Skumt SJ-mejl?

Mischmasch

Trådstartare
Åkte en företagsresa till Stockholm den 12 februari med SJ. På vägen dit så får vi åka ett gammalt tåg istället för det som var planerat vilket innebar att vi inte fick någon frukost (ingår i 1-klassbiljetten jag hade). På vägen hem blir tåget inställt och jag får ta nästnästa tåg hem för tåget efter var fullbokat.. Fick 100 kr på Pressbyrån i kompensation från personalen i kundtjänst för hemresan.

4 dagar senare får jag det här mejlet:

"Hej !
Jag är ledsen att din resa den 16/2 inte blev som förväntat.
För att vi ska kunna utbetala din ersättning så ber vi dig skicka in nedan uppgifter. Vi kommer sedan att göra en utbetalning till dig på 278 kronor.
  • Kontoinnehavarens Namn
  • Bostadsadress
  • Postnummer och Postort
  • Bank
  • Clearingnummer
  • Kontonummer
När du skickar in kompletteringen ber vi dig se till att ärendenumret 1-38xxxxxxxx (min blurrning) finns med i ämnesraden.
Med vänliga hälsningar
SJ Kundservice"

Tyckte det såg fishy ut, fel datum och dålig svenska så istället för att svara på mejlet skrev jag ett nytt till deras kundtjänst och fick det här tillbaka.

"Hej Xxxx.
Vi skickade ut detta mejl till dig då du åkte med oss den 12/2 och hade bokat 1 klass. På grund av ändra tågtyp så var det sämre komfort och vi hade inte möjlighet att servera frukosten så man får om man åker 1 klass innan 09:00 på de tåg du åkte med.
Vi vill på grund av den komfortbristen som blev ersätta dig med 50% av biljettpriset. I kundnumret som betalade för biljetten så ska ersättningen betalas ut till resenären på resa (som var du). Så det är därför vi har frågat efter kontouppgifter.
Med vänliga hälsningar
Xxxxx
SJ Kundservice"

Kände mig fortfarande liiite skeptisk (framför allt är det lite skrattretande att man får nästan 300 spänn för en utebliven frukost men bara 100 kr på Pressbyrån för ett helt inställt tåg..) men skickade över kontouppgifter. Fick tillbaka det här:

"Hej Xxxx!
För att vi ska kunna utbetala din ersättning så ber vi dig skicka in nedan uppgifter. Vi kommer sedan att göra en utbetalning till dig på 278 kronor.
Sänd oss följande uppgifter:
  • Kontoinnehavarens Namn
  • Bostadsadress
  • Postnummer och Postort
  • Bank
  • Clearingnummer
  • Kontonummer
När du skickar in kompletteringen ber vi dig se till att ärendenumret 1-385xxxxxxx finns med i ämnesraden.
Med vänliga hälsningar
Xxxxxx
SJ Kundservice"

Tycker ni det verkar misstänkt? Vad är det värsta som skulle kunna hända om jag skulle skicka över uppgifterna och det är fejk? Varför behöver dom mer än clearing- och kontonummer?
Fast det är klart, är det fejk så innebär det ju att hela SJs kundtjänstmejl måste vara hackad och det känns ju inte så troligt..
 
Absolut, jag har bara inte riktigt orkat lägga den tiden på det. Plus att jag känner mig smått paranoid, jag har ju trots allt fått svar att allt är ok när jag mejlat deras kundtjänst direkt.
Förstår känslan. En gång när jag skulle få tillbaks pengar för en reklamation så kom ett mail med instruktioner om att jag skulle fylla i bankkontonummer och något mer. Det tog flera veckor innan jag vågade göra som det stod men det gick bra och jag fick mina pengar.
Konstigt att företag begär såna uppgifter via mail, det är ju inte ett så säkert sätt att skicka känsliga uppgifter.
 
Man kan inte göra så mycket mer med den bankinformationen mer än att sätta in pengar på det kontot. Ska man göra mer med den informationen så måste man ha tillgång till ditt bankid+kod, bankdosa+kod osv och har man de sakerna så kan man få tag på kontoinformationen oavsett.
 
När det händer på min arbetsplats har vi alltid fått begära ersättning, de har aldrig kontaktat mig/företaget på eget bevåg så har ni inte själva initierat kontakten tycker jag det låter skumt att de hör av sig bara sådär. Men de kanske har en ny approach och det är ju så fall bara positivt ;)

https://www.sj.se/sv/ersattning-vid-forsening.html#/forsta-formular

Nej det tyckte jag också var märkligt. Har inte begärt nån ersättning överhuvudtaget. När jag fick mejlet så trodde jag det handlade om den inställda resan hem men visade sig ju vara för den uteblivna frukosten på morgontåget.
 
Om du har mailat direkt till deras kundtjänst och fått svar därifrån, så är det ju inget skumt. Bara kolla vad som är avsändaradress.
 
Åkte en företagsresa till Stockholm den 12 februari med SJ. På vägen dit så får vi åka ett gammalt tåg istället för det som var planerat vilket innebar att vi inte fick någon frukost (ingår i 1-klassbiljetten jag hade). På vägen hem blir tåget inställt och jag får ta nästnästa tåg hem för tåget efter var fullbokat.. Fick 100 kr på Pressbyrån i kompensation från personalen i kundtjänst för hemresan.

4 dagar senare får jag det här mejlet:

"Hej !
Jag är ledsen att din resa den 16/2 inte blev som förväntat.
För att vi ska kunna utbetala din ersättning så ber vi dig skicka in nedan uppgifter. Vi kommer sedan att göra en utbetalning till dig på 278 kronor.
  • Kontoinnehavarens Namn
  • Bostadsadress
  • Postnummer och Postort
  • Bank
  • Clearingnummer
  • Kontonummer
När du skickar in kompletteringen ber vi dig se till att ärendenumret 1-38xxxxxxxx (min blurrning) finns med i ämnesraden.
Med vänliga hälsningar
SJ Kundservice"

Tyckte det såg fishy ut, fel datum och dålig svenska så istället för att svara på mejlet skrev jag ett nytt till deras kundtjänst och fick det här tillbaka.

"Hej Xxxx.
Vi skickade ut detta mejl till dig då du åkte med oss den 12/2 och hade bokat 1 klass. På grund av ändra tågtyp så var det sämre komfort och vi hade inte möjlighet att servera frukosten så man får om man åker 1 klass innan 09:00 på de tåg du åkte med.
Vi vill på grund av den komfortbristen som blev ersätta dig med 50% av biljettpriset. I kundnumret som betalade för biljetten så ska ersättningen betalas ut till resenären på resa (som var du). Så det är därför vi har frågat efter kontouppgifter.
Med vänliga hälsningar
Xxxxx
SJ Kundservice"

Kände mig fortfarande liiite skeptisk (framför allt är det lite skrattretande att man får nästan 300 spänn för en utebliven frukost men bara 100 kr på Pressbyrån för ett helt inställt tåg..) men skickade över kontouppgifter. Fick tillbaka det här:

"Hej Xxxx!
För att vi ska kunna utbetala din ersättning så ber vi dig skicka in nedan uppgifter. Vi kommer sedan att göra en utbetalning till dig på 278 kronor.
Sänd oss följande uppgifter:
  • Kontoinnehavarens Namn
  • Bostadsadress
  • Postnummer och Postort
  • Bank
  • Clearingnummer
  • Kontonummer
När du skickar in kompletteringen ber vi dig se till att ärendenumret 1-385xxxxxxx finns med i ämnesraden.
Med vänliga hälsningar
Xxxxxx
SJ Kundservice"

Tycker ni det verkar misstänkt? Vad är det värsta som skulle kunna hända om jag skulle skicka över uppgifterna och det är fejk? Varför behöver dom mer än clearing- och kontonummer?
Fast det är klart, är det fejk så innebär det ju att hela SJs kundtjänstmejl måste vara hackad och det känns ju inte så troligt..
Förstår att du reagerar.
Det är säkert inget konstigt men jag hade ringt och dubbelkollat ändå.
Skicka över känsliga uppgifter via mail sådär känns inte så bra. De borde helt klart se om sitt system!
 
Åkte en företagsresa till Stockholm den 12 februari med SJ. På vägen dit så får vi åka ett gammalt tåg istället för det som var planerat vilket innebar att vi inte fick någon frukost (ingår i 1-klassbiljetten jag hade). På vägen hem blir tåget inställt och jag får ta nästnästa tåg hem för tåget efter var fullbokat.. Fick 100 kr på Pressbyrån i kompensation från personalen i kundtjänst för hemresan.

4 dagar senare får jag det här mejlet:

"Hej !
Jag är ledsen att din resa den 16/2 inte blev som förväntat.
För att vi ska kunna utbetala din ersättning så ber vi dig skicka in nedan uppgifter. Vi kommer sedan att göra en utbetalning till dig på 278 kronor.
  • Kontoinnehavarens Namn
  • Bostadsadress
  • Postnummer och Postort
  • Bank
  • Clearingnummer
  • Kontonummer
När du skickar in kompletteringen ber vi dig se till att ärendenumret 1-38xxxxxxxx (min blurrning) finns med i ämnesraden.
Med vänliga hälsningar
SJ Kundservice"

Tyckte det såg fishy ut, fel datum och dålig svenska så istället för att svara på mejlet skrev jag ett nytt till deras kundtjänst och fick det här tillbaka.

"Hej Xxxx.
Vi skickade ut detta mejl till dig då du åkte med oss den 12/2 och hade bokat 1 klass. På grund av ändra tågtyp så var det sämre komfort och vi hade inte möjlighet att servera frukosten så man får om man åker 1 klass innan 09:00 på de tåg du åkte med.
Vi vill på grund av den komfortbristen som blev ersätta dig med 50% av biljettpriset. I kundnumret som betalade för biljetten så ska ersättningen betalas ut till resenären på resa (som var du). Så det är därför vi har frågat efter kontouppgifter.
Med vänliga hälsningar
Xxxxx
SJ Kundservice"

Kände mig fortfarande liiite skeptisk (framför allt är det lite skrattretande att man får nästan 300 spänn för en utebliven frukost men bara 100 kr på Pressbyrån för ett helt inställt tåg..) men skickade över kontouppgifter. Fick tillbaka det här:

"Hej Xxxx!
För att vi ska kunna utbetala din ersättning så ber vi dig skicka in nedan uppgifter. Vi kommer sedan att göra en utbetalning till dig på 278 kronor.
Sänd oss följande uppgifter:
  • Kontoinnehavarens Namn
  • Bostadsadress
  • Postnummer och Postort
  • Bank
  • Clearingnummer
  • Kontonummer
När du skickar in kompletteringen ber vi dig se till att ärendenumret 1-385xxxxxxx finns med i ämnesraden.
Med vänliga hälsningar
Xxxxxx
SJ Kundservice"

Tycker ni det verkar misstänkt? Vad är det värsta som skulle kunna hända om jag skulle skicka över uppgifterna och det är fejk? Varför behöver dom mer än clearing- och kontonummer?
Fast det är klart, är det fejk så innebär det ju att hela SJs kundtjänstmejl måste vara hackad och det känns ju inte så troligt..
Hur betalade du för resan?
Jag brukar betala med swish, och då swishar de bara tillbaka den summa jag ska få pga strul eller försening. Tror att detsamma gäller bankkort. Med andra ord, behöver sj verkligen ditt kontonr?
 
Om du har mailat direkt till deras kundtjänst och fått svar därifrån, så är det ju inget skumt. Bara kolla vad som är avsändaradress.
Fast bedragare kan få det att se ut som om det kommer från en annan adress. Jag har själv fått falska mail där avsändaradressen var företagets riktiga.
 
Jag har fått mail från SJ ganska nyligen då jag dubbelbetalat en biljett jag köpt på faktura. Jag var väldigt skeptisk men skickade så småningom in uppgifterna och fick mina pengar.
 
Hur betalade du för resan?
Jag brukar betala med swish, och då swishar de bara tillbaka den summa jag ska få pga strul eller försening. Tror att detsamma gäller bankkort. Med andra ord, behöver sj verkligen ditt kontonr?

Det är inte jag som betalat resan utan den har betalats av företaget. Men enligt kundservice är det jag personligen som ska ha ersättningen eftersom det var jag som var resenär.

Har skickat in alla uppgifter nu. Fick först tillbaka att utbetalningen inte fungerade och att jag skulle se över kontonumret igen. Dubbelkollade men jag hade skrivit rätt och svarade det, och då lyckades dom betala ut pengarna. Ska synas på mitt bankkonto inom 5 dagar. Får väl se :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Varulvslekarnas anmälningstråd
  • Vi som letar hus
  • Vad gör vi? Del CXCIV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp