Släkt, vänner och barn

Korekatten

Trådstartare
Säger ni till bekanta/vänner/släktingar när de umgås med er hund/hundar på "fel" sätt från vad ni vill?
T ex barn som ska "hålla på med" hunden,Eller vänner som leker för burdust, Vänner som ger hunden en bulle, farmor som får igång hunden, fast du vill att den ska vila...

Är det okey att säga till hur man vill att folk och fä ska förhålla sig till hunden, eller betraktas det som oförskämt?
 
Säger ni till bekanta/vänner/släktingar när de umgås med er hund/hundar på "fel" sätt från vad ni vill?
T ex barn som ska "hålla på med" hunden,Eller vänner som leker för burdust, Vänner som ger hunden en bulle, farmor som får igång hunden, fast du vill att den ska vila...

Är det okey att säga till hur man vill att folk och fä ska förhålla sig till hunden, eller betraktas det som oförskämt?

Jag säger till om någon gör något tokigt eller dumt.

Fördelen med att ha högljudda, snabba actionhundar är att de får i regel får vara ifred. Jag säger i regel till föräldrar att om inte har de lär sina barn att vara försiktiga så lär de sig snart det av mina hundar :angel: (OBS! Har själv litet barn, hundarna är vana men tolererar verkligen inte vad som helst)
 
Säger ni till bekanta/vänner/släktingar när de umgås med er hund/hundar på "fel" sätt från vad ni vill?
T ex barn som ska "hålla på med" hunden,Eller vänner som leker för burdust, Vänner som ger hunden en bulle, farmor som får igång hunden, fast du vill att den ska vila...

Är det okey att säga till hur man vill att folk och fä ska förhålla sig till hunden, eller betraktas det som oförskämt?
Har för mig att det var den här frågan som urartade i en av hundbukes mest galna trådar för nått år sen :D

Och ja, jag säger till folk om de inte hanterar hundarna på ett sätt som känns OK för mig. Men ffa så låter jag sällan hundarna umgås med folk som inte kan/är vana vid en drös högenergiska och rätt förarveka hundar.
 
Säger ni till bekanta/vänner/släktingar när de umgås med er hund/hundar på "fel" sätt från vad ni vill?
T ex barn som ska "hålla på med" hunden,Eller vänner som leker för burdust, Vänner som ger hunden en bulle, farmor som får igång hunden, fast du vill att den ska vila...

Är det okey att säga till hur man vill att folk och fä ska förhålla sig till hunden, eller betraktas det som oförskämt?

Våra hundar umgås nästan bara med hundfolk, gör något på ett oönskat vis så säger jag ifrån.
 
Jag säger alltid till, oavsett om det är barn eller farmor. Hunden ska inte stå ut med vad som helst bara för att jag inte vet hur jag ska uttrycka mig. Och då har jag social fobi ;)

De mindre bekanta i släkten har väl tyckt att ''Jaja men de leker ju bara'' om barn som drar hund i öron och hunden ser lidande ut, men ändå lyssnat på mig. Säger matte/husse nej så ska man alltid lyssna. :)

En av mina är väldigt osäker när det blir ''för mycket'' så honom sätter jag inte i en sån situation, typ familjeträff. Han får vara i källaren om vi är hemma eller bilen om vi är borta.
 
Jag tycker tvärtom bara att det hör till artigheten ATT tala om hur man vill att hunden ska behandlas, så vet alla det helt enkelt! ^_^
Här hor oss ska shiban till exempel ignoreras om hon inte söker kontakt, och terriern ska inte hetsas i lekar. Inga kastlekar alls i sommarvärme. Man får dessutom akta fingrarna om man vill mata, men mata får man. Så. Färdigt!

Och just när det handlar om unga barn är det väl naturligt att man går in och styr hela tiden, det är det väl ingen som kan bli upprörd över?
 
Jag gör tvärt om, informerar redan innan vi kommer om hur hundarna ska hanteras, vad som är ok eller inte. Om inte personerna vi ska till tycker att det är ok med mina regler, då kommer inte jag med hundarna på besök alt, personerna är inte välkomna hem till mig.

Tycker någon att jag är oförskämd för att jag vill ha väluppfostrade hundar och ordning och reda på dem, tja, då orkar jag inte bry mig om denna någon.
 
Jag tycker tvärtom bara att det hör till artigheten ATT tala om hur man vill att hunden ska behandlas, så vet alla det helt enkelt! ^_^
Här hor oss ska shiban till exempel ignoreras om hon inte söker kontakt, och terriern ska inte hetsas i lekar. Inga kastlekar alls i sommarvärme. Man får dessutom akta fingrarna om man vill mata, men mata får man. Så. Färdigt!

Och just när det handlar om unga barn är det väl naturligt att man går in och styr hela tiden, det är det väl ingen som kan bli upprörd över?

Rent hypotetiskt, om barnet ändå inte lämnar shiban ifred. Och förälder inte ingriper (eller inte bryr sig). Vad händer då?
 
Tycker någon att jag är oförskämd för att jag vill ha väluppfostrade hundar och ordning och reda på dem, tja, då orkar jag inte bry mig om denna någon.
Hur gör du om du förklarar och sedan skiter de i det? Går du från att vara välkommande till ut ur huset för bövelen! :D
 
Rent hypotetiskt, om barnet ändå inte lämnar shiban ifred. Och förälder inte ingriper (eller inte bryr sig). Vad händer då?

Då ingriper jag förstås! Utan att tveka eller skämmas. har ryat till rätt rejält åt syskonbarnen någon gång då och då. Helt okej.
Nu skulle brorsan inte ignorera barnens agerande på det viset, men i en hypotetisk situation skulle jag absolut säga till föräldern att vi kan väl hjälpas åt att hålla koll. Hint, hint.
 
Jag gör tvärt om, informerar redan innan vi kommer om hur hundarna ska hanteras, vad som är ok eller inte. Om inte personerna vi ska till tycker att det är ok med mina regler, då kommer inte jag med hundarna på besök alt, personerna är inte välkomna hem till mig.

Tycker någon att jag är oförskämd för att jag vill ha väluppfostrade hundar och ordning och reda på dem, tja, då orkar jag inte bry mig om denna någon.

Även om det är typ din mamma eller ngn "nära" ?
 
Även om det är typ din mamma eller ngn "nära" ?
Det gör det ju bara lättare att säga till, om det är någon nära.
Min mamma och hennes familj matar deras hundar med människo mat, bullar godis etc. De tänkte göra det på mina men det gör de inte igen för jag sa till ordentligt. Lite sura blev de väl men det gick över på en halv minut och nu vet de vad som gäller med mina.

Det är ju svårt att lista precis allt som är ok och inte med just mina hundar så jag säger till om det mesta allt eftersom. Den ena får man inte trigga och den andra får man inte tränga eller vara ''på''. Det är allt jag säger.

Tillägg, är det barn som håller på och varken lyssnar på mig eller föräldrarna/föräldrarna bryr sig inte så tar jag hunden därifrån, stänger in i källaren eller övervåningen så hunden får ro.
 
Då ingriper jag förstås! Utan att tveka eller skämmas. har ryat till rätt rejält åt syskonbarnen någon gång då och då. Helt okej.
nu skulle brorsan inte ignorera barnens hantering på det viset, men i en hypotetisk situation skulle jag absolut säga till föräldern att vi kan väl hjälpas åt att hålla koll. Hint, hint.

Och om förälder tycker att det är "din hund" du får väl hålla koll på den? Rent hypotetiskt alltså. För händer det ngt med barnet så är du väl ensam ansvarig?
 
Säger ni till bekanta/vänner/släktingar när de umgås med er hund/hundar på "fel" sätt från vad ni vill?
T ex barn som ska "hålla på med" hunden,Eller vänner som leker för burdust, Vänner som ger hunden en bulle, farmor som får igång hunden, fast du vill att den ska vila...

Är det okey att säga till hur man vill att folk och fä ska förhålla sig till hunden, eller betraktas det som oförskämt?

Självklart säger man till. Jag "skyddar" alla i min familj och således även djuren. När vi köper hund kommer jag tex vara lika noga som med katten vi har nu att barn inte jagar och drar i pälsen/bär och går hunden undan eller lägger sig på sin plats typ korg är det "BIG NO NO" att ta på hunden. Det gäller ju även oss ägare.

Hatar när människor ska "jobba sig" med djur bara för att man kan och hunden "ska" ta att den är ett husdjur. Usch.
 
Och om förälder tycker att det är "din hund" du får väl hålla koll på den? Rent hypotetiskt alltså. För händer det ngt med barnet så är du väl ensam ansvarig?
Men ta hunden till ett annat rum om du inte ''törs'' säga till. Du kommer bli ensam ansvarig om din hund biter någon, ja.
Om det ens finns i tanken att hunden kanske biter ett barn så ska ju hunden inte finnas i den situationen. Stäng in hunden på toan om du måste.

Du är ansvarig på alla sätt.
 
Då ingriper jag förstås! Utan att tveka eller skämmas. har ryat till rätt rejält åt syskonbarnen någon gång då och då. Helt okej.
Nu skulle brorsan inte ignorera barnens agerande på det viset, men i en hypotetisk situation skulle jag absolut säga till föräldern att vi kan väl hjälpas åt att hålla koll. Hint, hint.

Jag hintar absolut inte utan sager mycket klart och direkt exact vad jag vill och varfor. Jag har tva rottisar och en Malle ... hittills har jag aldrig rakat ut for att nagon blivit upprord.
I den hypotetiska situationen med brorsans barn skulle jag be foraldern halla koll pa barnet da hunden annars kan kanna sig trangd och aven om den inte attakerar kan bade skramma barnet med att fara upp och skalla i ansiktet pa dem och knuffa omkull dem. Och jag vill ju absolut inte att barnet ska bli radd for hundar.
 
Och om förälder tycker att det är "din hund" du får väl hålla koll på den? Rent hypotetiskt alltså. För händer det ngt med barnet så är du väl ensam ansvarig?
Absolut är det min hund och mitt ansvar, men jag har verkligen aldrig varit med om att den sortens människa varit med på vare sig fest eller familjeträff? Med största sannolikhet hade stor debatt uppstått och sedan hade jag åkt därifrån med mina hundar. Vad resten av alla vettiga familjemedlemmar gjort under tiden är svårt att säga...

Skämt åsido, jag hade verkligen punktmarkerat och tagit itu med ungen. Givetvis har hunden alltid ett alternativ att gå undan och hon vilar rätt gärna i sovrummet - men vill hon ligga ifred i skuggan på gräsmattan ska hon under en normal sammankomst kunna göra det. Tycker jag. Jag hade absolut inte tvekat att säga till.
 
Hur gör du om du förklarar och sedan skiter de i det? Går du från att vara välkommande till ut ur huset för bövelen! :D
Ungefär så ja ;) (Fast jag börjar ju med att snällt påminna om hur det ska vara och förklarar varför. Det brukar räcka.)

Även om det är typ din mamma eller ngn "nära" ?
Min mor har fått så många utskällningar för vad hon gör med hundarna att hon inte ens vågar äta mat i sitt egna vardagsrum när vi hälsar på längre ;) (iaf inte utan att fråga om det är ok med tanke på hundarna)

När det gäller mina hundar kompromissar jag inte och slarvar inte medvetet. Hundarna har väldigt få regler, men de som finns är pga hundarnas och andras säkerhet. Mina regler för andra människor är ofta "ignorera dem, bjud inte på något ätbart, låt mig sköta resten" och när folk ser att hundarna lägger sig för att vila så fort ingen håller på med dem, då brukar de ha lätt att ignorera hundarna också.
 

Liknande trådar

Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 108
Senast: Acto
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 271
Senast: Snurrfian
·
Relationer Hur mycket är egentligen värt att offra för kärlek? Är 38 år, har varit tillsammans med min pojkvän i ett år. Han bor 1 timmes bilfärd...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
12 605
Senast: Ramona
·
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 192
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp