Skydd mot inbrott

KrullTroll

Trådstartare
Inatt drabbades två stall i min lilla stad av inbrott och alla deras sadlar stals :rage:
På det ena stället släpptes även två hästar ur hagen.
Båda stallen är stora, en ridskola och det andra det största inackorderingsstallet här.
För bara några månader sedan så var det inbrott i ett annat större stall här, där sadlar och utrustning för närmare miljonen stals :(
I detta stall fanns både lås och larm som de tig sig förbi. Stallet ligger dessutom på gård med boningshus.

Läser man på sociala medier så verkar samma sak hända lite överallt i landet. :mad:
Vad gör ni i era stall för att försöka förhindra inbrott?

Hos oss har vi satt upp vägbom med lås, strålkastare, låsta bommar över sadelkammare och även lås på skåpen inne i sadelkammaren (alla har varsitt skåp till sadel och utrustning).
 
Känns ju oerhört hopplöst när det är låst , larmat och det ändå går så lätt att få med sig grejor.

Kameraövervakning under nätterna kanske kan vara ett sätt att i alla fall i efterhand lättre klara upp brotten.
 
Man får ju göra så gott man kan för att försvåra för och avskräcka tjuvar, men det går nog inte att förhindra till 100%. Om någon verkligen vill ta sig in så går det.

Vi har rejäla dörrar med riktiga lås och larm. Jag skulle även vilja ha säkerhetsgaller för fönstren (det finns i ganska snygga modeller faktiskt) men det vill inte mina föräldrar, som äger stallet. Det är även strålkastare igång runt stallet och vagnhallen när det är mörkt, samt att boningshuset (med stor hund) ligger ca 10 m från stallet.
 
Inatt drabbades två stall i min lilla stad av inbrott och alla deras sadlar stals :rage:
På det ena stället släpptes även två hästar ur hagen.
Båda stallen är stora, en ridskola och det andra det största inackorderingsstallet här.
För bara några månader sedan så var det inbrott i ett annat större stall här, där sadlar och utrustning för närmare miljonen stals :(
I detta stall fanns både lås och larm som de tig sig förbi. Stallet ligger dessutom på gård med boningshus.

Läser man på sociala medier så verkar samma sak hända lite överallt i landet. :mad:
Vad gör ni i era stall för att försöka förhindra inbrott?

Hos oss har vi satt upp vägbom med lås, strålkastare, låsta bommar över sadelkammare och även lås på skåpen inne i sadelkammaren (alla har varsitt skåp till sadel och utrustning).

Det har varit problem med inbrott och stölder av sadlar etc i trakterna runt ena stallet vi bor i. Det ligger lite ödsligt i slutet av en grusväg. Så inga bilar behöver åka där. Nu kom det en polskreggad skåpbil lik någon som figurerat i varningar på fb glidandes. Lämpligen gjorde de det samtidigt som gårdsägaren och tillika yrkesmilitären(prickskytt) kom gåendes nära vägen iklädd jaktmundering a la kamoflage med granruskor och skit på efter att ha varit ute på jakt. Med sig hade han sin jaktbössa modell snipermördar-bössa med stödben etc. Han hade blåst upp sig och stirrat rejält på dem och stirrat på vapnet och dem igen.
Det var ca 2 år sen. Och sen dess har inga såna bilar återkommit. ;)
Det verkar varit ett fullgott skydd. Men kanske svårt att skaffa. :P

Stora, lösa vakthundar som larmar brukar också funka upplever jag.
 
Jag står i ett litet stall som i princip ligger i mellan bostadshus och inte är ett ställe det går att köra in med bil hur som helst. Dock finns det en hel del folk som promenerar i omgivningarna så att folk reagerar på enstaka personer som "rekar" är inte helt säkert. Går inte att göra så mycket mer för att förhindra stöld mer än att låsa in grejerna ordentligt. Däremot så har jag en gps tracker till min snordyra dressyrsadel (som för tillfället förvaras hemma eftersom hästen inte rids) och funderar dessutom på en rörelseaktiverad kamera i sadelkammaren.

Hade jag egen gård så skulle vakthund av modell större vara självklar.
 
Man kan tycka att man garderar sig med allt ang inbrott.

Vi har larm, kameraövervakning å hund bla.

Nu i veckan fick ett "trädgårdsbutik" inbrott. De tog ett antal verktyg som tex motorsågar. Ett antal.

Ägaren fick larmet, var där 20 min senare. Mkt plockat. Ingen där. De hade nog checkat innan. 100.000 ca var summan för det stulna.

Enligt larm/kameror hade tjuvarna varit där i ca 2 min å fått mig sig allt detta. De visste vad de ville ha.

Vet tjuvarna bara vad de vill ha går det snabbt. Tyvärr. Åh, vad jag vill komma åt dessa....
 
Vårt stall ligger 20 m från gårdsägarens bostadshus.
Vi har låst dörr till sadelkammaren, strålkastare samt att dörrarna på gaveln bara går att öppna inifrån, så att du i princip måste knata över villatomten för att ta dig in i dörren som står öppen.

Dock fick vi inbrott i en av bilarna när bilägaren stod runt stallhörnet och höll lektion på ridbanan (!) Någon på en moppe hade slagit in rutan och stulit rubbet för att sedan gasa därfirån :meh:

Stallet ligger också så bra till (Enslig skogsvägs-avfart från huvudled där man ser varken hus eller hagar från vägen) så det hade man ju hoppats på ger lite mer trygghet..
 

Liknande trådar

Utrustning Ni som inte har egna stall, hur förvarar ni era schabrak? Är det något jag samlar på mig som en hamster är det just schabrak, och de tar...
2
Svar
20
· Visningar
6 866
Senast: Catrool
·
  • Artikel
Hästnyheter Under natten till idag drabbades både Trollhättans Fältrittklubb och ett stall i närheten av inbrott. På klubben stals sadlar för 200...
Svar
0
· Visningar
673
Senast: Gunnar
·
Gnägg Tjohooo äntligen håller vi på att bygga stall!:) Väggar och tak är på plats och nu ska vi sätta in fönster, dörrar, innertak och sen ska...
Svar
3
· Visningar
1 690
Hästmänniskan Inatt hade vi inbrott i stallet IGEN där min häst står uppstallad, en ridskola som ligger i utkanten av stan. Dem tog sig in genom en...
2
Svar
36
· Visningar
4 567
Senast: Lurv
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp