Skulle jag klara av en foderhäst?

Bellasprivz

Trådstartare
Hej jag är 14 år och fyller 15 i september, jag red från 6-10 år, sedan tog jag en paus på 4 år, men nu har jag ridit i ett år och det är verkligen det bästa jag vet.
Har ganska svårt med motorik så är inte alls bra på någon sport, förutom ridning.
Det är så kul att äntligen få vara bra på någon sport och det höjer verkligen mitt självförtroende enormt.
Är hästvan men lite ringrostig i ridningen, valde förresten att börja i en nybörjargrupp igen, men är väldigt säker i det vi gör.
Har kompisar som ridit i 9 år.
Mina föräldrar har gott ställt, men är inte hästvana, de har endast varit med i stallet men hjälpte mig sadla och tränsa samt kratsa hovarna som liten ( gör det själv idag )
Skulle jag klara av en foderhäst? Eller är det totalt vansinne?
 
Börja med att bli medryttare eller skaffa en sköthäst för att prova på hur det är, en foderhäst på en gång kanske blir lite för stort steg om dina föräldrar inte är hästvana. Har du en medryttarhäst med en bra ägare så kan du kanske få ha den nästan som din egen, och möjligheten finns ju att du kan få ta den på foder sen när du och hästen har bekantat er. :)

Vet hur själv hur ivrig jag var på att skaffa foderhäst och egen häst när jag var i samma ålder, men nu flera år senare så är jag glad över att jag passade på att rida så många olika hästar som jag kunde och samla erfarenheter från så många platser som möjligt. :)
 
Att ha en foderhäst är exakt samma ansvar som att ha en egen häst. Det enda som skiljer är att du inte betalar för inköp av hästen.

Hur mycket kan du om foder, skötsel, skador/sjukdomar o s v? Kan du se om en häst är halt eller sjuk? Det är väldigt mycket mer att ha koll på med en häst än att kunna borsta och rida. Om dina föräldrar inte har hästvana så måste det finnas någon annan klok vuxen med stor hästkunskap som du kan ta hjälp av och som ser hästen dagligen.

Jag skulle nog anse att det är lite galenskap att skaffa foderhäst i den situationen du är i nu. Hade jag varit du så hade jag fortsatt rida på ridskolan ett par år till och dessutom försökt hitta en medryttarhäst att rida någon/några gånger i veckan. Kunskapen kommer med tiden om man bara är tillräckligt intresserad. :)
 
Medryttarhäst är verkligen super! Du får lära känna hästen men har samtidigt ägarens stöd och skulle du råka missa något så ser ägaren det ganska snart.
 
Ensam kommer du inte att klara det, men med hjälp av en eller flera kunniga personer (vuxna med mångårig erfarenhet av hästägande) som ser hästen varje dag och som har kommit överens med dig att hjälpa dig så kan det ändå gå bra. Då blir det i stort sett de som har ansvaret för hästen, och det gäller förstås att de är ok med det.

När jag fick min första ponny hade jag ridit ett par år på ridskola. Mamma hade ridit som liten men aldrig haft ansvaret för en häst. Det som gjorde att det faktiskt gick bra för mig var att ponnyn stod uppstallad på ridskolan och gick med på lektioner några dagar i veckan. Ridskolan hade koll på allt från hovslagare till foderstatsberäkning till hältor till att sadeln passade. Dessutom fanns det alltid annat kunnigt folk där som jag kunde fråga om ponnyn hade ett sår eller så. Jag red också lektion ett par gånger i veckan.

Jag har först i efterhand förstått hur lite vi faktiskt visste, och det hade definitivt gått illa om vi inte hade haft allt det här stödet. Samtidigt så är det bästa sättet att lära sig onekligen att skaffa en egen häst. Jag tror ärligt talat inte att jag hade lärt mig så våldsamt mycket mer praktiskt av åtta år till på ridskolan, jag hade bara blivit lite duktigare på att rida.

Jag kan dock också tänka mig att det inte är så många som skulle vilja lämna ut sin häst på foder till någon som är så oerfaren som du är och som inte har en hästkunnig familj, så det kan nog hända att du får skaffa en egen häst i så fall. Medryttare är också ett bra alternativ, men beroende på var du bor och vilka kontakter du har kan det hända att det är svårt att hitta en medryttarhäst när du inte har mer erfarenhet.
 
Hej!
Jag red väldigt mycket mellan jag var typ 7-15 år sen hade jag ett uppehåll på 10 år. Började rida som vuxen igen för några år sen och köpte min egna häst för två år sedan. Och som "ny" hästägare kan jag tala om för dig att det är MYCKET att ha koll på. Räkna foderstat, hovslagare, kolla masken, vaccinationer, tandläkare, bedöma om sår bara behöver göras rent eller om man behöver ringa veterinär och massor av andra saker. Ridning och ryktning är bara en liten del av att ha häst ( eller foder häst) Jag får massor av hjälp av ägaren och tränarna på ridskolan där jag står inackorderad, annars hade jag aldrig vågat köpa häst så tidigt.
Jag tycker du ska kolla om du kan bli medryttare på någons häst ett par gånger i veckan. Passa på att vara med vid tandläkarbesök, veterinär, kiropraktor osov. Ställ massor av frågor, fråga hur foderstat är uträknad och lär dig så mycket du kan.
Mvh Linnpan
 
Det tror jag absolut :).
Bara du har folk runt om dig som du kan rådfråga. Tränare eller kanske stallägaren.
Som kan hjälpa dig med foderstat, hur du ska lägga upp träningen för din häst samt ifall den blir sjuk osv. Sen kostar det ju pengar men det verkar ju inte vara ett problem.
Bara du är medveten om att det tar mycket tid så går det nog bra!
Men som sagt, omge dig med erfarna människor!
 

Liknande trådar

Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
12 963
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 470
Senast: Ramona
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
7 992
Islandshäst Jag är väl inte direkt någon nybörjare, har ridit på ridskola i 8 år totalt, varav 3 st på islandshäst, och jag älskar varenda sekund...
Svar
3
· Visningar
1 438
Senast: nickan1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Rallylydnad
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp