Skötsel/förstörelse av allmänning

Rent allmänt kan det väl bero på hur avtal mellan kommun och samfällighet är gjort?
Att det ibland kan vara typ löpande skötsel (likt när man låter entreprenör klippa gräs o.dyl) ibland så nära ett totalansvar det går utan att vara ägare på papper.
Så exakt vem som äger frågan vid skadegörelse och "egenmäktigt brukande" kanske inte alltid är solklart.

Om den allmänna marken är en del av en gemensamhetsanläggning som har förrättats av Lantmäteriet, och där samfälligheten är huvudman, då spelar det i princip ingen roll vem som äger marken. Det är vad som anges i anläggningsbeslutet som gäller vad gäller skötsel, ansvar, hur kostnaderna fördelas inom samfälligheten, vad marken får användas till osv.

Men om det "bara" skulle vara så att kommunen och samfälligheten har kommit överens om att samfälligheten ska sköta kommunens mark, ja då kan ju det avtalet innehålla i princip vad som helst så länge man är överens :)
 
Om den allmänna marken är en del av en gemensamhetsanläggning som har förrättats av Lantmäteriet, och där samfälligheten är huvudman, då spelar det i princip ingen roll vem som äger marken. Det är vad som anges i anläggningsbeslutet som gäller vad gäller skötsel, ansvar, hur kostnaderna fördelas inom samfälligheten, vad marken får användas till osv.

Men om det "bara" skulle vara så att kommunen och samfälligheten har kommit överens om att samfälligheten ska sköta kommunens mark, ja då kan ju det avtalet innehålla i princip vad som helst så länge man är överens :)
Aha!

Hade ingen aning om att det kunde vara så.

jag är enbart bekant med samfälld mark, vägar och diken etc. Dvs sådant som vid laga skiftet blev gemensamt och där man äger en andel. Inte äger en konkret bit av det samfällda.

Att det kunde finnas en ägare och en samfällighet som huvudman, som sköter och handhar begrep jag inte.

Tack för ny kunskap. :)
 
Aha!

Hade ingen aning om att det kunde vara så.

jag är enbart bekant med samfälld mark, vägar och diken etc. Dvs sådant som vid laga skiftet blev gemensamt och där man äger en andel. Inte äger en konkret bit av det samfällda.

Att det kunde finnas en ägare och en samfällighet som huvudman, som sköter och handhar begrep jag inte.

Tack för ny kunskap. :)

Nästan helt rätt:) nu dyker vi ner i fastighetsjuridik ;)

Det är skillnad på samfälld mark (på fastighetskartan betecknad S:X, där x är ett nummer) och en gemensamhetsanläggning (på fastighetskartan betecknad GA:X, där x är ett nummer)

Samfälld mark är som en egen fastighet och ägs av de som har andelar i den samfällda marken, man äger ingen specifik bit utan en andel av allt.

En gemensamhetsanläggning är ingen fastighet utan just en anläggning som finns på en eller flera fastigheter. Någon (vägförening eller liknande) är huvudman för gemensamhetsanläggningen och sköter och ansvarar för den. Även här har medlemmarna andelstal och äger ingen specifik bit av anläggningen. Däremot är det någon som äger fastigheten som gemensamhetsanläggningen ligger på. Det vanligaste är att vägföreningen också är fastighetsägare, men fastighetsägaren kan vara någon annan, en privatperson, kommunen eller vem som helst.
 
Längtar tills TS kommer in och skriver om hur grannarna står där som fågelholkar med hakan vid fötterna när de inser att de inte kan bete sig hur som helst och åker på ett ordentligt skadestånd. :devil: Människor utan vanlig hänsyn och med osedvanlig fräckhet står inte högt i kurs hos mig.
 
Man bör vara klar över att de gränser som Lantmäteriets fastighetskarta visar i sig inte har någon som helst rättsverkan. I de fall de baseras på nyare förrättningar och är exakt uppmätta är de oftast rätt men många gränser på landet går långt tillbaka och fastighetskartan kan visa ganska mycket fel, 5-10 m eller mer här är inte ovanligt.
 
Senast ändrad av en moderator:
Man bör vara klar över att de gränser som Lantmäteriets fastighetskarta visar i sig inte har någon som helst rättsverkan. I de fall de baseras på nyare förrättningar och är exakt uppmätta är de oftast rätt men många gränser på landet går långt tillbaka och fastighetskartan kan visa ganska mycket fel, 5-10 m eller mer här är inte ovanligt.
Fast.... på landet finns det nästan alltid rör i mark eller rösen som markerar gräns. Rösen för gammal gräns och nyare - 50-100 - år för rör i mark?
 
Fast.... på landet finns det nästan alltid rör i mark eller rösen som markerar gräns. Rösen för gammal gräns och nyare - 50-100 - år för rör i mark?
Jag vet inte riktigt om du menar att det jag skrev var fel eller om det bara är en fråga till mig du har? Ibland finns det äldre gränsmarkeringar bevarade men väldigt många har försvunnit eller blivit flyttade på, jag ser inte vad det har att göra med Lantmäteriets fastighetskarta? De gränser som är exakta på den kartan är i princip bara nyare koordinatsatta gränser, de flesta andra är uppskattningar från flygfoton mm. och kan vara ganska mycket fel. Bara för att det är gränser utsatta på en Lantmäterikarta innebär inte att de automatiskt gäller, det beror på vilken typ av karta det är.
 
Bara för att det är gränser utsatta på en Lantmäterikarta innebär inte att de automatiskt gäller, det beror på vilken typ av karta det är.
Vad menar du med att Lantmäteriets gränser inte gäller?

Det är väl just enbart lantmäteriets gränser som gäller? Eller? Vilka andra gränser skulle väga tyngre än lantmäteriets? Lantmäteriet är ju en myndighet.
 
Vad menar du med att Lantmäteriets gränser inte gäller?

Det är väl just enbart lantmäteriets gränser som gäller? Eller? Vilka andra gränser skulle väga tyngre än lantmäteriets? Lantmäteriet är ju en myndighet.
Du får läsa vad jag skrev lite noggrannare.
 
Lantämäteriet producerar många typer av kartor, en del visar gränser som gäller juridiskt andra inte, de har som det heter inte rättsverkan. Fastighetskartan har inte rättsverkan och det brukar dessutom alltid skrivas ut på kartan för att inte missförstånd skall ske, vilket inte alltid hjälper. Sök på "fastighetskartan rättsverkan" så får du säkert upp info från Lantmäteriet. Det finns andra Lantmäterikartor vars gränser inte heller är direkt gällande, som avsöndringskartor, kartor från sämjedelning osv. vars gränser inte är lagligen bestämda, där begreppet "lagligen bestämd" har en specifik juridisk innebörd.
 
Vad menar du med att Lantmäteriets gränser inte gäller?

Det är väl just enbart lantmäteriets gränser som gäller? Eller? Vilka andra gränser skulle väga tyngre än lantmäteriets? Lantmäteriet är ju en myndighet.
Det är vad som står i förrättningsakten som gäller. Det som formellt är formulerat i myndighetens beslut. Eller gränsmarkeringar/rör i marken. Fram tills ganska nyligen (typ dataålder) så är de fastighetsgränser som ritas på kartorna inte exakta återgivningar från vad som står i akten.

I akterna finns äldre kartor som är upprättade med mindre noggranna mätmetoder än de som används idag, ibland principskisser utifrån landmärken. Och beskrivningar i text av typen "längs jon-jans rå" "i en krök längs vägen fram till bäcken" (både väg och bäck har ändrat läge, gärdesgården är bortruttnad och övervuxen med gran)
Det finns även gamla samfälligheter och annat som är ofullständigt redovisade på kartan.
Då kan det grävas en fastighetsbestämning för att gränsen ens ska bli exakt lokaliserad med juridiskt giltighet utifrån den noggrannhet vi använder idag.

När man först skulle rita ut samtliga fastighetsgränser på karta så var inte syftet att vara exakt med gränserna, utan mer att få alla fastighetsbeteckningar utplacerade på en geografisk översikt. Hade man kostat på juridiskt bindande utredningar av varje oklar fastighetsgräns så hade det inte blivit några kartor allas.
Så kartans gränser ska ses som information, men inte tillräckligt pålitliga för att användas rakt av utan kontroll om det är viktigt. Är dock fastigheterna ändrade av förrättningar i hyfsat modern tid kan man lita ganska bra på kartan, typ nya villaområden.
 
Lantämäteriet producerar många typer av kartor, en del visar gränser som gäller juridiskt andra inte, de har som det heter inte rättsverkan. Fastighetskartan har inte rättsverkan och det brukar dessutom alltid skrivas ut på kartan för att inte missförstånd skall ske, vilket inte alltid hjälper. Sök på "fastighetskartan rättsverkan" så får du säkert upp info från Lantmäteriet. Det finns andra Lantmäterikartor vars gränser inte heller är direkt gällande, som avsöndringskartor, kartor från sämjedelning osv. vars gränser inte är lagligen bestämda, där begreppet "lagligen bestämd" har en specifik juridisk innebörd.
Aha!
Tack för info.

jag hade levt i tron att Lantmäteriet är Guden. vars gränser är de som alltid i alla lägen gäller :D
 
När grannens fastighet skulle säljas så var en annan grannes lagård inritad.
På 1800-talet gick vägen genom den gården och när sen vägen flyttades bakom lagården och lades i gränsen så blev det något tossigt.
Gränsen ritades i den gamla vägen istället för att nya vägen ritades i gränsen.
Det konstaterades av grannar och mäklare att det var ju fel på kartan men inget ändrades för det kostar skjortan.
 
Här stämmer inte kommunens kartor med lantmäteriets....

Granntomten köptes av en man som glatt trodde att han köpt ett vattenfall och en gammal fornlämning också. Men icke. Lantmäteriets karta säger att han bara äger ungefär drygt hälften av det han trodde sig betalat för.
Ja.. Det gäller att kolla upp gällande förrättningar etc också. Själv så har jag ett fall i arbetet där även lantmäteriets karta var fel.
 
Aha!
Tack för info.

jag hade levt i tron att Lantmäteriet är Guden. vars gränser är de som alltid i alla lägen gäller :D
Det är fortfarande lantmäteriet det är bara inte deras kartor utan deras markeringar i fält som är gällande över kartans gräns. Hur det är nu när man inte längre sätter ut markeringar i fält vet jag däremot inte.
 
Hur går det med allt??
Kommunens representant kommer på onsdag för att se hur det ser ut. Fler av våra andra grannar har blivit helt bedrövade när de har sett det hela, de har liksom inte kunnat föreställa sig hur illa det är tills de kommer över och ser med egna ögon. Skönt på något sätt att få bekräftat att jag inte bara är jobbigt kinkig ;) Jo just det, i väntan på kommunens representant har de även sett till att störa lite extra genom att bygga trall och samtidigt då spela hög musik och skrika till varandra ända in efter midnatt... ...en vardagskväll...:banghead:
 

Liknande trådar

Trädgård & Växter 1/4 får vi nycklarna till vårt nya hus. Till huset hör en trädgård om ca: 1100kvm som är byggd i etage. Jag funderar på vad vi skall...
Svar
10
· Visningar
2 077

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp