Släppa på bete - dräktigt sto..

C

Cessan

Hej!

Tänkte höra med er kunniga hur ni gör med dräktiga ston som ska föla i juni. Kan man släppa dem på bete med de andra hästarna och sedan plocka hem dem igen när det börjar närma sig?

Jag har 2 unghästar (som har gått på lösdrift här hemma hela vintern) samt 1 dräktigt sto. Nu i maj vill jag släppa dem på bete men det dräktiga stoet går ju med dem på dagarna i hagen.. Helst hade jag velat släppa det dräktiga stoet också på bete med unghästarna i ett par veckor (för att hon ska lära känna hagen mm innan fölet kommer) för att sen plocka hem henne och ha henne hemma där jag kan övervaka henne på ett annat sätt när det börjar närma sig. Men kan detta innebära stress för henne? Har aldrig fått föl så här sent tidigare så har inte behövt tänka i dessa banorna..

Vill som sagt inte att hon ska behöva gå själv här hemma (finns inhyrda hästar i hagar brevid - men hon släpps inte ihop med dem) så länge. Samtidigt hade det varit bra om hagarna fick vila lite innan hon fick fölet då de får gå här hemma ett tag innan jag vågar släppa upp dem. Men som sagt vill inte utsätta henne för stress i onödan..

Sommarhagen ligger ca 600 m hemifrån så vi går fram och tillbaka.. Unghästarna har gått där varenda sommar men det dräktiga stoet köptes i vintras och har aldrig varit där..

Tacksam för lite råd och idéer.. Kan tillägga att när stoet köptes så var hon inte lugn och harmonisk i hagarna utan de första veckorna betade hon knappt och ville bara in i stallet (gick nog inte ute mkt där hon bodde tidigare) men nu är hon coollugn i hagen och går och betar med de andra hästarna eller står i lösdriften och sover. Det är oxå tänkt att hon ska föla i lösdriften då boxen är för smal (3 m - men hon är ca 170 cm) men är tillräckligt stor ytmässigt (skulle byggt om boxen men tyvärr fick jag inte sålt den ena hästen så detta fick bli en nödlösning.. - och här har hon gått om plats, övervakning samt hon älskar den)..

Snälla ni kunniga - ge mig lite tips, är jätte osäker på hur jag ska göra..
 
Sv: Släppa på bete - dräktigt sto..

släpp henne på bete du, skulle hon föla ute så är dte ingen katastrof,men du bör ju kolla till dem ofta:) speciellt tidigt på morgonen:)
 
Sv: Släppa på bete - dräktigt sto..

Jag skulle nog också släppt henne på bete om det är så nära, det blir ju enkelt att tillskottsutfodra om det behövs då.

Men det låter som du är orolig att hon blir orolig av att flytta tillbaka utan sina kompisar...så jag skulle nog funderar på att ha henne på betet på dagarna och lösdrift/box på kvällarna alternativt plocka hem kompisarna med när det börjar dra ihop sig och ställa dem i hagen brevid.

Jag tror alltså du skall oroa dig mer för var kompisarna är än att det är en ny hage.

Jag har själv en eftersläntare som skall föla i slutet på juni och är vädret fint kommer alla få gå på bete innan (jag är så kinkig med mina små att det inte brukar bli så många nätter ute ändå...:o) och när det börjar närma sig kommer hon och minst 1 till få sova inne nattetid. Men jag har sommarhagen max 300 m bort...
 
Sv: Släppa på bete - dräktigt sto..

Det är oxå tänkt att hon ska föla i lösdriften då boxen är för smal (3 m - men hon är ca 170 cm) men är tillräckligt stor ytmässigt (skulle byggt om boxen men tyvärr fick jag inte sålt den ena hästen så detta fick bli en nödlösning.. - och här har hon gått om plats, övervakning samt hon älskar den)..

Men ska stoet stå själv i lösdriften nattetid inför fölning? Är det andra hästar ute nattetid i hagarna bredvid då? Är det hennes första föl? Om hon är 1,70 så räcker det väl med 3 m?
 
Sv: Släppa på bete - dräktigt sto..

*knapplån* svarar alla..

Tack för alla svar!!!

Det jag är mest orolig för att hon blir stimmig och stressig och att det kan påverka den blivande fölningen.. Hon trivdes som sagt inte alls i hage när hon kom hit´.. Men nu trivs hon jätte bra ute.. Men som sagt det tog nog närmare 1 mån i höstas/vintras innan hon trivdes mm ute - inne var hon coollugn och harmonisk. Detta är verkligen inte en stimmhöna annars utan lugn och fin och väldigt lätthanterlig..

Hon är 12 år och är ett mkt meriterat avelssto som fått många föl tidigare så det är absolut inte hennes första föl - men det finns inga garantier ändå. Hon kommer att stå här hemma när det börjar närma sig fölning för det är ända sättet jag kan hålla full koll (med kamaraövervakning samt eventuell svettdetektor). Och i lösdriften kommer hon att stå själv men eventuellt så tar jag hem unghästarna provisoriskt till hon fölat för att hon ska ha sällskap nattetid (alltså i samma hage men jag kommer att stänga in lösdriften - hon ser dock ut över hela hagen..). Tror dock inte det bekommer henne så mkt att gå själv här hemma då hon stod i stallet själv ett par nätter nu när den hästen som står i stallet hos henne i vanliga fall fick stå i Helsingborg pga kolik ett fåtal nätter.. Känner mest att hon nog inte kommer att stå harmoniskt och beta om kompisarna inte är hemma - dock tror jag inte hon stimmar utan mest står vid grinden och gnäggar och vill in.. Kanske äter lite sämre dagtid alltså..

Det jag känner mig även osäker på är om hon överhuvudtaget gått på bete på sommaren eftersom hon tyckte så illa om att vara ute i början.. Hon är importerad från Tyskland men förra sommaren var hon i Sverige men då tog de in henne nattetid..

Boxen är tyvärr för liten då den enligt lag ska vara 3,20 på den minsta sidan.. I stallet hade hon annars haft sällskap inne men som sagt att gå fram och tillbaka med henne dagtid hinner jag inte innan jobbet.. Jag går dock upp och tittat till dem (eller springer på morgonen rättare sagt :angel:) morgon och kväll varje dag..

Tror ni alltså att det borde gå att släppa henne på bete? Så som hon beter sig nu så tror jag det.. Tänkte låta henne gå ute ett par nätter först här hemma för att se så hon inte blir orolig dock.. Samtidigt så jag tänkte släppa upp unghästarna 1 dag tidigare för att de ska ha sprungit av sig och tittat igenom hagen innan hon kommer.. De har som sagt gått där hela somrarna (2 och 3 år) tidigare och trivs i hagen som är jätte stor och även har mkt skog inhägnad...
 
Sv: Släppa på bete - dräktigt sto..

släpp enne på bete tills det är dags för fölning så vet du att hon äter lugnt o inte står o gnäggar efter kompisarna. Näringen i gräset är ju bara bra för henne nu
 
Sv: Släppa på bete - dräktigt sto..

Jag läste på jordbruksverkets sida och där står det att en häst mellan 1.60 -1.70 ska förlboxen ha arean 11 m2 och bredd 3 m. Och du skrev ju ca 1,70 men hon är lite högre då förstår jag
 
Sv: Släppa på bete - dräktigt sto..

ja fast de minimimåtten är för små... anser jag jag vill ha MINST 14-16 kvadrat.. 11kvm var mina vardagsboxar...
 
Sv: Släppa på bete - dräktigt sto..

Ja det är ju minsta måtten. Men om TS kan stänga till sin lösdrift så funkar det ju ypperligt som fölbox. Jag kan faktiskt inte stänga min lösdrift (eller ligghall), finns ingen dörr men jag har ju boxar också.
 

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
626
Senast: Ketrawzc
·
Avel Jag har ju lånat ut mitt ena avelssto till en tjej som tagit föl på henne i år. Ursprungligen så skulle stoet stå hos mig och att hon...
Svar
14
· Visningar
2 242
Senast: caballus
·
Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 128
Avel Hej! Jag köpte ett sto i höstas som är tänkt som att gå som avelssto hos mig. Hon betäcktes förra året men enligt säljarna ska hon...
2 3
Svar
53
· Visningar
5 926
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp