Slå ihop allmänt och hem/ hobby

Det är synd. Ibland känns forumet lite dött, det är typ bara evighetstrådarna som har aktivitet. Hade intressanta sidospår fått egna trådar hade hela forumet nog känts mer levande.
En del sidospår får egna trådar, vi kan ta dejtingtråden som exempel. Ett sidospår handlade om sex och nu finns det en tråd för det istället. :up:
 
Nu har jag läst lite i Vad pysslar vi med-trådar och lite Hunduppdatering och några andra.
Visst finns det diskussioner som kan tas ut men mest tycker jag det är typ
"Idag har vi tagit en långpromenad på ängen och vad skönt att det börjar bli vår."
Så var det en hel del skratt och pepp. Så var ska sånt läggas? Blir det inte mer trams och onödigt prat i andra trådar om evighetstrådarna försvinner?
Då är det nog risk att det blir fler kommentarer som "ni som förstör trådarna" eller något. Jag tror det är bra att "evighetstrådarna" finns, kan såklart bli bättre men hur har jag ingen bra lösning på i dagsläget.
 
Att just allmänna tråden är en evighetstråd är väl inte konstigt eftersom det är just en allmän mer chattliknande tråd där man ofta småpratar om vad man gör, svär över datorhelveten :angel: eller liknande. Har man en mer specifik fråga/ämne är det bättre att lägga den i en specifik tråd - för att utgå från mig själv. Vad är bäst att klippa hårda tånaglar med. Fick bra och intressanta svar - tror att någons man klippte dem i en blomkruka? Inte särskilt många skrev men jag fick bra svar. En ganska nylig tråd, min mobil är sönder vilken modell ska jag köpa? Fick också en del svar.

Ett av problemen är väl också att trådar tenderar att ändra inriktning och att det är därför man missar många intressanta sidospår, men att tex bryta ut kan man ha en frys på balkongen om man är sjukskriven från FK tråden verkar ganska onödigt fast några sidor handlade om det.

Vissa evighetstrådar är ju mer ämnesspecifika som tex Vikttråden och där är det inte lika ofta behov av att bryta ut. I allmänna tråden drunknar man ofta eftersom den rör sig så snabbt. Så man skimmar lite, fastnar vid det som är relevant och skriver ett inlägg eller gillar. I alla forum skapas grupperingar det är ofrånkomligt när man delar åsikter, intressen, erfarenheter. Vissa börjar även umgås IRL och har då mer gemensamt naturligt nog. Jag skriver/läser aldrig Föräldratråden eller liknande eftersom jag inte har barn och ämnet inte intresserar mig öht.

Intressant är att nyligen kom det upp en diskussion om stallet och hur det var mycket vassare, hårdare ton, mobbing och inte lika hårt modererat och efter förändringen till Buke så har det blivit lite tråkigt. Vissa verkade längta tillbaka till den tiden så det finns argument på båda sidorna verkar det som.

En idé om man som ny känner sig lite vilsen, ha en Presentationstråd, vilket många forum har. Eller, börja i ett mindre subforum där man har gemensamma intressen. Katttråden skulle nog framstå som ganska uteslutande eftersom inte så många skriver i den och 75% eller mer handlar om hur man får sin katt att äta bättre mat, med löpande uppdateringar. Men man syns absolut mer. Särskilt om man skriver, alla katter ska vara okastrerade utekatter allt annat är onaturligt och se det ta hus i helvete. :sneaky:

Jahapp nu har jag skrivit ännu en essä som en del kommer att orka läsa och andra inte. Vilket händer med långa och för vissa helt irrelevanta och ointressanta inlägg :up:
Frysen på balkongen är väl definitivt en egen tråd. Absolut Off topic i en tråd om FK. Exakt sådant som är intressant för många.

Och diskussionen om Stallettiden. Där hade jag gärna hängt på. Att längta efter mer mobbing, hårdare ton och mindre moderering!!!! Det sak väl definitivt inte höra hemma i en "vadgörduidagtråd". Men jag orkar inte läsa femtiotre sidor för att leta efter intressanta ämnen i en chattråd.
Ämnestrådar - valp, recept, bokval - absolut. Men ska chattrådarna svälja massor av roliga intressanta diskussioner så dör Buke. Chattarna får helt enkelt bli bättre att starta trådar.
 
Jag upplever samma sak. Jag har skrivit långa och (oftast :angel:) genomtänkta inlägg i ett flertal seriösa trådar men har fått minimalt med respons i de flesta fall. I några trådar har de enda svar jag fått syftat till att trycka till mig genom att säga att de inte vill bemöta mina inlägg för att jag "låter" för aggressiv. Tack för den härskartekniken liksom. När vissa användare beter sig så i seriösa trådar så känner man sig inte precis välkommen i chatt-trådarna där de också brukar figurera.
Been there done that. Har också varit den där som varit "ignorerad" och hackad på bland annat hur jag uttryckte mig, har en tendens att skriva medan jag tänker vilket inte alltid blir så bra.

På de år som jag hängt här, i vissa perioder mer aktiv än andra, har jag utvecklats personligen. Det bästa jag gjorde var att ignorera dom som hackade värst på mig i olika trådar, kollar ibland vad de skrivit för att se om de ändrat sig. Några har gjort det, andra är kvar.
För egen del har jag känt mig som mest välkommen i just evighetstrådarna. Det började att jag skrev i "vad gör du just nu" tråden, brydde mig inte så mycket om någon svarade/gillade osv. Fortsatte skriva, svarade ibland på vad någon annan skrev eller gillade deras inlägg. Jag hoppar numera sporadiskt in i den tråden, men bryr mig inte så mycket om någon svarar/gillar eller ej.

Den tråden som förändrade mycket för mig och även andras syn att se mig på var dejtingtråden, hade följt den lite i det tysta och även om jag inte dejtar just nu följer jag diskussionerna för det är ett ämne som intresserar mig.
Jag har lärt mig att alla håller inte med mig och skriver någon något som skulle kunna uppfattas spydigt, brukar jag försöka läsa det flera gånger, t ex en gång neutral helt utan tonläge, andra gången som om min bästa kompis skrivit det och känns det fortfarande som ett påhopp efter det, då struntar jag i att svara. Det är bättre att inte svara många gånger. Jag har själv försökt förklara när t ex missförstånd har uppstått och de läst mellan raderna, samt lägger ord i min mun. Det blir oftast värre då, bäst att strunta i och gå vidare. Låta dom där påhoppen vara som vatten på en gås, där den som de är riktade mot är gåsen. Vad gör det om hundra år att man inte lät sig röras av påhopp på nätet. :)
 
Been there done that. Har också varit den där som varit "ignorerad" och hackad på bland annat hur jag uttryckte mig, har en tendens att skriva medan jag tänker vilket inte alltid blir så bra.

På de år som jag hängt här, i vissa perioder mer aktiv än andra, har jag utvecklats personligen. Det bästa jag gjorde var att ignorera dom som hackade värst på mig i olika trådar, kollar ibland vad de skrivit för att se om de ändrat sig. Några har gjort det, andra är kvar.
För egen del har jag känt mig som mest välkommen i just evighetstrådarna. Det började att jag skrev i "vad gör du just nu" tråden, brydde mig inte så mycket om någon svarade/gillade osv. Fortsatte skriva, svarade ibland på vad någon annan skrev eller gillade deras inlägg. Jag hoppar numera sporadiskt in i den tråden, men bryr mig inte så mycket om någon svarar/gillar eller ej.

Den tråden som förändrade mycket för mig och även andras syn att se mig på var dejtingtråden, hade följt den lite i det tysta och även om jag inte dejtar just nu följer jag diskussionerna för det är ett ämne som intresserar mig.
Jag har lärt mig att alla håller inte med mig och skriver någon något som skulle kunna uppfattas spydigt, brukar jag försöka läsa det flera gånger, t ex en gång neutral helt utan tonläge, andra gången som om min bästa kompis skrivit det och känns det fortfarande som ett påhopp efter det, då struntar jag i att svara. Det är bättre att inte svara många gånger. Jag har själv försökt förklara när t ex missförstånd har uppstått och de läst mellan raderna, samt lägger ord i min mun. Det blir oftast värre då, bäst att strunta i och gå vidare. Låta dom där påhoppen vara som vatten på en gås, där den som de är riktade mot är gåsen. Vad gör det om hundra år att man inte lät sig röras av påhopp på nätet. :)
Just ja, höll på att glömma det viktigaste. Jag har även försökt se påhoppen som att de vill mig väl och vill försöka hjälpa mig, även om jag inte alltid håller med. Det har ändrat mitt synsätt på att se buke, från att gå till den där som känner att hela buke är emot en till att faktiskt förstå att det är rara människor som gömmer sig bakom nicken. Jag lovar att det kommer förändra mycket på synsättet hur man upplever buke, för den enda man kan ändra på är sig själv. :up:
 
Jag har inga problem med några snacktrådar, men när nya trådar startas med ”här är stora tråden för allt om...hår/kläder/relationer/barn2017/2018/2019” tycker jag det blir trist.
Jag pallar inte läsa 45 sidor och missar lätt ämnen som intresserar mig.

Ja, mattråden har ”få” men aktiva medlemmar men det är kul när det kommer nya som skriver @bumpo . Men det är ju enklare att ta sig in om man kommenterar, frågar eller beskriver lite utförligare än (fiktivt enkelt exempel) ”kokt ägg med kaviar” och inget mer.
Men frågar man så upplever jag att folk svarar och kommenterar efter förmåga och intresse.
Jag är en usel grillare men det är kul att läsa om @athena_arabians som grillar och röker allt. Jag har lärt mig massor och fått idéer och inspiration.
Vi har kört teman man kan haka på, ett enkelt sätt att poppa in. Eller så vill man bara bidra lite, vilket är kul oavsett anser jag.
 
Ja, mattråden har ”få” men aktiva medlemmar men det är kul när det kommer nya som skriver @bumpo . Men det är ju enklare att ta sig in om man kommenterar, frågar eller beskriver lite utförligare än (fiktivt enkelt exempel) ”kokt ägg med kaviar” och inget mer.
Men frågar man så upplever jag att folk svarar och kommenterar efter förmåga och intress
Precis. Tycker den här kritiken om att "ta sig in" eller "bli insläppt" är lite överkänslig. Det är ju som överallt annars på internet, att du inte får tillräckligt många likes eller vad du nu vill ha betyder inte att folk ogillar dig. Inlägget måste sticka ut för att synas och rendera respons. Om någon skriver "chokladpudding och kaviar" i mattråden så lovar jag att det kommer rendera respons oavsett vem som skrev det.

Tycker att poängen med det här forumformatet är just öppenheten. Vem som helst kan läsa och skriva i mattråden. Annars hade jag lika väl kunnat skriva i matgruppen på Facebook som jag och mina kompisar har.
 
Jag tycker att det är fördelen med ett forum som Buke jmf med en FB grupp. Just är mångfalden i det Allmänna forumet. FB tenderar ju till att bli extremt exkluderande särskilt om den är stängd. Där kan vi prata om klubben för inbördes beundran ibland. Sedan finns det naturligtvis många undantag, där tonen är hård och kan liknas vid mobbing. Men jag finner att många FB är tråkiga just för att de är så fokuserade på ett ämne/intresse. Då måste man hålla reda på ett antal grupper vilket gör att jag iallafall glider ur en del.

Ännu ett minus jag ser är att 'småtrådarna' försvinner snabbt från första sidan och då missar man dem totalt om man inte bläddrar bakåt till sida 2 och 3, vilket de flesta aldrig gör.
 
Jag har precis hittat hur jag får upp "bevakade" trådar. Man trycker på "nytt" o sen på menyn en bit under finns bevakade, omständligt.
 
Evighetstrådar och sånt stör mig inte, jag kom på nyss vad som irriterar mig: När hela just nu flöder bara är nyheter så man hittar noll intressant.
Jag gillar att det kommer nyheter men måste den hämta alla dagens nyheter samtidigt?
Jag tycker det är praktiskt. Ett enda sjok med gröna häst-ikoner som jag scrollar förbi.

En grön häst som ligger bland de andra trådarna å andra sidan betyder att den kan vara värd att titta på. Då har antingen gunnar skrivit eller det blivit diskussion av en nyhet.
 
Jag måste säga att jag blir lite beklämd över gnället på evighetstrådarna.

Uppenbarligen så fyller de någon funktion och de är de mest populära trådarna på forumet. Det säger en hel del, dels om användarnas behov samt hur nutidens kommunikation ser ut. Jag tror att väldigt många på Bukefalos är faktiskt ganska ensamma IRL, och för dem är evighetstrådarna ett kompisgäng och då blir dessa trådar samlingsplatsen. Dessa kompisgäng har alltid funnits, i alla möjliga former, på Buke, men eftersom vi numera är få aktiva användare på Buke så blir det nog mer tydligt med grupperingar.
Det är väl det som är huvudproblemet, hela forumet har tappar användare och håller på att bli obsolet?

Jag kan ju bara gå till mig själv, men jag har slutat skriva på Buke i princip, för det finns så diskussioner att haka på. Och startar jag någon gång en egen tråd får man väldigt få svar. Det är för få aktiva medlemmar helt enkelt för att hålla igång ett aktivt diskussionsforum.
 
Det är väl det som är huvudproblemet, hela forumet har tappar användare och håller på att bli obsolet?

Jag kan ju bara gå till mig själv, men jag har slutat skriva på Buke i princip, för det finns så diskussioner att haka på. Och startar jag någon gång en egen tråd får man väldigt få svar. Det är för få aktiva medlemmar helt enkelt för att hålla igång ett aktivt diskussionsforum.
Jag håller med. Känns som om det var fler användare förr.
 
Jag håller med. Känns som om det var fler användare förr.
Jag tror att man, för att hänga med och behålla trafik, behöver vara lite mer lyhörd mot användarna. Folk röstar ju oftast med fötterna på sociala media. Vilken typ av innehåll är det som drar användare, och hur kan man se till att göra det lätt-tillgängligt?

Evighetstrådarna drar ju bara en liten (men trogen) skara, och det nya forumsystemet gynnar att man fortsätter skriva i trådar man redan skrivit i, medan det är relativt meckigt att leta upp en ny tråd man inte varit aktiv i förut. Så, med andra ord, evighetstrådar gynnas på bekostnad av nya trådar. Vilket väl är ungefär det som hänt också? Evighetstrådarna utgör t ex vid det här laget större delen av förälder, vilket gör att forumet blir ointressant för alla andra. Skulle någon till äventyrs starta en tråd av annat slag, så försvinner den strax eftersom evighetstrådarna drar mer trafik.
 
Har alldrig haft några problem med evighetsträdarna. En som jag vill följa men inte orkade just pågrund av hur den kommenterades av en person med liknande inlägg om dejting, kvinnor och sex mallar. Slutar vara med att jag stör mig å vill skrika det finns ingen mall och övriga saker som mer eller mindre redan blivit sagt.
En evighetstråd som dyker upp här och ska tydligen vara svår att komma in i gänget känner jag att jag kom in i utan problem. Däremot får jag ungefär lika mycket uppmärksamhet som jag ger, vilket är fullt förståeligt och funkar för mig.
Håller med tidigare kommentarer om att vissa helt enkelt anser att dom inte får tillräckligt mycke uppmärksamhet dom vill ha. Vill man ha uppmärksamhet får man skriva mer utförligt kanske lägga till bilder vid behov. Inte komma med: åt rotmos och bruna bönor. Å sen klaga på att man inte blir accepterad. För att få uppmärksamhet måste man ge uppmärksamhet.
 
Evighetstrådarna utgör t ex vid det här laget större delen av förälder, vilket gör att forumet blir ointressant för alla andra. Skulle någon till äventyrs starta en tråd av annat slag, så försvinner den strax eftersom evighetstrådarna drar mer trafik.

Haha, tänk så olika det kan vara!
Jag är jättefascinerad av graviditeter och hur de påverkar kroppen, så jag följer/har följt typ alla evighetstrådarna på Förälder. När barnen börjar bli någon månad gamla tappar jag intresset dock :p
 
Haha, tänk så olika det kan vara!
Jag är jättefascinerad av graviditeter och hur de påverkar kroppen, så jag följer/har följt typ alla evighetstrådarna på Förälder. När barnen börjar bli någon månad gamla tappar jag intresset dock :p
Misstänker dock att du är ganska ensam om det.;)
 

Liknande trådar

Bukefalos Med tanke på den senaste tidens turbulens på Buke känns det ganska nödvändigt med en uppdatering av FAQ och regler. Vill mod/Gunnar...
Svar
19
· Visningar
2 654
Senast: SiZo
·
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
17 300
Senast: TinyWiny
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
22 683
Senast: cirkus
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag kan inte förstå hur svårt det ska vara för mig att hitta en tidsbalans. Jag hade ju uppenbarligen trampat i jordgetingboet igen nu...
Svar
0
· Visningar
372
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vi som letar hus
  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Sommarföräldrar 2024

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp