Slår bakhoven I framhoven???

Nocturne

Trådstartare
Hej! tänkte höra om det är någon mer som har detta problem med sin häst eller tips på vad jag kan göra åt det? Min häst slår alltså i med bakhovarna i framhovarna, har endast sett det på bilder och filmer och det verkar mest som det är på volt, men även på rakt spår. Först när jag såg det så trodde jag bara att det var en ögonblicksbild, men har lagt märke till att det blir ett par sådana bilder varje gång, och igår när jag kratsade framhoven så såg jag att det hade lossnat bitar inne i hoven, en bit som var säkert 3x3 cm föll ur hoven och nu är sulan ojämn och ''hackig'' eller vad man ska säga.

Svårt att förklara men någon kanske förstår vad jag menar?

ska självklart ta kontakt med min hovslagare men tänkte även höra ifall det är någon som har haft samma sorts ''problem''?

IMG_5941.jpg


tackasam för god ton och endast svar på min fråga och inte någonting som inte är relaterat till vad jag frågar efter.
 
Hej! tänkte höra om det är någon mer som har detta problem med sin häst eller tips på vad jag kan göra åt det? Min häst slår alltså i med bakhovarna i framhovarna, har endast sett det på bilder och filmer och det verkar mest som det är på volt, men även på rakt spår. Först när jag såg det så trodde jag bara att det var en ögonblicksbild, men har lagt märke till att det blir ett par sådana bilder varje gång, och igår när jag kratsade framhoven så såg jag att det hade lossnat bitar inne i hoven, en bit som var säkert 3x3 cm föll ur hoven och nu är sulan ojämn och ''hackig'' eller vad man ska säga.

Svårt att förklara men någon kanske förstår vad jag menar?

ska självklart ta kontakt med min hovslagare men tänkte även höra ifall det är någon som har haft samma sorts ''problem''?

IMG_5941.jpg


tackasam för god ton och endast svar på min fråga och inte någonting som inte är relaterat till vad jag frågar efter.

Men slår den verkligen i? Det hörs!
Bilder kan luras så om du inte hör några smällar har du nog inget att oroa dig för :)
 
Inte ovanligt att hästar "slår i sko" när dom växer och inte har balans. Men det är han ju lite gammal för tycker jag. Är han mycket riden?
 
Inte ovanligt att hästar "slår i sko" när dom växer och inte har balans. Men det är han ju lite gammal för tycker jag. Är han mycket riden?
reds in förra sommaren, har ägt han sedan december varav han har vart skadad och stått i ca 3 månader sammanlagt. men han sätter verkligen hoven I? ska se ifall jag hittar den andra bilden från i vintras där man verkligen ser..
 
reds in förra sommaren, har ägt han sedan december varav han har vart skadad och stått i ca 3 månader sammanlagt. men han sätter verkligen hoven I? ska se ifall jag hittar den andra bilden från i vintras där man verkligen ser..
Det syns tydligt om man klickat upp bilden. Har aldrig sett något liknande. Han borde ju rätta sig, dvs inse att det är obehagligt och korta sig lite. Förr eller senare kommer han väl att sparka sig på ballarna.
 
Är det på bägge sidor? Har han varit skodd länge?
jag det är på bägge men har mest fått på bild i vänster varv konstigt nog. Jag har inte heller vart med om liknande, och ja det är därför jag använder boots lite då och då för är rädd för att han ska lyckas trampa sig, dock har han inte gjort det en endaste gång, han lyckas bara trampa sig själv i bak på något sätt (oskodd bak) och oroar mig dessutom för hur det blir i vinter, vill sko han runt om då iom att vi ska hålla igång och ej har ridhus eller liknande och hagarna brukar bli rätt förjävliga, förra vintern var han som bambi på hal is med brodd bara fram haha! och sätter jag på skor i bak så lär ju skadan bli ännu större och han lär ju sparka sig mer? eftersom jag bara har uppgifter om han sen sommaren -2012 så vet jag att han iallafall alltid har vart skodd fram sen dess, ev, innan det också.
 
Ok, vbltravare kan ju fara runt med bena lite hur som men då var det inte orsaken.
Jag tycker du ska kolla med en duktig hovslagare om hen sett något liknande.
Annars skulle jag jobba mycket med att gå på ojämn mark så han får koll på vart han har benen, snubblar han inte?
 
jo, han är ju rätt ''flängig'' med sina ben.. Han är ju inriden i skogen, jag rider ganska mkt i skogen och rider även bommar och cavaletti ofta då han är lite snubblig av sig. Aldrig sett liknande, han har ju inga problem att fara omkring i full galopp på ojämt underlag, verkar ha full koll på benen när det är gropigt eller stenigt, men när han skrittar på lång tygel ibland så kan han snubbla lite på sig själv, men det gör väl alla.. jättekonstigt är det verkligen, vill ju skydda hoven, men vad i helsike ska jag skydda den med??
 
Mitt sto slog i fram och bakhov så det lät när hon var unghäst men ju mer balanserad hon blev desto mer sällan hände det. Nu gör hon det aldrig längre så jag tror att det kommer ge sig med tiden för din häst med. Fortsätt med balanserande övningar så att han lär sig var han har sina ben.
Något som hjälpte min häst var att få skor i fram med snabbare överrullning. De skorna har sidokappor istället och det gjorde stor skillnad på en gång. Be också hovslagaren att han fasar av skorna i bak på traktarmen så att inte hästen trampar av skorna lika lätt. Då glider bakhoven bara av skon istället för att riskera att trampa av skon.
 
Jag hade kollat med hovslagaren ifall det går att få till snabbare överrullning fram.
En bra hovis borde lösa problemet iaf är jag helt övertygad om, för det kan ju vara allt från fel vinklar, får lång tå fram, fel sort sko etc just nu.
Kanske det rättar till sig av skor runt om (en del klarar inte halvskoning utan att störas)

I övrigt kan boots på i hagen vara en god idé, varken tappskor, trasiga hovar eller balltramp är särskilt roligt.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hemmet Lägenheten ovanför mig har fått nya boende. Vet att jag tidigare har skrivit om mitt lyhörda hus och att det hörs särskilt mycket från...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
22 504
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 223
Relationer Som ni säkert har läst i mina tidigare trådar så har jag en tendens att träffa fel killar, att bli för på osv när jag dejtar. Jag skulle...
Svar
19
· Visningar
2 584
Senast: Josseliten
·
Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
2 794

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Bästa trimmern till kanin?
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp