Skötsel/förstörelse av allmänning

Av ren nyfikenhet undrar jag vad du menar med kommunenskartor. Vår kommun använder tex lantmäteriets fastighetskartor som underlag när vi gör saker, men vi tar inte fram egna fastighetskartor det är det ju enbart lantmäteriet som har befogenhet att göra.
Kanske en kommun som har kommunal lantmäterimyndighet?
 
Av ren nyfikenhet undrar jag vad du menar med kommunenskartor. Vår kommun använder tex lantmäteriets fastighetskartor som underlag när vi gör saker, men vi tar inte fram egna fastighetskartor det är det ju enbart lantmäteriet som har befogenhet att göra.
Naturligtvis är det alltid Lantmäteriets kartor!
Ber om ursäkt för fel källa och felsägning. Det pga att det är vår kommun som skickar dem som underlag. Jag benämner, på samma helt felaktiga sätt, kartor jag fått från Mark & miljö som att de är från dem. Men det är ju alltid Lantmäteriet. Jag ska bättra mig på den punkten.

Men en Hitta-karta blev dock grund till att Lantmäteriet kom ut och kontrollmätte en fastighet.
Och fick flytta på densamma. :D
 
Men då är dom lantmäteriet då kan de ju inte skilja sig från lantmäteriet eftersom de är samma myndighet?
Den statliga myndigheten med namnet "Lantmäteriet" ansvarar för fastighetsbildning i stora delar av landet.
På en del platser (läs typ större städer) är det en kommunal myndighet som sköter samma uppgifter.
(Sen har Lantmäteriet fler uppgifter och då ansvarar de för hela landet)

Tror det är enda myndighetsverksamheten som är geografiskt uppdelad mellan olika huvudmannaskap (statligt/kommunalt) på det sättet ?
 
Av ren nyfikenhet undrar jag vad du menar med kommunenskartor. Vår kommun använder tex lantmäteriets fastighetskartor som underlag när vi gör saker, men vi tar inte fram egna fastighetskartor det är det ju enbart lantmäteriet som har befogenhet att göra.
Jag vet nog inte riktig vad jag menar....

Men jag ringde kommunen och frågade. Tjänstemannen som svarade sa att de gränser som fanns i mäklarannonsen var de som kommunen hade på sina kartor. Men att det naturligtvis var Lantmäteriets uppgifter som gällde.

Simpelt så var det så att jag gillar att sitta nere vid vattenfallet med en tekopp eller kaffe och bara njuta. Det känns bättre att sitta där när det är samfälld mark, än inne på grannens tomt :)
 
Här är det i alla fall väldigt tydligt var tomtgränserna går, med såna rör nedsatta i marken, så det är inget snack om var gränserna går vilket grannen egentligen vet om.

Kommunen hänvisade mig till samfällighetsföreningen som hänvisade mig till kommunen, suck. Men jag gav mig inte, så samfällighetsgubben kom ut och tittade och då stod han i princip och gapade, han hade inte förstått alls hur illa det var... Så det var jättebra att han kom ut och fick se med egna ögon. Kommunansvarig skulle på semester, så hon kommer ut i början av augusti och jag hoppas på samma reaktion, så att de båda kommer överens om att göra något åt det. Surt att behöva vänta en månad bara, men hellre det är rena avslag.
 
Här är det i alla fall väldigt tydligt var tomtgränserna går, med såna rör nedsatta i marken, så det är inget snack om var gränserna går vilket grannen egentligen vet om.

Kommunen hänvisade mig till samfällighetsföreningen som hänvisade mig till kommunen, suck. Men jag gav mig inte, så samfällighetsgubben kom ut och tittade och då stod han i princip och gapade, han hade inte förstått alls hur illa det var... Så det var jättebra att han kom ut och fick se med egna ögon. Kommunansvarig skulle på semester, så hon kommer ut i början av augusti och jag hoppas på samma reaktion, så att de båda kommer överens om att göra något åt det. Surt att behöva vänta en månad bara, men hellre det är rena avslag.
Bra jobbat! Det här kommer att lösa sig till din fördel. :)
 
Den statliga myndigheten med namnet "Lantmäteriet" ansvarar för fastighetsbildning i stora delar av landet.
På en del platser (läs typ större städer) är det en kommunal myndighet som sköter samma uppgifter.
(Sen har Lantmäteriet fler uppgifter och då ansvarar de för hela landet)

Tror det är enda myndighetsverksamheten som är geografiskt uppdelad mellan olika huvudmannaskap (statligt/kommunalt) på det sättet ?
Ja, men det är inte olika myndigheter det är bara en delegation av myndighetsansvaret dvs kommunen för göra lantmäteriets ärenden och rapporterar in i lantmäterietssystem precis som om de var anställda av staten. Det finns alltså inte flera lantmäterimyndigheter, de har bara delegerat ut uppdraget till kommunen. Vi har tex egna mätare anställda på planavdelningen de mäter in och rapporterar in sina inmätningar till lantmäteriets grundkarta via vårt system. Lantmäteriet äger alla rättigheter till den kartan.
 
Ja, men det är inte olika myndigheter det är bara en delegation av myndighetsansvaret dvs kommunen för göra lantmäteriets ärenden och rapporterar in i lantmäterietssystem precis som om de var anställda av staten. Det finns alltså inte flera lantmäterimyndigheter, de har bara delegerat ut uppdraget till kommunen. Vi har tex egna mätare anställda på planavdelningen de mäter in och rapporterar in sina inmätningar till lantmäteriets grundkarta via vårt system. Lantmäteriet äger alla rättigheter till den kartan.
De är självständiga myndigheter som har uppdraget direkt från regeringen, inte som någon underavdelning/delegation till Lantmäteriet. https://lagen.nu/1995:1393#P6

Sen har Lantmäteriet ett systemansvar för fastighetsregister och registerkarta.
Där flera olika myndigheterna lägger in data. (även fler än lantmäterimyndigheterna)
 
@monster1 @tanten @VLMF @hoppsann och säkert någon mer.

Det är ganska vanligt att kommuner har egna mättekniker som inte jobbar på lantmäterimyndighet utan på gis- och kartavdelning eller liknande. De producerar mängder med kartor. Nybyggnadskartor, primärkartor, grundkartor m.m. Däremot kommer ju data gällande fastighetsgränser från Lantmäteriet. Men det är inte Lantmäteriets kartor.

Här finns såklart en möjlighet att det blir fel när kartan produceras i handläggningen så att "kommunens karta" inte stämmer med Lantmäteriets.

Sen om så var fallet för @tanten har jag såklart ingen aning om :)
 
Här är det i alla fall väldigt tydligt var tomtgränserna går, med såna rör nedsatta i marken, så det är inget snack om var gränserna går vilket grannen egentligen vet om.

Kommunen hänvisade mig till samfällighetsföreningen som hänvisade mig till kommunen, suck. Men jag gav mig inte, så samfällighetsgubben kom ut och tittade och då stod han i princip och gapade, han hade inte förstått alls hur illa det var... Så det var jättebra att han kom ut och fick se med egna ögon. Kommunansvarig skulle på semester, så hon kommer ut i början av augusti och jag hoppas på samma reaktion, så att de båda kommer överens om att göra något åt det. Surt att behöva vänta en månad bara, men hellre det är rena avslag.

Men är det kommunen eller samfälligheten som sköter allmänningen? Är det enskilt huvudmannaskap och en samfällighet som sköter marken så har kommunen inte så mycket med saken att göra.
 
Men är det kommunen eller samfälligheten som sköter allmänningen? Är det enskilt huvudmannaskap och en samfällighet som sköter marken så har kommunen inte så mycket med saken att göra.
Fast sköter och äger - är det så oväsentligt?
Om kommunen äger marken men lejt ut skötseln till en samfällighet, så torde det väl ändå vara kommunens mark i slutänden? Och kommunens business?
 
@monster1 @tanten @VLMF @hoppsann och säkert någon mer.

Det är ganska vanligt att kommuner har egna mättekniker som inte jobbar på lantmäterimyndighet utan på gis- och kartavdelning eller liknande. De producerar mängder med kartor. Nybyggnadskartor, primärkartor, grundkartor m.m. Däremot kommer ju data gällande fastighetsgränser från Lantmäteriet. Men det är inte Lantmäteriets kartor.

Här finns såklart en möjlighet att det blir fel när kartan produceras i handläggningen så att "kommunens karta" inte stämmer med Lantmäteriets.

Sen om så var fallet för @tanten har jag såklart ingen aning om :)
Jo jag vet jag jobbar på den förvaltningen tillsammans med de som gör detta. Vi har egna mätare som mäter in till grundkartan och har ansökt om egen lantmäteriverksamhet, men det är ju fortfarande lantmäteriet som står för fastighetskartan som du skriver. Det vi lägger på är ju bara lullul, typ ledningar, träd, vägar hus etc. Vi betalar ju dessutom lantmäteriet för våra grundkartor och får inte lämna ut dom hur som helst liksom de cadunderlag vi drar ut från grundkartan ägs inte av oss trots att det är "våra" mätare som mätt in delar av det utan även dessa måste vi köpa loss om de ska delas ut någonstans utanför vår organisation.
 
Fast sköter och äger - är det så oväsentligt?
Om kommunen äger marken men lejt ut skötseln till en samfällighet, så torde det väl ändå vara kommunens mark i slutänden? Och kommunens business?

Svar nej. Kommunen kan vara fastighetsägare och sedan är den fastigheten en del av en gemensamhetsanläggning som sköts an en samfällighet. Då har kommunen inte mer att säga till om vad gäller driften än någon annan delägare i gemensamhetsanläggningen. På samma sätt som om en privatperson äger mark där en vägförenings väg ligger så kan inte privatpersonen bestämma vad som ska ske med vägen.

Man måste skilja på kommunen som fastighetsägare (= i princip som vilken fastighetsägare som helst) och kommunen som förvaltare av allmän platsmark där det råder kommunalt huvudmannaskap.
 
  • Gilla
Reactions: Sar
Jo jag vet jag jobbar på den förvaltningen tillsammans med de som gör detta. Vi har egna mätare som mäter in till grundkartan och har ansökt om egen lantmäteriverksamhet, men det är ju fortfarande lantmäteriet som står för fastighetskartan som du skriver. Det vi lägger på är ju bara lullul, typ ledningar, träd, vägar hus etc. Vi betalar ju dessutom lantmäteriet för våra grundkartor och får inte lämna ut dom hur som helst liksom de cadunderlag vi drar ut från grundkartan ägs inte av oss trots att det är "våra" mätare som mätt in delar av det utan även dessa måste vi köpa loss om de ska delas ut någonstans utanför vår organisation.

Jo samma här det var därför jag vet att det inte alltid förhåller sig exakt som du beskrev. Men det var inte det som var min poäng att diskutera utan mer att man som privatperson kan köpa en karta av kommunen och som (av misstag såklart) inte stämmer överens med Lantmäteriets karta.
 
Men är det kommunen eller samfälligheten som sköter allmänningen? Är det enskilt huvudmannaskap och en samfällighet som sköter marken så har kommunen inte så mycket med saken att göra.
Samfälligheten sköter de flesta kommunala ytorna i byn, men denna yta finns inte med på deras område, så det är kommunen som både äger och ska sköta. Men eftersom samfälligheten sköter det mesta så tror jag att hon försökte göra det lite lätt för sig, eftersom hon skulle på semester, genom att hänvisa till någon annan. Nu är iaf båda inblandade och det måste ju vara det bästa utgångsläget tänker jag.
 
Samfälligheten sköter de flesta kommunala ytorna i byn, men denna yta finns inte med på deras område, så det är kommunen som både äger och ska sköta. Men eftersom samfälligheten sköter det mesta så tror jag att hon försökte göra det lite lätt för sig, eftersom hon skulle på semester, genom att hänvisa till någon annan. Nu är iaf båda inblandade och det måste ju vara det bästa utgångsläget tänker jag.

Ah, men då så :) Oavsett så kan det ju vara bra att blanda in samfälligheten för det kanske är fler än du som inte gillar att folk tar allmän mark i anspråk :)
 
Samfälligheten sköter de flesta kommunala ytorna i byn, men denna yta finns inte med på deras område, så det är kommunen som både äger och ska sköta. Men eftersom samfälligheten sköter det mesta så tror jag att hon försökte göra det lite lätt för sig, eftersom hon skulle på semester, genom att hänvisa till någon annan. Nu är iaf båda inblandade och det måste ju vara det bästa utgångsläget tänker jag.
Låter bara bra att få båda inblandade i ditt fall. (Och positivt att hon blev så chockad!)

Rent allmänt kan det väl bero på hur avtal mellan kommun och samfällighet är gjort?
Att det ibland kan vara typ löpande skötsel (likt när man låter entreprenör klippa gräs o.dyl) ibland så nära ett totalansvar det går utan att vara ägare på papper.
Så exakt vem som äger frågan vid skadegörelse och "egenmäktigt brukande" kanske inte alltid är solklart.
 

Liknande trådar

Trädgård & Växter 1/4 får vi nycklarna till vårt nya hus. Till huset hör en trädgård om ca: 1100kvm som är byggd i etage. Jag funderar på vad vi skall...
Svar
10
· Visningar
2 077

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Löss
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp