Skydda sår

Ajda

Trådstartare
Har ni tips hur man kan skydda ett sår som sitter på insidan av låret mot flugangrepp?

Har prövat att täcka med kompress och linda med självhäftande linda. Vågar inte dra för hårt i fall jag råkat stasa benet och polstring går bort för då glider det ner direkt. Likaså gör det det nu med efter 10 min i hagen när jag inte drar åt lindan.
 
Vad är snögg?

Har använt blåspray och en spray som ska bli som en hinna över såret. (Är sår från en rymning genom eltråd, ej djupa utan mer skrap/bränn).
Det blev som ett lock och såg ut som en mörk sårskorpa. När jag igår pillade bort denna skorpa hade ett område under blivit infekterat :arghh:. Helt mitt fel då jag borde kollat noggrannare om det verkligen var en skorpa (var det ju också delvis). :banghead:
 
Vad är snögg?

Har använt blåspray och en spray som ska bli som en hinna över såret. (Är sår från en rymning genom eltråd, ej djupa utan mer skrap/bränn).
Det blev som ett lock och såg ut som en mörk sårskorpa. När jag igår pillade bort denna skorpa hade ett område under blivit infekterat :arghh:. Helt mitt fel då jag borde kollat noggrannare om det verkligen var en skorpa (var det ju också delvis). :banghead:

http://www.ninashastohund.se/hast/sarvard/bandage-och-plaster/animal-polster.html
 
På småsår tar jag alltid aloe vera gel, både på mig själv och på djur. Det blir en tunn hinna, då struntar flugorna i det.
 
Jag kör som regel med noggrann rengöring och desinfektion, eventuellt Jodopax eller tjärsalva (alternativt Procell proteinsalva), sedan plåsterspray som "skalskydd" om det är flugtider.
 
När min dåvarande ponny fick sys ovanför ögat (där det ju av naturliga skäl är väldigt svårt att linda ;) ) skyddades såret med sorbact compress som fästes med fixomull stretch. Fixomullen är klistrig och fäster bra i kortare päls, men drar inte loss allting när den tas av. Tack vare sorbactkompressen behöver man heller inte vara där och pilla hela tiden, eftersom det håller borta bakterier från såret.
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst rullade fast i boxen för ca 3 veckor sedan. Sparkade sig själv (såg ej så dramatiskt ut vid händelsen) men stod sen på 3 ben...
Svar
5
· Visningar
1 465
Senast: MiniLi
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
2 929
Senast: __sofia__
·
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
7 751
Senast: skuggi
·
Utrustning Hästen stryker sig ordentligt bak (även i hagen) och har därför alltid skydd vid all ridning. Men hoppar vi så jag vet inte HUR men alla...
2 3
Svar
51
· Visningar
2 962

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp