Slag mot rygg, vad göra?

Corcez

Trådstartare
För två veckor sen när jag var ute i skogen med hästen så blev han plötsligt rädd vilket medförde till en hastig tvärnit från galopp. Oförberedd och i lättsits stötte jag i ryggen i den främre, hårdare delen av sadeln vilket strålade upp i ryggen. Hade ordentligt ont i några dagars tid, för att sedan lugna ner sig.
Det har dock återkommit så fort jag anstränger ryggen på något vis, t.ex. rider, mockar.

Det är ju uppenbarligen något som inte står rätt till när det inte vill ge sig, någon som känner igen sig?
Är det ett alternativ att gå till en naprapat, kan dem lindra sådana typer av skador?
 
Jag hade ringt en sjukgymnast i ett första skede.
En sjukgymnast vill ju träna bort problemen, tror inte det är det rätta att göra om det är något som har trycks till eller liknande. Tror man vill veta bakomliggande orsaker till smärtan innan man försöker åtgärda det med träning eller dylikt :)
 
Senast ändrad:
En sjukgymnast vill ju träna bort problemen, tror inte det är det rätta att göra om det är något som har trycks till eller liknande. Tror man vill veta bakomliggande orsaker till smärtan innan man försöker åtgärda det med träning eller dylikt :)

Men då vet du ju vad du ska göra :)
 
Oj kanske var lite flummigt skrivet, menar mest om naprapater är duktiga på just sånt här eller finns det andra alternativ?
Just det där med sjukgymnaster hade jag lite koll på!

Är ganska säker på att en naprapat inte rör det sålänge det inte finns någon utredning på vad det är för skada.
 
En seriös naprapat gör det inte. Min ville ha godkänt av läkare innan han behandlade mig efter jag hade kraschat med en bil.
Vad är det då en sjukgymnast gör som inte naprapaten gör? En naprapat är väl också den som ser vad felet är och sen åtgärdar det (men genom andra metoder)? Det är den uppfattningen jag har fått, men kan ha fel!
 
Vad är det då en sjukgymnast gör som inte naprapaten gör? En naprapat är väl också den som ser vad felet är och sen åtgärdar det (men genom andra metoder)? Det är den uppfattningen jag har fått, men kan ha fel!

Nu är det inte mig du citerar men som jag tolkar @athena_arabians och som jag tänker själv, så är det först och främst läkare du ska vända dig till. Varken sjukgymnaster eller naprapater (som båda är rehabiliterande yrken) kan/ska göra någonting alls innan en läkare har tittat på det.
 
För två veckor sen när jag var ute i skogen med hästen så blev han plötsligt rädd vilket medförde till en hastig tvärnit från galopp. Oförberedd och i lättsits stötte jag i ryggen i den främre, hårdare delen av sadeln vilket strålade upp i ryggen. Hade ordentligt ont i några dagars tid, för att sedan lugna ner sig.
Det har dock återkommit så fort jag anstränger ryggen på något vis, t.ex. rider, mockar.

Det är ju uppenbarligen något som inte står rätt till när det inte vill ge sig, någon som känner igen sig?
Är det ett alternativ att gå till en naprapat, kan dem lindra sådana typer av skador?

Det första är väl att uppsöka läkare, eller? :confused:
 
För två veckor sen när jag var ute i skogen med hästen så blev han plötsligt rädd vilket medförde till en hastig tvärnit från galopp. Oförberedd och i lättsits stötte jag i ryggen i den främre, hårdare delen av sadeln vilket strålade upp i ryggen. Hade ordentligt ont i några dagars tid, för att sedan lugna ner sig.
Det har dock återkommit så fort jag anstränger ryggen på något vis, t.ex. rider, mockar.

Det är ju uppenbarligen något som inte står rätt till när det inte vill ge sig, någon som känner igen sig?
Är det ett alternativ att gå till en naprapat, kan dem lindra sådana typer av skador?

Du går till läkare och får konstaterat varför du fortfarande har ont. Inte akuten i detta läget, utan läkare på t ex VC. Gör det inte mer ont kan en egenremiss till ortoped (?) kanske vara bättre, men det vet ju 1177 om du tar kontakt.

Rehabiliterande funktioner vill först ha klartecken vad de ska rehabilitera, så det känns inte rätt väg att gå nu (enligt mig). Jag brukar söka privat och därigenom snabbt kunna få röntgen och/eller MR om det behövs.
 
Nu är det inte mig du citerar men som jag tolkar @athena_arabians och som jag tänker själv, så är det först och främst läkare du ska vända dig till. Varken sjukgymnaster eller naprapater (som båda är rehabiliterande yrken) kan/ska göra någonting alls innan en läkare har tittat på det.

Exakt, det var så jag menade @Corcez

Kiropraktikern jag gick till tidigare gjorde likadant också, dvs att det skulle vara säkerställt att man inte hade en skada som kunde förvärras vid behandling.
 
Du går till läkare och får konstaterat varför du fortfarande har ont. Inte akuten i detta läget, utan läkare på t ex VC. Gör det inte mer ont kan en egenremiss till ortoped (?) kanske vara bättre, men det vet ju 1177 om du tar kontakt.

Rehabiliterande funktioner vill först ha klartecken vad de ska rehabilitera, så det känns inte rätt väg att gå nu (enligt mig). Jag brukar söka privat och därigenom snabbt kunna få röntgen och/eller MR om det behövs.

Här gör oftast sjukgymnasten en bedömning sen får man gå till läkaren för diagnos. Så det är nog olika i olika lamdsting.
 

Liknande trådar

Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 064
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 144
Senast: Liten
·
Utrustning Hej! Har ett hbl-sto, 1,65 m hög, ädel men ganska biffig samtidigt. Låg, bred manke, rak rygg och relativt rund rygg, lite som en...
2
Svar
25
· Visningar
4 437
Senast: insearchof
·
Hästvård Mitten av juni: Hästen gått på bete i en månad dygnet runt men ridits varje dag men ej så hårt. Hästen stallas in och börjar tränas...
Svar
14
· Visningar
1 556
Senast: Seabaz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp