Slingrig häst.

Remix

Trådstartare
Nu har jag en fråga som är tvärt imot dom flestas (stela framåttunga) :angel::rofl:
Mitt problem är att hästen är sååå mjuk och slingrig i sidorna.
Te.x kan hon dra bak huvet till svansen (:eek:)
Hon lixom slingrar sig vid ridning och kan vända hur som helst, speciellt vid hoppning. Bara man tar liiiiite i tygeln (nu rider jag mest med sitsen) så har hon vänt ett halvt varv. Väldigt fin och mjuk i munnen och trampar under sig fint. Någon som har tips på vad man kan göra? :angel:
Hoppas nån förstår mitt luddiga inlägg
 
Sv: Slingrig häst.

Har en snart 7-årig val som är precis som din. Aldrig stel, energisk och mkt arbetsvillig. Har blivit bättre med åren - men som unghäst "slingrade" vi oss verkligen fram. Det var ursvårt att rida honom rak, minsta lilla viktförskjutning i sadeln så svängde han. Det jag gjort och fortfarande tränar på är övergångar, övergångar och lite fler övergångar. Först skritt-halt-skritt där fokus hela tiden låg på bjudning och rak häst. Funkade allra bäst ute i skogen i början. Sedan har vi naturligtvis gått vidare i trav och galopp. Ännu spårar han inte 100% i galopp - mest beroende på att bakbensactionen helt enkelt inte får plats rakt under honom. Ju mer styrka han får ju bättre blir det. Förvänd galopp har där varit en bra övning. Även att rida på en fyrkant - alltså tvära hörnpasseringar för att inte "åla sig" igenom kurvorna.En sådan häst kräver ju att ryttaren alltid är i balans och är ej helt lättriden. Ju mindre inverkan ju bättre går han. Tycker trots allt att det är trevligare än att varje pass få börja med att "rida loss hästen" och som sagt ju starkare hästen blir ju bättre blir det.
 
Sv: Slingrig häst.

Bara en liten parentes... jag har aldrig haft en häst som inte kunnat ta huvudet bak till svansen....

Kan inte alla hästar det? Jag har ändå haft 6 st nu, och alla har kunnat det utan problem.
 
Sv: Slingrig häst.

Hon har väldigt bra balans och det är bara ute hon gör så.
Försöker jag sitta tillbaka o få henne stå still börjar hon studsa och släpper man lite flyger hon fram (på ett posetivt sätt). Hon är verkligen jättemjuk i sidorna. I ridhuset innanför spåret går hon väldigt rakt för att vara 3 :)
 
Sv: Slingrig häst.

Att halsen knakar skulle jag nog inte tro att det betyder någonting.

Och hur menar du överdrivet? Antingen så når de väl eller så når de inte? sträcker hon sig förbi svansen? jag fattar inte?
 
Sv: Slingrig häst.

Hästen är ju bara 3, alla unghästar är sådana :p

Fokusera på att sitta rakt över och aktivt rida framåt, ännu viktigare med blicken, titta långt fram. Erbjud en lätt och stadigt (!!) kontakt med munnen så hon vågar söka sig fram till handen och lära sig bjuda ärligt, då kommer du märka att slingrigheten snabbt blir bättre.

Känsliga för sitsen/hjälperna är de såklart som småttingar, det ger sig med tiden. Man kan behålla känsligheten utan att ha kvar överkänsligheten som tur är :)

Min unghäst behöver två hela ridperioder för att komma fram ärligt till handen. Våren som treåring, vila och sedan sommaren som treåring, vila hösten och när han sattes igång vintern som blivande fyraåring började det rätta till sig och man hade mycket stadigare sug framåt till handen och hela hästen kopplades ihop och man kunde börja "rida" så smått :love: Innan dess var det enbart fokus på att han skulle våga gå fram till handen, då blir de naturligt raka och stadiga.

För övrigt red jag nästan bara i skogen och lite på fälten. Tror han gick på bana/ridhus typ 3 gånger innan året han blev 4.
 
Sv: Slingrig häst.

hej

hade en häst jag red innan som var precis som din. väldigt slingrig och flöt ut åt sidorna och vinglade fram, men inte trög på något vis utan det var ändå bra fart i henne. min tränare gav mig tipset att göra mycket serpentiner och bågar längs med spåret i paddock/ridhus och även försöka rida i bågar om man rider ut. detta skulle tydligen göra henne stabilare. fungerade faktiskt. tog några månader MED tränare 1-2 ggr per vecka, men "den som väntar på något gott väntar aldrig för länge" heter det väl :)
 

Liknande trådar

Hästvård Inköpt i nov -07. Fd galoppör, löpt flitigt i många år (sprungit in en halv miljon). Ingen skadehistorik jag känner till, förutom fula...
2
Svar
23
· Visningar
4 503

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp