast!

/Lizzie - arbetar inom en teknisk förvaltning (Gata och Park)
Marken kan även tillhöra en samfällighet eller en privat ägare av stamfastigheten. På beskrivningen så låter det inte som att det är en markremsa som aktivt förvaltas av kommunen för att allmänheten skall ha tillträde till den, t ex som släpp för att nå t ex en strand, skogen etc.
 
Men herregud! Sådär får man inte bete sig!!!! :eek:

En allmänning äger kommunen och man får INTE ta ner träd eller röja buskar hur som helst. Jag skulle genast anmäla det hela till din kommuns parkverksamhet! Det tycker jag du ska göra snarast!

/Lizzie - arbetar inom en teknisk förvaltning (Gata och Park)
Men skitvanligt och hos oss orkar man inte ta striden i de flesta fall/jobbar också på teknisk förvaltning ;)
 
Jag tänkte att man kan göra så, men jag hoppas att det kanske finns en vänligare lösning eftersom att vi ändå är grannar och jag vill inte göra mig mer osams med dem om jag inte måste... men finns det inte så gör jag hellre det än att ha det som det är nu.
Ja det finns en vänlig lösning, den kallas kommunikation. Man pratar helt enkelt med sin granne, och i de fall det inte fungerar så måste man kanske tyvärr göra sig ovän med omnämnd. Så första steg är kontakta din granne, och uttryck ditt missnöje över tilltaget. Har du rätt, kommer även kommun att stödja dig om du måste gå vidare dit.
 
Mellan oss och grannen nedanför finns en allmänning om ca 2 m som var fylld av blandade, lummiga buskar när vi flyttade in. Det gav både ett vackert intryck, insynsskydd och ljuddämpning. Ny granne flyttade in och beslöt sig för att kapa nästan allt grönt för att "få större tomt". Halva tomten är det nu helt kalt och deras studsmatta står på allmänningen intill vår tomtgräns. Resterande är det halvtomt och lite buskar här och där.

Jag tycker det är tråkigt av fler anledningar, dels för att jag faktiskt inte vill ha insyn och att lummigheten var en sak jag älskade med tomten, men sedan späs det på av att deras barn studsar på studsmattan dygnet runt och skriker och tjoar och ingen av dem kan formulera en mening utan att den innehåller minst en svordom eller fula ord. Det vill inte jag att min son ska växa upp med, och rent krasst är det inte något jag vill lyssna på när jag sitter ute heller.

Nära tomtgränsen har jag olika bärbuskar, så häromdagen när de återigen var ute och kapade ännu mer så fick jag nog och sprang ut, för de fällde det inåt vår tomt så att buskaget föll på mina bärbuskar och några grenar knäcktes. Nu skulle tydligen en pool upp på resterande del av tomten och den står precis på deras tomtgräns om inte på allmänningen. Jag har inget emot deras pool, men de sista buskarna som fanns försvann och det känns som om de hamnar ännu mer inpå oss eftersom det är helt öppet mellan tomterna nu och alla deras "leksaker" i brist på bättre ord står preciiis så nära vår tomt som de kan komma.
Dessutom har vi beställt ett spabad som ska stå i delen av vår tomt där det fortfarande fanns buskage tills de kapade det, nu blir det mindre mysigt för oss med spabad eftersom det är helt öppet ned till grannen och deras pool.

Eftersom det faktiskt tillhör kommunen och inte varken oss eller grannen så undrar jag vad de har för rättigheter och om de ens får kapa buskarna på detta sätt? Finns det något sätt som man kan få kommunen att sätta upp nya buskar som de inte får kapa? Helt enkelt vad har man för rättigheter och har någon tips på hur man löser det här på ett bra sätt? Jag har inga intentioner av att vara vän med familjen, men hade gärna behållt grannsämjan. Den rök dock tydligen så snart jag sa ifrån, trots att jag fokuserade på att vara trevlig fastän jag kokade inombords. Nu hälsar de inte ens på oss längre...
Men fy vad otrevligt! :wtf: Stackars dig och din familj.

Allt man bygger på sin tomt (altan, pool, uterum osv) måste vara 4,5 m från tomtgränsen eller med godkännande av grannen.
Så, tveksamt om de har rätt att lägga poolen på tomtgränsen så där utan vidare.
De har definitivt inte rätt att utnyttja allmänningen till varken pool eller studsmatta, så det kan du gå vidare med om du känner att du vill och orkar.

Själv har jag en granne som använde vår tomtgräns och delar av min tomt till att förvara sitt skräp på. Sen kom han ut en dag och talade om att han tänkte kapa och gräva upp ett buskage på min tomt som han tyckte var besvärande. När jag sa nej till det blev han väldigt frustrerad. När jag sen dessutom la tillbaka hans skräp på hans tomt så blev han fullständigt galen och kom ut och skrek på mig.
Det finns uppenbarligen folk till allt. O_o
 
Senast ändrad:
Men fy vad otrevligt! :wtf: Stackars dig och din familj.

Allt man bygger på sin tomt (altan, pool, uterum osv) måste vara 4,5 m från tomtgränsen eller med godkännande av grannen.
Så, tveksamt om de har rätt att lägga poolen på tomtgränsen så där utan vidare.
O_o
Detaljplanen kan medge bebyggelse närmre tomtgränsen. Dessutom är ju inte ts granne eftersom det finns en annan fastighet/allmänning mellan tomterna.
Om det är en pool som står "lös" uppe på marken så tror jag inte att den omfattas av ev krav på avstånd från tomtgräns.
 
Detaljplanen kan medge bebyggelse närmre tomtgränsen. Dessutom är ju inte ts granne eftersom det finns en annan fastighet/allmänning mellan tomterna.
Om det är en pool som står "lös" uppe på marken så tror jag inte att den omfattas av ev krav på avstånd från tomtgräns.
Tja, om inte annat så är dom ju grannar nu eftersom de har tagit allmänningen i besittning. :cautious:
Vad det var för slags pool framgick inte men man kan ju tycka att pool på mark stör minst lika mycket som en nedgrävd pool, men visst, är den på mark så vet jag faktiskt inte vad som gäller.

Sen har det ju betydelse hur stora tomterna är. Är dom små (100-500 kvm) eller är dom stora tomter (över 1000 kvm)?
I det senare fallet är det ju "värre" om dom lägger alla sina prylar på tomtgränsen och allmänningen. Är tomterna små så går det ju att förstå lite bättre varför dom gör som dom gjort. Nu menar jag inte att det är ok, det är det inte alls på något sätt. Men man kan förstå om det är ont om plats.

Håller för övrigt med @Lupino om att en lösning för att få vara lite mer privat är att plantera en häck. :)
Det var det första vi gjorde när vi flyttade till nuvarande hus. Det bästa jag har gjort, kan jag säga. :bow:
I början, innan den hade växt upp, var ena grannens barn inne på vår tomt var och varannan dag. Visserligen lekte dom tillsammans med mina barn, men ändå. De stökade ner, bröt av kvistar, tog in hinkar med sand i lekstugan fast jag sa till, plockade alla våra bär osv.
Dessutom tjatade dom på mig oavbrutet om jag var hemma och var ute på tomten och fixade. :wtf:
Nu är häcken två meter hög och tät så man varken hör eller ser någon längre. Framförallt så är det ingen som ser oss och det är väldigt skönt. :idea:
 
Ring kommunen och berätta vad som pågår som steg 1.

En pool omfattas inte av bygglov och får placeras i tomtgräns. (Inte heller en nedgrävd pool gör det i normalfallet)

Värt att notera beroende på svaret från kommunen är att om allmänningen är planlagd allmän plats (vilket låter troligt om den ligger mellan två villatomter) så har kommunen varken rätt eller möjlighet att tillåta grannen att använda marken som sin egen.
 
Sätter man upp en pool idag så gäller ganska hårda regler. Man måste ha icke klättevänligt staket runt om. Att bara ställa ut en pool på gräset är inte tillåtet.
 
Sätter man upp en pool idag så gäller ganska hårda regler. Man måste ha icke klättevänligt staket runt om. Att bara ställa ut en pool på gräset är inte tillåtet.
Jodå, det är tillåtet.
http://www.viivilla.se/tradgard/pool-bad-spa/slarva-inte-med-poolskyddet/
Citerar: (min fetning i sista meningen) "Dessutom är det lag på att poolen omges av staket eller någon typ av skydd för att förhindra att någon ramlar i.

Boverket föreskriver att du bygger poolen barnsäkert. Den ska ha ett bra skydd så att ingen kan trilla i. Är vattnet djupare än 20 cm krävs ett minst 0,9 meter högt staket, utfört så att barn inte kan krypa under eller klättra över. Om det finns grind bör den förses med lås. Alternativt en skyddstäckning med presenning eller skyddsnät med högst 50 millimeter maskvidd.

Dessa regler gäller endast för pooler och bassänger som är fasta, inte flyttbara bassänger."

Och här är boverkets text om samma sak: http://www.boverket.se/sv/byggande/bygga-nytt-om-eller-till/bygga-utan-bygglov/pool/
 
Jodå, det är tillåtet.
http://www.viivilla.se/tradgard/pool-bad-spa/slarva-inte-med-poolskyddet/
Citerar: (min fetning i sista meningen) "Dessutom är det lag på att poolen omges av staket eller någon typ av skydd för att förhindra att någon ramlar i.

Boverket föreskriver att du bygger poolen barnsäkert. Den ska ha ett bra skydd så att ingen kan trilla i. Är vattnet djupare än 20 cm krävs ett minst 0,9 meter högt staket, utfört så att barn inte kan krypa under eller klättra över. Om det finns grind bör den förses med lås. Alternativt en skyddstäckning med presenning eller skyddsnät med högst 50 millimeter maskvidd.

Dessa regler gäller endast för pooler och bassänger som är fasta, inte flyttbara bassänger."

Och här är boverkets text om samma sak: http://www.boverket.se/sv/byggande/bygga-nytt-om-eller-till/bygga-utan-bygglov/pool/
Aha, så var inte reglerna när vi hade våra. Så om man bygger in poolen så räknar man den som fast?? Annars inte??
 
Precis vad jag tänkte skriva med, är ni säkra på att allmänningen är kommunens? Det kan också vara en privat fastighetsägare.
Japp, den tillhör kommunen. Vi bor på kanten på en raka med ett gäng hus bredvid varandra och nedanför likadant men med allmänningen emellan oss. Det var kommunen (på 70-talet när området byggdes) som tänkte göra den till gångväg men sen ändrade om planerna och då planterade buskage istället.
 

Liknande trådar

Trädgård & Växter 1/4 får vi nycklarna till vårt nya hus. Till huset hör en trädgård om ca: 1100kvm som är byggd i etage. Jag funderar på vad vi skall...
Svar
10
· Visningar
2 071

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp