Skyldig pengar och vill ha betalt

Magiana

Trådstartare
Om en person är skyldig dig 20000 kr och sen gör dig en tjänst som denne vill ha 500 kr för, skulle du då betala?

De 20000 kronorna ska vederbörande betala nån gång sen när huset är sålt, kanske nästa år.
 
Ja då finns det ju en deal redan kring de där 20 000kr att det är ett långsiktigt lån till när huset är sålt? Skillnad om det var utlånat mot betala så fort du kan och så fort du har pengar över?
 
Nej, det finns ingen deal om att lånet ska betalas när huset är sålt. Det är bara det är det inte kommer att bli möjligt förrän det är sålt.

Haken är att vi bodde ihop :meh: och när hans pengar var slut räknade han bara med att jag skulle betala mat och bensin ända tills nya pengar kom in. När jag började känna mig utnyttjad satte jag igång med bokföra alla utgifter för att kunna få det utjämnat någon gång. Jag har så att säga aldrig "gått med på" att användas som kassa-ko och det var en stor anledning till att jag så småningom drog.

Jag är inte arg på honom men vill ha tillbaka pengarna, men nu får jag höra hur elak jag är :( och att jag hatar honom (vilket jag inte gör). Jag har föreslagit att sänka skulden med 500 kr, men det passar visst inte.
 
Nej, det finns ingen deal om att lånet ska betalas när huset är sålt. Det är bara det är det inte kommer att bli möjligt förrän det är sålt.

Haken är att vi bodde ihop :meh: och när hans pengar var slut räknade han bara med att jag skulle betala mat och bensin ända tills nya pengar kom in. När jag började känna mig utnyttjad satte jag igång med bokföra alla utgifter för att kunna få det utjämnat någon gång. Jag har så att säga aldrig "gått med på" att användas som kassa-ko och det var en stor anledning till att jag så småningom drog.

Jag är inte arg på honom men vill ha tillbaka pengarna, men nu får jag höra hur elak jag är :( och att jag hatar honom (vilket jag inte gör). Jag har föreslagit att sänka skulden med 500 kr, men det passar visst inte.
Jag skulle sätta hårt mot hårt och göra en avbetalningsplan - som börjar löpa NU, inte när huset är sålt.
 
Jag hade släppt det. För mig var det viktigare att slippa ALL kontakt än att hålla på och tjata efter en ungefär lika stor summa.
 
Jag skulle sätta hårt mot hårt och göra en avbetalningsplan - som börjar löpa NU, inte när huset är sålt.

Funkar ej. Han är luspank och jag har inget att sätta emot.

Ajdå får en känsla av att det inte kanske kommer att komma några pengar alls från det hållet då :mad:? Finns det ingen annan som kan göra dig den där tjänsten så slipper du blanda in honom i fler affärer?

Precis vad jag sagt till honom också men han bara försäkrar att pengarna kommer. Det tror jag inte förrän jag ser det.

Jag får väl göra jobbet själv, men måste nog eventuellt låna verktyg. Haken är att jag inte har tid förrän till helgen och då kan svetsjobbet som en annan person redan gjort vara förgäves :(

Grattis, och börja bekanta dig med tanken på att du aldrig kommer få se röken av de där pengarna.

Been there got the t-shirt...

Har också den t-shirten. Men då var det ett medvetet utlånande. Personen är död idag så de pengarna ser jag aldrig.

I det här fallet blev det ett utnyttjande som ledde till skulden.
 
Om en person är skyldig dig 20000 kr och sen gör dig en tjänst som denne vill ha 500 kr för, skulle du då betala?

De 20000 kronorna ska vederbörande betala nån gång sen när huset är sålt, kanske nästa år.

Inte en chans att jag skulle betala. Ännu mindre chans att jag skulle ha mage att begära 500 spänn av någon jag är skyldig 20 000. Snarare skulle jag vara tacksam om jag i vart fall kunde arbeta av lite skuld.
 
Nu har jag fått andra bud. Nu ska han ändå slutföra jobbet som inte blev klart, utan att jag behöver betala. Men det blev en väldigt tråkig historia av det här.
 
Eftersom det är jobbigt och tråkigt, bör man vägra att bli det offret. Offerkoftan är något man väljer att ta på sig i det här fallet.

Vägra bli utnyttjad. Vägra ta emot skuld.

Jag håller med, men det är svårt att inte bli påverkad. Jag blev riktigt ledsen av det här.

Han har det ju väldigt knapert och när han gnällde över att han ju också behöver pengar för att kunna leva så blev mitt svar att det inte är min uppgift att hålla honom under armarna. Han får se till att växa upp och göra det själv.
 
Nu har jag fått andra bud. Nu ska han ändå slutföra jobbet som inte blev klart, utan att jag behöver betala. Men det blev en väldigt tråkig historia av det här.
Försök ta kontroll över situationen själv, inte låta dig styras av "andra bud". Du har ju faktiskt 20 000 hållhakar - och kronofogden - på honom.
 
Ta det via KFM. Då blir oddsen lite högre att du får tillbaka dina pengar.

Det skulle nog kosta mer känslomässigt än vad jag är villig att ta. Då förlorar jag hellre pengarna.

Och för att få honom att göra klart jobbet kan jag ju alltid parkera min bil bakom hans på hans infart så han inte kommer ut med sin bil, ta bilnyckeln och åka hem med bussen. Han kommer själv inte att ta bussen någonstans så han kommer att vilja bli av med min bil. Men jag hoppas att jag slipper göra så.
 

Liknande trådar

Hemmet Nu är ju Sverige väldigt kontantfritt så kontanter är kanske oanvändbara i ett nödläge. Men har du ens kontanter hemma? Läste att...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
3 168
Senast: athena
·
  • Omröstning
Tjatter Ikväll hålls Nobelfesten. De studenter som vann i lotteriet 2022 till att få köpa parbiljetter till Nobelfesten fick betala 8190 kronor...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
9 100
Senast: ameo
·
Juridik & Ekonomi Jag har skrivit på kontrakt på en hyresrätt och ska nu sälja min bostadsrätt. Jag har två uppskjutna reavinstbeskattningar från tidigare...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
3 556
Senast: Dentaku
·
Ekonomi & Juridik Köpt en unghäst av hästägare där barnen varit medryttare. Vi har endast köpekontraktet med några få saker vad som ingår tills hästen är...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 661
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp