skydd på benen, första gången broddar

Harbor

Trådstartare
Vår häst kom i somras från Tyskland, och där har han skotts bara på framhovarna. Nu har vi skott honom på alla 4 eftersom bakhovarna slets ner ganska fort, tyckte hovis.
På vintrarna har han inte haft skor alls i Tyskland, men här i vårt klimat så måste vi brodda. Nu är jag bara lite osäker, att borde man skydda benen och hovarna med boots och benskydd eller nåt, eftersom han inte är van med broddar? Vad tycker ni?
Jag har ju dåliga erfarenheter av detta tidigare. Förra hästen, också tysk import sparkade genast upp ena benet med broddar när hon kom. Hade varit helt oskodd före.
Vill bara dela tankar med någon.
Skulle vara jäkla tråkigt om han sparkar upp sig. Har annars varit helt frisk hittills, knack knack.
 
Om han lever runt i hagen skulle jag definitivt sätta skydd o boots på i början.
Sen kan du ha låga runda broddar
 
Låga broddar, boots och skydd på första gångerna för säkerhetsskull. Sen är det aldrig fel med boots på i hagen om hästen är broddad.
 
Jag föredrar senskydd så att man verkligen skyddar senan men vet att andra brukar ha fluffskydd (tex jacsons tunna)

På min häst har jag boots på i några dar när han fått brodd. Hovslagens order. Och så sätter vi bakskornas brodd längre bak så att det blir svårare för hästen att trampa sig.
 
Jag brukar ha heltäckande benskydd+ boots vid ridning de första veckorna efter att brodden åker i för säsongen, inget i hagen dock.
 
Kommer ha brodd på min för första gången i vinter (på heltid).
Han går själv och skaderisken minskar ju något där. Han är lugn av sig så det blir inte så mycket springa runt. Men det blir boots i hagen och benskydd+boots vid ridning.

Kommer ha mina boots från Horze som jag köpte för ett tag sen. Såna som inte kan vända sig. Dom satt jättebra på honom så hoppas dom funkar.
Och sen kommer jag ha mina nya damasker från Globus vid ridning. Dom enda skydden som sitter bra på honom.
 
Har aldrig någonsin haft hagskydd på grund av brodd, och skulle aldrig ha det om inte hästen var en uppenbar klumpeduns eller fnatthatt eller hade visat tendenser att slå sig även utan brodd.

Förstår heller inte skälet att sätta på en massa skydd bara för att brodden är nya för hästen. I så fall kommer ju brodden lik förbaskat att vara nya för hästen första dagen man släpper ut den utan skydd. Med det resonemanget kommer man att behöva skydd resten av hästens liv! :crazy:
 
Har aldrig någonsin haft hagskydd på grund av brodd, och skulle aldrig ha det om inte hästen var en uppenbar klumpeduns eller fnatthatt eller hade visat tendenser att slå sig även utan brodd.

Förstår heller inte skälet att sätta på en massa skydd bara för att brodden är nya för hästen. I så fall kommer ju brodden lik förbaskat att vara nya för hästen första dagen man släpper ut den utan skydd. Med det resonemanget kommer man att behöva skydd resten av hästens liv! :crazy:

För egen del så är det inte för att han ska vänja sig vid några brodd, utan för min del är det för att minska skaderisken och han kommer gå med boots på heltid i hagen.
Att ha dom några dagar förstår jag inte vitsen med.

Jag är kanske lite skadad efter att ha sett hur illa det kan gå även för en häst som är lugn i hagen. För min del är det inte värt risken.
 
Har aldrig någonsin haft hagskydd på grund av brodd, och skulle aldrig ha det om inte hästen var en uppenbar klumpeduns eller fnatthatt eller hade visat tendenser att slå sig även utan brodd.

Förstår heller inte skälet att sätta på en massa skydd bara för att brodden är nya för hästen. I så fall kommer ju brodden lik förbaskat att vara nya för hästen första dagen man släpper ut den utan skydd. Med det resonemanget kommer man att behöva skydd resten av hästens liv! :crazy:
Har en dyrbar tävlingshäst och vill inte ta risker. Så är det bara.
 
Jag hade en travare som ibland trampade sig fram med bakhovens tå-broddar. Körde med kotringar dygnet runt. Jätte bra och skaver inte.
 
Om hästen är en sådan som brukar slå på sig kör jag med skydd i början på broddperioden om det är första gången. För de andra så inga skydd alls, men brukar ha boots vid ridning.

Jag har nu två stycken som är broddade för första gången i livet, 4 brodd/sko runt om. Ingen av dem har skydd, helt enkelt för de har rätt bra fotkontroll.

Andra har fått boots och senskydd, medan de som varit rätt klantiga även utan brodd fått botts och PC-skydd.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 017
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
7 901
Hästvård Vår häst är tio år och har aldrig skotts på bakhovarna, förrän nu. Han kom alltså till oss från Tyskland för två månader sen och har...
Svar
3
· Visningar
751
Senast: Görel
·
Utrustning *osäker på om jag lagt rätt, då den inte är helt "ren" utrustningsfråga men samtidigt tyckte jag inte att den passade in någon...
Svar
12
· Visningar
2 114
Senast: WildHorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp