Slår bakhoven I framhoven???

Hästen smider som de så fint heter.
Detta händer när hästen går obalanserat, vilket är vanligt på unga hästar eller hästar som är under igångsättning innan den fått muskler.
Precis, och bara för att de är fem år betyder det inte att de måste vara klara och balanserade.
På min gamla islänning (som var både balanserad och musklad) kunde det hända om någon red honom på fel sätt så han spände ryggen, då bara i trav.

TS: ang att saker trillar ur hoven så behöver det inte alls betyda att det är pga att han skulle sparkat sig under hoven. Faktiskt vet jag inte om jag tror att en hov kan "nå ner" till sulan på en skodd hov. Det är snarare någon sten kan klivit på som brutit loss lite gammalt sulhon, det är ingen fara alls med sånt. Om du tar hovkratsen och river runt ganska hårt där så ska du se att du enkelt kan få bort mer där. Det gör varken från eller till.
 
Tillägg: Om du inte HÖR att han slår i, så gör han det med största sannolikhet inte, eller bara pyttelite. Det HÖRS verkligen om de slår ihop, även på oskodda hovar.

Vissa hästar kan man hjälpa lite genom att underlätta överrullningen, det kan din hovis titta på vid nästa skoning.
 
Jag har ju aldrig sett något liknande förut så jag är mer nyfiken.
Han slår ju inte bara i. Han "trampar" ju inne i hoven, är det vanligt?
Att det är balans o muskler som saknas är jag helt med på.
 
@Nocturne Troligen är det pga din häst är ung och obalanserad och det kommer bli bättre med tiden:). Prata med din hovslagare om balansen och så någon skrev är bättre överrullning fram en bra idé.
 
Hej! tänkte höra om det är någon mer som har detta problem med sin häst eller tips på vad jag kan göra åt det? Min häst slår alltså i med bakhovarna i framhovarna, har endast sett det på bilder och filmer och det verkar mest som det är på volt, men även på rakt spår. Först när jag såg det så trodde jag bara att det var en ögonblicksbild, men har lagt märke till att det blir ett par sådana bilder varje gång, och igår när jag kratsade framhoven så såg jag att det hade lossnat bitar inne i hoven, en bit som var säkert 3x3 cm föll ur hoven och nu är sulan ojämn och ''hackig'' eller vad man ska säga.

Svårt att förklara men någon kanske förstår vad jag menar?

ska självklart ta kontakt med min hovslagare men tänkte även höra ifall det är någon som har haft samma sorts ''problem''?

IMG_5941.jpg


tackasam för god ton och endast svar på min fråga och inte någonting som inte är relaterat till vad jag frågar efter.
Ta hjälp av en hovslagare som kan hjälpa till med balansering. Spontant tänker jag tyngre och längre skor bak för att försöka bromsa upp baksteget lite och lätt fram, kort tå, påskynda överrullning.

På min förra häst som "smidde" sattes järnskor bak, aluminium tvärtåade skor fram. Vid broddning fick en eller båda tåbrodden vara av kortare modell för att de inte skulle skada och rispa hoven lika mycket. Efter ett år var det aldrig problem igen, då var hästen mer stabil och musklad och kunde skos "vanligt" igen
 
Han ser ut vad man kallar inom travet för linjegångare. Han skulle behöva hjälp med balansering av en duktig hovslagare som kan sätta på tyngre skor bak så fram hinner undan. Troligen kommer det bättra på sig allteftersom han blir äldre, starkare och mer balanserad.
 
Min gör det främst i högre farter, det är därför hon inte fungerat på travet. Gör det inte lika mycket i lägre farter, men man hör ibland att hon slår i. Nu under sommaren har hon slitit av sig två framskor. Inte så kul.

Hon är linjegångare.
 
tack så hemskt mycket för alla svar, ska prata med min hovslagare så fort jag får tag på han. Ja han är utbildad och vad jag har hört, en av de bästa i länet och jag är jättenöjd med han :)
 
När man sätter på skor påverkar man hästens steg.
Tyngden på skon och längd på hovar påverkar steget hos hästen så även olika typer av skor.

Spontant utan att sätt din häst så hade jag slagit på skor bak oxå, men kan lika väl vara fel på din häst.
 
Hej. När jag hade ridit min unghäst ungefär 1 år så började han slå i bakhovarna i framhovaran. Han var helt enkelt inte tillräckligt snabb fram. Detta försvann dock med mer dressyrträning. Skogsridningen gjorde att detta blev tydligt och dressyrridningen arbetade bort det. Sedan satte hovslagaren också på tyngre skor, runt om. Så löste jag problemet.
 
Sådär gjorde min häst när jag köpte honom och ett bra tag efter. Han var endast insutten som 6-åring (travare) och hade skrotat i hagen ett par år. Han slutade slå i fram när han orkade bära sig och fick bättre balans :) Så för dig och din häst försvinner det mest troligt så småningom när h*n har lite bättre styrka och balans :)

Edit: Ingen skillnad alls på min varken oskodd, halvskodd eller helskodd trots överrullningsskor fram.
 

Liknande trådar

Hemmet Lägenheten ovanför mig har fått nya boende. Vet att jag tidigare har skrivit om mitt lyhörda hus och att det hörs särskilt mycket från...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
22 514
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
4 922
Senast: mysboll
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 240
Relationer Som ni säkert har läst i mina tidigare trådar så har jag en tendens att träffa fel killar, att bli för på osv när jag dejtar. Jag skulle...
Svar
19
· Visningar
2 584
Senast: Josseliten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp