Skydda fisk mot fåglar

Centaur

Trådstartare
I dag hittade jag min största och finaste guldfisk död i gräset bredvid dammen. :cry:

Blev jätteledsen och började såklart fundera på vem fiskmördaren är. Jag misstänker att det är en fågel? Fisken var stor, ca 500 g. Den hade ett litet hål på ryggen som efter en klo, annars hade den inga synliga skador.

Vem kan ha tagit honom? Och hur ska jag skydda de andra? Hjälper det att ställa hunden bredvid dammen tro? Fågelskrämma?
 
Jag rider förbi ett hus med en rätt stor damm, de har bland annat kräftor däri. De har satt upp ugglor vid kanten. Kan inte säga hur effektivt det är, men har aldrig sett någon fågel där iaf.
 
I dag hittade jag min största och finaste guldfisk död i gräset bredvid dammen. :cry:

Blev jätteledsen och började såklart fundera på vem fiskmördaren är. Jag misstänker att det är en fågel? Fisken var stor, ca 500 g. Den hade ett litet hål på ryggen som efter en klo, annars hade den inga synliga skador.

Vem kan ha tagit honom? Och hur ska jag skydda de andra? Hjälper det att ställa hunden bredvid dammen tro? Fågelskrämma?


Har du Hägrar i närheten? Stallägaren har fått alla sina små fiskar tagna av Häger. Flyger ofta iväg när man rider förbi men återkommer lika snart.
 
Har inte sett häger på flera år här men det kan ju vara det ändå. Vilket lovar illa förstår jag, de ger sig inte förrän dammen är tom. :(
 
Kan du inte spänna ett sådant där nät över dammen också?
Det är ju nästan osynligt men skyddar. Tycker jag ser det på många fiskdammar.
 
Det finns även plasthägrar man kan ställa bredvid dammen, de är ju revirhävdande. Jag skulle skapa en massa gömställen för fisken, tex genom att lägga ner tegelrör på botten så att de kommer undan om någon fågel dyker upp. Andra djur som kan fiska är rovfåglar och vissa mårddjur.
 

Liknande trådar

Däggdjur Vi hade fyra kaniner, i förmiddags hittades tre av dom döda i sin bur :cry: Vet inte vad vi ska tro. Buren är välbyggd i bra virke, bra...
2
Svar
27
· Visningar
10 039
Senast: DazKanin
·
Äldre Men hur kommer de in? För ett par veckor sedan så upptäckte jag (eller min hund) en död liten fågel i hundens vattenskål. Vi förstod...
Svar
3
· Visningar
1 835
Senast: lady_vip
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp