Skruvhål uppe på stolp?

HannaZ

Trådstartare
Håller på att sätta stolp t sommarhagen men tycker det blir för lågt. Åkermark så dom behöver ner en bit för att sitta. Grannen trycker ner dom med lastaren och några är så låga som drygt en meter. Har inte stora hästar men där är en sjuttiväg utanför så jag vill inte riskera nåt. Funderat på att sätta distansisolatorer på toppen men undrar om det är dåligt att skruva i toppen på stolparna vilket kanske gör att fukt kan rinna in lättare. Funderar också på att sätta vanliga isolatorer på toppen. De flesta stolpen sticker upp ca 110 cm. Grannen är inte lika mkt perfektionist som jag och pappa men att banka ner 80 stolpar för hand är uteslutet, liksom att betala 15000 för att ta hit en firma och göra det....

Ska ha rostfri ståltråd och har tänkt sätta ett 12mm elband också för synligheten. Frågan är om det ska sitta överst eller som nr 2. Eftersom stolpen inte är exakt lika höga blir det knappast snyggt med ett elband överst som går lite upp och ner.... Men å andra sidan om D-ponnyn skulle få för sig att hoppa är det ju bra om hon vet hur mkt hon ska dra upp bene, alt att hon inte ens försöker när hon ser att det är 130 högt. Shettisen lär inte försöka hoppa ut iallafall.....

Ingen av hästarna är "rymmare" och d- ponnyn har bara hoppat ur en hage en gång, för 4 år sen när hon hade bråttom in t kvällsmaten och var sist kvar ute. Men man vet ju aldrig.
 
Senast ändrad:
Blir galen när det sitter knorr ovanpå stolp. Ofta så behöver man slå till stolpen på våren efter tjälen släppt. Då måste du ta bort knorren innan du slår på stolpen. Dubbelt jobb.

Nä hade nog försökt lista ut någon annan lösning.

Tyvärr har jag inget försag.
 
Bra input! Tack.

Blir galen när det sitter knorr ovanpå stolp. Ofta så behöver man slå till stolpen på våren efter tjälen släppt. Då måste du ta bort knorren innan du slår på stolpen. Dubbelt jobb.

Nä hade nog försökt lista ut någon annan lösning.

Tyvärr har jag inget försag.
 
Riktigt irriterad att jag inte köpte längre stolp, men 175 cm var ju tydligen standard enligt firman som satt stängsel i 30 år....
 
Försent nu, men ett tips är att bestämma hur höga stolparna ska bli (i ditt fall t ex 115 cm) och sen såga till en regel i den längden. Sen håller man regeln intill stolpen när lastaren trycker. När skopan når regeln slutar man trycka (och det blir ju ett stopp för skopan då också).
Jag skulle inte sätta isolatorer ovanpå stolparna.
 
Skulle också undvika isolatorer på stolpen. Dels splittrar man änden, men sedan går ju fukten rätt ner i hålet. Kortar säkert stolpens livslängds med hälften.

Sedan tillkommer irritationen när man behöver slå den på plats på våren.
 
Som AndersB skriver känner jag inte att det är aktuellt att stå så nära när stolpen trycks ner. Risk för skada också om en stolpe skulle gå av och skjutas iväg. Då får det hellre vara lite ojämnt.
 
Som AndersB skriver känner jag inte att det är aktuellt att stå så nära när stolpen trycks ner. Risk för skada också om en stolpe skulle gå av och skjutas iväg. Då får det hellre vara lite ojämnt.
Då får man slå dit en plankfot så regeln står för sig själv.
 
Jag har isolatorerna högst upp, började med det för många år sen när en av hästarna roade sig med att gnaga, vicka och sen dra upp stolpen. Det har funkat bra här iaf, vi har inte behövt byta ut fler stolpar än annars. Tycker inte att det är så himla jobbigt att skruva ur isolatorn om man behöver banka ner den igen, fast jag är ju van nu :)
 
Jag har isolatorerna högst upp, började med det för många år sen när en av hästarna roade sig med att gnaga, vicka och sen dra upp stolpen. Det har funkat bra här iaf, vi har inte behövt byta ut fler stolpar än annars. Tycker inte att det är så himla jobbigt att skruva ur isolatorn om man behöver banka ner den igen, fast jag är ju van nu :)

Tack för info!
Ska fundera över om det ska bli isolatorer ändå. Är bara på två sidor det behövs, övriga går mot stenmurar så inte så inbjudande att hoppa Där.
Hörnstolpen är högre än övriga så det är lätt att spänna tråden utan att det frestar på isolatorerna Och var sida har början och avslut.
 
Finns det inte någon form av böjda distansisolatorer eller liknande?

Eller om man kanske kan sätta i en distansisolator på sniskan, eller hur man säger. Dvs ta den långe isolatorn och slå den snett nedåt i stolpen, så får man inte direkt inflöde av vatten, men höjer upp isolatorn.
 
Finns det inte någon form av böjda distansisolatorer eller liknande?

Eller om man kanske kan sätta i en distansisolator på sniskan, eller hur man säger. Dvs ta den långe isolatorn och slå den snett nedåt i stolpen, så får man inte direkt inflöde av vatten, men höjer upp isolatorn.

Jo men det stämmer nog att jag sett vinklade såna!
 
Nej dom är vinklade i fel ände

Men man kanske kan böja dom.

Vi sätter om några stolp så det blir ca 110 cm högt, kanske det är tillräckligt så.
 
Man kan ju sätta fast isolatorerna i skruvstädet förstås....

D-ponnyn är bara 145 så det kanske räcker m 110.
 
Men åh vad irriterande att han tryckt ner dem för långt... och samtidigt förstår jag ni är glada som fått hjälp. Det låter som en bra ide att sätta om några stolpar , det är ju inte så jobbigt? Jag bytte ut hundratalet ekstolpar för ett par år sen, var inte så besvärligt, gör man bara ett ordentligt hål först så blir det ju bara några få slag med spettet uppepå sen.
 
Nej dom är vinklade i fel ände

Men man kanske kan böja dom.

Vi sätter om några stolp så det blir ca 110 cm högt, kanske det är tillräckligt så.

340


Dessa fixeras med krampa och borde gå bra att vinkla uppåt om man så vill
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Håller på att klura på hur jag skall lösa att dela av en del av vår stora loge så att småttingarna och den gamla som kommer att gå ute...
Svar
10
· Visningar
1 471
Senast: ainasoja
·
Hästmänniskan det har blivit lite knas med vårt stall vi ska hyra... tänkte om ni kunde hjälpa till med kommentarer... vet inte riktigt hur jag ska...
Svar
11
· Visningar
1 197
Senast: DarkInNight
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp