Slå ihop allmänt och hem/ hobby

Som den som modererar mest på allmänt så tycker jag evighetstrådarna är ett gissel.
Får jag en rapport från en sån är jag rätt rökt om jag ska behöva ta mig igenom 62 sidor för att få en bild av läget.

Jag önskar också att stickspår fick egna trådar för att minska känslan av klubbar för inbördes beundran.
Det blir väldigt jobbigt om det skall falla på moderatorerna att bryta ut ett antal inlägg i en chatt-tråd för att skapa en ny tråd. Det är svårt och kan ta lång tid. Mycket bättre om alla försökte skapa nya trådar om ämnet inte faller inom ämnet för chatt-tråden.
Jag menade att det är en gemensam insats som åtminstone jag står helt bakom. :)

Däremot håller jag med @Gunnar om att det blir ohållbart om jag ska sitta och skapa nya trådar åt folk.
Jag flyttar gärna ett antal inlägg om någon av dem som diskuterar skapar en ny tråd.
Nu klumpade jag ihop ett gäng citat, som gemensamt ledde fram till följande fråga:
Om det är för mycket jobb för befintlig moderator/moderatorer att moderera forumet, varför tillsätter man inte fler moderatorer för att fördela bördan?

Tidigare (inte i denna tråd) har det nämnts att man kan rapportera inlägg för att hjälpa till med att just bryta ut ett sidospår ur en tråd, men trots att jag rapporterat ett helt gäng med sånna så har inte en enda av dom diskussionerna brutits ut till en egen tråd. Det har då gällt saker där jag inte haft något egenintresse i frågan och därmed inte gjort trådstarten själv, men där det ändå varit solklart att diskussionen passat bättre i en egen tråd (t.ex. vård av lockigt hår i bildtråden).
Jag förstår absolut att en enstaka moderator inte kan lägga all sin fritid på att bryta ut diskussioner ur andra trådar, men det känns onödigt att uppmana om att rapportera om det sedan ändå inte gör någon skillnad.
 
Jag har inga som helst planer på att slå ihop allmänt med hem & hobby. Chansen är större att jag bryter ut något från allmänt i så fall, men jag har inga planer på det nu.
Egentligen har jag nog inget problem med Hem&hobby som sådant utan det är lite att blandningen är väldigt frisk. Trädgård och elektronik i samma forum blir lite ogreppbart. Som hem och hobby är nu så fungerar det rätt bra förutom just elektroniken. Det är också där jag fått problem om var jag ska lägga saker. Ska jag köpa ny telefon (i mitt fall alltid bråttom eftersom den då dött hästdöden) och vill ha tips om vad som är bra/dåligt med de modeller jag tittar på så ska tråden postas i Hem&hobby. Problemet är att där diskuteras inte den typen av saker i särskilt stor utsträckning så tråden blir obesvarad. Postar man samma tråd på Allmänt så får den massor av bra svar.
 
Okej, då tar jag en annan formulering så kanske det klarnar. Jag upplever att fenomenet sträcker sig utanför evighetstrådarna, det verkar uppstå vissa grupperingar i dem som sedan går igen i andra trådar, vilket leder till att vissa användare mest sitter och håller med varandra och struntar i andra svar, så jag förstår de som säger att det blir "klubben för inbördes beundran" vissa gånger.

Kul för dig att du inte upplever samma, men jag tycker absolut att klimatet på forumet inte alltid är så välkomnande. Det är min personliga känsla, så jag förstår inte vad du vill ha ut av att ifrågasätta den?
Tråkigt att du känner så.
Jag har inte alls den uppfattningen. Tycker tvärtom att vad pysslar vi är i grunden en positiv tråd. Just för att alla kan vara med. Och varför jag hänger där är nog mycket för att det är så brett. Ibland pratar vi och klagar om vädret eller nått annat mindre viktigt och ibland glädjetjut och ibland mer allvarliga ämnen. Högt och lågt.
Jag var med lite när det var tjatterforumet och just nu trådarna som var föregångare till vad pysslar vi med trådarna.
Min uppfattning är att det är bättre med riktiga trådar som det är nu och att inte inlägg försvinner om man i te hunnit vara inne på ett tag.
Tycker att det förr lättare blev rörigt och svårare att hänga med i disskutionerna just pågrund av formatet som det såg ut då.
 
Nu klumpade jag ihop ett gäng citat, som gemensamt ledde fram till följande fråga:
Om det är för mycket jobb för befintlig moderator/moderatorer att moderera forumet, varför tillsätter man inte fler moderatorer för att fördela bördan?

Tidigare (inte i denna tråd) har det nämnts att man kan rapportera inlägg för att hjälpa till med att just bryta ut ett sidospår ur en tråd, men trots att jag rapporterat ett helt gäng med sånna så har inte en enda av dom diskussionerna brutits ut till en egen tråd. Det har då gällt saker där jag inte haft något egenintresse i frågan och därmed inte gjort trådstarten själv, men där det ändå varit solklart att diskussionen passat bättre i en egen tråd (t.ex. vård av lockigt hår i bildtråden).
Jag förstår absolut att en enstaka moderator inte kan lägga all sin fritid på att bryta ut diskussioner ur andra trådar, men det känns onödigt att uppmana om att rapportera om det sedan ändå inte gör någon skillnad.
Det är inte helt enkelt att bryta ut en diskussion och skapa en ny tråd av den, framförallt om det är från en evighetstråd, det kan ha tillkommit mängder med nya inlägg som inte har med det man vill bryta ut att göra och så måste man försöka hitta på en bra rubrik på det hela. Jag har faktiskt brutit ut en diskussion du rapporterade om på Dressyr. Sedan innebär det nya forumet även en del nyheter och förändringar för moderatorerna, vilket gör att allt inte fungerar som det gjorde för några veckor sedan.
 
Det är ungefär det jag försöker få fram. Att ansvaret för nya trådar ligger på alla, inte bara några enstaka personer (oavsett vilka trådar de brukar befinna sig i)
Och jag försökte få fram att ansvaret i första hand bör ligga på de i evighetstrådar som inte skapar nya trådar om nya ämnen utan för enkelhetens skull skriver allt i samma tråd och då gömmer dessa från nya användare.
 
Och jag försökte få fram att ansvaret i första hand bör ligga på de i evighetstrådar som inte skapar nya trådar om nya ämnen utan för enkelhetens skull skriver allt i samma tråd och då gömmer dessa från nya användare.
Jag tycker nog det beror helt på vad det gäller. Ibland kan man ha nån fråga/undring men som förmodligen inte känns värt att starta en hel tråd om ämnet.
Tex ska jag köpa en rosa brödrost?
Eller någon är ledsen och vill prata om det men kanske inte vill eller orkar starta en tråd om just det och just då.

Ibland när nya trådar kommer så kommenterar någon att ”detta finns det redan trådar om”
Och då känns det ju meningslöst att öht starta någon tråd eftersom den högst troligt redan finns nånstans.
 
@cili Jag menade inte bara nu, du har svarat mig otroligt spydigt tidigare angående detta. Precis som att @mandalaki har lyft det här tidigare (vilket enligt dig är SÅ tröttsamt) så har även du tidigare skrivit exakt samma sak till mig och andra användare. Du är otroligt snabb att försöka stänga ner eventuell feedback och alltid med samma "starta egna trådar då"-kommentarer. Hur du än väljer att försöka bortförklara det du skriver så är det faktiskt så. Jag tycker att det är ett otroligt trist förhållningssätt och att det den typen av reaktion på kritik inte gör ett forum något gott.

Nu är jag klar med det här sidospåret med dig.
 
Och jag försökte få fram att ansvaret i första hand bör ligga på de i evighetstrådar som inte skapar nya trådar om nya ämnen utan för enkelhetens skull skriver allt i samma tråd och då gömmer dessa från nya användare.
Javisst ska även vi starta trådar. Men det kan ju omöjligt vara enbart vårt fel att aktiviteten minskat? Några har ju dessutom skrivit att utan dessa trådar skulle de kanske inte vistats på forumet alls.
Men ja, jag håller med om att det är bättre att starta en ny tråd om man har en lite större fråga (inte som "ska jag köpa en rosa brödrost" som @karamelldrottningen skrev).
 
Jag anser det ofta väldigt dumt med kommentarer av typen detta finns det redan trådar om, om det inte gäller exakt samma ämne som är aktiva just nu, då kan det ibland vara onödigt att skapa en ny. Dessa användare som fäller dessa kommentarer bör upplysas om att de är fel ute.
Ok det är bra att veta :).
Ska tänka på det nästa gång någon kommenterar det!
 
@cili Jag menade inte bara nu, du har svarat mig otroligt spydigt tidigare angående detta. Precis som att @mandalaki har lyft det här tidigare (vilket enligt dig är SÅ tröttsamt) så har även du tidigare skrivit exakt samma sak till mig och andra användare. Du är otroligt snabb att försöka stänga ner eventuell feedback och alltid med samma "starta egna trådar då"-kommentarer. Hur du än väljer att försöka bortförklara det du skriver så är det faktiskt så. Jag tycker att det är ett otroligt trist förhållningssätt och att det den typen av reaktion på kritik inte gör ett forum något gott.

Nu är jag klar med det här sidospåret med dig.
Varför får du svara med taggarna utåt och sen avgöra att diskussionen är slut? Översitteri...
 
För övrigt så startar jag trådar när jag har ett ämne som är intressant nog för det. Vill jag ha stöd i min ensamhet eller svära över dumma saker på jobbet eller bara ventilera så är ju vad gör du-tråden perfekt. Utan den skulle jag ha ett enormt mycket ensammare liv...
 
Senast ändrad:
Javisst ska även vi starta trådar. Men det kan ju omöjligt vara enbart vårt fel att aktiviteten minskat? Några har ju dessutom skrivit att utan dessa trådar skulle de kanske inte vistats på forumet alls.
Men ja, jag håller med om att det är bättre att starta en ny tråd om man har en lite större fråga (inte som "ska jag köpa en rosa brödrost" som @karamelldrottningen skrev).
Du verkar läsa in en hel del i det jag skriver, som jag inte alls skrivit.

Jag har inte påstått att aktiviteten minskat. Jag har sagt att ni som skriver i evighetstrådar och inte skapar nya trådar om nya ämnen gömmer diskussioner från andra användare (det kan möjligen få aktiviteten att minska).

Jag skrev också att jag inte har några planer på att förbjuda evighetstrådar.

Vad som är större frågor är inte alltid lätt att veta.
 
Du verkar läsa in en hel del i det jag skriver, som jag inte alls skrivit.

Jag har inte påstått att aktiviteten minskat. Jag har sagt att ni som skriver i evighetstrådar och inte skapar nya trådar om nya ämnen gömmer diskussioner från andra användare (det kan möjligen få aktiviteten att minska).

Jag skrev också att jag inte har några planer på att förbjuda evighetstrådar.

Vad som är större frågor är inte alltid lätt att veta.
Fast trådarna är ju öppna för alla att svara i så att säga att vi gömmer diskussioner känns inte ok.
 
Du verkar läsa in en hel del i det jag skriver, som jag inte alls skrivit.

Jag har inte påstått att aktiviteten minskat. Jag har sagt att ni som skriver i evighetstrådar och inte skapar nya trådar om nya ämnen gömmer diskussioner från andra användare (det kan möjligen få aktiviteten att minska).

Jag skrev också att jag inte har några planer på att förbjuda evighetstrådar.

Vad som är större frågor är inte alltid lätt att veta.
Gällande aktiviteten så tänkte jag på en tidigare tråd där det diskuterats att mängden trådar blivit färre (tror att den handlade om att slå ihop forumsdelar), det borde jag såklart förtydligat.
Bra att de får vara kvar :up:
 
Det är väl sidospåren och det som är OT i de långa trådarna som kan ”gömma” diskussioner som kan vara intressanta för fler än de som tex dejtar. Inte att det aktivts göms.
Nu är det ju ffa vgd-tråden som jag är aktiv i och där kan jag inte komma ihåg att det någonsin blivit såna sidospår. Det kanske är därför jag ställer mig så oförstående till det hela.
 
Fast trådarna är ju öppna för alla att svara i så att säga att vi gömmer diskussioner känns inte ok.
"Wall of text" skulle man kanske kunna kalla det. Om man inte läser alla inlägg i en sådan tråd är det snudd på omöjligt att hitta något i dem. Jag kan tänka mig att det är rätt svårt även för de som läser allt i dem att hitta ett specifikt ämne i dem.
 
Nu är det ju ffa vgd-tråden som jag är aktiv i och där kan jag inte komma ihåg att det någonsin blivit såna sidospår. Det kanske är därför jag ställer mig så oförstående till det hela.
Det handlar ju om att en hel del användare kanske aldrig ens tittar in i vissa evighetstrådar eftersom ursprungsteman inte känns relevant.
Dejtingtråden är ett bra exempel, den ”ska” ju främst handla om dejting men det uppstår regelbundet diskussioner som kan vara intressanta för många. Men om man inte dejtar kanske man aldrig ens öppnar den tråden. Och även om man tittar in då och då är det svårt att veta när det är ”värt” att skrolla genom sidvis med dejtinginlägg för att se om det kanske dykt upo intressanta sidospår.
Det blir ju som att vissa diskussioner är ”gömda”.

Jag läser extremt sällan i evighets-/chattrådar. Det lockar mig inte så mycket. Men jag missar säkert en del diskussioner som jag gärna varit med i.
Det är synd. Ibland känns forumet lite dött, det är typ bara evighetstrådarna som har aktivitet. Hade intressanta sidospår fått egna trådar hade hela forumet nog känts mer levande.
 

Liknande trådar

Bukefalos Med tanke på den senaste tidens turbulens på Buke känns det ganska nödvändigt med en uppdatering av FAQ och regler. Vill mod/Gunnar...
Svar
19
· Visningar
2 654
Senast: SiZo
·
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
17 300
Senast: TinyWiny
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
22 685
Senast: cirkus
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag kan inte förstå hur svårt det ska vara för mig att hitta en tidsbalans. Jag hade ju uppenbarligen trampat i jordgetingboet igen nu...
Svar
0
· Visningar
372
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp