Slowcooker

Det finns crock-pot som kan användas på spisplatta så man kan bryna först om man vill. Jag hoppas på en sådan i julklapp.... :angel: Annars går det ju att bryna köttet i stekpanna först innan man häller det i crock-potten. Men eftersom jag är lat, och inte vill diska i onödan, så brukar jag inte göra det.... ;)
Om man inte bryner först, utan bara häller ihop alla ingredienserna råa i en gryta och låter de koka, så skulle jag säga att svaret på varför det inte blir så gott ligger i det. Man får aldrig samma djup i smakerna om man inte bryner.
 
Det finns crock-pot som kan användas på spisplatta så man kan bryna först om man vill. Jag hoppas på en sådan i julklapp.... :angel: Annars går det ju att bryna köttet i stekpanna först innan man häller det i crock-potten. Men eftersom jag är lat, och inte vill diska i onödan, så brukar jag inte göra det.... ;)
Jag har en sådan gryta :angel::angel::angel:
 
Om man inte bryner först, utan bara häller ihop alla ingredienserna råa i en gryta och låter de koka, så skulle jag säga att svaret på varför det inte blir så gott ligger i det. Man får aldrig samma djup i smakerna om man inte bryner.
Om du bryner så steker du upp en yta och inget annat. Långkoka ovanpå det och bryningen är väck lost gone borta. För att få djup i smaker krävs långkok och rätt mängd vätska och - kryddning.
 
Nu har jag ingen crockpot, men lagar man på samma sätt som när man gör en gryta som vanligt? Tänker om man gör burgundergryta utan crockpot, då är det ju rätt mycket brynande och pysslande innan man kommer till läget då det hela ska stå och puttra?

Brynandet och pysslandet är ju det som ger smaken, enligt min erfarenhet.

Om man inte bryner först, utan bara häller ihop alla ingredienserna råa i en gryta och låter de koka, så skulle jag säga att svaret på varför det inte blir så gott ligger i det. Man får aldrig samma djup i smakerna om man inte bryner.

Njet, där ligger inte problemet. Jag brynde och gojade och rörde ihop skyn etc precis som om jag skulle gjort den på spisen, bara att istället för puttrandet på spisen hivade jag det i grytan istället. Då smakade allt supermycket. Ett par timmar senare smakade det nada! :cautious:
 
Om du bryner så steker du upp en yta och inget annat. Långkoka ovanpå det och bryningen är väck lost gone borta. För att få djup i smaker krävs långkok och rätt mängd vätska och - kryddning.

Kruxet är att det jag lyckas med i traktörpanna etc inte funkar här. Något måste ju göras annorlunda eller är det bara ngt i processen i slowcookern som mina smaklökar inte diggar.
 
Kruxet är att det jag lyckas med i traktörpanna etc inte funkar här. Något måste ju göras annorlunda eller är det bara ngt i processen i slowcookern som mina smaklökar inte diggar.

Alltså jag är inte heller helfrälst av min crockpot. Tycker kyckling blir bäst. Har gjort någon pulled chicken som jag tyckte blev super och hel kyckling någon gång. Det blir lite pulled chicken över den med men smakerna blir bra.

Köttfärs och köttgrytor har jag aldrig fått till i min slowcooker, i alla fall inte så jag tycker det blir gott. Köttfärssåsen hade jag stora förhoppningar om men tyckte bara det blev som en sörja som bara smakade kött och inga kryddor.

Dessutom hade jag gärna sett att det fanns en timerfunktion för starten på crockpoten också. Kanske finns för nyare versioner men inte på min. Känns sådär att slå igång den kl 07 och sen komma hem kl 17. Hade för mig funkat bättre om jag kunde göra iordning den på kvällen, ha den i kylen, ställa in en starttimer så den fick stå i typ 3 h innan den började värma maten.
 
Alltså jag är inte heller helfrälst av min crockpot. Tycker kyckling blir bäst. Har gjort någon pulled chicken som jag tyckte blev super och hel kyckling någon gång. Det blir lite pulled chicken över den med men smakerna blir bra.

Köttfärs och köttgrytor har jag aldrig fått till i min slowcooker, i alla fall inte så jag tycker det blir gott. Köttfärssåsen hade jag stora förhoppningar om men tyckte bara det blev som en sörja som bara smakade kött och inga kryddor.

Dessutom hade jag gärna sett att det fanns en timerfunktion för starten på crockpoten också. Kanske finns för nyare versioner men inte på min. Känns sådär att slå igång den kl 07 och sen komma hem kl 17. Hade för mig funkat bättre om jag kunde göra iordning den på kvällen, ha den i kylen, ställa in en starttimer så den fick stå i typ 3 h innan den började värma maten.

När jag kör köttfärssås i slowcooker så kan jag tipsa om att ha i 50/50 av köttfärs och belugalinser. Jag har ofta i en bit överblivet kött också, tex från en grillning eller så. Sedan lök, krossade tomater, gärna lite rött vin och paprikaröra. Rejält med vätska och 10 timmar senare, mums! Alla kryddor är torra, toppar med färska vid servering. Ingen bryning eller så...
 
Det är ALLDELES för lite bilder här :) ! Jag måste dela med mig av min fantastiskt lyckade matlagning idag. Revben som har fått koka på låg i 8 timmar tillsammans med en sås/marinad av sirap, olja, ketchup, soja och senap. Kryddad med vitlök, salt, peppar och chili flakes. Efter kokningen lät jag revbenen gå i ugnen på grill i 5 minuter. Rekommenderas varmt :) !

20171216_173144.jpg
 
Någon som har tips på någon vegetarisk indisk gryta som funkar bra i Slowcooker? :) har kokosmjölk, röda linser och krossade tomater hemma, samt massor med olika indiska kryddor.

Kom du på nåt bra? Jag hade nog kört med de ingredienserna på lite måfå, med sötpotatis eller pumpa, kanske paprika. Varför inte squash eller blomkål. Inte så indiskt kanske? :cautious:
 
Kruxet är att det jag lyckas med i traktörpanna etc inte funkar här. Något måste ju göras annorlunda eller är det bara ngt i processen i slowcookern som mina smaklökar inte diggar.
Som någon ovan sa, det handlar ju om vätskan. Och bara för att det finns recept tillgängliga "för slowcooker" behöver det inte betyda att det är en garanti för att det är det optimala sättet att tillaga just den rätten. Själv tillagar jag bara rätter i lånkok där jag har "hårt kött" - mestadels nöt som högrev eller ribs som ska koka inåt och bli mört, jag skulle aldrig få för mig att använda ex fläskfilé även om jag vet att det finns drösvis med såna recept för långkok i sluten kastrull

När det blir en hype, som croc-pot i kombination med begreppet "pulled" så är det lätt at dras med i alla artiklar och recept om allt en kan göra med långkokaren. Men bara för att det KAN göras behöver ju inte betyda att det blir bra. Vissa typer av rätter mår bäst av att bli torrlångkokade i öppen kastrull eller i ugn, andra trivs bäst i en sluten miljö som croc pot'en.
 
Det stämmer. All vätska stannar i crock-potten. Det är därför man i princip ska tillsätta mycket mindre mängd vätska än man tror.....
Det borde ju bli lite mindre koncentrerade smaker då, tänker jag? Det kan ju leda till att man uppfattar det som att det smakar mindre.

Men annars brukar man ju säga att långkok blir bäst i ugnen, det blir jämnare värme, och det borde ju bli likadant i en crockpot?
 
Det stämmer. All vätska stannar i crock-potten. Det är därför man i princip ska tillsätta mycket mindre mängd vätska än man tror.....

Jag tillsatte faktiskt bara typ en tesked olivolja sist, fick ändå den där speciella bismaken. Marinerade allt i habaneromarinad innan för att jag tänkte att nu jäklar ska det väl ta sig men det blev ganska blekt ändå. :arghh:

@honung Jag jag tror du har rätt där. Det är väl så att jag läst en del trådar typ den här o så massa bloggar (när jag sökt recept, följer inte bloggar annars så sållar säkert halvdant) där det känns som att alla höjer den till skyarna och gör minsann ALLT i sin crocpot..

Jag ska ge högreven en chans till eftersom konsistensen blev så bra, och då ska jag krydda ihjäl den och se hur det blir. Hittills lutar jag åt att typ kycklinglår och den typen av kött som högrev är, är det som kan tänkas funka. VILL verkligen få det att funka med hel kyckling för det går att få tag i ekologiska o från reko här (och då bara hel) och det känns bättre att köpa, men går det inte får ju pippin åka old school i typ en gryta.
 
Vad tycker ni andra, har ni fått det att funka med köttfärssås utan att det blir som @Wysiwyg skriver?
Chili con carne gör jag hyfsat ofta och tycker att den blir bra :) . Men där måste man också tänka på vätskan. I vanliga fall skulle jag ju bryna köttet, tillsätta krossade tomater plus vatten. Men i crock-potten, när jag inte brukar bryna mitt kött, blir ju allt vatten som kokar ur kvar. Då behövs det ingen extra vätska, förutom den som kommer från tomaterna....
 
Chili con carne gör jag hyfsat ofta och tycker att den blir bra :) . Men där måste man också tänka på vätskan. I vanliga fall skulle jag ju bryna köttet, tillsätta krossade tomater plus vatten. Men i crock-potten, när jag inte brukar bryna mitt kött, blir ju allt vatten som kokar ur kvar. Då behövs det ingen extra vätska, förutom den som kommer från tomaterna....

Fråga: Jag trodde ingredienserna skulle vara täckta av vätskan, stämmer inte det? Då blir det ju liksom automatiskt "för mycket" vätska.

Igår gjorde jag gulasch och det blev riktigt god, men köttet hade kunnat vara lite mörare och såsen lite tjockare (det senare beror ju förstås på mig - att jag inte redde den tillräckligt). Körde 7 timmar på low.
 
Fråga: Jag trodde ingredienserna skulle vara täckta av vätskan, stämmer inte det? Då blir det ju liksom automatiskt "för mycket" vätska.
Igår gjorde jag gulasch och det blev riktigt god, men köttet hade kunnat vara lite mörare och såsen lite tjockare (det senare beror ju förstås på mig - att jag inte redde den tillräckligt). Körde 7 timmar på low.
Nä, du behöver inte täcka allt med vätska från början. Revbenen som jag kokade häromdagen, till exempel, hade jag bara ett deciliter vätska till från start. De blev kanonbra :) !
 

Liknande trådar

Hemmet Förutom storkok, vad är era bästa hacks för en smidig/billig/tidssmart vardag? Bästa städhacks kanske? Har börjat intressera mig för att...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 101
Senast: Korven
·
  • Låst
Övr. Barn Jag stjäl ett inlägg från Anna Wahlgrens sida där en person berättar om sitt liv som icke-curlande mamma. Det skulle vara intressant att...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 311
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp